Hoi Permafrost
Ik weet niet hoe het kan komen dat je zo nerveus wordt. Ik heb het zelf wel gehad, elke keer als ik een spreekbeurt moest doen voor de klas werd ik zenuwachtig en ging ik heel snel praten.
Wat mij heel erg heeft geholpen is acteerles! Ik heb in de Sound of Music de musical gespeeld, daardoor ben ik erg van acteren gaan houden. Maar het heeft me wel heel erg geholpen met mijn stotteren-voor-een-grote-groep-probleem. Op toneelles leer je onder andere voor grote groepen te spreken, en ook als je zenuwachtig bent wat je dan zou kunnen doen.
Een van die dingen is bijvoorbeeld een masker opzetten. Klinkt heel stom, maar in princiepe is dat wat je doet als je acteert; je zet het masker van iemand anders op, kruipt in de huid van diegene.
Wat je zou kunnen doen bij je volgende presentatie is eerst diep adem halen en je concentreren op wat je moet doen, concentreer je op wat je hebt voorbereid. Doe alsof er verder geen mensen zijn, ookal richt iedereen zijn aandacht op jou. Blijf in je hoofd tegen jezelf zeggen dat je het kunt.
Toneellessen nemen is echt een aanrader
Het kan je hier heel erg mee helpen en het is ontzettend leuk ^^ Ik hoop dat je er wat aan hebt
Liefs en sterkte,
Emma