Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 04-01-2025, 12:46:39

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Het gebied van de onderrug
BerichtGeplaatst: 07-06-2006, 18:08:34 
Groentje
Groentje

Hoi lieve allemaal,

Ik heb vaak het gevoel dat mijn onderrug 'vast' zit; niet soepel en beweeglijk. Dan bedoel ik echt die plek van het eind van de ruggenwervel, het staartbotje en het heilig been, boven de billen.

Nu had ik het er laatst over met mijn yoga lerares en ze zei dat dit sowieso een moeilijke plek is. We worden geadviseerd niet met een holle rug te lopen en ons bekken onder ons lichaam te houden. Ook ik werd er op de basisschool door de schooldokter op gewezen dat ik een nogal holle rug heb en moest dus oefeningen doen zoals mijn billen intrekken/samentrekken en mn bekken kantelen enz. Nu hoorde ik van mn yoga lerares dat ze daar nu weer op terug komen...

Bij de yoga zijn juist veel oefeningen dat je je rug helemaal uitstrekt en je zitbotjes uitdrukt, dus meer een holle rug, maar daarbij moet je je buik dan wel weer sterk houden. Dat het meer natuurlijker is om een ietwat holle rug te hebben.

Ik rijd ook paard en wanneer ik boeken lees van K. Hempfling (over een natuurlijke manier van paardrijden dmv lichaamstaal), lees ik dat het juist belangrijk is om niet met een holle rug te rijden. De rug moet een beetje gebogen/bol zijn, soepel en sterk, de bekken onder het lichaam, zodat het beter de schokken opvangt. Als je zou rijden met een holle rug, heb je minder compensatie en is dus slechter voor de rug.

Ik lees ook wel dat dit gebied, onder de navel en de onderrug, een belangrijk gebied is wat energie betreft. Dat volgens de Oude Grieken, Chinezen en Indianen de energie van een mens uit zijn midden komt, een halve handbreedte onder de navel.

Weet iemand iets meer te vertellen over dit gebied? Misschien in verband met chakra's, energie, enz. Wat het zou kunnen betekenen als dit gebied vast zit... met welke pysische eigenschappen het te maken kan hebben... en misschien wat voor oefeningen zouden kunnen helpen dit wat soepeler en losser te krijgen.

Alle info is welkom.

Liefs, Lux

Berichtenonderwerp: Re: Het gebied van de onderrug
BerichtGeplaatst: 07-06-2006, 18:26:06 
Feniks
Feniks

heej,
ik heb al bijna een jaar lang last van mn hele rug, en ik knak hem steeds. eerst deed de manueel thearapeut dat voor mij, maar nu ik met die thearapie gestopt ben doe ik het zelf. misschien ook iets voor jou, een kraker? ze krijgen vaak veel los in je rug!

BerichtGeplaatst: 08-06-2006, 19:28:53 
Reus
Reus

Last van je onderrug staat in verband met de 3e chakra, je zonnevlecht.
Als daar een blokkade zit kan zich dit uiten in klachten in je onderrug.

Er staat hier op het forum veel over het 3e chakra, dus daar kan je vast wel wat vinden ;)
Of simpel: http://chakra.spirituelejongeren.nl

BerichtGeplaatst: 08-06-2006, 20:03:03 
Dwerg
Dwerg

ik zou zeggen de basischackra, je stuitje, je bent moe en hebt (te)weinig levensenergie. handen op je onderrug, en 1 op je zonevlecht.

ook kan je proberen een voor 1 je ringvingers even vast te houden (meridianen verhaal enzo)

dan ligt elke andere open! :)

BerichtGeplaatst: 08-06-2006, 21:20:22 
Feniks
Feniks

dreamerkaren schreef:
heej,
ik heb al bijna een jaar lang last van mn hele rug, en ik knak hem steeds. eerst deed de manueel thearapeut dat voor mij, maar nu ik met die thearapie gestopt ben doe ik het zelf. misschien ook iets voor jou, een kraker? ze krijgen vaak veel los in je rug!

ik heb sinds een tijdje ook last van mijn rug, precies in het midden. het is nu minder erg dan eerst, eerst was ik bijna ziek van de pijn. we zijn ermee naar de dokter geweest, maar die kwam er niet uit. toen moest ik bloed gaan prikken, en ik had geen ontsteking gelukkig. toen kreeg ik fisiotherapie, had ik dinsdag voor het eerst, en hij kraakte hem gelijk maar even. het hielp wel idd :) goeie tip

BerichtGeplaatst: 09-06-2006, 08:14:42 
Feniks
Feniks

jaja, het helpt echt, alleen bij mij maar voor korte tijd.. dus ik moest ermee stoppen. maar kraken kan heel goed helpen, je kunt hiermee meer loskrijgen dan met masseren!

BerichtGeplaatst: 14-06-2006, 23:55:36 
Kabouter
Kabouter

ik heb ook van horen zeggen dat onopgeloste problemen vaak in de onderrug gaan 'zitten'.

spanningen en emotionele problemen .... herken je dit misschien?

BerichtGeplaatst: 23-06-2006, 09:44:01 
Reus
Reus

Hey Lux,

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Ik weet vanuit mijn werk dat de onderrug een voorkeursplek is waar spanning/stress zich ophoopt.
De betekenis van de klacht kan je zelf denk ik het beste achterhalen.
Wat je ook nog zou kunnen doen, is opzoeken in het prachtige boek van Louise Haye:"je kunt je leven helen", daar staan ontzettend veel klachten op alfabetische volgorde gerangschikt en waarbij de spirituele achtergrond cq de achterliggende betekenis beschreven staat.
De rugklachten staan daar ook in beschreven.

beterschap, groetjes Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 06-08-2006, 14:31:13 
Groentje
Groentje

Sorry voor mijn late reactie... Jullie allemaal bedankt voor jullie reacties!

De spanning in mijn rug, onderrug, is inmiddels wel erger geworden. Ik doe nu ook wat meer lichamelijk werk, o.a tilwerk. Het is inderdaad de spanning, de stress, die bij mij op die plek gaat zitten. Ook heb ik al een hele tijd een wat donkere plek daar... het lijkt eigenlijk een beetje op een blauwe plek (maar niet blauw, maar meer wat donkerder dan huidskleur) ... in de breeddte, horizontaal, op de onderrug, net aan de bovenkant van het bekkengebied. Iemand vroeg het een keer 'hey, heb je daar een blauwe plek?' Ik kan het zelf niet goed zien, maar mn moeder bekeek het en zei dat het meer leek op schaduw. Schaduw van een bepaalde deuk daar, ofzo...

Ik weet niet wat dit is. Iemand een idee?

Of weet iemand oefeningen die goed zijn om de rug/onderrug soepeler en sterker te maken? Het zit soms echt zo vast.....

Zo'n kraker lijkt me ook wel wat :P

Liefs, Lux

BerichtGeplaatst: 06-08-2006, 15:28:25 
Kabouter
Kabouter

HAi Lux,

Er zijn diverse oefeningen voor thuis of probeer anders een fitnesscentra in de buurt??
Ik ben zelf oa fitness begeleider en zal je best wat oefeningen willen meegeven,maar lijkt het je niet verstandig vanwege die donkere plek naar de huisarts of eigenlijk meer dermatoloog tegaan?? Want dat klopt niet helemaal en heeft naar mijn gevoel niets met spiritualiteit of energie banen te maken, althans niet dit stadium..

Misschien anderzijds draag je heupbroeken met een strakke riem??en staat dit even los van je rugklachten?

Ik ben en bekijk alles altijd op spiritueel gevoel, maar bij jouw klacht voel ik daar niets raars bij..

Denk dat jouw rughouding niet goed is en deze moet aansterken en die "vlek" even na laten kijken bij de dermatoloog in eerste instantie.

En tillen vanuit je benen met een rechte rug... :D

Liefs Nicole

BerichtGeplaatst: 06-08-2006, 15:35:57 
Kabouter
Kabouter

Hoi lux,

Denk niet dat je overal iets spiritueels in moet zoeken sommige klachten zijn nou eenmaal fysiek en of fysiologisch bepaalt.

Het is fysiologisch dat je een beetje een holle rug hebt!
Bij yoga moet je je rug een beetje hol maken maar dat is juist de normale houding waarop gewezen wordt.
Bij paardrijden zit je ook met een beetje holle rug gewoon omdat niemand met een rechte rug kan zitten.

Een te holle rug kan klachten geven op lange termijn in hele rug heupen enz. Je wervels duwen constant teveel op de achterzijde van de tussenwervelschijf wat kan leiden tot een hernia.

Wat je kunt doen is iedere dag je rug hol en bol maken in kruiphouding.
Ook je bekken kantelen naar achteren dus je buik trek je in helpt.
Buikspieren trainen, want met een holle rug hang je een beetje in je op je ruggenwervel. En gebruik je je buikspieren minder.
En uitrekken helpt tegen de stijfheid.

Succes

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00