Wat enorm vervelend, dat je zo´n last hebt van verschijnselen van stress!
Misschien kan ik je een tip geven:
Allereerst komt stress vaak voor bij bevlogen, enthousiaste mensen die hart hebben voor de zaak, graag willen samenwerken, iets voor een ander over hebben en niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken. Mensen kortom die onmisbaar zijn in de familie en in het bedrijf. Omdat ze gevoeliger zijn voor stress, hebben ze wèl extra tools nodig, om de stress onder controle te houden.
Vervolgens helpt het vaak niet om te zeggen, dat je rustiger aan moet doen, wat meer afstand moet nemen, ruimte moet nemen om ook iets anders te doen. Deze, overigens goed bedoelde, adviezen zorgen vaak voor een averechts effect: je snapt dat natuurlijk allemaal ook wel, maar je kunt het niet opbrengen, dus voel je je extra schuldig.
Mijn tip is het toepassen van een ademhalingstechniek: ga 2x per dag rustig ergens zitten, focus op je borst en adem 10 minuten lang 5 tellen in en 8 tellen uit. Het uitademen activeert je para-sympatische zenuwstelsel. Dat zorgt voor rust. Omdat je je op je borst concentreert, heb je geen tijd om aan iets anders te denken.
Er is speciale apparatuur (bio-feedback-apparatuur) te koop, die je helpt bij deze oefening en die je ook laat zien, of de training effect heeft. Hoewel ik deze apparatuur zelf verkoop, adviseer ik je eerder nog een training stressreductie te volgen. Je oefent deze en andere technieken onder begeleiding, waardoor het resultaat vele malen groter is.
Zonder reclame te willen maken voor mijn eigen training, wil ik je toch een voorbeeld laten zien van een student die zo'n training volgde. Kijk maar eens bij Jeroen op
http://www.ontspanningstraining.nl/ervaringen/ervaring-jeroen.htmlIk ben benieuwd of je iets aan mijn tip hebt!