spiritualiteit betekend voor mij vooral (de weg naar) bewustwording van jezelf op welk niveau dat ook in mag houden.
Idd is het belangrijk als je met chakra's, energieen of jezelf bezig bent dat je bij de basis begint en van daaruit naar boven werkt. Alleen doordat er zoveel verspreidde informatie is op het net, de bieb, allerlei 'verlichte' mensen die de waarheid denken te kennen is het voor iemand die in een verwarring of instabiel psychische situatie verkeerd makkelijk om op een manier er mee om te gaan die negatief kan uitwerken, door bv idd met de bovenste chakra's te gaan werken ipv bij de basis te beginnen, door contacten te zoeken met energieen wat door hun instabiliteit makkelijk kan leiden tot negatieve energieen of door zoveel te lezen over wat er allemaal aan informatie te verkrijgen is waardoor verwarring steeds groter wordt.
Denk eigenlijk dat bewustwording voor het grootste gedeelte uit onszelf gehaald dient te worden of er kritisch voor open te kunnen staan tegenover de stroom van informatie. Maar als iemand wanhopig op zoek is naar antwoorden of een betekenis aan hun leven wordt het moeilijker om helder en zelfdenkend te denken.
Heb ervaring in de GGZ en kom daar vaker van dit soort ervaringen tegen.
Wat je zegt DT kan ik een heel eind mee inkomen, tis vaak een moeilijke en zware weg, snap wat je bedoelt maar heb het ook niet over spiritualiteit op zich alleen over de info die er over verstrekt wordt.
@ nico over je vraag wat voor mij het mooiste/beste was wat ik eruit gehaald heb... ehmm klinkt mss nogal zwaar op de hand maar het heeft mij helpen overleven en zelfs laten leven. Toen ik een jaar of 18/19 was, had ik vrij veel moeite met het leven en met levensvragen. Vooral met de vragen wat voor nut het leven heeft, en wat het allemaal te betekenen had, ik ben langzamerhand erachter gekomen door vele slapeloze nachten dat er meer was dan alleen aarde en het leven op aarde en dat het daar niet bij zou eindigen. Daardoor kon ik het nut van mijn/het leven weer inzien en ben vanuit daar weer verder gegaan. Ben blij dat ik tot dit besef ben gekomen want zag het toen echt ff niet meer zitten.
Maar goed mijn eigen negatieve ervaring hierin was dat ik te veel en te snel wilde en overal een antwoord op wilde, zocht en vond (ook mede door wietgebruik) wat me nogal van het pad afgeworpen had. Ben op dit moment gelukkig hier klaar mee en heb eindelijk rust in mezelf gevonden en in mijn betekenis aan mijn/het leven maar het was een lange moeilijke weg mede door alle mogelijkheden die voor mij teveel waren en waardoor ik dus veel te snel ging, om even terug te komen op m'n onderwerp
Dus daarom dit topic hoe andere dit ervaren in hunzelf of in hun omgeving. Aan de ene kant vind ik het fijn dat er tegenwoordig informatie en hulpmiddelen te beschikken zijn en aan de andere kant is het toch vooral een onderwerp wat vanuit jezelf moet komen en waar je je eigen weg in moet vinden denk ik...
naja heel verhaal beetje persoonlijk maar goed ik gebruik het maar als voorbeeld voor m'n topic