Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 09:50:46

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: 3 ware liefdes?
BerichtGeplaatst: 09-09-2013, 19:20:59 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Tom schreef:
MichielvT schreef:
Echte liefde gaat om onvoorwaardelijk te geven, geen verwachtingen te hebben en aangenaam verrast te zijn zoveel er voor terug te krijgen.
Afbeelding



Dan wil ik wel eens iemand kennen die dit doet.
Ik verwacht ook nooit iets terug en alles wat ik doe doe ik voor mezelf maar wie zegt dat hij nooit iets terug verwacht is volgens mij dan persoonlijk niet eerlijk met zichzelf lijkt me.

Iets terug verwachten lijkt me ook niet egoitisch maar eerder normaal. Het moet niet maar is wel fijn.
En een dank u of merci lijkt me echt wel iets dat standaard is....

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 3 ware liefdes?
BerichtGeplaatst: 09-09-2013, 20:04:49 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Butterfly12 schreef:
Iets terug verwachten lijkt me ook niet egoitisch maar eerder normaal. Het moet niet maar is wel fijn.
En een dank u of merci lijkt me echt wel iets dat standaard is....


Het is allemaal de ego die iets verwacht. De ego wil erkend worden. Als je je ego volledig los kan laten (iedereen kan dit leren en er zijn er velen die dit voor ons hebben gedaan en ook velen die dit praktiseren) dan is een verwachting soms zelfs iets wat volledig ontbreekt. Dit is ook een belangrijk deel van de Boeddhistische gedachtegoed.
Een dank u of merci is iets wat standaard is vanuit gewoonte. Maar wat is gewoonte? Een gewoonte is niets meer dan iets wat door het gros van de mensen wordt aangenomen.
In andere landen, culturen en sub-culturen heb je verschillende gewoonten.
Mensen nemen aan dat iets een vanzelfsprekendheid is en wanneer niet aan de verwachting wordt voldaan komt plotseling de ego er weer boven uit steken.

Om even een voorbeeld te stellen. Een typisch Westers zakenman (even er van uitgaand zonder spirituele achtergrond, maar materiaal gericht) reageert anders dan een Boeddhistische monnik. Bijvoorbeeld, beide personen zouden een zwerver te eten of geld geven. De zwerver neemt het aan zonder te bedanken en loopt weg. De monnik herkent dat woede en frustratie afkomend zijn van de ego en laat het varen (na lange training komt de woede niet eens meer naar boven, omdat de monnik weet dat hij niet weet waarom de persoon niet bedankt, maar geeft vanuit de liefde wat hij gewoon is), de Westerse zakenman geeft zich er aan over en wordt boos. Hij is gewend dat hij iets terug kan verwachten van een ander en heeft daar ook behoefte aan, anders raakt hij verontwaardigd.

Naar mijn mening is de hele voor-wat-hoort-wat mentaliteit zeer destructief en egoïstisch.
Wat is er mis simpelweg te geven aan mensen die wat nodig hebben? Naast dat deze positieve instelling ook positiviteit naar jezelf aantrekt, soms in een vorm wat je aanvankelijk niet verwacht, waarom zou je iemand iets onthouden terwijl je ziet dat die persoon ergens behoefte aan heeft, of iets nodig heeft?
Als je iets geeft aan een ander omdat je een bedankje terug verwacht, dan ben je eigenlijk zelf aan het consumeren. Dat getuigt alleen maar van een laag zelfbeeld, of in ieder geval van het gevoel een leegte te moeten vullen.
Mensen die overgoten zijn van liefde zoeken de liefde niet bij een ander, maar hebben zoveel liefde te geven dat ze met liefde het geven zonder er iets terug te verwachten.


Laatst gewijzigd door MichielvT op 10-09-2013, 14:20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 3 ware liefdes?
BerichtGeplaatst: 10-09-2013, 08:32:49 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Citeer:
Naar mijn mening is de hele voor-wat-hoort-wat mentaliteit zeer destructief en egoïstisch.Wat is er mis simpelweg te geven aan mensen die wat nodig hebben?


Ik zeg niet dat je moet geven om er iets voor terug te verwachten.
Ik probeer het uit te leggen maar komt niet zo goed over lijkt me.

Ik probeer het nog een keertje en dan laat ik het varen :lol:

Wij zijn toch ook dankbaar naar ons gidsen of engelen of hoe je het ook wilt noemen. Als dit dan uit het ego komt hoeven we in principe dit niet meer te doen want ons ego moeten we laten gaan en leven vanuit liefde?!
Lijkt me gewoon logisch dat we dan mensen toch ook bedanken. Is het verplicht zeer zeker niet.Doet iedereen het nog veel minder, maar word het fijn ontvangen als je het doet ALTIJD. Dus wat is er dan mis met een dank u te zeggen als iemand je geholpen heeft of als iemand gewoon iets lief heeft gedaan. Ik vind het eerder verwaand om maar te denken dat het helemaal niet hoeft en redelijk onrespectvol naar de persoon in kwestie om het niet te doen.

Maar is volgens mij dan ook te zien hoe je respect zelf ervaart. Je kan op veel manieren respectvol zijn. Is ook afhankelijk hoe je die dingen ervaren hebt in je peuter kleuter en tienerjaren.

Citeer:
Als je iets geeft aan een ander omdat je een bedankje terug verwacht, dan ben je eigenlijk zelf aan het consumeren. Dat betuigt alleen maar van een laag zelfbeeld, of in ieder geval van het gevoel een leegte te moeten vullen.


Daar kan ik dan wel inkomen dat veel mensen en waaronder ook soms ik dingen doen om warmte te voelen van een ander. Maar ik vraag me dan af komt dit dan vanuit het ego is ben je gewoon op zoek naar warmte en aandacht. En als je daarmee een ander geholpen hebt en jijzelf voelt je er goed bij wat kan er daar dan fout aan zijn. Beiden zijn gelukkig en tevreden en dan valt er alleen maar goeie energie te speuren lijkt me.
Een voorbeeld:

Dus mijn mama is heel heel vaak ziek geweest van verschillende kankers. Echt je kan het jou niet voorstellen. Mensen vroegen steeds aan mijn mama van ja hoe is het lukt het wel een beetje. Enz....
Toen ik een jaartje of negen was vond ik persoonlijk dat mensen ook wel eens mochten vragen aan mijn zus en ik van hoe gaat het met jullie?Kunnen jullie ermee om?Kunnen wij iets doen voor jullie?
Als dit een verwachting uit mijn ego is dan zeg ik, ik ben blij met mijn ego want het maakt me bewust van wat mensen heel vaak vergeten. Als ik mensen ga bezoeken die ziek zijn of in een mindere periode zitten vraag ik altijd aan de mensen rondom hen hoe het met hen gaat. Komt dit dan voort uit mijn ego mss maar als ik daarmee een mens gelukkig laat voelen of even een moment van aandacht geef waardoor hij er beter van word lijkt het me al gelijk van waar en waarom ik het doe. Beiden worden we beter van.

Of mag ik dit zo niet bekijken dan?

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 3 ware liefdes?
BerichtGeplaatst: 10-09-2013, 10:00:09 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Het woord ego heeft een hele nare klank voor sommige mensen, en zo ook (denk ik) voor Butterfly. Met egoïst bedoelen we al snel iemand die overdreven arrogant is en alles voor zichzelf wil. Maar als je een beetje aandacht wil, is dat ook 'egoïstisch', maar niet zo slecht als het klinkt. Het betekent enkel, je wil iets voor jezelf.
Wat Michiel volgens mij bedoelt is dus dat echt van iemand houden, betekent dat je uit die relatie niets voor jezelf wil. Ik vind het ook disrespectvol als iemand nooit bedankt zegt. Maar als je echt geeft om het geven, dan is dat bedankje niet nodig.

Jouw verhaal over je moeder is hetzelfde. Het is egoïstisch om te denken, waarom vragen die mensen niet naar mij? Maar wederom betekent egoïstisch niet wat het lijkt of zoals het klinkt. Het betekent gewoon dat je voor jezelf wat aandacht wil, en dat is heel begrijpelijk.

Er is dus niets mis met een klein beetje egoïsme, maar je moet het los kunnen laten wil je onvoorwaardelijk lief kunnen hebben. Want dat is ook wat het woord onvoorwaardelijk echt betekent.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 3 ware liefdes?
BerichtGeplaatst: 10-09-2013, 10:44:16 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Ja dan zal ik nooit onvoorwaardelijk van iemand houden lijkt me.En zal mijn ego dan altijd blijven bestaan.
Ik ben een mens met gevoelens en noden.En aandacht krijgen lijkt me perfect normaal dat je als je dat krijgt dat het leuk is.Het hoeft zeker niet altijd door iedereen en overal maar verwacht het soms af en toe wel van mijn naaste familie en vrienden.Als we dat al niet meer mogen verwachten lijkt het me wel droevig gesteld voor de mensheid en zouden we niet proberen een poging te doen om een relatie aan te gaan.Want een relatie ongeacht van welke aard en vorm is gebaseerd op een wisselwerking tussen twee personen. Je geeft altijd en je ontvangt altijd.En wat je geeft ontvang je niet altijd op de manier dat jij wenst terug terug te krijgen.


Toch bedankt voor de moeite van het verduidelijken Tom :-)

Ik ben het eens dat we het oneens zijn :-D

En ik kan niet uitleggen wat ik bedoel :-) dus laat ik het erbij :-D

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl