Ik heb al een aantal topics hier gelezen, ik herken wel van alles, ik heb ook ergens op gereageerd, maar wil toch even een nieuw topic openen. Soms vind ik mijn verhaal niet mag plaatsen onder het topic van een ander, dan denk ik dat die ander dat niet leuk vind ofzo.
Ik ben van nature nogal onzeker, ik ben het tegenovergestelde van een haantje de voorste, ik ga altijd aan de zijkant staan, ik praat niet veel, ik sta niet graag in de belangstelling, ik vind mezelf al gauw te veel, ik vind dat ik gauw te veel vraag, dat ik zeur, dat ik me aanstel, dat ik minder ben, ik heb gewoon een minderwaardigheidscomplex. Zelfs als ik iets goed doe dan draai ik dat zo dat ik weer iets verkeerd heb gedaan, als ik ergens in uitblink vind ik mezelf een uitslover en denk ik dat mensen het me kwalijk nemen, ik mag niet goed zijn, maar als ik niet goed ben dan vind ik mezelf een loser en denk ik dat mensen me uitlachen omdat ik niet goed genoeg ben. Ik wil dat mensen me leuk vinden maar als ze me leuk vinden dan vind ik hen niet meer leuk, ik heb dan ook geen waardering voor de complimenten van anderen en dan vind ik mezelf weer een kwal, zo blijf ik vast in deze spiraal.
Vorig jaar had ik voor het eerst een paniekaanval, ik dacht dat ik gek werd, ik was al eerder opgenomen geweest en was toen volgens de arts depressief met psychotische kenmerken, een schuldwaan, ik vond mezelf erg slecht en schuldig aan van alles en ik brandde en krabde mezelf. Dus ik dacht ik ga weer psychotisch worden, maar dit was dus een paniekaanval, veel enger dan die zogenaamde psychose, die misschien niet eens echt een psychose was, maar eerder een negatief zelfbeeld.
Sinds die ene paniekaanval, waarop ik me liet opnemen, want ik durfde niet meer thuis te zijn, dacht dat het dan nooit meer goed ging komen, ook al had ik me aangemeld voor een opname elders maar daar moest ik nog weken op wachten. Anyway, ondanks dat ik na de opname en enige tijd elders in een opvang weer thuis met begeleiding woon, er komt elke week iemand langs en ik heb gesprekken en ik doe weer dingen, heb ik de laatste tijd weer last van die paniek, 's avonds als ik thuis zit ga ik altijd maar tv series kijken of films, daar zit ik echt de hele avond aan gekluisterd, ik vind het behoorlijk lijken op een verslaving, het is alsof dat het enige is wat leuk is 's avonds, als ik het niet doe voel ik me deprie of laait de paniek op. Afgelopen weekend kwam de paniek ook terwijl ik zat te kijken, misschien was de serie te dramatisch. Hoewel ik me dingen erg aantrek vind ik het ook 'leuk' om te lezen over problemen van anderen, of enge films te kijken en dergelijke. Ik maak het mezelf blijkbaar graag moeilijk.
Ik heb het gevoel dat ik vast zit, dat ik mezelf ook steeds dieper in het moeras trek, ondanks de gesprekken en de positieve feedback van m'n begeleider, iedereen zegt dat het beter gaat, sommige dingen gaan ook beter.
Ik denk dat het grootste probleem is dat ik geen vrienden heb, geen mensen om me heen waar ik echt contact mee heb, ik vind het erg moeilijk om echt contact te maken met mensen, ik ben nooit echt helemaal mezelf.
Er huist veel woede in me, maar ik durf er geen uiting meer aan te geven, tijdens mijn eerste opname woonde ik nog thuis, toen heb ik het voor m'n moeder en zus erg moeilijk gemaakt, later vertelde m'n zus me dat het voor hun ook erg moeilijk was, daar voelde ik me schuldig over, sindsdien doe ik extra hard m'n best om te zorgen dat het leuk is als m'n moeder op bezoek komt, naar haar ga ik niet, want meestal als ik naar haar ga (ze woont in het buitenland dus ik blijf dan een paar weken) dan ga ik achteruit, stop ik met eten en de laatste keer had ik ook geen energie om andere dingen te doen.
Ik voel me gewoon erg alleen, ook als er mensen zijn, ook al komt m'n moeder langs, ook al mail ik met mensen, spreek ik mensen op msn, iedereen is zo ver weg maar als ze hier zijn voel ik me zo gespannen want dan ben ik bang dat het niet leuk genoeg is.
Ik woonde een tijdje in een opvang voor jongeren met gedragsproblemen, daar was dag en nacht begeleiding, ik hoefde er vrijwel niets, er waren altijd mensen, dat had voor en nadelen, het grootste voordeel was dat ik me er veilig voelde, ik durfde er mezelf te zijn en er was iemand met wie ik redelijk overweg kon, maar ook bij hem was ik gauw bang dat ik iets verkeerds zou doen, dat ik teveel praatte of dat ik juist te stil was, hij was autistisch en daarom dacht ik dat ik ook dat ik alles verkeerd deed, omdat ik dacht dat ik anders tegen hem moest doen omdat hij autistisch is.
Het maakt gewoon niet uit, ik ben altijd bang dat ik het verkeerd doe, altijd bang dat mensen me niet aardig vinden, soms wil ik gewoon ophouden met bestaan, maar dat is volgens sommige mensen weer laf en egoistisch, dat kan ik m'n ouders niet aandoen en bovendien zal ik dan tot in de eeuwigheid blijven ervaren dat ik doodga en dat schijnt een hel te zijn. Ik ben helemaal niet gelovig, maar ik voel me een enorme zondaar. Misschien ben ik ook wel gelovig, maar weet ik er te weinig over en heb ik er te weinig ervaring in en ben ik te skeptisch.
De tegenstellingen in de wereld maken me alleen maar onzekerder, ik heb het gevoel alsof er geen waarheid bestaat, ik weet niet waar ik zelf in geloof, iedereen heeft wel een punt, ik kan niets afschrijven, er is weinig wat ik als totale onzin opvat. Maar er schijnt een kern te zijn, als ik die kern bevat zal ik rust vinden, maar ik kan er niet bij en soms denk ik dat ik gek ben dat ik dit soort gedachten heb.
Als ik actief bezig ben voel ik me wel rustig, tenzij ik er niet met m'n aandacht bij ben, het moet me dusdanig motiveren en interesseren dat ik er in op kan gaan, anders wekt het irritatie op en ga ik weer piekeren. Thuis vind ik het moeilijk om me ergens op te concentreren, bij vlagen speel ik wel eens op m'n gitaar, maar ik ken nog geen liedjes en ik vind het moeilijk om te oefenen als het moeilijk is wat ik dan weer zwak van mezelf vind, het lijkt wel alsof ik niet durf te falen, als ik faal ben ik totaal verlamd, of ik word boos, ik word er gespannen van als het niet wil lukken. En gespannen ben ik toch al.
Er is zoveel te vertellen, ik wil gewoon dat het ophoud, maar ik weet niet goed wat het is en soms word ik gewoon zo wanhopig. Ik moet mezelf echt voorhouden dat het beter gaat en dat het nog beter zal gaan, dat ik in een fase zit, dat ik vooruitga, dat ik daar echt ook mee bezig ben en dan moet ik dat voor mezelf bewijzen, concrete voorbeelden aanvoeren. En ik moet erin blijven geloven dat de mensen die me helpen me kunnen helpen, dat alles tot verbetering zal leiden. Maar soms ben ik bang dat ik een van de mensen ben die er niet uitkomt, ongeacht wat ik probeer, dat ik ondanks de begeleiding, ondanks de pogingen, ondanks alles altijd zal lijden, dat ik slechts kan proberen er uiting aan te geven, maar dan moet ik eerst een uitingsvorm aanleren, muziek, tekenen, schrijven of anderzijds. Dat ik een gekwelde kunstenaar ben, ook al ben ik geen kunstenaar en zeker geen talentvolle. Dat mijn leven zal eindigen in zelfmoord, dat ik gek zal worden, gedoemd ben.
Ik vind mezelf niet goed genoeg als ik niet ergens geweldig in ben, ik vind dat ik pas goed ben als ik iets 'publiceer', als ik 'beroemd' ben, dat dat een teken is van succes en dat dat belangrijk is. Ik denk dat ik gefaald heb als ik dat niet ben, dat het angst is wat me ervan weerhoud om op de voorgrond te treden. Ik kan het moeilijk accepteren dat ik er niet meer of minder om ben als ik al dan niet beroemd zou zijn, beroemdheid is een keuze, niet iedereeen die wil zijn 'kunst' verkopen of vertonen. Daarnaast, het is allemaal relatief, als ik de juiste mensen kan overtuigen dat mijn verhaal/tekening/(kunst)werk bijzonder is en zij het aan de man brengen en weer anderen weten te overtuigen dat het bijzonder is, dan kan ik beroemd worden. Maar waarom wil ik dat in hemelsnaam, waarom wil ik beroemd worden en volgens mij wil ik dat absoluut niet ! Ik schaam me ervoor dat ik hierover denk, het is zo'n kinderachtige wens, zo materialistisch (dus slecht).
Ik weet dat bepaalde gedachten erg zwart/wit zijn, dat het allemaal niet zo definitief en expliciet is. Ik weet het, maar ik ervaar het wel als zodanig.
Ik wil zo graag gewoon weer mezelf kunnen zijn.
Mn therapeut raadde me aan m'n spiritualiteit te ontwikkelen, maar ik weet bij God niet hoe. Ik geloof niet in iets definitiefs, mediteren maakt me kwaad of te onrustig of ik raak in paniek. Ik vind het zoiezo moeilijk om routine aan te houden, op sommige punten lukt het overigens prima, als ik het maar belangrijk genoeg vind.
Alles maakt me onzeker, overal twijfel ik over, tegelijkertijd laat ik me beinvloeden door de raarste dingen en ga ik geloven in van alles en nog wat wat me alleen nog onzekerder maakt.
Soms voel ik me zo alleen en ik vind dat ik dat niet erg moet vinden, ik ben al jaren alleen, andere mensen kunnen ook goed alleen zijn, ik hoef geen mensen te ontmoeten maar ik moet leren alleen te zijn ... denk ik dan. Maar ik wil niet leren alleen te zijn, ik wil leren hoe ik gewoon met mensen om kan gaan en wat ik kan doen om me goed te voelen.
Ik voel me depressief, ben ik depressief, is dat zo eenvoudig te verhelpen door een pilletje te slikken, maar ik wil geen pillen meer slikken, want het verandert niets, of wel. Als een pil me gelukkiger kan maken, meer energie kan geven, minder angstig kan maken, zodat ik meer kan gaan doen kan ik een levensstijl ontwikkelen die voorkomt dat ik depressief word, dus als ik dan stop met de medicijnen zal ik niet weer depressief worden. Denk ik. Maar ik denk er niet aan om weer aan de medicijnen te gaan. I'd rather do it the hard way.
Ik weet dat ik geen waardeloos mens ben, ik weet dat ik bepaalde dingen wel kan, dat mensen me wel aardig vinden. Ik weet dat ik oke ben, maar dat is niet genoeg, er is zoveel meer, alleen positief denken brengt je er niet. Ik weet niet eens wat ik moet denken. Ik wil alleen maar denken, het is oke als ik sterf. Neeee, dat wil ik helemaal niet denken, ik wil geloven dat het nodig is dat ik nu zo moe ben, dat ik hard gewerkt heb de afgelopen jaren, gevochten heb, dat ik daar gewoon moe van ben, dat ik rust nodig heb, meer dan 1 nacht, dat ik gewoon lekker rustig aan mag doen, dat ik lekker veel thuis mag zitten, lekker veel tv kijken, lekker veel lezen, lekker relaxen. Lekker toch ? Maar ik voel me zo vaak schuldig over alles wat ik doe. Als ik sport vind ik mezelf ijdel, want ergens doe ik het wel om m'n lichaam strakker te maken en ook al is het ook goed voor m'n lichaam en geest, het is alsof ik niets mag doe wat goed voor me is, behalve als het alleen echt voor m'n gezondheid is, maar als het maar iets te maken heeft met uiterlijk.... ik wil gewoon mooi zijn, maar dat is ijdel en dat is een zonde. Waar haal ik deze onzin vandaan, het zijn maar gedachten, ook al vinden andere mensen misschien dat het waar is, ik bepaal toch zeker zelf wel of ik dat ook vind, vind ik dat dan, nee! ik wil dat niet vinden althans.
Ik vraag me af wat ik zelf vind en of wat ik zelf vind wel is wat ik zelf vind of wat de maatschappij me verteld en als het niet de maatschappij is dat is het wel een andere groep, als ik me ergens in verdiep laat ik me overtuigen, bestaat het wel dat ik eigen overtuigingen heb, bestaat er wel zoiets, is niet alles afkomstig van een ander? Ik kom lichamelijk immers ook voort uit het lichaam van 2 anderen, gevoed door bronnen van buitenaf, niets ontstaat uit het niets, niets bestaat niet. Dit soort gedachten maken me echt goed gek, het duizeld, me letterlijk in m'n hoofd, het beangstigd me, de wereld is niet wat zij lijkt, zij is meer en minder dan dat, is zij uberhaupt wel en als zij niet is, wat is dit dan wel ?
Niets bestaat niet .... maar wat dan wel......
|