Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 08:54:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 26-11-2004, 12:52:24 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Alsof er steeds een stukje van je schouders valt. Heerlijk :)

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 26-11-2004, 13:06:37 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Ja, precies.
Mijn moeder heeft me nooit vaak zien huilen. Deed ik altijd alleen op mijn kamer.
Het kwam ook ineens ze was zo opgelucht dat ze lekker mee deed.
Was raar, maar wel heel speciaal....

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 26-11-2004, 21:32:56 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2004, 16:15:55
Berichten: 2718
Locatie: krommenie
salbutamol is wel goed ja.. net als ventolin.

Ikzelf gebruik momenteel via een pariboy (verstuiver) combivent en flexotide en dan via zo'n spuitbusje met voorzet kamer berodual en flexotide.

seravent heb je ook nog trouwens is een groen medicijn, maar dat helpt niet meer helaas.

Misschien nog een optie maar er is sinds een paar jaar een medicijn op de markt om benauwdheid op te heffen voorkomen bij inspanning dat heet singulair. Helpt wel redelijk. misschien een idee voor je vader om eens met de arts te overhebben.

en met als je vader en broertje last hebben van taaislijm is fluimicil wel een aanrader. Ik heb het via de pariboy (stinkt naar rotte eieren :wink: ) en neem het elke dag in via een drankje dat drankje kan je in de winkel halen supermarkt etc of drogist. Die pariboy fluimicil gebruik ikzelf alleen als ik nogal ver heen ben..de lucht je raakt er aan gewend maar voor je naaste is het niet zo'n leuke geur haha.

liefs, rogue :sss:

_________________
Begin de dag met een liedje, begin de dag met een lach, wie vrolijk is in de morgen die is het de hele dag.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 17-06-2005, 19:49:16 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-06-2005, 10:09:18
Berichten: 1037
Locatie: Roeselare
Ik heb nu nog steeds een klein beetje last van astma, maar het komt gelukkig niet zo frequent meer voor als vroeger. Ik denk dat COPD dan toch iets erger is dan astma, maar ik d8 dat eht meer was voor rokers en dergelijke.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 09-02-2006, 01:00:17 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-02-2006, 15:52:40
Berichten: 33
Locatie: amsterdam
Hoi,

Bij mij is zo´n jaar geleden astma vastgesteld. Nadat ik zo´n vier jaar vaak verkouden was, griep had of een keelontsteking had. Ik ben een jaar geleden naar de longarts verwezen nadat ik in een halfjaar 3 maal longontsteking had gehad. Mijn vader heeft ook last van chronische bronchitis en dus zal ik de aanleg wel van hem hebben mee gekregen.

Mijn ervaring met astma tot nu toe is dat sinds ik mijn conditie flink heb verbeterd, de dingen die emotionele spanningen veroorzaken niet langer ontken / wegstop voor mezelf en het huis "schoon" hou. Ik er veel minder last van heb.

Ik gebruik vooral sinds mijn conditie is verbeterd en de spanningen erken zeker de helft minder aan luchtverwijderaars, in mijn geval bricanyl 500. De ontstekingsremmer gebruik ik nog wel twee maal per dag (pulmicort 500) doe ik dit niet dan kan ik er de donder op zeggen dat ik verkouden ben of keelontsteking krijg.

Al met al kan ik dus zeggen dat ik een gelukkeling ben op dit gebied. Ik lees namelijk verhalen an mensen die het waarschijnlijk moeilijker hebben met hun astma of copd als ik. Ik wil jullie allemaal veel sterkte en het beste wensen. Ik hoop dat jullie situatie wat gunstiger wordt als nu, al weet ik zelf dat, dat lastig is met dergelijke aandoeningen.

Liefs Michelle

_________________
Ook in al het moeilijke zit een mooie les.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 09-02-2006, 16:05:14 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-11-2005, 17:58:39
Berichten: 413
Locatie: Oldenzaal
Hallo allemaal,

Ik weet dat jullie allemaal ervaringsdeskundige zijn. Ik hou deze topic wel bij door lezen maar nooit wat neer geschreven.
Ik werk dus zeker al 2,5 jaar op een longafdeling. Ik ga binnenkort zelfs een opleiding doen voor longverpleegkundige. Daarbij heeft de hele familie van mijn kant Astma. Alleen ikke niet! :P

Ik wil hier een paar dingen recht zetten. Ik merk dat de ziektes door elkaar worden gehaald. Je hebt astma en bronchitis. en een heel apart ziekte en ook andere medicatie krijgen COPD.
* Bronchitis is een plotseling ontsteking van je bronchien. (een deel van je luchtwegen).
* Astma is ontsteking of een allergische reactie op de gehele luchtwegen waar in middels de trilhaartjes zijn aan getast. En door die allergische reactie zijn de longwegen vernauwd.
* COPD of te wel longempfyseem of te wel rek uit de longen is dat de luchtwegen onvoldoende werking hebben doordat de trilhaartjes zijn aangetast. En de luchtwegen kunnen ook niet samen trekken. Het is vaak zo dat dit aan getast is door het roken, werken in stoffige fabrieken of in mijnen. Of door de je levenlang al astma te hebben. Levenlang bedoel ik ook levenslang. COPD is een ziekte die je op oudere leeftijd krijgt. De gemiddelde leeftijd is daarbij rond de 50!
Er zijn inderdaad een klein groep mensen die jonger zijn en dit alles niet hebben gedaan. Zij missen een eiwit. Dit wordt ook wel de Alpha-eiwit genoemd.

Dus ik schrok pas geleden wel toen ik las dat Amanda COPD had. Ik dacht al: zo jong, zal ze al op de lijst staan voor longtransplantatie. Patienten die al jong COPD krijgen door die eiwit-afwijking (wat overigens erfelijk is!) kunnen een longtransplantatie krijgen. Hellaas gaat zo'n long uiterlijk 10 jaar mee. Kortom dat zijnkeuzes die mensen moeten maken.

Salbutamol is het stofnaam voor atrovent.
Zo is ipratorium de stofnaam voor ventolin.
Atrovent en ventolin wordt vaak samen gegeven en dan heet het combivent.

Je hebt allerlei verschillende soorten inhalers. In de mate van de benauwdheidsklachten, je leeftijd wordt bepaald welke soort inhaler het beste bij je past. En welke soort medicatie bij je past. Want je hebt allerlei soorten combinatie-preperaten. En langdurige en kortdurige werkende medicatie.

De werking van de fluimicil is een subjectief gegeven. Fluimicil is redelijk vaak onderzocht maar heeft nooit de werking in de longen kunnen aanduiden. Wel dat de perifere bloedvaatjes (de uiteinde van je bloedvaten) gaan verwijderen. Maar niet dat het slijmoplost. Maar sommige mensen vinden dat het goed werkt. Dan moet je het vooral ook gewoon gebruiken. Want het heeft gelukkig weinig of geen bijwerkingen!

Door mijn werk heb ik ook boeken gelezen in de alternatieve geneeswijzen over longproblemen. Longproblemen wijzen over het algemeen op angst. Angst voor het leven, angst om dood te gaan, angst etc. Het kan hele diepe zielenangst zijn (kortom angst uit een vorig leven zeg maar). Die angst is niet zomaar weg te halen.

Ik hoop dat ik niet te technisch bezig ben geweest. Maar ik wilde graag wat dingen recht zetten. En ik lees geregeld mee als weer onduidelijkheden zijn wil ik graag helpen, hoor! :P

Dikke kus Juul


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 11-02-2006, 17:23:14 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Weer wat geleerd :D

Mijn huisarts vertelde overigens dat zowel chronische bronchitis als longemfyseem tegenwoordig onder de noemer COPD vallen.
Ik heb cronische bronchitis, dus vandaar de COPD.
Maar hoe zit het dan echt?? :?

Overigen ben ik momenteel zo goed als van de medicijnen af.
Geen idee hoe het komt, maar ik heb ze gewoon niet meer nodig...

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 14-02-2006, 13:55:55 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-11-2005, 17:58:39
Berichten: 413
Locatie: Oldenzaal
Wauw dat is geweldig nieuws!
Volgens mij valt chronische bronchitis niet onder COPD. Maar ik zal vandaag (moet toch zo werken) eens vragen, ok?
Liefs Juul


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 22-02-2006, 11:14:00 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 19-01-2006, 13:38:57
Berichten: 473
Hmmz me broertje en me vader hebben allebei astma ... is echt supervervelend


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Longproblemen
BerichtGeplaatst: 04-03-2006, 00:30:22 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-02-2006, 15:52:40
Berichten: 33
Locatie: amsterdam
Wat ik destijds van mijn longsarts begrepen heb is dat de definitie van COPD inderdaad verandert is. Omdat mensen met chronische brongitis een verhoogd risico hebben op longemfiseem op latere leeftijd is chronische bronchistis ook onder de noemer COPD terrecht gekomen.

Maar correct me if I'm wrong.

Alle liefs Michelle

_________________
Ook in al het moeilijke zit een mooie les.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl