Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-12-2024, 03:49:08

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Borderline
BerichtGeplaatst: 20-09-2005, 20:40:35 
Elf
Elf

hey heb ff een vraagje staat hier toevallig iets op het forum over borderline?
zo niet kan iemand me misschien er wat uitleggen?
ben erachter dat een vriendin waar ik een goede band mee heb dat heeft
zou dr graag wat informatie over willen vanaf de spirituele kant, ik weet niet of ik nou de "wetenschappelijke" kant kan/moet geloven

Berichtenonderwerp: Re: Borderline
BerichtGeplaatst: 20-09-2005, 21:15:55 
Nimf
Nimf

mensen met borderline hebben hele hefrtige emoties, en kunnen ook heel erg snel wisselen van gevoel.... zo ineens heel down of boos bijv... dus het is heel sterk zwart/wit.

xxx indira

BerichtGeplaatst: 20-09-2005, 21:20:34 
Elf
Elf

ja dat weet ik dus, maar hoe zou dat komen?

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 09:16:54 
Reus
Reus

Wat is borderline?

Inleiding
De term borderline werd eind jaren 30 voor het eerst gebruikt. In die tijd werden psychische stoornissen onderverdeeld in psychoses (verwardheid) en neuroses (angst- en stemmingsstoornissen). Patiënten met verschijnselen die niet goed pasten binnen deze indeling, werden borderline genoemd, wat zoveel betekent als grensgeval.
Lange tijd was er weinig aandacht voor borderline, tot het na 1960 opnieuw in de belangstelling kwam. Tegenwoordig wordt borderline ingedeeld bij de persoonlijkheidsstoornissen. In 1980 werd de aandoening opgenomen in het diagnostisch handboek van psychiaters, de Diagnostic Statistic Manual (DSM), als borderline persoonlijkheidsstoornis. In de dagelijkse praktijk wordt meestal gesproken van een borderlinestoornis of kortweg borderline.

Een persoonlijkheidsstoornis
De meeste mensen hebben zo hun eigenaardigheden. Wanneer iemands persoonlijke eigenschappen heel extreem of hinderlijk zijn voor de persoon zelf of voor anderen kan sprake zijn van een persoonlijkheidsstoornis. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben vaak hardnekkige problemen met zichzelf of met anderen en kunnen in andermans ogen vreemd gedrag vertonen. Er zijn verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen. De borderlinestoornis is er een van. Alleen een deskundige kan bepalen of iemand een persoonlijkheidsstoornis heeft.

Verschijnselen en gevolgen
Een van de meest opvallende kenmerken van een borderlinestoornis is dat iemands gevoelens, gedachten en gedrag van moment tot moment sterk wisselen. Iemand met borderline weet vaak niet wat hij wil, verandert snel van mening en slaat telkens een andere weg in. Een 'borderliner' kan impulsief een relatie of vriendschap verbreken of plotseling een baan opzeggen, schijnbaar zonder aanleiding. Dat is voor anderen moeilijk te begrijpen en kan zelfs beangstigend zijn.

Vaak hebben mensen met borderline een onbehaaglijk gevoel over zichzelf en weinig eigenwaarde. Zij zijn bang om in de steek gelaten te worden, of voelen zich eenzaam. Ook zijn ze vaak bang dat anderen hen niet accepteren of zullen afwijzen. Terwijl de buitenwereld daar meestal niets van merkt, kunnen zij zich van binnen leeg voelen.

Borderline is een ingrijpende aandoening. Niet iedereen heeft echter evenveel last van borderline. Naarmate de verschijnselen heftiger zijn, zijn de gevolgen ingrijpender.
Toch ervaren sommige mensen niet uitsluitend negatieve kanten van borderline. Het leven met borderline is zelden saai. Voor anderen kan iemand met borderline vrolijk en spontaan gezelschap zijn.

De verschijnselen en gevolgen van borderline komen op verschillende gebieden tot uiting:

Impulsief zijn
Iemand met borderline kan dolenthousiast beginnen aan een cursus of baan en daar een week later mee stoppen. Of onbesuisd een heel dure aankoop doen en het gekochte de volgende dag al niet leuk meer vinden. Door onverantwoorde uitgaven ontstaan soms grote schulden. Ook het voortijdig afbreken van een studie of baan komt vaak voor.

Wisselende relaties en vriendschappen
Mensen met borderline verwachten veel van anderen en raken daardoor snel teleurgesteld. Een klein meningsverschil kan een aanleiding zijn om boos te worden op de ander of de relatie te verbreken. Als relaties of vriendschappen vaak stuklopen, kan dat het toch al geringe zelfvertrouwen verder aantasten. Daardoor kan iemand de neiging krijgen zich terug te trekken en in een isolement raken. Maar iemand met borderline kan ook van het ene op het andere moment een nieuwe relatie aangaan.

Denken en voelen in uitersten
Mensen met borderline vinden iets leuk, of verschrikkelijk; vinden iemand aardig, of waardeloos, voelen zich geweldig, of heel beroerd. Er is weinig ruimte voor nuance.
Een positieve stemming kan snel omslaan in neerslachtigheid. Voor direct betrokkenen kan deze wisselvalligheid overdonderend en onbegrijpelijk zijn.

Emotioneel gevoelig zijn
Mensen met borderline raken gemakkelijk uit hun evenwicht en kunnen hun gevoelens moeilijk in de hand houden. Vooral de contacten met anderen kunnen spanning oproepen. Maar ook een onverwachte gebeurtenis kan de stemming in positieve of negatieve richting beïnvloeden.

Dissociëren
Het komt soms voor dat iemand het gevoel heeft er niet meer bij te zijn en als het ware wegraakt. Dit wordt dissociëren genoemd. Soms weet de betreffende persoon niet meer precies wat er gebeurd is. Dat is een angstige ervaring.

Verwardheid
Iemand met borderline kan tijdelijk verward of achterdochtig zijn: gedachten kloppen niet met de werkelijkheid. Meestal zijn deze periodes van korte duur.

Zelfbeschadigend gedrag
Gevoelens van leegte, gekwetstheid, boosheid of teleurstelling kunnen bij iemand met borderline zo heftig zijn, dat deze spanning alleen afgewend kan worden door lichamelijke pijn: bijvoorbeeld door te snijden in het eigen lichaam of zichzelf te branden met een sigaret. Vaak doet het beschadigen op het moment zelf geen pijn en geeft het een gevoel van opluchting. Na afloop overheersen schaamte en schuldgevoelens. Soms ontstaan blijvende littekens of gezondheidsproblemen. Veel, maar lang niet alle mensen met borderline beschadigen zichzelf.

Zelfdoding
Mensen met borderline zijn soms zo wanhopig en ongelukkig, dat zij een eind aan hun leven willen maken. Gedachten over zelfdoding zijn moeilijk bespreekbaar, niet alleen voor de persoon zelf, maar ook voor familie en hulpverleners. Toch kan erover praten belangrijk zijn en kan het soms helpen een poging tot zelfdoding voorkomen. Ruim 1 op de 10 mensen met borderline sterft door zelfdoding.

Borderline en andere aandoeningen
De verschijnselen van borderline kunnen ook bij andere psychische stoornissen voorkomen. Het kan lastig zijn om een borderlinestoornis te onderscheiden van bijvoorbeeld een depressie of angststoornis, ADHD of verslavingsproblemen. Het komt ook voor dat een borderlinestoornis juist samengaat met een van deze aandoeningen. Alleen een deskundige kan beoordelen welke behandeling past bij de verschillende problemen.

Borderline en verslaving
Mensen met borderline hebben een grotere kans om verslaafd te raken aan genotmiddelen dan andere mensen. Erfelijkheid kan hierbij een rol spelen, maar ook de verschijnselen van borderline kunnen leiden tot gebruik van genotmiddelen. Sommige mensen met borderline gebruiken alcohol of kalmerende middelen om rustiger te worden (hasj en weed, slaap- en kalmeringsmiddelen); anderen grijpen naar pepmiddelen (speed, cocaïne) om zich minder leeg of somber te voelen.

Genotmiddelen lijken dan een aantrekkelijke oplossing, maar ze kunnen de verschijnselen van de borderlinestoornis ook verergeren. Bovendien kan het gebruik ervan leiden tot verslaving, waardoor er een probleem bijkomt. Het gebruik van genotmiddelen kan daarom een onderwerp van gesprek zijn in de behandeling.

Verloop
Borderline komt vaak voor het eerst tot uiting tussen de 18 en 25 jaar. Dit is een levensfase met grote veranderingen op het gebied van relaties, wonen, leren en werken.
Vóór het 18e jaar kunnen de verschijnselen zich wel voordoen, maar is het moeilijk om borderline te onderscheiden van heftige puberteitsverschijnselen.

Tussen het 20ste en 30ste levensjaar zijn de problemen doorgaans het heftigst. Bij een deel van de mensen met borderline nemen de verschijnselen na verloop van tijd wat af.
Het verloop van de stoornis kan grillig zijn. In een levensfase met veel stress kunnen de klachten weer de kop opsteken.

Het is afhankelijk van de persoon zelf, de levensloop en de eventuele behandeling, hoe de klachten zich ontwikkelen. Een flinke groep komt over de klachten heen; een andere groep leert met de verschijnselen om te gaan. Sommigen houden veel last van borderline.

Hoe vaak komt borderline voor?
De borderlinestoornis is geen zeldzame aandoening. Het is niet zeker hoeveel mensen last hebben van borderline, omdat de diagnose niet altijd gesteld wordt. Naar schatting lijden ongeveer 150.000 volwassenen in Nederland aan de stoornis.

De diagnose wordt bij mannen minder vaak gesteld dan bij vrouwen. De klachten uiten zich bij mannen eerder in agressief gedrag en verslaving, en worden vaak niet herkend als borderlinestoornis. Daar komt bij dat vrouwen eerder hulp zoeken en waarschijnlijk kwetsbaarder zijn voor borderline.

Oorzaken

Inleiding
Over de oorzaken van de borderlinestoornis is nog niet zoveel bekend. Er wordt wel onderzoek naar gedaan. Waarschijnlijk is er sprake van een samenspel van aanleg en ervaringen, die maken dat iemand kwetsbaar is voor borderline. De stoornis komt uiteindelijk tot uiting door omstandigheden die stress met zich meebrengen. Hoe kwetsbaarder iemand is, hoe minder stress nodig is om klachten te veroorzaken.
Aanleg
Er zijn aanwijzingen dat de aanleg voor bijvoorbeeld impulsiviteit en stemmingswisselingen in de hersenen aanwezig is. De hersenen verwerken prikkels op een andere manier. Hierdoor denkt, voelt en handelt iemand met borderline anders dan anderen.

Ervaringen
Naast aanleg speelt de ontwikkeling van de persoonlijkheid een belangrijke rol. Wat heeft iemand in zijn leven meegemaakt en hoe heeft iemand dat ervaren? Het gaat hierbij vooral om emotionele ervaringen in de jeugd.

Veel mensen met borderline voelden zich als kind al angstig en niet geborgen. Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid aandacht, begrip, liefde en bevestiging nodig. Mensen met borderline hebben vaak het gevoel dat zij op dat vlak tekort zijn gekomen. Andere gezinsleden kunnen dat anders hebben ervaren.

Soms heeft iemand met borderline iets ingrijpends meegemaakt, zoals een scheiding of een groot verlies, seksueel misbruik of emotionele verwaarlozing.
Niet iedereen met borderline heeft overigens zulke ervaringen. Het is ook niet zo dat iedereen met dergelijke problemen in het verleden, later borderline krijgt. Hoe dat komt, is nog onderwerp van onderzoek.

Omstandigheden
Borderline steekt vaak de kop op, als iemand op zichzelf komt te staan. Na de schoolperiode breekt een periode vol veranderingen aan. Iemand gaat het huis uit, begint aan een baan of studie en krijgt een relatie. Het leven stelt eisen en brengt successen en mislukkingen met zich mee. Dat gaat gepaard met stress. Iemand met aanleg voor borderline, kan dan in de problemen komen.

Het is waarschijnlijk dat de borderlinestoornis meer voorkomt in de westerse dan in andere samenlevingen. De westerse samenleving biedt weinig zekerheden en er is minder bescherming van familie, religieuze of andere verbanden. De maatschappij stelt hoge eisen en mensen zijn voor een groot deel op zichzelf aangewezen.

[BRON:Trimbos Nederland, voor informatie over behandeling en omgang met, zie ook de bron]

Of er een spirituele verklaring gezocht kan worden, dat ligt eraan waar je het in wilt zoeken binnen de spiritualiteit. Borderliner is een psychosomatische klacht en heeft dus emotionele oorzaken. Deze kunnen varieëren, maar dit staat zo goed als mogelijk hierboven beschreven.

Je vraagt om een spirituele oorzaak, waar zit je zelf in te denken? Waar zouden we moeten kijken binnen spiritualiteit om de oorzaak te vinden?

Groeten Paul!

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 09:36:59 
Elf
Elf

spirituele verklaring, tjah ik weet niet wat ik daar mee bedoel eigenlijk hoor, maar zoals stemmen in je hoofd, mensen denken dat je dan gek ben, maar volgens mij ben je dat niet en hoor je stemmen van de gene zijde (uitzonderingen daargelaten)
zeg maar zoiets in de vorm van borderline, ja kweet niet of het ook zo te verklaren is, maar daarom vroeg ik jullie hulp ook ff

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 09:37:59 
Elf
Elf

maar wel bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar heb ik al wel een hoop aan

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 14:10:29 
Nimf
Nimf

Pittig...
Zeker omdat ik er heel wat herkenning in zit voor mij persoonlijk.
Normaal lees ik dit soort lange teksten niet maar dit greep me toch even aan...

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 14:13:19 
Elf
Elf

ja ik kan me erzelf ook wel voor een deel in vinden, en ik denk de meeste mensen hier, maar bij mij is geen sprake van borderline, en zo heb ik ook men twijfels over haar
maar goed ondertussen denk ik dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ze het heeft :(

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 16:45:16 
Reus
Reus

Darkwolf schreef:
Pittig...
Zeker omdat ik er heel wat herkenning in zit voor mij persoonlijk.
Normaal lees ik dit soort lange teksten niet maar dit greep me toch even aan...

Ik heb deze site opgezocht, een half jaar geleden om precies te zijn.
Ik wou weten waar ik nou last van kon hebben, heb me niet laten testen, maar I fitted the profile :( Nu gelukkig niet meer, dankzij mijn liefdevolle therapeute.

Een neef van mij is schyzofreen verklaard en is daarna gedrogeerd. Ik denk, ik voel, nee ik weet dat hij die medicatie niet had hoeven hebben.
Ze hebben daarmee zijn bewustzijn onderdrukt en geminimaliseerd, zodat hij zich dus ook minder bewust is van de stemmen die hij hoorde.
De stemmen die hij hoorde waren heel negatief en destructief, maar ik weet dat een spirituele begeleiding hem had kunnen helpen, maargoed, het is nu eenmaal anders gelopen door de christelijke achtergrond van mijn hele familie.

Dr. Ska, als die vriendin ook stemmen hoort, laat haar dan eens gaan naar een spirituele therapeut, een medium. Heeft ze dit niet kan Healing Therapie een uitweg voor haar zijn, mij heeft dit geholpen en ik ben er reeds overheen en voel me sterker dan ooit tevoren.
Af en toe wel terugslagen, maar nooit zo ver dat ik was en steeds worden ze kleiner, dus vooruitgang is er zeer zeker.

Ik hoop dat ik je zo nog iets meer heb kunnen helpen en evt. een idee voor een oplossing heb kunnen geven.
Mocht dit niet zo zijn, wil ik wel voor je kijken welke alternatieve opties nog meer openstaan.

Groeten Paul!

BerichtGeplaatst: 21-09-2005, 16:54:08 
Elf
Elf

jah kijk en wat jij vertelde over die neef, zo'n gevoel heb ik dus bij haar ook...
ik geloof niet dat ze stemmen hoort, maar ik zal haar zeker aanraden om naar een spirituele therapeut te gaan
heel erg bedankt BD

BerichtGeplaatst: 04-08-2006, 22:31:46 
Groentje
Groentje

Bij mij was 2 maanden geleden borderline vastgesteld door een psychiater, dat kwam omdat ik al enig zelfonderzoek had gedaan en daarbij pakte hij zijn DSMIV boek en zocht het op en ik kreeg de stempel....

Achteraf ben ik daar nu helemaal niet meer zo blij mee, toen wou ik bevestiging, omdat ik dan tenminste iets had waar ik aan kon werken.... Maar nu merk dat die stempel heel goed onterecht kon zijn geweest..... en dat een stempel niet belangrijk is.....

Ik ben nu bij een medium en weg bij de psychiater (hij gaf me een stempel en deed er niks mee, werd er niet mee geholpen).... Ik voel me veel beter bij het medium, zij laat me mens zijn en geen nummer.... ze helpt me wel.... door juist geen stempel te geven....

Dat medium zegt dat ik helemaal geen borderline heb, maar dat ik gewoon veel in mijn leven heb meegemaakt, waardoor ik een kort lontje heb gekregen.... ik ben veel te helder voor een borderliner.... dat heeft ze van boven overlegt met mijn gids en mensen die me daar blijkbaar kennen.... ze heeft ook iemand behandelt een tijd geleden die wel een echte borderliner was en zelfs in samenwerking met de therapeut.... en ze is er helemaal bovenop gekomen met het medium....

Maar zo zie je maar dat de stempel helemaal niet belangrijk is.... het gaat om wie je zelf bent en dat je groeit en aan jezelf werkt.... dichtbij jezelf staat.... Borderline zie ik nu niet echt positief, want je hebt een stempel en mensen plaatsen je in een hokje dat heet GEK of HOPELOOS en dat werkt niet mee aan je gedachten en aan de nieuwe weg die je in wil slaan..... Wees gewoon een mensen met zijn tekortkomingen en werk aan jezelf wat je ook hebt.....

Namaste

Dan zijn we Een

BerichtGeplaatst: 14-08-2006, 16:13:43 
Reus
Reus

Hallo dr Ska,

Goeie vraag (en complexe vraag)die jij stelt. Vanuit mijn werk heb ik te maken met clienten met Borderlineklachten. Borderline is eigenlijk een achterhaalde term en dekt niet goed de lading waar het bij deze problematiek om draait.
Er wordt tegenwoordig gesproken over ERS.
ERS is een afko voor emotie-regulatie-stoornis. Dat is vaak de kern.
Vaak is een kernwoord in deze persoonlijkheidsstoornis "instabiliteit".
Instabiliteit in denken, voelen en handelen. Dit verklaart resp. het zwart-wit denken, de stemmingswisselingen en impulsiviteit bij deze mensen.
Vaak wordt ook instabiliteit in relaties toegevoegd omdat mensen met ERS ook moeite hebben om een relatie aan te gaan, te onderhouden en af te sluiten.
Spiritueel gezien heb ik geen idee wat het nut of functie van ERS is, want je kan er behoorlijk last van hebben. Je zou het kunnen zien als karma?
Dat een ziel ervoor kiest om in dit leven de ERS te ervaren en onder controle te krijgen? Dat iemand wil leren om stabiliteit aan te brengen in zijn leven??
Wel weet ik dat de klachten te maken hebben met een stoornis in de serotoninehuishouding. (serotonine is een hersenstofje dat een belangrijke rol speelt bij de stemming en als dat verstoord is krijg je stemmingswisselingen en impulsiviteit. Verder hebben mensen met ERS een amygdala (centrum in de hersenen dat een rol speelt bij emoties zegmaar een soort emotioneel geheugen) die actiever is en snel getriggerd is door factoren die lijken op factoren die al vele malen inhet verleden meegemaakt zijn, maar die zo het emotionele geheugen snel prikkelen en activeren en daarmee heel snel een (heftige) emotie uitlokken. Vaak speelt ook mee dat mensen met ERS heel moeilijk oordeelsvrij kunnen denken, wat direct zijn weerslag heeft op de emotionele gesteldheid en dus op je stemming. Door gezond en regelmatig te eten kan het lichaam voldoende serotonine zelf aanmaken, maarre dat is nu de moeilijkheid voor mensen met ERS: zij eten soms onregelmatig, of niet, of ongezond of overeten zich met het verkeerde voeding, waarmee ze zichzelf nog meer uit balans brengen.
Er zijn hele effectieve manieren om dit alles onder controle te krijgen dmv de cursus DGT of VERS.

groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 14-08-2006, 16:39:37 
Reus
Reus

wel eens van ret gehoord?
remotieve emotieve therapie( geloof ik ) ,het komt erop neer dat je leert je gevoelens van je gedachten te onderscheiden..
Heb zelf ook cursus ret gehad en weet dat t kan helpen..

BerichtGeplaatst: 15-08-2006, 11:31:27 
Reus
Reus

Hey Elmoo,

Jazeker heb ik wel eens van de RET gehoord!
Ik heb zelf ook deze therapie gegeven op mijn werk. Het is een therapie waarbij het verband tussen gedachten, gevoelens en gedrag centraal staat. Maw; dat wat je denkt bepaalt je gevoelens en dat bepaalt op zijn beurt weer wat je doet.
Maar niet iedereen is zich bewust van wat -ie denkt en dan kan de RET meer inzicht geven. Tevens leer je daar ook anders te denken, wij zeggen functioneler. Immers wanneer je gedachten over iets/iemand of over jezelf verandert, dan verandert ook het gevoel wat je hebt over dat iets/iemand of over jezelf mee en zal tenslotte ook het gedrag hoe je met iets/iemand of jezelf omgaat ook veranderen!

liefdevolle groeten Nico

BerichtGeplaatst: 15-08-2006, 11:33:35 
Reus
Reus

Oeps nog even vergeten elmoo,

RET staat voor rationeel-emotieve therapie.
Rationeel betekent alles was te maken heeft met gedachten en je denken en emotief betekent alles wat te maken heeft met emoties en gevoelens.
Je denken bepaalt je gevoel dat is de kern.

groetjes nico

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00