Steken in de borst zijn onder andere een symptoom bij
hyperventilatie en een hartaanval, maar van dat laatste zal wel geen sprake zijn, vermoed ik.
Hyperventilatie kun je wel nog even opzoeken om te zien of het op jou van toepassing is. Ik ken het Merck Manual nu eenmaal niet uit mijn hoofd. Een vraag is ook of de pijn vooral links zit, met een uitstraling naar je linkerschouder en arm.
Steken in de borst los van die akelige toestand: een zenuw die bekneld is geraakt, geïrriteerd is (door een infectie, ontsteking). Zenuwen geven een stekende pijn. Anders zou je nog kunnen denken aan peesaanhechtingen of tussenribspiertjes.
Mijn moeder heeft het langdurig gehad (niets ernstig hoor, wel erg akelig).
Aan pezen en spieren denk ik vooral als je het hebt over pijn in je voeten en enkels. Ik heb van jou begrepen dat je lichamelijk erg actief bent, dus dan denk ik aan overbelasting. Ik kan natuurlijk vanhier niet bepalen hoeveel en wat je allemaal doet, maar hou het even in je achterhoofd. Mocht het kloppen, dan is er één medicijn: op je kont blijven zitten.
Als je denkt dat het zenuwpijn is die doorschiet tot aan je onderbeen, dan kun je denken aan een geïrriteerde
nervus ischiadicus. Die begint in je onderrug, vlak boven je bekken, meen ik me te herinneren, en verloopt via de binnenzijde van je bovenbeen. Check het eens. Je kunt voor de proef iemand uitgebreid het stuk van je heiligbeen laten bedrukken om te zien of het een pijnkreetje veroorzaakt: dan heb je prijs.
Als je al die dingen hebt, en het valt allemaal te herleiden tot iets met je zenuwen: ga naar een arts. Misschien houdt alles met elkaar verband en heb je misschien een infectie van het een of ander, of zo. Herpes misschien, geen idee. Ik zeg het maar.
Overigens komt die borstpijn doorgaans, voor zover ik weet, van tussen de ribben. Ervaar je dat ook zo?
Sowieso niet aan blijven modderen of helemaal vertrouwen op wat mensen je toeslingeren op internetfora. Hier op SJ zitten nu eenmaal geen medici. Dus >>> huisarts.