Wegstoppen ?
Natuurlijk stoppen we dingen weg, het liefst zo ver mogelijk, zonder het te verwerken gewoon wegstoppen. En dan denken we ook nog dat we ervan af zijn (is natuurlijk niet zo).
Waarom we dat doen? omdat we die emoties niet willen voelen, omdat we bang zijn voor de emoties.
Waarom zijn we bang voor emoties ?
Omdat ons altijd geleerd is negatieve emoties (verdriet, onbegrip, woede) niet te uiten, dat dat niet goed is, dat het niet mag. Dat je een watje bent als je wel huilt.
Hoe kom je bij die emoties, of hoe verwerk je dingen?
Eerst is er de acceptatie inderdaad dat er dingen gebeurd zijn. Een dier is overleden, een familielid, of andere erge dingen. Het is gebeurt, we kunnen er niets aan veranderen. Maar we kunnen onszelf en ons gedrag tegenover de situatie wel veranderen. Acceptatie is daarin dus de eerste stap.
Dingen die gebeurd zijn (dus ook de mindere dingen) horen bij JOU leven. Ze hebben je vaak gemaakt tot wie je bent, tot hoe je jezelf draagt en hoe je reageert op dingen. Vaak leer je ook van de "negatieve" gebeurtenissen. Daarom is het belangrijk ook de negatieve aspecten van jezelf, en je leven te accepteren. Het hoort bij je, het is goed zo.
Als je dingen accepteert zul je zien dat het makkelijker is om dingen te verwerken. Je verzet je er namelijk niet meer tegen. Ook zul je zien dat het steeds minder moeite kost om er positief over te denken (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).
Bijvoorbeeld de dood van mijn oma, ik vond het verschrikkelijk dat ze dood was en heb het jaren weggestopt. Pas sinds 3 jaar (ze is al 8 jaar geleden overleden) heb ik het een plekje gegeven en is het besef daar dat het goed is. Mijn oma is gestorven zoals ze wilde: In haar dagelijkse routine, zonder ziekenhuis en bejaardenhuis. Dat wilde ze absoluut niet. De dag voor haar dood was ze nog bij haar huisarts geweest. Die wilde dat zij maandag voor onderzoek naar het ziekenhuis ging. Als ze dat weekend niet was overleden, had ze waarschijnlijk tot haar dood in het ziekenhuis gelegen
.
Zo is een beetje een lang verhaal geworden
Maar ik hoop dat je er wat aan hebt
Liefs Carina