Persoonlijk durf ik een vraagteken te zetten bij B-12 tekort als oorzaak.
Ook al ben je vegetariër, je lichaam leert daarmee om te gaan en leert handig omgaan met je gewijzigde vitamine B-spiegel. Uiteraard ben je wel vatbaarder voor een mogelijk vitamine B-tekort, dus is het handig om vooral te letten op hoeveel granen en peulvruchten je binnenkrijgt ter aanvulling. Toch is B-12 geen directe reden voor flauwvallen. Overigens is het bij tekort van een B-vitamine raadzaam om een (mild) complex te nemen, omdat deze groep vitamines een nauwe synergene werking hebben. Overigens leidt een B-tekort tot diverse andere symptomen.
Flauwte kán inderdaad het gevolg zijn van voeding, en dan wel een hypoglycemie (te laag glucose gehalte in je bloed), maar dat is slechts een mogelijkheid.
Dat ze je het advies geven om dat maar veel chips of drop te gaan eten vind ik persoonlijk onzinnig (hoewel drop een stof bevat die de bloeddruk wel verhoogt). Dit is een onnodige aanslag op je pacreas (alvleesklier), die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de insulineproductie waardoor glucose opgenomen kan worden door lichaamscellen. Dan zou ik liever kiezen voor fruit of een lik honing!
Een zuurstoftekort in de hersencellen kan ook een oorzaak zijn van flauwte. Dan zou ik benieuwd zijn naar je ademhaling, maar dat kan ik niet nagaan via internet. Hoe oppervlakkiger en sneller, hoe eerder een zuurstoftekort (je lichaam kan je voor de gek houden hiermee, en denken dat je teveel zuurstof hebt, waardoor hyperventilatie ontstaat). Als je heel diep en rustig tot in je buik ademhaalt, kan dat weer duiden op een lichamelijke behoefte aan zuurstof. Bij zuurstoftekort valt ook te denken aan een vernauwde ader, maar die kans is uiterst klein bij een jongeling.
Dit alles is slechts informatief, en niet als advies bedoelt (behalve dan fruit i.p.v. chips!). Ik wil er ook niet mee stellen dat je mogelijk dit of dat hebt.
Groetjes,
vyumae