Lieve ijsvisje,
Graag gedaan. Het is deels je verhaal en voor een deel wat mijn intuïtie toevoegde, waardoor er “zo’n berg informatie kwam”.
Jij benut anderen als “bliksemafleider” door voor anderen te zorgen en voor anderen klaar te staan en daardoor hoef je letterlijk en figuurlijk niet bij jezelf stil te staan. Omdat het bij jezelf stil staan niet alleen moeilijk is maar vaak ook confronterend om je zelf en je eigen pijn onder ogen te zien. Of omdatje bang bent om veel negatieve zaken tegen te komen.
Als je dit maar vaak en vooral lang genoeg doet, dan kom je steeds verder van jezelf verwijderd en dan kom je op een gegeven moment tot het punt dat je (helemaal) van jezelf vervreemd bent en ZELF niet meer weet wie of wat je bent, wat je voelt of wat je nou zelf wilt. Dat lees ik ook in je reactie. Wat ik al eerder schreef is dat het NU om JOU mag gaan; het gaat NU eens een keer om JOU en niet om de ander. Dat benadrukte Stefke ook al. Dat inzicht vraagt van jou dat je de komende periode tijd mag nemen om in JEZELF te investeren, om nu eens voor jezelf klaar te staan en vooral nu eens voor jezelf te mogen zorgen. Dit kan betekenen dat je wat vaker je grens naar de ander moet aangeven, omdat je niet steeds en altijd maar voor de ander gaat klaarstaan en zorgen. Je zult niet alleen tijd maar ook energie in jezelf mogen investeren; liefde en geduld met jezelf mogen hebben. Leer oordeelsvrij naar je zelf en situaties te kijken.
Je kan dit alleen doen of samen met iemand, een goeie vriend of vriendin of met een professionele hulpverlener. Kom met jezelf in het reine, geef aandacht aan dat wat er in JOU leeft aan gedachten en emoties. Praat daarover of schrijf daarover. Kom dus weer in contact met jezelf en met je onverwerkte gevoelens. Start je eigen verwerkingsproces, het verwerken van je verdriet. Dit gaat ook gepaard met acceptatie. Ga aan de slag met Accepteren. Accepteer dat het nu niet lekker met je gaat, accepteer dat je je beter voor doet/deed dan je je voelt/voelde, accepteer je eigen gedachten en je emoties en de scheiding van je ouders. Door hier op het forum over jezelf te schrijven heb je al een begin gemaakt met je eigen proces. Prima!
Tips om te kijken wat je leuk vindt: kijk naar wat je voorheen leuk vond, wat je leuk lijkt of surf het internet af bij google bij dagbesteding of daginvulling of hobby’s en lees of daar iets leuks bijstaat. Iets leuks of ontspannends doen is namelijk heel belangrijk; oa. het verhogen van je zelfrespect en om je accu weer op te laden, want dat lijkt me voor jou hoog nodig. Kamme namelijk voorstellen dat je vaak moe/uitgeput bent.
Succes en sterkte, namasté groeten nico