Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 26-11-2024, 00:43:59

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22-01-2009, 23:36:23 
Kabouter
Kabouter

titel gewijzigd omdat dit beter past bij wat ik eigenlijk bedoelde met dit topic

Ik merk vaak op dit forum, in het dagelijks leven en aan mezelf, dat als mensen problemen ondervinden ze naar het spirituele grijpen. Er is natuurlijk heel veel goeds en moois uit te halen maar als je niet goed weet wat je doet kunnen je problemen alleen maar verergeren door met 'het spirituele' bezig te zijn. Als je niet stabiel bent kan het bezig zijn hiermee je nog verder uit balans halen. Heb zelf ook ervaring hier mee gehad wat soms wel 's angst opleverde, ben toen ook te ver gegaan hiermee terwijl ik hier op dat moment nog helemaal niet klaar voor was.
Het is tegenwoordig ook erg gemakkelijk om van alles over het onderwerp te vinden, te gemakkelijk?? en was het beter toen het allemaal wat minder openbaar was?
Wat zijn jullie ervaringen hierin en hoe denken jullie hierover?

Laatst gewijzigd door WeN op 06-02-2009, 01:09:54, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 23-01-2009, 13:13:13 
Reus
Reus

Hey lizzgekko,

Citeer:
Er is natuurlijk heel veel goeds en moois uit te halen maar als je niet goed weet wat je doet kunnen je problemen alleen maar verergeren door met 'het spirituele' bezig te zijn. Als je niet stabiel bent kan het bezig zijn hiermee je nog verder uit balans halen

Dat zie ik regelmatig in mijn werk. Vanuit de chakratherapie gesproken, zie/hoor ik dat mensen veel/intens met het spirituele bezig zijn en daarmee hun hogere chakra's bezig zijn, terwijl ze (als psychiatrische client) nog helemaal niet goed (genoeg) geaard/geworteld zijn en dus makkelijk uit balans raken/blijven.
Dan is het noodzakelijk om eerst weer de onderste chakra's aandacht te geven en eerst goed te aarden, omdat anders je klachten in stand gehouden worden of zelfs verergeren.
Voor de meesten is het dan ook belangrijk om niet hierin door te slaan, maar een evenwicht te vinden tussen spritueel bezig zijn en met je beide voeten goed op de aarde te blijven staan. Dan kan het spiritueel bezig zijn heel verrijkend zijn en dan hoef je de spiritualiteit ook niet alleen te gebruiken als je problemen ondervindt. Er is wat je zelf al zegt namelijk veel goeds en moois uit te halen.
Vraagje: wat is het mooiste/beste wat jij eruit gehaald hebt?

hartchakrale groeten nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 23-01-2009, 13:30:38 
Groentje
Groentje

Als men problemen ondervindt dan lijkt het mij dat men naar een oplossing of reden van deze problemen gaat zoeken.
Vaak zijn problemen uitdagingen die je iets leren. Ik weet niet wat jij verstaat onder 'spirituatiteit', maar ik zie het als mijn relatie met
'God' of de 'Intelligentie achter de materie'. Iemand die een probleem als een uitdaging ziet kijkt waarschijnlijk al meer 'naar binnen' / doet
meer aan zelfreflectie. Ik denk dat de 'motor' achter alles dat je om je heen ziet iets is dat je niet direct met je 5 zintuigen waar kunt nemen.
Als jij meer een connectie voelt met hetgeen 'achter de sluier', dan zul je in mijn optiek ook vaker in die richting zoeken naar antwoorden.

Ik snap je opmerking over het niet stabiel zijn en dat als je niet weet waar je mee bezig bent het je nog verder uit balans kan halen.
Probeer het eens zo te zien: een avontuur kan gevaar met zich meebrengen, maar het kan je ook antwoorden geven over wie / wat je bent. Overal zit een risico aan. Je moet het dan ook slim aanpakken en een fundament opbouwen voor dat je besluit op een lange 'woestijn trip' te gaan en je in een groot onbekend gat te storten zonder enige voorkennis. Je moet zorgen dat iets in je voordeel werkt. Begin onderaan en werk je weg naar boven. Je hebt een basis van kennis en ervaring nodig om het volgende niveau te kunnen begrijpen.

Toegankelijkheid tot informatie is goed. Het probleem is echter dat er nu enorm veel informatie is. Hoe weet je of informatie naar de waarheid leid of je verder in de illusie brengt? Je zou het zelf uit kunnen zoeken door alle dingen een kans te geven. Iedereen heeft wel een stuk innerlijke kennis. Je gevoel geeft je vaak de beste informatie. Moet ik iets doen of niet? Je hebt echter maar een bepaald aantal jaren tot je lichaam sterft. Er zijn vele wegen die naar vele bestemmingen leiden, maar uiteindelijk wil je maar naar één bestemming en dat is de absolute waarheid. Je leeft niet eeuwig dus is het wellicht beter om iemand te zoeken die al een bepaald niveau van 'verlichting' heeft bereikt. Luister naar wat die persoon heeft te vertellen en kijk wat het voor je doet.

Wees altijd oprecht naar jezelf. Als je werkelijk vanuit je hart opzoek bent naar de waarheid dan zul je deze ook vinden.

BerichtGeplaatst: 23-01-2009, 14:04:29 
Reus
Reus

Hallo Higher Balance,

Mooi gesproken. Kamme wel in vinden.
Sluit ook voor een deel aan op wat ik schreef over de chakratherapie. Daar is datgene wat jij al schreef ook belangrijk: "Begin onderaan (wortelchakra) en werk je weg naar boven. Je hebt een basis van kennis en ervaring nodig om het volgende niveau te kunnen begrijpen."
Citeer:
maar uiteindelijk wil je maar naar één bestemming en dat is de absolute waarheid.

En heb jij die bestemming al bereikt? Wat is volgens jou "de absolute waarheid"?

Citeer:
Je leeft niet eeuwig dus is het wellicht beter om iemand te zoeken die al een bepaald niveau van 'verlichting' heeft bereikt. Luister naar wat die persoon heeft te vertellen en kijk wat het voor je doet.

Ik moet meteen denken aan een spreuk: "Zoek wat de wijzen zochten."

evenwichtige groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 23-01-2009, 15:47:27 
Nimf
Nimf

Persoonlijk denk ik, dat 'het spirituele' helemaal niet iets is om gemakkelijk bij te komen.
Iedereen die werkelijk spiritueel bezig is, merkt dat dit een moeilijke en zware weg is die met veel vallen en opstaan naar een doel kan leiden.

Wat eerder het geval is, is dat veel mensen het spirituele AANGRIJPEN (soms is 'misbruiken' een beter woord) om hun handelen te verklaren en/of de buitenwereld het beeld voor te schotelen dat ze 'goed' bezig zijn. Van werkelijke 'spiritualiteit' is dan vaak helemaal geen sprake, hooguit van het achterna holen van kretologie om zo niet zelf te hoeven nadenken en al helemaal niet naar zichzelf te hoeven kijken.

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 23-01-2009, 19:12:52 
Kabouter
Kabouter

spiritualiteit betekend voor mij vooral (de weg naar) bewustwording van jezelf op welk niveau dat ook in mag houden.
Idd is het belangrijk als je met chakra's, energieen of jezelf bezig bent dat je bij de basis begint en van daaruit naar boven werkt. Alleen doordat er zoveel verspreidde informatie is op het net, de bieb, allerlei 'verlichte' mensen die de waarheid denken te kennen is het voor iemand die in een verwarring of instabiel psychische situatie verkeerd makkelijk om op een manier er mee om te gaan die negatief kan uitwerken, door bv idd met de bovenste chakra's te gaan werken ipv bij de basis te beginnen, door contacten te zoeken met energieen wat door hun instabiliteit makkelijk kan leiden tot negatieve energieen of door zoveel te lezen over wat er allemaal aan informatie te verkrijgen is waardoor verwarring steeds groter wordt.
Denk eigenlijk dat bewustwording voor het grootste gedeelte uit onszelf gehaald dient te worden of er kritisch voor open te kunnen staan tegenover de stroom van informatie. Maar als iemand wanhopig op zoek is naar antwoorden of een betekenis aan hun leven wordt het moeilijker om helder en zelfdenkend te denken.
Heb ervaring in de GGZ en kom daar vaker van dit soort ervaringen tegen.
Wat je zegt DT kan ik een heel eind mee inkomen, tis vaak een moeilijke en zware weg, snap wat je bedoelt maar heb het ook niet over spiritualiteit op zich alleen over de info die er over verstrekt wordt.
@ nico over je vraag wat voor mij het mooiste/beste was wat ik eruit gehaald heb... ehmm klinkt mss nogal zwaar op de hand maar het heeft mij helpen overleven en zelfs laten leven. Toen ik een jaar of 18/19 was, had ik vrij veel moeite met het leven en met levensvragen. Vooral met de vragen wat voor nut het leven heeft, en wat het allemaal te betekenen had, ik ben langzamerhand erachter gekomen door vele slapeloze nachten dat er meer was dan alleen aarde en het leven op aarde en dat het daar niet bij zou eindigen. Daardoor kon ik het nut van mijn/het leven weer inzien en ben vanuit daar weer verder gegaan. Ben blij dat ik tot dit besef ben gekomen want zag het toen echt ff niet meer zitten.
Maar goed mijn eigen negatieve ervaring hierin was dat ik te veel en te snel wilde en overal een antwoord op wilde, zocht en vond (ook mede door wietgebruik) wat me nogal van het pad afgeworpen had. Ben op dit moment gelukkig hier klaar mee en heb eindelijk rust in mezelf gevonden en in mijn betekenis aan mijn/het leven maar het was een lange moeilijke weg mede door alle mogelijkheden die voor mij teveel waren en waardoor ik dus veel te snel ging, om even terug te komen op m'n onderwerp :P
Dus daarom dit topic hoe andere dit ervaren in hunzelf of in hun omgeving. Aan de ene kant vind ik het fijn dat er tegenwoordig informatie en hulpmiddelen te beschikken zijn en aan de andere kant is het toch vooral een onderwerp wat vanuit jezelf moet komen en waar je je eigen weg in moet vinden denk ik...
naja heel verhaal beetje persoonlijk maar goed ik gebruik het maar als voorbeeld voor m'n topic :)

BerichtGeplaatst: 06-02-2009, 01:20:21 
Kabouter
Kabouter

Citeer:
dit is nou precies wat ik bedoelde in een ander topic dat info over spiritualiteit veel te gemakkelijk in omgang is. Mensen gaan zo'n boek lezen en denken ook dat ze dat dan kunnen bereiken (niet persoonlijk bedoeld hoor :wink: ).
Men gaat er hard mee aan de slag weten uiteindelijk niet eens wat ze aan het doen zijn en willen het walhalla bereiken.
Zoals de titel en de omschrijving van het boek mij klinkt krijg ik er de kriebels van aan de ene kant, en aan de andere kant vind ik het ook weer interessant, maar het is niet de bedoeling om op zo'n manier ergens te komen lijkt mij. Niet vanuit een boek.
en als je er al ergens mee komt dan zou dat waarschijnlijk alleen maar zijn omdat je op dat moment er klaar voor was, je kunt bepaalde dingen niet versnellen dus zulke boeken zijn niet nodig om te lezen of je moet er klaar voor zijn.
Hmm moeilijk, moeilijk maar dit gaat niet meer over het boek. kom hierop terug in het andere topic.

dit ging over een bepaald boek in een ander topic op dit forum.
In dit boek zou je handleidingen toegereikt krijgen om je bewustzijn te verhogen naar een hogere dimensie.

Ik weet niet zo goed wat ik er nou van vind dat die info zo los te verkrijgen is, het lijkt mij dat zulke boeken veel slecht kunnen doen bij mensen die er niet klaar voor zijn voor dit soort informatie.
ik denk dat als ik een aantal jaren geleden zo'n boek had gelezen ik helemaal in een soort van extase zou zitten omdat ook maar te kunnen bereiken wat natuurlijk niet zou lukken en er nog depressiever van zou worden. en waarschijnlijk ben ik niet de enige die zo zou reageren.
als je gevoelig bent voor dit soort informatie maar er nog niet klaar voor bent en er dus niks mee kan is zo'n boek niet helpend maar eerder het tegenovergestelde.
Aan de andere kant kan het zijn dat je juist zulke informatie in je handen krijgt omdat je er klaar voor bent en dit je een beetje in de goede richting kan duwen.

moeilijk geval vind ik...

grx Wendy

BerichtGeplaatst: 02-03-2009, 18:39:24 
Reus
Reus

Spiritualiteit is heel gemakkelijk om bij te komen. Het enige dat je hoeft te doen is even stilstaan bij jezelf, eens serieus na te denken en te bespiegelen.
Nog makkelijker is natuurlijk om een boek over engelen te kopen, naar de Xenos of Blokker te gaan om een Zen-boeddhaatje te kopen (hier in huis staat overigens ook wel het een en ander) en op transcedentale pranabindu energiekanalisatie cursus te gaan.

BerichtGeplaatst: 02-03-2009, 20:46:40 
Nimf
Nimf

Citeer:
Spiritualiteit is heel gemakkelijk om bij te komen. Het enige dat je hoeft te doen is even stilstaan bij jezelf, eens serieus na te denken en te bespiegelen.

Juist. En juist doordat het zo eenvoudig is, is het voor veel mensen ontzettend moeilijk.
Alleen al het idee om bij JEZELF stil te staan, na te denken over JEZELF ... en dat dan niet in de zin van "hoe goed je wel bent" maar in de zin van "wie ben ik", "wat ben ik", "waarom ben ik", "waarheen wil ik"...
Een deel van de mensheid moet er niet aan denken zo naar zichzelf te kijken.
Zelfs een deel van de (zogenaamd) spirituele mensen, durft dat niet in 'spelen' alleen maar dat ze zo leuk spiri bezig zijn.

DUS grijpen veel mensen naar het inrichten van hun huis met spiri-junk ... van Xenos en dergelijke. En natuurlijk het volgen van vage cursussjes met prachtige namen en weinig inhoud zodat je er niet al te veel voor hoeft te doen.

Het liefst zouden ze 'instant spiri' slikken in pilvorm, druppel of in wateroplosbaar poeder :mrgreen:

Althans ... zo zie ik het.

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 02-03-2009, 21:46:26 
Reus
Reus

mede-cynist schreef:
Citeer:
Het liefst zouden ze 'instant spiri' slikken in pilvorm, druppel of in wateroplosbaar poeder

Althans ... zo zie ik het.
:mrgreen: Frapant dat je het zegt. Laatst in de chatroom hadden we het nog over 'instant karma'.
In de supermarkt naast de pakken koffie :P . Je hoeft alleen maar water toe te voegen en klaar is kees. :roll:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00