Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:16:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02-01-2010, 19:06:17 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-06-2005, 23:23:25
Berichten: 291
Locatie: Boz
Hey, ik merk veel de laatste tijd dat mensen te snel naar bovennatuurlijke dingen grijpen als ze iets niet begrijpen.

Ik weet dat dit een forum is voor spirituele mensen, en ik geloof zelf ook dat er meer is dan er beweerd word. Maar tegenwoordig lijkt het alsof veel mensen te snel iets als bovennatuurlijk bestempelen.

Don't get me wrong, ik wil niet de dingen die zoveel mensen hier geloven de grond in boren, maar als iemand hierheen komt met ernstig psychische problemen en bijvoorbeeld dingen hoort en ziet die er niet zijn (echt niet zijn!) dan zou het goed kunnen dat hij word meegesleurd in de wereld van paragnosten en pseudo wetenschappen terwijl dat absoluut niet gezond is voor hem.

Ik hoop echt dat de vrijdenkende mensen hier mee rekening houden, er zijn veel dingen waar al heel veel onderzoek naar is gedaan, en waar je best op kan vertrouwen zonder je ontwikkelde spiritualiteit te schaden, als iemand bijvoorbeeld altijd het gevoel heeft dat hij nooit alleen is zou het heel goed kunnen dat het een psychische oorzaak heeft, en niet dat het bijvoorbeeld een kwade geest is die iets van hem wilt! Het menselijke brein is tot veel dingen in staat, en over heel veel dingen heb je ook onbewust controle, dit kan exponentieel uitzaaien tot een compleet andere ervaring van de realiteit.

Ik wil graag de mensen aansporen weer iets kritischer te gaan denken, het lijkt alsof spiritualiteit steeds minder spiritualiteit word en steeds meer een wetenschap van een select groepje mensen die bezig zijn hun eigen wereldje te maken :(


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-01-2010, 21:33:48 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-10-2009, 22:56:30
Berichten: 392
goed gesproken.
ik kan er niets aan toevoegen (Y)

_________________
als een schip over de kim zeilt...
is het niet weg...
je kunt het alleen niet zien.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-01-2010, 01:17:39 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Citeer:
Hey, ik merk veel de laatste tijd dat mensen te snel naar bovennatuurlijke dingen grijpen als ze iets niet begrijpen.


Dat doen mensen al eeuwen, kijk maar naar verschillende wereldreligies ;)

"Gods wegen zijn ondoorgrondelijk"
"het ligt in gods handen"


Maar verder eens (Y)

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-01-2010, 20:42:45 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik durf het nog radicaler te stellen: grijpen naar het bovennatuurlijke is geheel éígen aan de mens. Waar concreet-materiële kennis ophoudt begint geloof. Over duizend jaar zullen we het nog steeds kennen.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-07-2010, 08:17:28 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-06-2005, 23:23:25
Berichten: 291
Locatie: Boz
Ik wil nog wel iets toevoegen, ik hoop dat de mensen hier wel rekening willen houden met (het gevaar van?) autisme en spiritualiteit, ik hoor ook de woorden "iedereen heeft zijn eigen waarheid" voorbij komen, nu snap ik wel waar dat vandaan komt, en iedereen wilt elkaar het liefst in hun waarde laten, maar ik ben er van overtuigd dat de "eigen waarheid" bij mensen met autisme/andere psychologische aandoening een heel andere waarheid kan zijn als de algemene waarheid, ik vind dat deze mensen juist aangespoord moeten worden deel te nemen aan de "gedeelde" waarheid. Dit omdat anders de kans groot is dat dat besef van realiteit steeds krimpt, en steeds makkelijker buitengewone onlogische dingen worden geprefereerd, en dit dus een sterk psychologisch effect kan hebben op hoe de realiteit word ervaren.

Misschien dat mensen hier het niet mee eens zijn, en er zelfs misschien van overtuigd zijn dat die vele psychische aandoeningen niet bestaan, en die mensen bijvoorbeeld "nieuwetijds kinderen" zijn. Dit is natuurlijk je eigen recht, en wat je van spiritualiteit maak is helemaal aan jezelf, maar hou er alsjeblieft rekening mee, het is niet voor niks dat er tegenwoordig allerlei wetenschappen zijn, en die zijn er zeker niet om je oogkappen te geven of je dom te houden voor de "echte waarheid"

Met andere woorden, aard jezelf (!) , kijk om je heen en wees tevreden met de kleine alledaagse dingen, daar zit de magie in!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-07-2010, 10:44:14 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 13-05-2010, 19:34:03
Berichten: 58
Locatie: België
Nou er zijn veel manieren om te geloven maar ik heb zoiets van:

Je kunt iets goed vinden en aannemen als geloof en daarnaar handelen en het daar zo bij houden.

Of je kunt geloof dynamischer zien en steeds werken aan het bijschaven van hetgeen je geleerd/aangenomen hebt om tot iets wat 'meer waar' is te komen. (Echter in de kantlijn te schrijven dat waarheid er slechts relatief toe doet en verschillend is van persoon tot persoon) Een meer kritische blik voor een kritischer geloof of waar je het dan ook onder definiëert.

(check Nietzsche eens, misschien boeiend om te lezen)

en wat dagelijkse magie betreft, denk hier eens over na: hoe kun je de magie van iets anders dan gewoonlijk apreciëren als de magie van het dagelijkse je niet bekoren kan?
Het genot van je bewegen tijdens het werken, van het zien van een moeder die liefelijk en zorzaam haar kind in het oog houdt. Het zwemmen in de plensende regen om middernacht... :)

_________________
Can you feel alive today? ---omnia neocelt


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-07-2010, 16:26:37 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Interessante toevoeging Freddietje,

vooral omdat het verlies van de gedeelde realiteit een van de symptomen is bij verschillende aandoeningen. Denk hierbij ook aan psychose en dissociatie.

De mens heeft in mijn ogen beide realiteiten nodig om te kunnen bestaan. De gedeelde realiteit is er om je staande te houden in de maatschappij. (en wordt vaak verfoeid omdat ' de maatschappij' zich maar aan zou moeten passen aan jou) je eigen realiteit is er om je te beschermen van de wat harde kanten van de gedeelde realiteit. Soms is het nodig iets domweg te ontkennen met als doel je psyche te beschermen tegen dingen die het niet kan/wil omvatten.

Als de een wegvalt neemt de ander over en zien we problematiek ontstaan. Een te kleine gedeelde realiteit maakt de mens 'los' van het geheel. Een te kleine eigen realiteit maakt een persoon kwetsbaar voor datzelfde geheel.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-07-2010, 18:18:53 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
de mensen die voor deze forum bevoegd zijn om in te grijpen, die moeten controleren of er mensen zijn die overdrijven met spiritualiteit, zo kan het wat minderen in het forum.zodat mensen die alles als bovennatuurlijk nemen beetje getemperd worden

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-07-2010, 18:58:13 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
freddietjetje schreef:
Ik wil graag de mensen aansporen weer iets kritischer te gaan denken, het lijkt alsof spiritualiteit steeds minder spiritualiteit word en steeds meer een wetenschap van een select groepje mensen die bezig zijn hun eigen wereldje te maken :(

Ik ben het grotendeels eens met de berichten boven mij. Maar juist die eigen waarheid welke anders is dan gebruikelijk levert een probleem op bij het bereiken van deze mensen. Vaak denken deze mensen anders te zijn dan de rest van de mensheid. Wat een logisch gevolg is van hun wereldbeeld. Op het moment dat je dit wereldbeeld in twijfel trekt schieten men vrij vaak in de verdediging en zal men nog harder proberen om het eigen wereldbeeld bestaansrecht te geven. Mensen die een "algemeen" wereldbeeld hebben zullen (m.i.) veel sneller geneigd zijn om kritisch naar het eigen denkbeeld te kijken omdat zij zich eerder identificeren met de persoon welke kritiek geeft.

Dus kritiek geven zorgt (m.i.) voor een versterking van het verkeerde wereldbeeld. Hoe kun je deze mensen bereiken zonder het verkeerde beeld te versterken of te bekritiseren? Met als doel een realistischer wereldbeeld op te roepen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-07-2010, 19:27:14 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Moderatoren kunnen in dit soort gevallen hooguit ingrijpen wanneer een mening wordt overgedragen als een feit.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-07-2010, 10:53:13 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
Julia schreef:
Moderatoren kunnen in dit soort gevallen hooguit ingrijpen wanneer een mening wordt overgedragen als een feit.

dat bedoelde ik :) en dreamwalker heel goede uitleg gegeven :D

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 23:04:04 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 02-08-2010, 21:47:56
Berichten: 3
Het zegt iets over de persoon als die een situatie blind in een bepaalde categorie duwt. Naar mijn mening is het het beste om in iedere situatie simpelweg open te staan voor verklaringen en alles van zo veel mogelijk perspectieven te bekijken.

Spiritueel zijn en logisch nadenken hoeft mekaar helemaal niet te botsen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 14-09-2010, 20:37:44 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-09-2010, 15:48:23
Berichten: 37
:wave:

_________________
Prettig gestoord.


Laatst gewijzigd door Jacky050 op 15-09-2010, 23:29:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15-09-2010, 08:36:05 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-09-2010, 15:48:23
Berichten: 37
o:)

_________________
Prettig gestoord.


Laatst gewijzigd door Jacky050 op 15-09-2010, 23:32:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-06-2011, 15:59:20 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Herkenbaar...

viewtopic.php?f=14&t=7083&p=92804#p92804


Dat was een oudtopic... van het dieptepunt waar ik écht te ver ging... Ik dacht verbonden te zijn met een dooie Amerikaanse rapper omdat ik een muzieknummer hoorde over hem...

right... :lol:

Kan er nu om lachen, maar er zijn wel wat posts verwijdert destijds van wat grof taalgebruik :p...

Ik was die mensen echt dankbaar dat ze vloekten.... ik zag eindelijk in hoe ver ik weg was geweven.

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl