Klinkt mij in de oren alsof je een slachtoffer bent van de self-help generatie. Alhoewel deze boeken (en andere spirituele boeken ter bevordering van de 'zelfvertrouwen') voor sommige mensen heel goed werken, hebben ze bij andere mensen meer een averechts effect. Het is toch altijd de kunst om de juiste wijsheid op te doen die goed werkt voor jou en je situatie. Vaak is het zo dat er op een heleboel situaties geen oplossingen zijn, en dit zijn dan ook simpelweg dingen waar we mee zullen moeten leren leven. Elk facet van het leven beschouwen als een probleem dat opgelost dient te worden, zorgt dan ook voor 'mentale' overspanning, omdat je controle wilt over dingen waar je geen controle over kunt hebben.
Bijvoorbeeld, in jouw (zeer goede) voorbeeld over meiden, is het duidelijk dat jij het slachtoffer bent van je eigen 'wil tot verleiden'. Ik denk dat veel jongens, vooral op deze site, zich sterk zullen herkennen in jouw verhaal (ik zou mij hier een paar jaar geleden zeker weten in herkend hebben, want dit is denk ik wel een universele fase waar veel jongens doorheen gaan). Het probleem met de meiden is dat we, in onze drang om de affectie van deze wezens voor ons te winnen, we onze macht compleet weggeven en zo feitelijk niets meer dan hulpeloos zijn. Kortom, je probeert dus bijvoorbeeld tips van een flirtsite toe te passen, maar komt er achter dat het niet echt zo werkt. Het grote probleem met zulke websites is dat ze vrouwen reduceren tot objecten die er serieus op zitten te wachten tot wij ze eens met onze 'coole trix' en 'hippe shizzle' gaan lastig vallen. Niet dus. Alhoewel het waar is dat elke vrouw in principe zit te wachten om verleid te worden (als in, ze willen graag weg geleid worden van hun standaard bestaan, iets spannends beleven, etc, iets wat elke persoon wel zou willen), betekent dit nog niet dat ze op elke avance in gaan. Het grootste probleem is ook nog eens dat de schema's en de mindset die je moet adopteren om meiden voor je te winnen niet werken omdat elk mens zo gecompliceerd in elkaar zit dat er geen universele wetten voor te formuleren zijn.
Dit leidt tot frustrerende en vernietigende ervaringen. Uiteindelijk proberen we nooit meiden te verleiden, maar eigenlijk
onszelf. We gebruiken de meiden enkel als werktuig om onze eigen verleiding te bewerkstelligen, om zo bevestiging te krijgen dat we 'waardig' zijn. Voor jongens draait dit om bewondert worden, 'cool' zijn, sterk zijn, stoer zijn, weet ik het, en voor vrouwen draait het meer om bewondering krijgen voor hun lichaam, speciaal en mooi gevonden worden, etc. Je moet dus onthouden dat, als je intentioneel probeert mensen voor je te winnen, je eigenlijk bezig bent jezelf beter te voelen aan de hand van een ander. Dit pakt vrijwel altijd verkeerd uit, en als het goed uitpakt, dan nog is het vaak maar van korte duur. Een slechte manier om je zelfvertrouwen te winnen, want uiteindelijk moet je die los van anderen ook gewoon hebben. Bovendien hoeven we niet altijd vol vertrouwen te zijn, want er moeten ook momenten kunnen zijn dat we ons eens lekker waardeloos voelen. De mens heeft toch van alles wat nodig.
In plaats van alles te stampen kun je sommige dingen gewoon beter op je af laten komen. Als je echt controle wilt hebben over je leven, laat je alles helemaal los. Dan ben je er zeker van, dat je altijd krijgt wat je toekomt, want je accepteert dat je ondergeschikt bent aan bepaalde zaken, en dat je andere zaken weer juist wel naar je hand kunt draaien. De zoektocht naar de 'ik' is wederom zo'n manier om toch alsnog grip te krijgen op datgeen wat toch wel zijn eigen gangetje gaat.
Nu wil ik ook niet zeggen dat je 'jezelf moet zijn'. Dit vind ik zo'n beetje het slechtste advies wat je iemand kunt geven. Ik zou juist willen aangeven dat je, ook als het op jezelf aankomt, je probeert de verschillende kanten van jezelf de ruimte te geven. In plaats van zo geforceerd 'dit moet dat moet' door het leven te gaan, kun je dingen beter laten accepteren. Sommige dingen zijn gewoon rot, en dat is het dan. Als je je er minder druk om gaat maken, dan wordt het vanzelf allemaal iets draagbaarder.
Nog een laatste tip als het op de meiden aankomt: gedraag je wat meer als klootzak. Laat minder te kennen geven dat je 'alles voor haar zult doen'. Keer het spel om, werkt veel beter.