Hoi lieve mensen,
Homeopatische middeltjes zorgen er niet voor dat er bepaalde stofjes in je lichaam worden aangemaakt. Als ze dat zeggen bij De Tuinen hebben ze er geen verstand van. Ik ben geen expert op het gebied van homeopathie, maar heb wel de basistheorie gehad.
Wat homeopathie doet, is natuurkundig gezien een raadsel. Van bepaalde middelen wordt een extract gemaakt, en dat wordt vervolgens verdunt. Daarna wordt het geschud (gepotentieerd), en opnieuw verdunt. dit gaat zo maar door, totdat je de gewenste potentie bereikt hebt. Hoe hoger, hoe sterker doorgaans de werking van het middel is. Soms loopt de verdunning op tot in de duizend. Bij iedere verdunning word één druppel van de oplossing gemeng met honderd neutrale druppels vloeistof, dus je snapt dat in het uiteindelijke product soms helemaal niets meer te vinden is van het oorspronkelijke extract.
Ieder middel heeft bepaalde eigenschappen, en kan bijvoorbeeld symtpomen/ klachten opwekken. Maar zo'n potentie doet juist het tegenovergestelde. Het verhelpt de klachten die oospronkelijk opgewekt werden. Dus: je bestrijd het gelijke met het gelijke. Het doet niets anders dan je lichaam en/of geest een stimulans geven tot zelfgenezing.
Bij heel langdurig gebruik kun je die symptomen juist wel weer oproepen, dus... En over bijwerkingen of interacties met andere middelen durf ik niets te zeggen.
En DT (Nico), vul maar aan, of verbeter maar.
Op zich is het een vage (functionele) klacht. De mogelijke oorzaken lopen in de honderden denk ik. Oplossingen zijn er minder, maar toch altijd wel wat. Melatonine klinkt wel goed. Wat je zou kunnen doen (huis-tuin-en-keuken-middel), is vóór het slapen gaan een tomaat eten, of een banaan, of een glas (warme) melk. Het helpt om in slaap te komen, en volgens mij is dat omdat daar een natuurlijke variant van melatonine in zit. Bovendien helpt een volle maag soms om de nacht door te komen
.
Verder kun je denken aan aromatherapie, een warm voetenbad etc. Wat ik me afvraag, ben je een beetje druk? Of gespannen? Of meimerend o.i.d.? Overdag bedoel ik.
Je slaapstoornis valt wel op Chineze manier te benaderen, maar daar weet ik niets van af. Ieder orgaan heeft namelijk zijn eigen tijd waarop het optimaal en minimaal functioneerd. Wordt je bijvoorbeeld iedere nacht om één uur wakker, dan houdt dat volgens hun verband met de leverfunctie. Etc.
Knus og hils,
Vyumae