hmm, wanneer gaat iemand te ver met spiritualteit....
goeie vraag...
Ik denk zelf wanneer spiritualiteit disfunctioneel wordt...
Spiritualiteit kan iets zijn waar je bijzonder veel kracht, steun en inspiratie uit kunt halen.
Maar het kan je ook een beetje 'wacco' maken.
Wanneer spiritualiteit ervoor zorgt dat je het contact met de alledaagse zaken helemaal kwijt raakt, je angstig wordt, je van de ene in de andere waan tuimelt...hmm, ja dan denk ik dat je te ver gaat...
Maar ook wanneer je spiritualiteit gaat koppelen in winst ben ga je in mijn ogen te ver... ( zoals bepaalde programma's waarin spritualiteit boven alles zou moeten gelden, de kerk met allerlei zogenaamde vrije collectes (( maar o wee als je minder dan een euro in het mandje legt)) etc). Spiritualiteit zou vrij moeten zijn, los van winst. Net als kunst... Maar goed, ik ben dan ook misschien wel een idealist hierin...
Ik zelf heb een vrije geest en vind het prettig anderen ook vrij te laten in hun doen en denken. Behalve wanneer zij schade berokkenen aan anderen of zichzelf. Dan probeer ik een dergelijk iemand een spiegel voor te houden en te laten kiezen....Wanneer spiritualiteit bepaalde vrijheden aan banden legt of iemand in zijn functioneren belemmerd denk ik ook niet dat er nog langer sprake is van spiritualiteit... Eerder hersenspoeling of dwang neigingen...
Definitie's van spiritualiteit:
"Spiritualiteit is het tegengestelde van materialisme, waarbij het materialisme ervan uitgaat dat de stof primair is en dat daaruit de geestelijke vermogens ontstaan, terwijl spiritualiteit de geest ziet als oorzaak van en beheerser van de stof. "
"... is het geestelijk fijnstoffelijke werkgebied dat zich bezighoudt met het pure bewustzijn. Het is de relatie tussen wat gedacht, gevoeld, geweten en ervaren wordt ofwel het bewustwordingsproces van een wereld die wij zelf geschapen hebben en herscheppen".
"Het geheel van Mentale Activiteiten en Processen waardoor wij Bewuster worden van de dieperliggende, niet-direct waarneembare maar toch heel belangrijke aspecten van de Werkelijkheid."Wat deze definitie's gelijk hebben is dat het gaat om de geest, de stof het het ervaren van beiden in relatie tot de werkelijkheid. Ik denk dat wanneer iemand met name de interactie tussen deze verschillende elementen niet meer bemerkt of door heeft dat er een disbalans is tussen deze elementen... ja, dan zou er gesproken kunnen worden over dat iemand te ver gaat met spriritualiteit...
liefs, binnenspiegel...