Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:34:56

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: anorexia
BerichtGeplaatst: 12-01-2005, 15:53:07 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
Wat is anorexia?

Definitie

Mensen met anorexia nervosa (magerzucht) zijn doodsbang om dik te worden, ook al zitten ze ruimschoots beneden het gewicht dat voor hun leeftijd en lengte normaal en gezond is. Al kunnen ze al hun ribben tellen, toch voelen ze zich abnormaal dik. Vermageren is voor hen een verslaving geworden. Het geeft hen houvast, een gevoel van controle en het gevoel ergens heel goed in te zijn. Met een ijzeren wil onderdrukken ze hun honger. Eten doen ze meestal volgens een dwangmatig patroon en vaak moeten ze het eerst 'verdienen'.
Mensen die anorexia hebben, beseffen meestal terdege dat hun omgeving het extreme lijnen afkeurt en probeert hen aan het eten te krijgen. Daarom gebruiken ze allerlei uitvluchten en trucs. Ze zeggen dat ze net gegeten hebben, gooien eten weg, of eten mee om de lieve vrede te bewaren, maar braken direct daarna alles weer uit. Verder sporten mensen met anorexia vaak fanatiek. Zo proberen ze het afvallen te versnellen.


Hoe begint anorexia?

En om eerlijk te zijn, een goed antwoord is daar niet op te vinden. Iedereen is weer anders, en al mogen veel therapeuten zeggen: "het ligt aan de ouders" dit is een stelling die alleen maar een ander de schuld geeft en de ziekte zelf niet oplost. In veel gevallen begint het met een minderwaardigheidsgevoel, een angst die je langzaam opbouwt of veranderingen in je leven die je niet aan kunt, en je gewoon te veel worden. Er word zelfs al gezegd dat anorexia een erfelijke kwestie is, en dat het vast ligt in je genen. Of dat het gewoon een vitamine is dat je mist en dat het een anorexia op gang brengt (hier word nog steeds onderzoek naar gedaan!) Of een opmerking van iemand die vind dat je een "dikke kont" hebt, en als je je al onzeker voelt en je dit erg aan trekt, dan kan je snel vervallen in een dieet, wat je niet meer los kan laten en je leven gaat beheersen. Wat ik met andere woorden wil uit leggen is; dat er vaak geen duidelijke reden is voor het begin van een anorexia. Het enige wat ik wel heb gemerkt is, dat het vaak al veel eerder is begonnen, vaak al jaren van te voren , voordat het zicht baar afvallen begint.

Kenmerken:

Een vrij laag lichaamsgewicht (het BMI ligt vaak onder de 18.5)
Een bleke huidskleur
Vaak blauwige vingers en tenen, door hun lage bloeddruk en doordat ze het vaak extreem koud hebben.
Haaruitval Overbeharing (vaak in de vorm van donshaartjes)
Broze nagels
Het gebit verslechterd
De menstruatie blijft uit
Duizeligheid
Moeheid
Hartkloppingen
Verstopte stoelgang (als de patient laxeermiddelen gebruikt kunnen de darmen juist lui zijn geworden, als de patient dan zou stoppen met de laxeermiddelen kan de stoelgang verstoppen/vertragen)
Angst om aan te komen
Verstoord/vertekend lichaamsbeeld
Een overdreven belang dat wordt gehecht aan lichaamsvormen en/of gewicht
Plotseling extreem veel bezig zijn met eten (denk aan het tellen van calorieen, vaak koken, mee helpen met boodschappen doen)
Overdreven sporten
Concentratieproblemen door het vele denken aan eten (en alles wat met eten en gewicht te maken heeft)
Depressiviteit
Vaak zijn patienten erg gesloten, reageren ze fel op andere mensen omdat ze niemand durven te vertrouwen en ze trekken zich vaak terug, ze zijn eenzaam, maar daar kiezen ze vaak ook zelf voor.
Extreem negatief denken, met name over zichzelf en over wat andere mensen van hen vindt
Patienten kunnen een zuurstof tekort krijgen.

BMI: Boddy Mass Index. Hiermee bereken je je vetpercentage.

De berekening: het lichaamsgewicht (in kilo’s) gedeeld door het kwadraat van de lengte (in meters).

Minder dan 17 Ernstig ondergewicht
Je weegt te weinig en hebt daardoor kans op lichamelijke klachten. Probeer aan te komen, eventueel met deskundige hulp.
17 - 19 Ondergewicht
Je bent heel slank. Het kan goed zijn om te proberen je gewicht iets te verhogen door wat extra te eten. Maar prop je niet vol met snoep en snacks.
20 - 25 Normaal gewicht
Je hoeft niet aan te komen of af te vallen voor je gezondheid. Toch is het verstandig om gezond te eten en regelmatig te bewegen. Te veel eten is nooit gezond.
26 - 29 Overgewicht
Als je een paar kilo afvalt, zul je je wellicht prettiger voelen, maar voor je gezondheid is het nog niet echt noodzakelijk om af te vallen. Je kunt ook besluiten om je gewicht te laten zoals het nu is.
30 - 40 Ernstig overgewicht (obesitas)
Probeer het overtollige gewicht kwijt te raken door goed op je voeding te letten en regelmatig te bewegen. Je kunt speciale dieetproducten gebruiken of je laten adviseren door een diëtist. Meer dan 40 Zeer ernstig overgewicht (morbide obesitas)
Je gewicht vormt een bedreiging voor je gezondheid: de kans op aandoeningen als hart- en vaatziekten, diabetes en hoge bloeddruk neemt toe en je gewrichten worden te zwaar belast. Probeer (met professionele hulp) gewicht te verliezen.


Behandeling van anorexia nervose:

Anorexia kan behandeld woorden. Dit kan gebeuren gewoon nog poliklinisch in een stadium dat de ziekte nog geen “ernstige” vormen heeft aangenomen maar wel al levensbedreigend is in de zin van een serieus te ernstig ondergewicht, waarbij de patient al dergelijke malen opgenomen is geweest in het ziekenhuis.
In een ander stadium kan besloten worden tot een opname in een kliniek of psychiatrische afdeling.
In deze klinieken krijgt de patient therapie om anorexia te verwerken. Eet therapie, veel geprekken met psychologen en met mekaar. Ook krijgen ze een soort beloningen. In de eerst tijd mogen de patienten niet naar huis. Logisch, het is vrij vermoeiend vooral als je bedenkt dat je lichaam helemaal kapot is door het niet eten.
In een later stadium als de patient goed vooruit gaat dan mag hij of zij meestal al een dag naar huis of een halve dag. Dit is een soort beloning en om ook weer aan de thuissituatie te wennen.
In een kliniek stellen ze bij opname een streef gewicht voor. Dit gewicht moet je berijkt hebben om ontslag uit de kliniek te krijgen. De staf van zo’n kliniek heeft als bedoeling met dat streefgewicht mensen weer zonder levensgevaarlijk ondergewicht naar huis te kunnen laten gaan. Na het ontslag uit de kliniek volgen echter consulten poliklinisch en word het gewicht goed in de gaten gehouden.

Onthoud echter goed, een anorexia patient kan herstellen van de anorexia maar genezen kunnen ze niet. Er zijn veel patienten die na jaren van door een hel te zijn gegaan met anorexia weer even opklimmen en dan moet er maar iets gebeuren en het gaat weer fout. Soms blijven ze onder behandeling van een psycholoog maar ook kunnen ze qua gewicht nog regelmatig gecontroleerd worden door een huisarts/kinderarts/dieetist.

Frappant is echter dat de laatste jaren veel anorexia patienten bij gekomen zijn.
Dit is vooral de oorzaak van het “mode” beeld, dunne mensen waar geen randje vet aan zit. Dit is erg slecht en de mensen hebben er al eens melding vangemaakt dat dit verkeerd gaat.
Je moet altijd denken als je zo’n fotomodel zit, of ze is zo mager door anorexia (er zijn ontzettend veel fotomodellen namelijk met anorexia) , of het is trucage want wat je met een computer al niet kan doen……

Laatst las ikzelf een stuk op internet over paranormaal begaafde mensen, die vatbaarder lijken te zijn voor anorexia. Waarom? En hoe kan dat dan?

Iemand die gevoelig is want dat is wat paranormaale mensen zijn, kunnen sneller zich dingen aantrekken. Niet allemaal maar daarom zeg ik ook kunnen!
Wat gebeurt er als iemand al onzeker is over zichzelf? Ziet dode mensen etc, en dan zegt iemand dat ie stom is?
Wel die gaat ergens naar zoeken waar hij goed in is, controle overheeft. Niet Eten!
Hij heeft er een machtpositie in… want als hij niet eet bereikt hij wel wat, wat hij wil… afvallen. Het geeft een soort reactie

Gevoeligheid = onzeker over je zelf = foute opmerking = zoeken naar iets waar je goed in bent = niet eten = macht positie = je ziet dat je er goed in bent = gaat door tot je zo mager bent dat je botten uitsteken…

Een verklaring werd er helaas niet voor gegeven.. Dit heb ik na uitdokteren zelf tot een oplossing ervaren.. Zekerheid heb ik er niet over…

Maar hoop dat jullie dit stukje tekst van en over anorexia goed in je opnemen.. En als er iemand is die anorexia lijkt te hebben bespreek het desnoods met familie.

Geloof me, anorexia is niet cool, is niet leuk, en is zeker GEEN middel om af te vallen.
Anorexia maakt veel kapot, je lichaam, geest etc en veroorzaakt heel veel blokkades e.d…
Vriendschappen kunnen er aan gaan door anorexia.

Als er iemand in je omgeving anorexia blijkt te hebben… laat hem niet in de steek. Praat gewoon met hem Het hoeft niet over anorexia te gaan want een patient wil er niet over praten… het beste is wel om je vermoedens aan zijn of haar ouders door te geven, of aan jou ouders of aan een leraar op school..

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Laatst gewijzigd door Rogue op 16-01-2005, 23:13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 13-01-2005, 11:29:07 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Heel goed en duidelijk stuk Rogue!
Goed omschreven. ;)

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 13-01-2005, 13:39:45 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
Dank je Aman :D Hoop dat het voor iedereen duidelijk genoeg is...
zijn er nog vragen.. plaats ze maar of stuur me een pbtje.. ben geen expert ofzo denk dat niet maar wil altijd dingen uitzoeken enzo of wie weet dat iemand nog tips heeft :D

liefs rogue :sss:

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 08:42:28 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-12-2004, 21:57:28
Berichten: 626
Locatie: Hoogvliet
mn mentor in de 3e d8 dat ik anorexia had, ging ze mn moeder bellen.
die werd gelijk boos, omdat dat helemaal niet zo was,
k heb wel vaak last van blauwe tenen, omdat k geen zuurstof in mn bloed heb, dat heb k al vanaf kleins af aan.

Na onderzoek werd vastgesteld dat k een ziekte heb die niet te genezen is, ik eet heel veel, maar kom geen kilo aan, alles wat k eet gaat er netzohard weer vanaf, :cry: k weeg 47 kg op 177cm,


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 09:04:10 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-01-2005, 08:55:39
Berichten: 121
Locatie: rotterdam
anorexia is een moeilijke periode waar iemand doormaakt.
en dat het hier zo lekker besproken word beetje alsof het een grap is onder de moderators dat snap ik niet.
ik ben blij dat ik het niet heb maar heb iemand enorm zien lijden eraan het gaat nu goed maar weten jullie ook de oorzaak van anorexia is?

_________________
geniet van al het mooie om je heen er zijn zoveel wonderen die gebeuren. kijk om je heen en luister naar je hart en je zal prachtige dingen beschouwen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 10:17:36 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2004, 14:36:05
Berichten: 1136
Locatie: Huizen
Marietjuh, zoals je in de lekker babbelen post kunt zien was het nooit onze intentie om lekker te roddelen. Ik hoop dat je dat na het lezen van die topic begrijpt en onze excuses aanvaardt.

Liefs
Kim

_________________
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."

-Dr. Seuss-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 10:20:26 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-12-2004, 11:00:03
Berichten: 1169
Juist om er over te spreken, wordt het probleem erkent en is juist heel fijn voor sommigen.

Het is een vervelende periode waar men in zit, juist door alle onzekerheden die iemand heeft is dit het enige waar zij/hij controle over heeft.

Ik vind het juist heel mooi dat Rogue er een stuk over heeft geschreven/geplaatst, "ziektes" hoeven niet in een doofpot gestopt te worden.

Groetjes,

Anubis


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 11:01:49 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Marielle, je vraag over de oorzaken zal ik zo goed mogelijk beantwoorden:

Algemeen
Over de oorzaken is maar weinig bekend. Vaak wordt gezocht naar één verklaring, maar er is eerder sprake van verschillende invloeden van psychologische, sociaal-culturele en biologische aard, die met elkaar in wisselwerking staan en die wisselen van persoon tot persoon. Een aantal van die factoren die van belang zijn worden hieronder genoemd.

Genetische factoren

De kans op anorexia in de bevolking is 1 op de 200 maar heeft iemand in je naaste familie het, dan stijgt die kans naar 1 op de 30. Krijgt iemand van een eeneiige tweeling anorexia, dan heeft de ander vijftig procent kans om het ook te krijgen. Dat wijst op een genetische invloed.
Het AgRP gen bevat de code voor een neuropeptide dat werkzaam is in de hersenen en daar de eetlust stimuleert. Teveel AgRP zorgt voor vreet- en vetzucht. Te weinig AgRP zou wel eens tot vermagerzucht kunnen leiden. Recent onderzoek door het UMC (zie persberichten) vond bij 16 van 145 onderzochte patiënten met anorexia nervosa (11%), een afwijkende AgRP gen aan.

Biologische factoren

Disregulatie van serotonerge en dopaminerge systemen wordt zowel bij anorexia nervosa als bij boulimia nervosa gevonden en draagt waarschijnlijk tot het ontstaan van de eetstoornis. Mogelijk ontstaat echter ook secundair een verstoring van het serotonerge systeem door verminderde inname van tryptofaan, een precursor van serotonine (stof waaruit serotonine opgebouwd wordt).

Predisponerende factoren (factoren die van belang zijn bij het ontwikkelen)
* onvermogen situaties reëel te beoordelen en eigen keuzes te maken
* gevoelens van waardeloosheid
* angst controle over zichzelf te verliezen
* gezin of sociaal klimaat waarin men de eigen persoonlijkheid moeilijk kan ontwikkelen
* gezin of sociaal klimaat waar tegenstrijdige eisen aan de rol van de persoon worden gesteld
* gezin of sociaal klimaat waarin slank zijn als erg belangrijk wordt gezien

Initiërende factoren (factoren die van belang zijn bij het beginnen)

* een ingrijpende gebeurtenis (bijvoorbeeld start opleiding, baan, relatie) stelt plotseling nieuwe eisen waaraan maar moeilijk kan worden voldaan door onder andere moeite met zelfstandig handelen en sterke gevoelens van waardeloosheid
* enkele kilo's afvallen leidt tot waardering en soms bewondering van de omgeving, voor een meisje dat sterk twijfelt aan haar eigen functioneren en die het sterk afhankelijk is van het oordeel van anderen, kan dit betekenen dat zij terecht komt in een negatieve spiraal van hongeren en mager zijn om verzekerd te zijn van waardering

Psychologische factoren
Hoewel een aantal psychische kenmerken, zoals faalangst, bij veel eetstoornissen voorkomt, zijn er geen algemeen oorzakelijke psychologische factoren bekend. Sociaal-culturele theorieën benadrukken het belang van het slankheidsideaal in de westerse landen. De in onze maatschappij geldende norm "mager is mooi" zou kwetsbare personen (met name meisjes) ertoe aanzetten om te streven naar een lager dan hun fysiologisch gezond gewicht.


BRON: Klikkerdeklik

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 15:06:58 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
ja vond het ook wel een goed verhaal. niet alles klopt, maar wel goed gedaan.

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 15:11:45 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-01-2005, 08:55:39
Berichten: 121
Locatie: rotterdam
thnx disaster als ik je naam goed geschreven heb
en kimminita ik heb je vergeven was alleen nieuwsgierig vanwaar dese topic kwam heeft niks met de andere te maken ik lees dese net voor het eerst. sorry als het daarop leek was niet me bedoeling
en anubis
ik begrijp je wat je bedoelt maar ik kan me voorstellen dat het dan erg moeilijk is om er dan over te praten sorry ik verplaats me meestal naar de persoon want mensen die dat hebben die kunnen het ontkennen dus dan hebben ze er problemen mee
ik geef hierbij ook mijn excuses dat het leek op iets wat ik niet bedoelde.

_________________
geniet van al het mooie om je heen er zijn zoveel wonderen die gebeuren. kijk om je heen en luister naar je hart en je zal prachtige dingen beschouwen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 15:12:16 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
moest het hele internet af en er is teveel info.. en heleaas ook die irri pro anorexia sites:( daar word ik niet goed van...

mensen die een aanvulling hebben mogen me mailenen zo dan vul ik dingen aan wil het het liefst wel zo begrijpelijk mogleijk houden haha :)

liefs rogue

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 18:01:38 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
whuhaha waarom internetsites af?
kon het merken dat het van internet af kwam.

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 19:01:55 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
niet alles van internet.. heb wat steekpunten opgeschreven:P

maar ja.. ik moest toch ook wat meer info hebben he.. helaas lijkt veel info op mekaar of zijn de testen te geleerd :D

liefs rogue

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 23:14:28 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-12-2004, 21:57:28
Berichten: 626
Locatie: Hoogvliet
:D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 04-02-2005, 17:33:33 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-02-2005, 21:06:22
Berichten: 41
Locatie: Den Haag
Eten is letterlijk aarden omdat je voedsel dat van de aarde afkomstig is tot je neemt. Het systematisch volhouden om niet te eten is een weigering om te aarden. Er zijn meerdere oorzaken. Zo kan het zijn dat je de behoefte hebt om ergens controle over te hebben, dat je er op kickt, omdat je dat over bepaalde dingen niet hebt, het kan zijn dat je emotioneel zo volgeladen zit dat je vergeet te eten en op die manier in een cirkeltje naar beneden rolt - je je niet meer inspant omdat je lichaam daar te weinig energie voor heeft - nog minder eet etc.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl