Hallo hallo,
Dit is best even een verhaal, en het zit me heel diep, heb ik gemerkt. Maar ik ben even radeloos.
Ik zal bij het begin beginnen.
Vorig jaar zat ik met een hele leuke groep mensen in de klas, dat waren echt leuke vrienden en ik heb over het algemeen een ontzettend leuk jaar achter de rug. Er was een jongen in die groep die tot over zijn oren verliefd op me werd, zo erg, dat hij niet meer goed kon functioneren omdat ik steeds in zijn hoofd zat. Daar kon hij niks aan doen en ik ook niet, maar het werd op een gegeven moment best frustrerend omdat ik het niet kon beantwoorden omdat ik simpelweg niet verliefd op hem was. We hadden dus allebei op een gegeven moment zoiets van: oké, nu mag het wel eens ophouden.
Een tijdje ging dat heel redelijk. Hij zat op een punt dat hij me nog wel heel leuk vond, maar hij voelde geen vlinders meer.
Toen we in Edinburgh waren, op werkweek in.. Mei, was het geloof ik, of eind april of zo, was ik een avond dodelijk moe. We zaten 's avonds met een heel stel mensen beneden, hij en ik naast elkaar op een bank en een vriend tegenover ons. Ik was zo moe dat ik me opkrulde en zijn knie als kussen gebruikte, ik deed mijn ogen even dicht om even een moment rust en een moment voor mezelf te hebben.
Een kwartier of zo later ging ik weer rechtop zitten en was ik van plan om bijna naar bed te gaan, en hij blijkbaar ook. Hij nam de lift naar boven, zonder dat hij het wist nam ik de trap en sprintte ik op hem af toen hij net de deur van zijn slaapkamer open wilde maken (ik had weer wat energie), pokete
(van het Engelse woord: poke, voor de duidelijkheid ) hem en rende naar mijn slaapkamer, maar die kreeg ik niet van het slot, dus hij had me te pakken. Dat vind ik altijd wel leuk, beetje mekaar kinderlijk plagen. Maar hij had op dat moment dus weer volop vlinders in zijn buik. Dat vertelde hij pas veel later, maar ik voelde het toen hij me een knuffel gaf... Daar gaan we weer, dacht ik.....
Ik stuurde hem, op advies van een van een vriend, een smsje waarin ik vroeg of ik niet te dicht bij was gekomen. De volgende ochtend smste hij terug dat hij niet begreep wat ik bedoelde. Maar ja, hoe moet je zoiets uitleggen?
Vanaf dat moment ging het helemaal fout. De week na de werkweek was het vakantie, we zouden elkaar dus niet zien. Hij had heel veel zitten nadenken, vertelde hij, en hij kwam uiteindelijk tot de conclusie dat hij een "experiment" zou gaan uitvoeren (ja, zo noemde hij het letterlijk). Hij zou me geen aandacht meer gaan geven (d.w.z. geen knuffels meer, geen gesprekken meer, enzovoort) om te zien of ik hem dan zou gaan missen, vragen zou gaan stellen, om aandacht zou gaan vrágen. Kortgezegd: hij zou me gewoon volkomen gaan negeren en ik moest maar naar hem toe komen.
Jammer voor hem zit ik niet zo in elkaar. Als ik genegeerd word probeer ik geen gesprek aan te knopen met degene die me negeert omdat er dan niet te praten valt. In dit geval probeerde ik het ook niet omdat ik best een beetje pissig was dat hij me zomaar ging negeren. Dus ik zei ook niets tegen hem, maar begreep in het begin nog niet hoe het kwam. Dat heeft hij me later pas verteld. Toen ik het hele verhaal kende barstte ik bijna van woede.
Gelukkig heeft hij wel toegegeven dat hij fout zat, maar hij heeft zijn excuses nog altijd niet aangeboden.
Eerst had ik zoiets van: goed, nu weten we het, nu heb je toegegeven dat je fout zat, laten we het hier dan bij laten. Dat snapte hij niet, maar hij had er vrede mee. Ik vind het altijd lastig om niet goed met mensen om te kunnen gaan, dus ik probeer dingen meestal zo snel mogelijk uit te praten of zo omdat dat vaak het makkelijkste is. In dit geval kon ik dat niet. Ik probeerde het wel, zo van, zand erover, maar ik kon het niet omdat ik diep van binnen zo kwaad op hem was. Daar heb ik me uiteindelijk bij neergelegd en heb sindsdien geen woord meer tegen hem gezegd.
Hij heeft zich tegenover iedereen als een zak gedragen een tijdje terug, hij was helemaal de weg kwijt, maar het gaat nu weer goed met hem. Hij heeft een vriendin, maar is zijn twee beste vrienden kwijt. Hij heeft aan bijna iedereen al zijn excuses aangeboden, maar tegen mij nog niet. Dat is hij nog van plan.
Zo, dat was een lap tekst
Sorry jongens!
Nu voor hetgeen waar ik mee zit.
De vakantie is nu voorbij, ik heb hem de hele vakantie niet gesproken of gezien en dat is me prima bevallen, ik heb er zand over gegooid maar hem nog niet vergeven. Dat was dus in de vakantie. Maar nu ga ik weer naar school en zie ik hem weer dagelijks. Hij zit gelukkig niet bij me in de klas, maar hij zit wel bij de mensen waar ik mee zit in de pauze en ik heb drie lessen met hem. Hij probeerde vandaag ook weer te communiceren door "doei" te zeggen toen ik weg ging. Hij probeert de dingen op te lossen door weer normaal te gaan doen, maar zo werkt het niet.
Vandaag merkte ik ineens hoe kwaad ik eigenlijk echt ben. Telkens als hij in de buurt is heb ik de neiging om iets naar zijn hoofd te gooien of om hem een keiharde klap in zijn gezicht te geven, hem daarna helemaal vol te schelden. Ik zat vanmiddag in tranen op mijn kamer met mijn vriend te bellen omdat ik zo verschrikkelijk kwaad was. Als ik echt goed boos ben komt mijn uitbarsting altijd met tranen en schreeuwen, soms dus ook om me heen slaan en dingen stuk maken.
Ik merk dat ik die woede heb zitten opkroppen deze vakantie. Nog steeds dus. Ik ben bang dat het er op een dag in een keer allemaal uit komt en dat ik dan echt mensen pijn ga doen. Wat moet ik hieraan doen?
Ook zoiets grappigs: ik vind dat hij zijn excuses aan moet bieden, persoonlijk. Maar ik wil hem niet spreken omdat ik dus nog zo ontzettend kwaad ben. Dat is lastig, want zo kan hij dus zijn excuses alsnog niet aan bieden. Hoe los ik dit op?
Ik ben even helemaal radeloos.. Ik heb me nog nooit zo kwaad over iets gevoeld en ik schrik heel erg van de sterkte van de emotie..
Nogmaals: sorry voor de lengte van het bericht.. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is, net als mijn taalgebruik (die is niet optimaal als ik moe ben).
Ik sta open voor advies, graag zelfs.
Liefs,
Emma