Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 06:47:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17-06-2012, 12:46:32 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Ik heb niet alle dromen topics gelezen dus misschien leg ik wel iets dubbel uit, of vind je juist ’t antwoord op je vraag hier. Vragen en feedback zijn altijd welkom. Het is een lang stuk tekst, maar voor de Geïnteresseerde onder ons zeker de moeite waard :D en ik MOET er even bij zeggen dat de 1e keer mijn pc vast liep en ik niks had opgeslagen en de 2e keer het topic vast liep toen ik het wilde plaatsen :P en dus nu de 3e keer is dat ik het getypt heb :P!


Een droom laat je hart iets wensen
Als je heel diep slaapt
Hij zorgt dat bij vele mensen
De pijn dan hun ziel snel verlaat

Een droom schenkt je weer vertrouwen
Je zorgen worden minder zwaar
Dus laat je hart niet langer treuren
Want eens zal het gebeuren
De wens in je droom wordt echt waar


Dat zong ooit een schoon meisje die haar hart liet spreken. Assepoester, ze zat vol dromen, maar een droom is niet alleen een wens van je hart.

In dit stuk wil ik jullie mijn kennis delen over de feiten achter dromen. We duiken in een klein onderzoekje van dromen. Hoe ontstaan nachtmerries? Wat zegt een bepaald droom patroon? Of hoe verkom je slapenloosheid?

In het woordenboek van van Dale wordt dromen als volgt verklaard: ‘Werkzaamheid van de geest tijdens de slaap, waardoor levendige voorstellingsreeksen, met afwisseling gevormd worden, zodat de persoon meent dat alles te beleven’.
Van dromen wordt gezegd dat ze een hulpmiddel zijn voor de geest om wijs te worden van uiteenlopende informatie die je in je bewustzijn (dus overdag) krijgt te verwerken.
Zoals ik altijd zeg ‘ Slaap is mijn religie’, is ook wetenschappelijk bewezen dat een mens niet zonder een bepaalde hoeveelheid slaap kan. Dromen zijn een soort zelfreinigend proces waarbij iedere nacht ruimte wordt gemaakt voor bepaalde informatie voor de volgende dag. Dromen hebben twee functies: het juist sorteren en opbergen van informatie en het aanbieden van de informatie die de dromer nodig heeft om met succes te kunnen functioneren in het hedendaagse leventje.
Ze bestaan uit herinneringen, gebeurtenissen en emoties en vormen een nieuw verhaal. Het is niet zo zeer het verhaal wat je droomt, maar de symboliek van de droom.

Omdat de mens van nature holistisch is(dat wil zeggen, een geheel- alles is een), is het verklaren van dromen geen exacte wetenschap en moet rekening worden gehouden met het inzicht dat de dromer van zichzelf heeft. Een soort zelfkennis dus.
Er wordt gezegd dat het verklaren van dromen zoiets is als het leren van een nieuwe taal.
Dat is waar, maar behalve die taal is het eigenlijk ook zoiets als: ‘Je leven opnieuw ontdekken’.
Om dromen te verklaren kijk je naar de omgeving waar je je bevond. School wijst op educatie, thuis wijst op familie en zorg, ergens in de natuur of op reis is avontuur, en reis van je leven.
Ook kun je de symboliek van diverse voorwerpen die sterk zijn blijven hangen, opschrijven en ontcijferen. Onthoud dat dromen soms van de hak op de tak over kunnen springen, er zit geen volgorde in. Het is als een script die niet in volgorde wordt gespeeld.

Een vraag die vaak voorkomt is: Hoe onthoud je dromen? Dromen zijn als het ware net een film.
De beelden van een film sla je vaak onbewust op ergens in je hersenen waardoor je weet dat je deze film al eens eerder hebt gezien. Met dromen werkt dit precies hetzelfde. Soms veroorzaakt dit zelfs een Déjà vu moment. Schrijf zoveel mogelijk op van de droom zodra je het je herinnerd.
Gebeurtenissen, voorwerpen en omgeving. Wanneer je iets niet fijn vind aan je droom, en je hier tijdens het droomproces bewust van wordt kun je na trainen van je hersenen je eigen droom sturen. Je merkt dan tijdens je droomproces dat iets niet ‘realistisch’ is en wenst een andere gebeurtenis. Dit verwerven van inzicht in je eigen droom is een grote stap, maar het is mogelijk.

Het verklaren van droomprocessen kent een lange en wisselvallige geschiedenis.
Pas in de vierde eeuw vond men dromen zo belangrijk dat deze op schrift werden gezet. Artemidorus was een voorbeeld voor Freud, die in de 19e eeuw zich verdiepte in dromenanalyse. Vanaf de 19e eeuw volgen lange onderzoeken en verklaringen die hebben meegeholpen aan de informatie over het ‘psyche’ van de mens. Het komt erop neer dat veel van Freuds theorieën nog steeds bruikbaar zijn, met name de symboliek van dromen betreft. Ook ontdekte hij dat seksualiteit een grote rol speelde in dromen.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat men gemiddeld 6 a 7 uur slaapt.
Wanneer dromen we nou het meest s’nachts? Nou, Iedereen heeft vast weleens gehoord van de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Deze REM slaap werd gebruikt in de oorlog als marteling. Ze hielden mensen 24 uur uit hun slaap, of wanneer ze net in hun diepe slaap kwamen wakker maken met bepaalde piepjes. Zo kwamen ze niet aan dromen, noch slapen toe waardoor je iemand psychisch flink kapot kan maken.
Jullie begrijpen dus dat de REM slaap een belangrijke fase is tijdens de nacht. In dit stadium benaderen we eigenlijk e slaap en ervaren we willekeurige beelden en gedachten. Wie na zijn snooze knop in de ochtend weer in een REM periode komt is bij het opstaan extra moe. De zogenaamde ochtenddromen zorgen soms voor flinke verwarring waardoor we ons nog maals omdraaien en het lijkt alsof we al een uur geslapen hebben, maar wanneer je op je wekker kijkt er pas 10 min voorbij zijn.
De REM fase duurt slechts 10 min, en gaat dan over naar een andere hersenfrequentie. (ik probeer het simpel te houden ) We brengen ongeveer de helft van onze slaap in die toestand door.

Lig jij soms ook nachten de draaien in je bed? Kun je de slaap niet vatten, maar ben je wel moe?
Er zijn een aantal slaapstoornissen die van belang zijn. De oorzaak is meestal dieper dan men denkt. Slapeloosheid is niet de kern van een gezondheidsprobleem, maar een oorzaak-gevolg.
Om onze eigen slapeloosheid te herkennen is het van belang de onderliggende oorzaken te herkennen en te besluiten wat we eraan kunnen doen. De problemen variëren van depressie en stress tot fysieke pijnen. Waardoor je ook nachtmerries kan krijgen. Hier kom ik zo op terug.
Zorgen voor goede gewoonte zoals regelmaat, een warme douche of massage bieden uitkomst. Ik ben vooral een voorstander voor dat laatste :P!

Het is interessant om te weten dat volgens de Chinese geneeswijze bepaalde energiebanen in het lichaam op bepaalde momenten van de dag en nacht tot rust worden gebracht. Alle organen in je lichaam beheersen zowel psychologische als fysiologische processen. Het lichaam is verbonden met de geest en andersom.
Wie zich niet lekker in zijn vel voelt kan lichamelijke klachten krijgen zonder te weten waarom.
Slapeloosheid leidt tot allerlei problemen, dus kan het heel belangrijk zijn het te leren hanteren.
Voorbeelden hiervoor zijn creatieve processen en meditaties.
Slapeloosheid leidt ook tot bepaalde nachtmerries, omdat je lichaam zich niet kan ontspannen.
Nachtmerries en angstdromen worden gekenmerkt door een intense hoeveelheid aan emoties die we op een ander tijdstip niet ervaren, omdat we er nauwelijks bewust van zijn. Het meest voorkomen kenmerk is het vluchten.
Vluchten voor problemen, emoties of pijn en dit uit zich in jouw nachtmerries.
Herinneringen, uit je jeugd of bepaalde trauma’s, angsten, stress en persoonlijkheidsstoornissen en de druk van je dagelijkse leven kunnen de drijfveer zijn van jouw nachtmerries.


Tenslotte… We zouden spiritualiteit kunnen omschrijven als de wetenschap dat er meer is tussen hemel een aarde dan het gewone dagelijkse bestaan dat men in zijn of haar leven ervaart. Dromen helpen ons op een gemakkelijke en veilige manier vertrouwd te raken met het spirituele. Dromen hebben altijd betrekking in en op je leven. Het is een manier van in het leven staan, een boodschap of een verwerking.
Soms geeft het ons inzicht in de manier waarop we in het leven staan. Bewust of onbewust.
Vrienden die dichtbij je staan kunnen je soms helpen te luisteren naar je droom.
Zij kunnen bepaalde verbanden trekken die jijzelf niet ziet in je leven.
Een droom kan dieper zijn dan het verhaal zelf, maar het vertelt ons altijd hoe we in ons leven staan.
Alleen jij kan bepalen wat de kern ervan is. Wanneer je bewust gaat worden van je droompatroon kun je bepaalde verbanden gaan zien. Onthoud: een droom is slechts een droom, maar verteld vaak in een ingewikkelt verhaal hoe wij in ons leven staan.

Welterusten en bedankt voor het lezen! :wave: o:)


Bron: Eigenkennis, de grote dromen encyclopedie van Pamela Ball, en de theorieën van Jung en Freud uit verschillende studieboeken.

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-06-2012, 16:47:22 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Apparte beleving HB :O!
Wat je ook kunt doen is jezelf masseren, nu kunnen we helaas niet bij ons gevoelligste deel: de rug, maar je kan je benen zo 'moe' maken door ze de wrijven, masseren wel zo dat het bloed blijfst stromen dus bewging omhoog, anders worden je benen nog zwaarder. :) Het klinkt raar maar helpt soms wel, zeker in combi met warmte. Ook helpt een warme pittenzak op je rug leggen ook :)
Met ogen open slapen had ik nog nooit van gehoord, raar eigenlijk dat een mens dat kan na zo heftig gevolueerd te zijn dat we onze ogen vochtig moeten houden :P

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-06-2012, 21:19:43 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Nalina schreef:
In dit stuk wil ik jullie mijn kennis delen over de feiten achter dromen.

Risky.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-06-2012, 21:26:31 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Why? het zijn bronnen...Wist niet hoe ik 't anders kon verwoorden...

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-06-2012, 21:33:51 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Nouja er zijn wel mensen die in andere dingen geloven. Sommige mensen voelen zich dan best snel beledigd, alsof je je mening oplegt. Maar wat ik tot nu toe gelezen heb geloof ik wel.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-06-2012, 21:42:25 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Ok op die manier, maar het is niet echt een geloof. Al het bovenstaande is wetenschappelijk bewezen en dus berust op feiten en onderzoek. Wie het aan wilt nemen neemt het aan, maar om er in 'te geloven' is wel erg zwaar gezegd. ;) Ach, al heeft dromen wel met spiritualiteit te maken, je moet ergens een verklaring vandaal halen waarom de mens droomt? :P toch.

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-06-2012, 11:15:57 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Nalina schreef:
Bron: Eigenkennis, de grote dromen encyclopedie van Pamela Ball, en de theorieën van Jung en Freud uit verschillende studieboeken.

Als je dit als bronnen aanhaalt dan denk ik ook niet meteen aan dat alles wetenschappelijk bewezen is :wink: Je noemt de woorden "eigenkennis", "theorieën" etc.
Is niet erg, want daarom is het nog wel een informatief stuk, maar ik vraag me af in hoe verre je het inderdaad feiten kunt noemen.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-06-2012, 12:16:33 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Ok ;)! Weet wat geleerd, anyway het zijn de theorieën van Freud en Jung. Google er maar op en dan vind je een heleboel. Misschien had ik het beter: 'weetjes' kunnen noemen ofzo :P?
wel iets van opgestoken? :wave:

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-06-2012, 22:15:56 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Theorieën zijn gewoon wat het zijn: Theorieën...

Dus wat je dan schrijft zou al volgt kunnen worden geformuleerd:

Citeer:
In dit stuk wil ik jullie mijn kennis delen over de theorieën achter dromen.


Verder: Leuk stuk!

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl