een manueel therapeut zoekt uit of er iets vast zit in je nek. dan draait hij je hoofd bij en kraakt je gewrichten in je nek. (soms met een beetje geweld)
het is niet altijd even fijn. ik vond het zelf wel fijn toen hij mijn rug ging kraken, maar in mn nek vond ik het niet zo'n fijn gevoel. dan ging hij aan mijn hoofd trekken, en mijn hoofd is nogal gevoelig.
na de therapie kon ik altijd wel weer mijn rug en nek buigen. hij kraakt, maar hij weet precies wat hij doet.
dat was wat ik ervanaf weet, van wat die therapeut mij heeft verteld.
meer kun je oa lezen op
http://www.weldoen.nl/schouder/manuele.htm
en mensendieck is ook goed. het zorgt dat je weer rechtop gaat lopen en zitten. ik heb er zelf niet zoveel gehad omdat ik een goede houding heb. ik speelde 8 jaar klarinet en dan moet je rechtop zitten en staan om een mooie toon te krijgen. dan ga je vanzelf ook zo zitten als je geen klarinet speelt.
ik heb wel veel aan de oefeningen gehad die ik daar heb gekregen. die doe ik nog steeds vaak. het is gewoon goed voor je.
deze therapie helpt, maar het is wel een therapie waar je zelf heel wat aan moet doen. als je de oefeningen die je meekrijgt goed uitvoert, en iedere dag uitvoert kan deze therapie heel goed helpen.
succes! en graag gedaan:)