Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:13:58

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Depersonalisatie & Derealisatie
BerichtGeplaatst: 28-01-2008, 00:43:45 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-01-2008, 00:06:07
Berichten: 13
Hm... mss moeilijke titel voor mensen die niks van psychologie afweten, maar ik heb de laatste tijd ernstig last van depersonalisatie & derealisatie. Ik heb problemen met mezelf te herkennen in de spiegel, de wereld lijkt vreemd voor me, ik leef achter een muur van glas dat me schijnt af te schermen van de wereld. Terwijl ik ergens anders op een verre planeet met mijn joystick mijn lichaam zit te besturen heb ik een goed overzicht op alles wat gebeurd en klop ik dat er vele dingen niet juist zijn.
Maar zolang ik daar op die andere planeet zit kan ik niets doen, niet volledig in actie schieten steeds maar op 'halve capaciteit' draaien.

De depersonalisatiestoornis is ook erkend door een psycholoog, die wilt een psychiater voor medecijnen maar ik weiger dat omdat ik van oordeel ben dat psychologische klachten niet met drugs opgelost dienen te worden. Maar ik zou toch graag eens horen of er mensen zijn die dit herkennen en me op weg kunnen zetten naar het begrijpen van de oorzaak van dit gevoel.
Ik vraag geen oplossing want die kan mij niemand geven, ik ben op zoek naar de reden van dit gevoel, het verst dat ik kan komen is dat het enerzijds een soort van afscherming is voor de negativiteit van deze wereld en anderzijds zoals vooraf aangehaald het me een goed overzicht heeft over wat er rond me gebeurd, maar het zorgt er tevens ook voor dat ik erg slordig, lomp, verstrooid, ... overkom naar anderen toe.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05-02-2008, 23:59:02 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Jouw "klacht" is een veel voorkomende eigenschap van mensen die spiritueel aangelegd zijn. Ik weet niet in welke mate het jouw dagelijkse leven beinvloed, maar als ik het vergelijk met mijzelf en de mensen om mij heen die veel met spiritualiteit te maken hebben heeft iedereen last van een lichte vorm van deze klacht.
Ik heb zelf ook vaak het gevoel dat ik er even niet meer ben. Of dat een situatie volledig aan mij voorbij gaat. Ik verklaar dat bij mijzelf dat ik niet goed genoeg geaard ben. Juist wanneer ik aard heb ik veel minder last van deze klachten. Aarden doe ik door actief te zijn (sporten) of wandelen in de natuur.
Actief bezig zijn in het hier en nu. Probeer te achterhalen wanneer je dit gevoel hebt. Bij mij komt het in perioden van stress, angstige situaties e.d. Echter belemmerd het mijn dagelijkse leven niet zo erg als bij jou het geval is.

Helpen kan ik je helaas niet. Maar ik heb wel het gevoel dat je hier wel antwoorden kan vinden in deze hoek op dit forum of in deze wereld.

veel sterkte

liefs,

Miracle.

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-02-2008, 15:55:13 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
heey
ik heb hierzelf ook al een paar jaartjes last van.. nu wat minder dat komt door : net als miracle al zei.. AARDEN.. heel belangrijk..
sinds ik me elke dag ben gaan aarden heb ik veel meer het gevoel da ik in het hier en nu leef.. als ik me eve 1 dag vergeten ben te aarde merk k meteen da k weer op de wolke aan het zweven ben.

bij mij is dat gevoel gekomen doordat ik mezelf onbewust elke keer op de laatste plek zette
en mezelf afsloot voor de wereld vooral de minder leuke kanten waarin ik me helemaal nie thuisvoelde, zoals velen.
en langzamerhand is dit steeds erger geworden dat ik gewoon niks meer echt mee maakte..
ik ken heel weinig dingen nog herrinren ook van vroeger, omda ik er voor me gevoel helemaal niet bij was op die momenten....

(sorry ik heb kooooorts en voel me niet lekker ik doe er echt lang lang over om 1 zin te maken en dan ben ik er nog niet zeker van of deze zin wel normaal nederlands is)

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-02-2008, 15:17:08 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-01-2008, 00:06:07
Berichten: 13
tamaraa schreef:
heey
ik heb hierzelf ook al een paar jaartjes last van.. nu wat minder dat komt door : net als miracle al zei.. AARDEN.. heel belangrijk..
sinds ik me elke dag ben gaan aarden heb ik veel meer het gevoel da ik in het hier en nu leef.. als ik me eve 1 dag vergeten ben te aarde merk k meteen da k weer op de wolke aan het zweven ben.

bij mij is dat gevoel gekomen doordat ik mezelf onbewust elke keer op de laatste plek zette
en mezelf afsloot voor de wereld vooral de minder leuke kanten waarin ik me helemaal nie thuisvoelde, zoals velen.
en langzamerhand is dit steeds erger geworden dat ik gewoon niks meer echt mee maakte..
ik ken heel weinig dingen nog herrinren ook van vroeger, omda ik er voor me gevoel helemaal niet bij was op die momenten....

(sorry ik heb kooooorts en voel me niet lekker ik doe er echt lang lang over om 1 zin te maken en dan ben ik er nog niet zeker van of deze zin wel normaal nederlands is)


Alvast bedankt, blij te weten dat ik niet gek wordt, ik leef al met dit probleem sinds ik me kan herinneren, het is zo'n probleem dat ik geen oorzaak voor kan vinden, maar ik vind mezelf wel goed terug in wat je hierboven schreef.
Maar dan ga ik me maar eens verdiepen in hoe ik me kan aarden.

ps: nederlands genoeg in mijn ogen

miracle: je hebt me geholpen... ik ben op weg gezet en dat is precies wat ik nodig had :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-02-2008, 16:41:47 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
hoihoiii

ik aard me zelf op de volgende manieren:

ik sluit me ogen en ik stel me zelf voor dat ik in de ruimte sta met de aardbol onder mijn voeten, ik laat vanuit mijn voeten allemaal dikke groteee wortels de aarde ingaan, helemaal in de aarde, ook helemaal om de aarde heen totdat er alleen maar wortel te zien is.

of ik stel me voor dat ik in een bos sta naast allemaal bomen, en dat ik net als die grote mooie bomen naast mij allemaal wortels diep de aarde in laat gaan.
als ekstra (sorry mijn IKS van mijn toetsebord is kapot haha) kan je altijd nog vanuit je kont een anker(zo heet da tog :$ sorry als k t fout heb) de grond in laten gaan..

(K)succes

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-02-2008, 12:22:19 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Hey Neetro,

hoewel een (inderdaad) redelijk bekend en vaker voorkomend probleem bij mensen die hun spirituele ontwikkeling inzetten, zijn er wel wat meer mogelijke oorzaken voor dit probleem.

Ik vind wel dat je gelijk hebt dat psychische problemen niet op te lossen zijn via medicatie maar gelijktijdig ben ik van mening dat soms (natuurlijke) medicatie voldoende 'ruimte' kan bieden om aan de slag te gaan met je probleem.

In ieder geval vind ik, dat dit probleem te ingrijpend is om hier via een forum even een 'algemene' oplossing voor te geven. Kleine stukjes die je hier als advies krijgt zullen vast wel helpen maar zijn niet afdoende. Daarvoor is een persoonlijker en individueler oplossing noodzakelijk en die kun je helaas alleen vinden in persoonlijk contact met een behandelaar, niet via een forum.

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-02-2008, 17:42:34 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-01-2008, 00:06:07
Berichten: 13
DT schreef:
Hey Neetro,

hoewel een (inderdaad) redelijk bekend en vaker voorkomend probleem bij mensen die hun spirituele ontwikkeling inzetten, zijn er wel wat meer mogelijke oorzaken voor dit probleem.

Ik vind wel dat je gelijk hebt dat psychische problemen niet op te lossen zijn via medicatie maar gelijktijdig ben ik van mening dat soms (natuurlijke) medicatie voldoende 'ruimte' kan bieden om aan de slag te gaan met je probleem.

In ieder geval vind ik, dat dit probleem te ingrijpend is om hier via een forum even een 'algemene' oplossing voor te geven. Kleine stukjes die je hier als advies krijgt zullen vast wel helpen maar zijn niet afdoende. Daarvoor is een persoonlijker en individueler oplossing noodzakelijk en die kun je helaas alleen vinden in persoonlijk contact met een behandelaar, niet via een forum.

groet, DT/Nico


Dat is juist... maar ik heb niet het gevoel dat was die psycholoog daar zit te zeggen echt helpt, psychologie is zelf een interesse van me en ik heb het gevoel dat ik de oorzaak van et probleem anders moet oplossen.
Wat doet een psycholoog? die verwijst je door naar een psychiater die even medecijnenkast gaat spelen en je volsteken met medecijnen die de symptonen zullen onderdrukken inderdaad, maar daarmee is het probleem nog lang niet opgelost.

Daarom dat ik eerst alle andere kanten wil opgaan...
En geloof me als ik tot rust weet te komen (meditatie, ...) gaat alles al stukken beter...
Dus volgens mij is het aangeraden eerst daar een oorzaak te zoeken vooraleer ik die medecijnkast ga aanvaarden.

En het is net naar die kleine stukjes advies dat ik streef, ik geloof niet in een wondermiddeltje... daarom net dat ik geen medecijnen wil accepteren. De wetenschap gaat er van uit dat ze alles zomaar moeten kunnen oplossen en medecijnen moeten dan ook echt 'werken' ten koste van veel andere zaken (relatin bv voor adhd).
Zelf heb ik ook adhd en ik vind het zelfs heel aangenaam en ben er blij om, het maakt me net dat tikkeltje anders en ik weet de negatieve kanten ervan goed onder controle te houden. (zonder relatin dus)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 14-02-2008, 00:40:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 18-12-2006, 15:48:49
Berichten: 95
Locatie: wielsbeke
neetro schreef:
Daarom dat ik eerst alle andere kanten wil opgaan...
En geloof me als ik tot rust weet te komen (meditatie, ...) gaat alles al stukken beter...
Dus volgens mij is het aangeraden eerst daar een oorzaak te zoeken vooraleer ik die medecijnkast ga aanvaarden.


Meditatie in deze zin vind ik eerder een geforceerde weg om tot rust te komen met als gevolg je enkel tijdelijk de positieve werking ervan ondervindt. Op die manier loop je gewoon even weg van alles dat je liever niet wil. Je komt er idd tot rust, maar waarom? Omdat jij dan jezelf dwingt de dingen die het niet mogelijk maken om tot rust te komen te gaan verjagen, verbannen uit je hoofd. En dat zal waarschijnlijk vrij goed werken en je zult je goed voelen. Maar weet dat sommige dingen zullen terug keren, er iedere dag nieuwe dingen bijkomen maar ook verdwijnen.

Hieruit kan je eigenlijk afleiden dat je de hele dag dingen gaat verzamelen waar door je een onrustige dag ervaart en dan 's avonds laat je even alles los. Conclusie, je voelt je terug gezuiverd. Maar wanneer?! Als het niet echt meer nodig is. Ok, het heeft idd wel zin dikwils te mediteren en de dag nadien begin je ook weer zuiver.

Mijn manier om de dag rustig door te komen is dingen aanvaarden. Wanneer je ze aanvecht wordt het onrustig, die onrust ga je pas tijdens het mediteren verhelpen. Wanneer je iets aanvaardt hoef je het niet meer aan te vechten, ben je er ook niet mee bezig en heb je dus plaats voor andere dingen.

Nu kan je ook denken dat dit een manier is om er gemakkelijk vanaf te graken, jezelf er niets van aantrekken, lekker eenvoudig, lost alle problemen op. Maar ik ben van mening dat er dingen zijn die je niet kan veranderen, die dingen moet je gewoon aanvaarden...

(srry, was idd ff offtopic)

Permafrost

_________________
En we dansen, dansen, dansen door de nacht met de duivel op de hielen en de dood die ons wacht!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-03-2008, 20:25:36 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 10-03-2008, 20:09:25
Berichten: 1
Neetro,
Ik heb al meer dan drie jaar last van DP, daarbovenop nog angsten en achterdochtige gedachten. Net als jij wens ik geen medicatie te nemen. Ik denk er over na om bashbloesems te gaan gebruiken en aardingsoefeningen te doen, hopelijk helpt dat, daar al de voorbije therapiën vast liepen zonder resultaat.

DP heeft denk ik te maken met het feit dat je geest zich op een zekere zin uitschakelt om zichzelf te beschermen. Zo komt het veel voor bij rouw, een ongeluk, een bomaanslag, foltering (o.a. Natasha Capmus heeft al die jaren in een kelder overleeft 'dankzij' DP). Er zijn verhalen van mensen die van de ene op de andere moment terug de oude waren, er is dus zeker nog hoop.
Je moet ook zoeken naar de oorzaak van je DP, als je deze kan wegnemen, neem je mss je DP ook weg.
Sterkte!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-03-2008, 18:53:02 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
En trouwens dit hoort er ook bij wat hier bij klachten en betekenissen ook staat bij:
Transformatieproces – oftewel kosmische groeistuipjes

dit hoort er ook bij.. bij die transformatie..
ik hb er zelf ook behoorlijk last van, zoals ik al eerder geschreven..:

Gedesoriënteerd zijn Je kunt je ontworteld voelen, of zweverig, of het gevoel hebben dat je niet meer weet waar je thuishoort. Misschien ben je in twee werelden tegelijk, of word je steeds heen en weer getrokken. Ook dit gaat voorbij. Je bewustzijn ondergaat de overgang in de nieuwe energie, maar je lichaam is wat langzamer. Het is goed om de natuur in te trekken, daar kun je de nieuwe energie beter aarden.

Conversaties In jezelf praten. Je merkt dat je vaker in Je Zelf praat. De communicatie met jezelf is wezenlijk aan het veranderen. In jezelf praten is slechts een beginnetje. Je zult meer innerlijke gesprekken hebben, en ze zullen vloeibaarder worden, samenhangender en met steeds meer inzicht. Je wordt niet gek. Je bent aan het transformeren.

Eenzaamheid Gevoelens van eenzaamheid. Zelfs in gezelschap kun je je eenzaam voelen, alleen, vervreemd. Je schuwt groepen. Je bent aan het transformeren en je gaat over een heilige en eenzame weg. Het maakt je misschien wat bang om te merken dat je niet meer goed met mensen kan omgaan. Ook dit gaat voorbij. De leegte zal gevuld worden met de liefde en de energie van je eigen ‘Christusbewustzijn’.

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-04-2008, 17:05:29 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
Zucht.. :roll: :|
ik word er steeds gekker van man aarghg :x
k durf amper nog naar buiten man !
elke keer da rot gevoel da k niet op de aarde ben
k aard me elke dag man en alsnog als ik 1 stap buiten zet, komt dat gevoel weer.. niks dringt tot me door.. maarja

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-02-2010, 21:08:16 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-02-2010, 20:53:24
Berichten: 5
Ik weet precies wat jullie bedoelen! Ik ervaar dit gevoel (gelukkig) nog maar iets van een jaar en
ben er als het ware 'de strijd mee aangegaan'.

Aan het beschrijven van 'wat ik allemaal heb', hebben jullie toch niet veel aan. Dus ik
ga wat tips geven die voor mij helpen :).

1. Wat voor mij heel veel helpt is tekenen! Omdat je door te tekenen, je op een simpele manier
focust op wat je aan het doen bent, heb je niet veel tijd om na te gaan denken over 'ik voel me
niet aanwezig'. Dit lost de boel niet op, maar is wel fijn als je echt even zat van jezelf en die stress van
'wat is er met me aan de hand en waarom houd het niet op' bent!
2. Rust, probeer met jezelf weer in contact te komen. Dit kan simpelweg niet gehaast. Er zijn meerdere
manieren om met jezelf in contact te komen, praat over jezelf tegen bijvoorbeeld een vriend of vriendin. Wat
ik vaak zeg is:'ik moet even wat kwijt, heb je even tijd voor me? Het klinkt misschien wat vreemd wat ik
ga vertellen, maar misschien kun je me helpen en zoniet, dan ben ik mijn verhaal weer even kwijt'.
Werkt echt! Vaak merk ik ook, dat als ik aan het praten ben, ik weer achter dingen kom!
3. Accepteren, als je, je alleen maar irriteert aan jezelf dan kom je helemaal nergens. Dit is misschien
makkelijk gezegd, maar probeer het in je achterhoofd te houden. Zodra je 'accepteert' wat je hebt, kun
je vanuit daar weer verder werken naar 'herstel'.
4. Bedenken wat haalbaar is in je herstel, dus duidelijk voor jezelf zijn. Wat zeker is: je gaat nooit meer
je oude 'ik' zijn. Simpelweg omdat, je op je weg naar herstel een nieuwe 'ik' creëert. Je leert veel nieuwe dingen
en krijgt meer kennis van jezelf en van het leven. Sommige kennis daarvan had je 'oude ik' niet!

Ik hoop dat dit helpt! Blijf niet in een hoekje zitten, maar ga werken aan jezelf! Je kunt hulp van
psychologen krijgen alleen zij gaan het niet voor je doen, je doet het nog altijd zelf. Die
kracht heb je! Alleen je moet leren hoe je erbij komt. Het is mogelijk!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl