Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 00:53:16

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19-06-2011, 01:39:43 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
hmm, wanneer gaat iemand te ver met spiritualteit....
goeie vraag...

Ik denk zelf wanneer spiritualiteit disfunctioneel wordt...
Spiritualiteit kan iets zijn waar je bijzonder veel kracht, steun en inspiratie uit kunt halen.
Maar het kan je ook een beetje 'wacco' maken.
Wanneer spiritualiteit ervoor zorgt dat je het contact met de alledaagse zaken helemaal kwijt raakt, je angstig wordt, je van de ene in de andere waan tuimelt...hmm, ja dan denk ik dat je te ver gaat... :lol:

Maar ook wanneer je spiritualiteit gaat koppelen in winst ben ga je in mijn ogen te ver... ( zoals bepaalde programma's waarin spritualiteit boven alles zou moeten gelden, de kerk met allerlei zogenaamde vrije collectes (( maar o wee als je minder dan een euro in het mandje legt)) etc). Spiritualiteit zou vrij moeten zijn, los van winst. Net als kunst... Maar goed, ik ben dan ook misschien wel een idealist hierin... :roll:

Ik zelf heb een vrije geest en vind het prettig anderen ook vrij te laten in hun doen en denken. Behalve wanneer zij schade berokkenen aan anderen of zichzelf. Dan probeer ik een dergelijk iemand een spiegel voor te houden en te laten kiezen....Wanneer spiritualiteit bepaalde vrijheden aan banden legt of iemand in zijn functioneren belemmerd denk ik ook niet dat er nog langer sprake is van spiritualiteit... Eerder hersenspoeling of dwang neigingen...

Definitie's van spiritualiteit:
"Spiritualiteit is het tegengestelde van materialisme, waarbij het materialisme ervan uitgaat dat de stof primair is en dat daaruit de geestelijke vermogens ontstaan, terwijl spiritualiteit de geest ziet als oorzaak van en beheerser van de stof. "

"... is het geestelijk fijnstoffelijke werkgebied dat zich bezighoudt met het pure bewustzijn. Het is de relatie tussen wat gedacht, gevoeld, geweten en ervaren wordt ofwel het bewustwordingsproces van een wereld die wij zelf geschapen hebben en herscheppen".

"Het geheel van Mentale Activiteiten en Processen waardoor wij Bewuster worden van de dieperliggende, niet-direct waarneembare maar toch heel belangrijke aspecten van de Werkelijkheid."



Wat deze definitie's gelijk hebben is dat het gaat om de geest, de stof het het ervaren van beiden in relatie tot de werkelijkheid. Ik denk dat wanneer iemand met name de interactie tussen deze verschillende elementen niet meer bemerkt of door heeft dat er een disbalans is tussen deze elementen... ja, dan zou er gesproken kunnen worden over dat iemand te ver gaat met spriritualiteit...

liefs, binnenspiegel...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-06-2011, 11:35:12 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
angie25 schreef:
Matthijs schreef:
Herkenbaar...

viewtopic.php?f=14&t=7083&p=92804#p92804


Dat was een oudtopic... van het dieptepunt waar ik écht te ver ging... Ik dacht verbonden te zijn met een dooie Amerikaanse rapper omdat ik een muzieknummer hoorde over hem...

right... :lol:

Kan er nu om lachen, maar er zijn wel wat posts verwijdert destijds van wat grof taalgebruik :p...

Ik was die mensen echt dankbaar dat ze vloekten.... ik zag eindelijk in hoe ver ik weg was geweven.



Ik vind het echt knap dat jij dit durft te laten zien. :D
Ik herken de manier van schrijven in die topic.
Ook ik heb zon periode van te ver gaan meegemaakt.
Mooi voorbeeld,bedankt voor het delen van jou ervaring.

xxxx angie25 :D




Och ik zie tegenwoordig zo veel jonge mensen van een jaar of 13, 14 die helemaal lijken weg te zweven. Ze gaan overal iets achter zoeken. Alles wat toeval lijkt, lijkt in hun ogen alsof het mysterieus verklaarbaar is.

Ik waarschuw nu liever mensen die dezelfde fouten lijken te begaan. Een maatje van me was op een gegeven moment ook half gek geworden. Hij is half egyptisch en dacht dat de moeder van een van onze beste vrienden bezeten was met de vloek van de farao... right....

Nu is het wel goed hoor met hem :p...

Maar om even voorbeelden te geven... Ik laat dat topic daarom vaak zien aan mensen ;).

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-06-2011, 12:21:49 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 03-03-2009, 22:48:40
Berichten: 139
Locatie: Tilburg
Rationeel denken is noodzakelijk omdat mensen die te veel afwijken van de rede vaak ook afwijken van gedrag.
Om goed te kunnen functioneren, niet alleen hier maar overal, is logisch nadenken erg belangrijk. Soms is dat ook moeilijk omdat wij graag antwoorden aannemen die voor ons mooi in de oren klinken en die bij ons dus een mooi beeld scheppen voor een oplossing.

We zijn geboren op aarde en zullen sterven op aarde (waarschijnlijk) en we moeten er het beste van maken voor ons zelf. Als we alleen maar alle mooie dingen aannemen raken we een beetje weg van de aard bodem. Rationeel nadenken is naar mijn mening overleven. Bovendien kun je veel beter met problemen omgaan als je gewoon rustig en helder nadenkt en niet alles afschuift op het paranormale. Bovendien als je sterk in je schoenen staat word je ook minder geraakt door entiniteiten of dat soort dingen.

Het beste kun je gewoon niet teveel daar over nadenken en gewoon bezig zijn met alledaagse dingen. Soms is het beste om gewoon simpel en efficient na te denken want oplossingen van problemen liggen soms aan de oppervlakte.

Maar verwar het spirituele niet met het paranormale. Want sommige spirituele stromingen zijn gebasseerd op de realiteit.

Ik heb zelf ook vaak de neiging om dingen af te schuiven op het paranormale terwijl ik zelf heel goed weet dat sommige oplossingen in het hier te vinden zijn. Maar teveel met ratio bezig zijn is ook niet goed want dan kun je controledwang creeren. Naar mijn mening is een gezonde balans het best^^

_________________
night - boyfriend - fashion - pink - psychedelic drugs - philosophist - (performing) arts - party animal - nature - traveler
writer - parapsychology - 420... and more


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-07-2012, 18:03:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 11-06-2012, 16:47:52
Berichten: 8
Toch wel even een aanmerking maken: ik denk niet dat je spiritualiteit en het bovennatuurlijke met mekaar kan verwarren. JE kan als gezond spiritueel persoon ook gewoon functioneren. Gezonde spiritualiteit is volgens mij bewustzijn, bewust zijn wat je wilt in het leven, wat bepaalde dingen in het leven betekenen voor jou. Als dat voor jou kan met yoga of meditatie, waaro mniet.
Ongezonde spiritualiteit: als je er van overtuigd raakt dat enkel externe dingen/therapieën/weet ik weel je kunnen 'redden'. bijvoorbeeld je hebt angsten, en je wilt er per se vanaf. Je gaat je heil zoeken in bovennatuurlijke genezingsmethodes, ik kan nu niet onmiddellijk ene voorbeeld geven, maar het feit is dat je dan terug afhankelijk wordt van iets, en ik denk dat dit niet zo goed is.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl