Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 27-12-2024, 04:31:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: paarden in het circus
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 20:43:15 
Dwerg
Dwerg

Hai allemaal

Ik weet niet of dit in dit topic thuishoort maar ik probeer het gewoon. :?

Een aantal jaren geleden gingen wij eens naar het circus. Mijn dochtertje vond het toen reuze spannend en ik ook eerlijk gezegd. :D

Maar toen de voorstellingen begonnen waren brak mijn hart :oops: toen ik die dieren zag optreden om wij mensen te vermaken. De olifanten hadden allemaal littekens op hun lijf, de paarden keken triest uit hun ogen en waren duidelijk merkbaar zenuwachtig. :cry: En iedere keer ging die zweep maar neer en dat geluid. Ik walgde toen vanmezelf dat ik ook hier aan deelnam en heb me vanaf toen voorgenomen om nooit meer naar zoiets te gaan. :oops: :oops:

Ik vind het ronduit brutaal en laag dat mensen dieren uit hun omgeving halen en in circussen en dergelijke kunstjes laten uitvoeren en geld ermee verdienen en die dieren hebben vaak geen prettig leventje.

Die blikken van die paarden zo strak aan de teugels met hun hoofden gebonden, ze konden alleen naar beneden kijken als het ware, ik vond dat een verschrikkelijk gezicht en dat is me lang bijgebleven.

Ik had daar tot dan toe nooit zo over gedacht, over het gevoel van dieren die gebruikt worden in de entertainment wereld. Dat heeft toen mijn ogen geopend.
Maar als ik bijvoorbeeld beelden zie van paarddressure-wedstrijden, of polo per paard, of dergelijks. Die paarden struikelen meestal op een erg nare manier, dit beeld wekt vragen bij mij op.
Hoe vinden dieren dit? met name paarden op die dressure-wedstrijden, ik heb geen idee natuurlijk maar volgens mij is het denk ik goed mogelijk dat die paarden zo moeten draven en springen, zij dat helemaal niet zo leuk vinden.

Wat vinden jullie ervan? :?: :?:

Asya.

Berichtenonderwerp: Re: paarden in het circus
BerichtGeplaatst: 14-01-2005, 23:14:00 
Reus
Reus

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Een paard is in eerste instantie natuurlijk altijd een vrij dier geweest.
De indianen (en vast ook al andere mensen, maar ik wil graag dit voorbeeld nemen) ontdekten dat een paard een vriendelijk dier is.
Ze hebben vriendschap gesloten en zijn hierdoor ook op de rug van zo'n dier terecht gekomen. Zonder dwang e.d.
Tuurlijk zijn er ook mensen die paarden 'breken'. Hier ben ik fel op tegen.

Maar wat is er mooier dan een vriendschap met een dier? En door die vriendschap kun je erop rijden?
Ik rij zelf een paard, dat helemaal gek zou worden in een wei. Heeft-ie ook gestaan met een aantal andere paarden. Hij werd narrig, zat niet lekker in zijn vel.
Nu wordt er elke dag wat met hem gedaan, waarvan min. 4 dagen gereden. Hij vindt het leuk. Hij is vrolijk, vriendelijk naar mensen en andere paarden en heeft er echt plezier in. Waar is hij dan beter af?
Ook met dit paard wordt gesprongen en dressuur gereden. En lekker in de wei, los met een vriendje, enz. Het is de grootste knuffel van stal.

En dit is maar 1 paard. Tuurlijk zijn er heel veel paarden die het minder hebben dan hij. Maar als jij op basis van vriendschap, liefde en vertrouwen zo met elkaar om kan gaan. Dan is daar toch niks mis mee??

Hoe sta jij dan tegenover honden die aan een lijntje worden uitgelaten? Knaagdieren die in een kooi worden gehouden? Vissen die in een kom worden gedaan? Nee, het is niet hetzelfde. Maar ook dit zijn van oorsprong wilde dieren....

BerichtGeplaatst: 15-01-2005, 19:20:57 
Dwerg
Dwerg

Hai,

Ik bedoelde eigenlijk dieren die worden gebruikt om mensen te vermaken, de entertainment wereld.

Wat betreft honden, die zijn al ik weet niet hoelang al huisdieren, en waarschijnlijk hoort het ook zo, aan de lijn uitlaten, ook wel veiliger denk ik.

Maar ik ben er gewoon tegen dat dieren uitgebuit worden door mensen om geld ermee te verdienen, laat deze dieren toch gewoon in hun natuur leven...

groetjes...

Maar het belangrijkste is,

Wees zelf geen geheim........

Asya.

BerichtGeplaatst: 15-01-2005, 19:45:06 
Reus
Reus

Dat gevoel van verdriet heb ik eens gehad toen we in zuidfrankrijk naar een zogenaamd diervriendelijke "stierenvechten"gingen. Omdat echt stierenvechten verboden is in Frankrijk, maken ze er meer een circus van. Met clowns bijvoorbeeld en acrobatiek (over de dieren heenspringen)

Maar toch, moest ik ervan slikken :( Ik vond het niet prettig aanvoelen, hoewel de show op zich wel goed in elkaar was gezet. Ik was ook een van de weinigen die juichten toen een persoon op de hoorns werd genomen. Ik dacht lekker puh!!! Kan die stier ook een keer zijn ei kwijt

Liefs Carina ;)

BerichtGeplaatst: 15-01-2005, 19:46:38 
Nimf
Nimf

...Wat dacht je dan van dierentuinen?
Ook zoiets.

En dressuur... ja geloof het of niet... sommige paarden kicken op die aandacht van het publiek als ze hun ding doen met hun ruitertje.

Elk dier is uniek, een invidu.
Je kunt wel heel generaliserend over dieren zijn, maar ik ben erachter gekomen dat er wel degelijk dieren het fijn vinden om hart te werken voor de mens.

Maar er zijn genoeg dieren die zoiets hebben van "ik wil dit niet en ik hoor hier niet thuis" of "ik doe het maar om mijn baasje blij te maken".
Dat is wel weer minders.

Persoonlijk heb ik het ook niet echt op wedstrijden en dressuur.
Het gaat mij meer om het rijden... een worden met je paard... lekker communiceren en werken als een team! :)

Wolf

BerichtGeplaatst: 15-01-2005, 19:55:37 
Reus
Reus

Idd Wolf, het worden van een team.

Sorry, ik had je dus even verkeerd begrepen ;)
Maar dieren in de entertainment. Tsja, ik ga eigenlijk nooit naar dat soort dingen, dus daar kan ik weinig over zeggen.

BerichtGeplaatst: 15-01-2005, 20:31:42 
Dwerg
Dwerg

Hai,

Inderdaad, die stierengevechten, mijn hart breekt gewoon. en als ik ze in die straten in Pamplona achter al die stieren zie rennen, dan vind ik dit erg, zo sneu.

Heh, dit heeft me wel opgelucht hoor, bedankt voor jullie reacties..

Asya.

BerichtGeplaatst: 15-01-2005, 22:16:06 
Paarden zijn als mensen, sommige vinden dit leuk andere weer niet... Zo zijn er bv veel paarden die military verafschuwen... Omdat het zo zwaar is voor hun, maar er zijn er ook die niets liever willen dan military doen... Ik heb paard gereden (en ga waarschijnlijk binnenkort terug beginnen...) en de manege eigenaar had mij ooit is verteld dat daar een ruin stond die ooit heel erg mishandeld was geweest... En nog steeds mensen wantrouwde, helaas is dit vertrouwen nooit volledig hersteld omdat het arme dier is moeten inslapen wegens een tumor in de hersens. En dan was er ook nog de merrie Jessy, zij was zwanger maar door een of ander stom geval had ze dit veulen verloren, en ik moest dan vaak voorbij haar stal wandelen omdat die van mij net iets verder op stond. Telkens als ik voorbij kwam en naar haar keek kreeg ik het gevoel dat ze er om treurde dat ze zich er depresief om voelde... Vanaf dat moment is ze mij enorm beginnen aanspreken, maar door weer een erge gebeurtenis ben ik gestopt met rijden... Heb haar sindsdien niet meer gezien... En over dat stierenvechten dat is onmenselijk! De stier zou vaker moeten winnen :roll:

BerichtGeplaatst: 16-01-2005, 09:14:23 
Dwerg
Dwerg

Hai,

Ben ik helemaal met je eens Dreiklangsdimensionen!!

Om maar niet te spreken van die arme dieren die op Schiphol worden gevonden in plastic flessen of andere verpakkingen... ik vind dat zo erg ik heb er geen woorden voor, en dat zijn dus ook meestal zeldzame dieren...

Ook de dierentuinen, leeuwen en tijgers in kleine kooien, ik kreeg het zelf zowat benauwd toen ik dat zo zag!
En toen ik langs de apen liep, ik had echt het gevoel dat die apen mij net zo nieuwsgierig bekeken als ik hun!! :?

Maar soms vraag ik me af, misschien is het wel de bedoeling dat de mens zo zijn eigen ondergang aan het maken is, dat hierdoor op een dag iedereen wakker word en tot besef komt, wat hebben we toch met zijn allen gedaann? :(
Dat er dan werkelijk vrede en begrip voor elkaar komt zonder belangen voorop te stellen
Wat je niet mist/kwijtraakt zul je ook nooit de waarde ervan kennen.....

Hoe diep en veel ik er ook over nadenk, ik kom er soms niet uit... :?
Want ik heb soms het idee dat dit ook een deel van het plan van God is...
Of heb ik het helemaal mis? :?: :?:

Groetjes...

Asya.

BerichtGeplaatst: 16-01-2005, 09:23:36 
Kabouter
Kabouter

ik krijg het eerlijk gezegd ook steeds moeilijker met het idee van dierentuinen... sommige bijna uitgestorven soorten worden er gekweekt, en dat is misschien wel goed, maar een dier hoort niet in gevangenschap...
dit is dan ook wel weer hypocriet, want een huisdier is ook in gevangenschap, en daar zeggen veel mensen niets van...
pfff... wij hebben zogezegd 'zeggenschap' over de dieren, maar ik zie vooral 'misbruik'...

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00