Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 16:06:07

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 20:25:15 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-08-2005, 10:28:29
Berichten: 112
heeft iemand een (spirituele) verklaring hiervoor? Dat iemand zichzelf zo kan haten dat hij of zij dit zichzelf aan doet??

Heeft iemand er een verklaring voor dat iemand zichzelf kan straffen door niet meer te eten...uit 'zelf haat' o.i.d.??


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 20:26:55 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-01-2005, 14:25:38
Berichten: 258
Locatie: Rockanje
Is veelal aandachttekort, eenzaamheid etc.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 20:29:39 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-12-2004, 11:00:03
Berichten: 1169
Beste Mike,

Vaak is het zo dat iemand door zelfpijniging de enige controle nog over zichzelf kan hebben. Vaak zijn emoties namelijk zo verwarrend en hebben ze het gevoel dat (net zoals mensen die eetproblemen hebben) dit eerder de pijn van emoties verzacht. Dus juist door het pijnigen van zichzelf komt er een soort euforie vrij die het weer op zn beurt verslavend maakt. En hebben ze eindelijk iets in controle.

Gr.

Anubis

_________________
Afbeelding
Van het licht waarin ik mijzelf draag, tot het licht dat mij draagt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 20:31:49 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-06-2005, 14:50:20
Berichten: 592
Locatie: Zuid-Holland
Nee ben ik het niet helemaal mee eens Sunshine..
Uit mijn eigen ervaring blijkt dat ik dat deed omdat
ik wat wilde voelen..
Ik was alle emotie kwijt, wist niet meer hoe ik me moest
uiten, voelde helemaal niks meer..
Lichamelijke pijn zorgde ervoor dat ik toch nog iets voelde..

Ook een vorm van jezelf straffen hoor je heel vaak..
Dat er je iets is overkomen waar je geestelijk niet meer
uitkomt, en dat je jezelf dan lichamelijk gaat straffen,
om jezelf toch de pijn te geven die je verdient..

xxx
Rose

_________________
What man really seeks is not perfection
which is in the future,
but fulfillment,
which is ever in the present


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 20:56:40 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Valt jezelf hoofdpijn slaan hier ook onder?

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 21:32:58 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-06-2005, 14:50:20
Berichten: 592
Locatie: Zuid-Holland
Ja liefje.. :(

xxx
Rose

_________________
What man really seeks is not perfection
which is in the future,
but fulfillment,
which is ever in the present


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-08-2005, 22:18:02 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-04-2005, 22:59:07
Berichten: 66
ik ben het hier ook even niet eens met Sunshine ;)
waarom? zie Rose

wilde het gewoon even kwijt, omdat ik weet dat het niet om de aandacht gaat wat vaak gedacht wordt.. (wat ook niet heel raar klinkt)
meeste mensen die automutileren doen dit op plaatsen die bedekt zijn..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 08:07:32 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-08-2005, 10:28:29
Berichten: 112
Ok, eigenlijk wist ik het al (heb het idd ook ooit zelf gedaan...en kwam er weer bij in de buurt).

Kben het dus ook net eens met sunshine.

Die controle kan ik me nog heel goed herinneren(vooral bij het 'niet eten')....was bijna verslavend...voelde super!

maja...ik wil dit niet aanraden bij anderen....want achteraf(als je weer 'tot zinnen' komt) voelt het niet meer super...kheb er nu nog steeds verdriet van....

Misschien kan iemand vertellen wat zoiets bij je achterlaat(als je begrijpt wat ik bedoel)...

(bedankt voor jullie reacties)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 10:03:36 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
Het veel gedachte aandachts tekort is een fabel.

xxx indira

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 10:06:30 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
schuldgevoel mike , en je voelt je daarna nog slechter waardoor je het weer meer gaat doen omdat je je steeds rotter gaat voelen.
dat denk ik.

en zelfhaat om niet meer te eten, ik denk dat je je haat door alle omstandigheden in het verleden en je jezelf gewoon gaat haten en dus haat je elke bobbel en weetikveelwat en die wil je kwijt. je wilt het slechte eraf denkik en je wilt dat je weer mooi bent en lief en etc maar dat slaat natuurlijk nergens op. je bent gewoon bezig met een langzame zelfmoord.

maar op slechte momenten verlang je er naar terug. het gaf idd een gevoel van controle, je was er zo mee bezig dat het alles overstemde, der was dus maar 1 ding om je over druk te maken. en je voelt je goed omdat je iets kan wat velen mensen in geen jaren lukt.

xxx indira

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 12:43:07 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Inleiding
Wat is zelfverwonding?
Het woord zelfverwonding zegt het eigenlijk al. Het gaat hier om mensen, die zichzelf opzettelijk verwonden.

Er zijn verschillende vormen van zelfverwonding:
- zichzelf snijden met een scherp voorwerp
- zichzelf brandwonen toebrengen
- zichzelf slaan
- zichzelf ergens mee slaan
- zichzelf express stoten (bv. met vuisten tegen een muur aan slaan)
- zichzelf bewust laten slaan
- eigen haren uit het hoofd trekken
- zichzelf krabben en knijpen
- zichzelf bijten
- scherpe dingen in eigen lichaamsopeningen steken

Er zijn mensen die de zelfverwonding doen op een plek die normaal gesproken niet zichtbaar is voor de buitenwereld (bijvoorbeeld de dijen, het geslachtsdeel of de buik). Ook zijn er mensen die het bewust wel doen op een plek die voor de buitwereld zichtbaar is. Het kan dienen als een hulpvraag (“ik zit erg in de put, maar ik kan me niet verbaal uiten, zie wat ik mezelf aan doe, help me”), het kan ook een manier van stoer doenerij zijn (“kijk mij, kijk wat ik durf”).

Middenstuk
Waarom verwonden sommige mensen zichzelf?
Het zelfverwondend gedrag kan kort gezegt verband houden met recente gebeurtenissen, ervaringen uit het verleden of het vragen van aandacht. Ook kan het wijzen op erfelijke factoren.

Redenen om tot zelfverwonding over te gaan:
- Ontlading van innerlijke spanning (om geestelijke pijnen te verzachten en/of te vervangen door een lichamelijke pijn)
- Uiting van gevoelens (om bijvoorbeeld woede te uiten zonder anderen daarbij te hoeven betrekken)
- Zelfbestraffing (als boete doen, komt voor bij zelfhaat en woede jegens zichzelf)
- Vermindering van negatieve gevoelen (om even niet aan de innerlijke pijn te hoeven denken, ze vinden dat een lichamelijke vorm van pijn draaglijker en fijner is)
- Bevestiging dat ze nog leven (dit is een manier om bewust te blijven van het leven, het zien, ruiken en proeven van het bloed geeft naast de pijn besef een sterfelijk wezen te zijn)
- Pijn verdragen als teken van macht en controle (deze personen voelen zich machtig aangezien hij of zij deze lichamelijke pijn kan hanteren en verdragen. Het is een manier om ergens volledige macht over te hebben)
- Manier van hulp of aandacht vragen (ergens wil de persoon zijn of haar beschadiging verborgen houden, maar koestert tegelijkertijd ook een stil verlangen dat het juist wordt opgemerkt, opdat mensen inzien dat er serieus iets aan de hand is)
- Opvullen van innerlijke leegte (manier die kan bijdragen tot het verdrijven van eenzaamheid. Door bezig te zijn met het lichaam en het aandacht te schenken door het opzettelijk te verwonden, kunnen mensen hierin een tijdverdrijf en vriend vinden)
- Vorm van self-fulfilling prophecy (wanneer mensen uit je omgeving je verdacht van zelfverwonding, kan je het op ten duur ook echt gaan doen)









Gevolgen zelfverwonding.
Zelfverwonding heeft op korte termijn nogal eens positieve gevolgen. (ontspanning, gevoel van controle, weer voelen dat je leeft, afname van negatieve gevoelens).

Maar op de lange termijn zijn de gevolgen negatief:
- blijvende schade in de vorm van littekens
- zelfhaat
- gevoelens van schuld
- gevoelens van zwakte
- gevoelens van waardeloosheid
- het gevaar van een vicieuze cirkel waarbij de zelfverwondingen elkaar opvolgen. (verslaving)
- dat je jezelf steeds meer/zwaarder moet verwonden om het zelfde effect te krijgen (dit kan einidigen met een zelfmoord doordat je een slagader raakt)

Hoe kan je jezelf helpen van die zelfverminking af te geraken wanneer je aan zelfverminking doet?
- Gevoelens serieus nemen en onderzoeken van spanningen (je kunt bijvoorbeeld proberen op te schrijven wat er in je opkomt als je aan zelfverwonding denkt)
- Activiteiten ondernemen waarbij je fysieke inspanning moet leveren (door lichamelijke inspanning te leveren kun je spanning ontladen)
- Een afleiding zoeken (bv. muziek luisteren, creatief bezig zijn, lezen, contacten met anderen zoeken etc.)
- Ontspanningsoefeningen doen (zoals yoga of meditatie) (om spanningen van binnenuit te laten afvloeien)

Degene die aan zelfverminking doet moet dus:
- Leren negatieve gevoelens te accepteren en te hanteren
- Leren op een adequate manier aandacht of hulp te vragen
- Leren respect voor jezelf en je lichaam te hebben, en jezelf te waarderen.

Er kan sprake zijn van traumatische ervaringen, emotionele verwaarlozing en/of ernstig verstoorde relaties. Bij dit soort dingen is het van groot belang deskundige begeleiding hierbij te zoeken.












Hoe kan je een ander helpen van die zelfverminking af te geraken?
- Reik alternatieven aan (zoals spanning ontladen doormiddel van fysieke inspanning)
- Help de persoon in te zien dat het een probleem heeft
- Laat het weten dat het niet de enige is die dit doet (wijs hem op informatie die hij kan lezen in boeken en/of het internet over zelfverwonding)
- Probeer het te laten begrijpen waarom het dat doet (laat hem/haar omschrijven wat het doet, denkt, voelt en meemaakt)
- Zorg dat de persoon voelt dat je er bent als het je nodig heeft
- Wanneer de persoon het langere tijd en/of in erge mate doet, stimuleer de persoon op een tacktische wijze naar een deskundige hulpverlener te gaan (hierbij is het belangrijk dat je de persoon dus helpt in te zien dat het een probleem heeft)

Slot
Samenvatting
Zelfverwonding (het opzettelijk verwonden van zichzelf) is een heel breed onderwerp. Zo hebben we vertelt dat het verschillende redenen kan hebben waarom iemand aan zelfverwonding doet. Het zelfverwondend gedrag kan verband houden met recente gebeurtenissen, ervaringen uit het verleden of het vragen van aandacht. Ook hebben we vermeld dat het kan wijzen op erfelijke factoren. Het is belangrijk dat de reden van zelfverwonding bij een bepaald persoon naar boven wordt gebracht. Alleen op deze wijze kan een adequate behandelingswijze opgang komen.

Groeten Paul!


BRON: een niet erg actieve gebruiker op dit forum :)

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Laatst gewijzigd door Nemesis op 08-08-2005, 13:23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 12:50:37 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Wow wat een enorm verhaal paul.
Dankje wel voor een bredere uitleg.

knuffels brenda

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 17:54:37 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 05-08-2005, 10:28:29
Berichten: 112
ik kan er inkomen dat het 'niet eten' door zelfhaat komt...maar net als bij het zelfautomutuleren(wat al zo'n 6 jaar geleden gebeurd is en nog geen een keer opnieuw gebeurd is) geeft het een soort machtsgevoel en controle...
'niet eten' geeft trouwens ook een verdoofd gevoel...waardoor je geen last meer hebt van vervelende emoties omdat je nix meer kan voelen...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 18:40:54 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-03-2005, 18:26:42
Berichten: 160
Locatie: Enschede
Wat klinkt me die uitleg bekend in de oren :roll:

_________________
"Words can't bring me down, so don't you bring me down today"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2005, 18:59:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-12-2004, 11:00:03
Berichten: 1169
zolang mensen er wat van opsteken.. is het een goeie uitleg

_________________
Afbeelding

Van het licht waarin ik mijzelf draag, tot het licht dat mij draagt.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl