Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 19:49:31

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Jouw groepsgedrag
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 17:22:48 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-04-2009, 17:46:00
Berichten: 299
Voor mijn studie volg ik de minor 'werken in en moet groepen'. Er wordt daarin ingegaan op groepsdynamica, wat een groep effectief maakt, heerst er competitie? werkt iedereen samen? etc...

In ons leven bevinden we ons in verschillende groepen. Denk aan je gezinsleven, je vriendengroep, je klas, je sport, je hobby etc..

Je gedraagt je in iedere groep veelal anders. Maar mensen zijn toch vaak geneigd om hetzelfde groepsgedrag te vertonen in een groep. Dit merk ik ook bij mezelf in groepen met mensen die ik nog niet zo goed ken (hoewel het per groep wel verschilt.. maar mijn gedrag komt veelal wel overeen.) Ik houd me over het algemeen veel op de achtergrond, ik ben een kat-uit-de-boom-kijker, ik ben rustig, maar maak wel graag praatjes met anderen. Alleen dan vind ik het prettiger om 1 op 1 gesprekken te hebben. Voor mijn minor ben ik nu aan het 'onderzoeken' hoe dit komt. Ik houd me kort gezegd bijvoorbeeld vaak op de achtergrond door een onbewuste angst om afgewezen te worden. Vandaar dat ik liever lekker in mijn comfort-zone blijf, op de achtergrond, dan val ik niet op en kunnen mensen ook niet duidelijk over me oordelen. Dat is natuurlijk een onzingedachte, want mensen vormen altijd een mening over je. Maar zo probeer ik mezelf onbewust te beschermen tegen kritiek.

Hoe ik dit nu allemaal geformuleerd heb komt het wel heel kort door de bocht over :wink:. Ik heb ook nog een heeeeeleboel andere kwaliteiten, maar met dit verhaaltje wil ik in een notendop even illustreren hoe ik vaak overkom als mensen me nog niet goed kennen.

Nu ben ik benieuwd hoe dit zit bij jullie? Hoe gedraag jij je meestal in een groep? Hoe komt dit denk je? En wat irriteert jou het meeste in het gedrag van een ander? En hoe komt dit?

Ik ben benieuwd! :D

_________________
'Every wall is a door' ~ R.W. Emerson


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw groepsgedrag
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 18:13:58 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Haha zelfde onderwerp hebben we op mijn studie ook al behandeld!

Mijn rol als groepslid varieërd nogal eens, dus laat ik me nu eerst op mijn gedrag in een groep op school richten. Wanneer de anderen om mij heen heel passief zijn, ben ik juist ontzettend actief, onderneem ik veel en doe veel voorstellen. Wanneer anderen al het werk verzetten, heb ik meer een 'lay-back' houding; de anderen lossen het wel op. Mijn ideeën uit ik niet aan anderen als ik zelf niet onzettend erg van mijn gelijk overtuigd ben, daardoor ben ik vaak wat dominant, want natuurlijk is dan mijn idee het beste haha. Dit is soms nogal vervelend voor anderen, maar ik ben er zeker aan aan het werken! Het irriteert mij als de anderen om mij heen totaal niets doen, ook al neem ik zelf soms ook zo'n houding aan. Het meest kan ik me nog irriteren aan typische ja-knikkers, dan heb ik snel de neiging om ze te vragen om een eigen mening te creeëren.

In nieuwe groepen ben ik vooral erg actief, neig ik richting het 'clown-gedrag'. Van nieuwe mensen pik ik ook veel meer. Ik ben bij nieuwe mensen vaak heel zichtbaar; ik zorg er wel voor dat ik niet ergens op de achtergrond verdwijn. Heeft deels met m'n pestverleden in jongere jaren te maken, waarin ik voor andere mensen simpelweg niet bestond.

Ik weet niet helemaal of dit is wat je bedoelde? :)

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw groepsgedrag
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 18:27:47 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-04-2009, 17:46:00
Berichten: 299
Haha ja, zoiets bedoel ik :P Gedrag en met name gedrag in groepen is ook gewoon zo interessant! Later met werken ook handig om dingen te herkennen enzo. Wat studeer jij Wortelbrood?

Interessant om te lezen! Leuk dat jullie het willen delen ook, het is toch wel iets persoonlijks.
Om het even heel 'wetenschappelijk' te zeggen; iedereen is ook zo verschillend in gedrag en van iedere persoon die je tegenkomt in je leven kun je wel iets opsteken! :)

_________________
'Every wall is a door' ~ R.W. Emerson


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw groepsgedrag
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 18:30:45 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Dat kunnen we zeker Lavender! Ben er zelf druk mee bezig... Ik studeer overigens Drama Therapie, maar ik geloof dat dit onderwerp in bijna alle studies wel dunnetjes aan bod komt..

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw groepsgedrag
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 18:55:04 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Leuk onderwerp inderdaad :D Ook interessant om daar eens over na te denken :)


Ikzelf merk weinig verschil tussen hoe ik ben 1 op 1 of in een groep, ik ben overal gewoon ik. Ik hoor van verschillende mensen dat ik hier op de chat precies hetzelfde ben als in real life en daar ben ik ook blij mee :) In een groep doe ik ook gewoon mijn zegje, al heb ik soms de neiging om wat meer op de voorgrond te willen treden. Niet bewust om aandacht te trekken maar gewoon om te laten weten van 'heej, dit ben ik en ik wil graag even laten zien wie ik ben'

Aan de andere kant vind ik het dan weer heel vervelend als er echte aandacht eisers in een groep aanwezig zijn, ik vind dat vervelend voor de mensen die wat minder mondig en wat terug getrokken zijn. Iedereen moet de kans krijgen te laten zien wie hij of zij is vind ik.

Ik heb nooit echt in een sportvereniging of iets dergelijks gezeten, ik doe graag dingen alleen. Voornamelijk omdat ik samenwerken af en toe wel eens lastig vind. Dat is dan meer omdat ik nog wel eens trots wil zijn en wil denken dat ik dingen beter kan als een ander ;) Wat dat betreft is deelnemen aan een groep voor mij een uitdaging, omdat ik wat dat betreft een hele hoop leerpunten heb! Gelukkig zijn er genoeg mensen die me met beide benen op de grond houden, al doende leert men :)

Mocht ik nog iets vergeten zijn dan hoor ik het wel :)

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw groepsgedrag
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 19:21:03 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-01-2008, 11:24:29
Berichten: 2234
Locatie: Langeraar
In een groep ben ik totaal anders dan 1 op 1, in een groep wil ik nog wel eens 2 kanten hebben en dat tegelijk, de stille die soms te weinig z'n mond open doet en de ander die er gezellig aanwezig is en lol maakt.
1 op 1 kan ik best wel serieus zijn en een hoop te vertellen hebben maar dat ligt er ook aan met wie. Ik wil best mn hele levens verhaal op tafel gooien maar dan moet die persoon wel te vertrouwen zijn en ik er een goed gevoel bij hebben maar dat hebben we allemaal.

En in een groep nijg ik toch eerder naar bekende dan naar onbekende zoals met de PPM, ik hing groten deels met een groepje bekende om omdat het te veel onbekende zijn en daar voel ik me niet echt in thuis.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt anders hoor ik het wel van je.

_________________
Omnia vincit amor,
Liefde overwint alles.

I'm an angel on the earth ;)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl