Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 17:12:52

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Examenstress en angst: buikpijn.
BerichtGeplaatst: 07-06-2012, 15:52:38 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 07-06-2012, 15:34:12
Berichten: 1
Dag iedereen,

Ik lees al eventjes mee en heb reeds heel wat nuttige tips gevonden op dit forum. Toch wil even voor mezelf alles op een rijtje zetten, en enkele individuele tips krijgen. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen?

Ik heb vaak last van stress en angstaanvallen. Sinds mijn kindertijd ben ik iemand die vlug paniekerig reageert op druk. Dit is wellicht te danken aan mijn faalangst. Nu ben ik ondertussen student aan de hogeschool. Mijn stress blijkt duidelijk nog steeds niet onder controle te zijn. Ik bevind me momenteel in mijn examenperiode. Ik wil dit zo goed mogelijk afronden, maar ik heb heel wat tijdsdruk door grote cursussen en rap opeenvolgende examens.

Door mijn lichamelijke klachten ben ik niet in staat geweest om mijn tweede en derde examen af te leggen. Ik had erg veel pijn in de buik (!) (voornamelijk de onderbuik), hyperventileren, slaapproblemen (wakker worden door de buikpijn, hartkloppingen, huilbuien,...), hoofdpijn, en rugpijn.

Ik ben hiervoor naar de dokter/psychotherapeut gegaan. Deze wist me te vertellen dat ik niet ziek ben, maar te kampen heb met overmatige stress en angst. Wat ik moest doen was 'doen wat ik kon', 'rustig blijven', 'genoeg ontspannen' en 'mijn demonen in mijn lichaam uitschakelen'. (De demonen stonden voor zaken die me onder druk zetten, dingen waar ik angst voor heb en die me belemmeren in mijn handelen.)

Dit is wat ik probeer te doen:
- Veel fruit eten.
- Op een gepast uur gaan slapen en gepast uur opstaan.
- Warme douche nemen met stralen op de buik
- Warme dingen op mijn buik leggen.
- Ontspannen (zwemmen of een wandeling gaan maken)
- Mijn planning onderhouden en bijhouden.
- Thee drinken voor het slapengaan.
- Mijn gevoelens proberen te uiten tegenover vrienden/lief/ouders
- Letten op mijn ademhaling

Toch blijf ik een continue pijn in mijn buik te voelen. Zo storend dat het haast onmogelijk is om mij te concentreren op m'n cursussen. Ik wil hier graag vanaf geraken, om toch nog een goed resultaat neer te zetten op mijn volgende examens.

Ik hoop dat enkelen onder jullie me hier wat handige tips voor kunnen geven.
Zo hoop ik toch nog een goede studieperiode tegemoet te gaan.

Groeten,
Een bang en gestreste studente...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-06-2012, 17:02:22 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2012, 08:13:52
Berichten: 424
Locatie: belgie
Mij lukt ook alles behalve planning aanhouden :duh:
Misschien gewoon puur van de stress als je denkt aan je examens? Stress is een vervelend beestje die hardnekkig kan zijn. Vroeger had ik echt altijd last van mn darmen als ik examens had. Voor ik vertrok een half uur op de wc hangen.

Ik heb eerder last van mij geïrriteerd voelen als ik lang over die boeken hang en daar helpt ook niets tegen :(

_________________
“We dance for laughter, we dance for tears, we dance for madness, we dance for fears,
we dance for hopes, we dance for screams, we are the dancers, we create the dreams.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-06-2012, 16:15:37 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-06-2012, 15:55:23
Berichten: 1
Wat enorm vervelend, dat je zo´n last hebt van verschijnselen van stress!
Misschien kan ik je een tip geven:
Allereerst komt stress vaak voor bij bevlogen, enthousiaste mensen die hart hebben voor de zaak, graag willen samenwerken, iets voor een ander over hebben en niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken. Mensen kortom die onmisbaar zijn in de familie en in het bedrijf. Omdat ze gevoeliger zijn voor stress, hebben ze wèl extra tools nodig, om de stress onder controle te houden.
Vervolgens helpt het vaak niet om te zeggen, dat je rustiger aan moet doen, wat meer afstand moet nemen, ruimte moet nemen om ook iets anders te doen. Deze, overigens goed bedoelde, adviezen zorgen vaak voor een averechts effect: je snapt dat natuurlijk allemaal ook wel, maar je kunt het niet opbrengen, dus voel je je extra schuldig.

Mijn tip is het toepassen van een ademhalingstechniek: ga 2x per dag rustig ergens zitten, focus op je borst en adem 10 minuten lang 5 tellen in en 8 tellen uit. Het uitademen activeert je para-sympatische zenuwstelsel. Dat zorgt voor rust. Omdat je je op je borst concentreert, heb je geen tijd om aan iets anders te denken.
Er is speciale apparatuur (bio-feedback-apparatuur) te koop, die je helpt bij deze oefening en die je ook laat zien, of de training effect heeft. Hoewel ik deze apparatuur zelf verkoop, adviseer ik je eerder nog een training stressreductie te volgen. Je oefent deze en andere technieken onder begeleiding, waardoor het resultaat vele malen groter is.

Zonder reclame te willen maken voor mijn eigen training, wil ik je toch een voorbeeld laten zien van een student die zo'n training volgde. Kijk maar eens bij Jeroen op http://www.ontspanningstraining.nl/ervaringen/ervaring-jeroen.html

Ik ben benieuwd of je iets aan mijn tip hebt!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl