Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 08:59:08

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Apprecieert u dit topic ?
ja 80%  80%  [ 4 ]
nee 20%  20%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen: 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24-01-2013, 04:31:37 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-12-2012, 19:05:47
Berichten: 140
Locatie: Inside Your Machine
'
Ik heb me wel vaker afgevraagt hoe dat nu precies zit met geesten in het boeddhisme.

Een simpele google query leverde volgende intresante pagina op.
Hier de originele link over wat "geesten" betekenen in het boeddhisme. ( engels )

Voor de niet engelstaligen onder ons heb ik enkele noemenswaardige delen door google gedraait en gecorrigeerd met referentie naar de originele stukken.
Citeer:
Wat bijzonder vreemd is is dat onder de duizenden en duizenden leringen, geen elke vorm van "geest" verschijning ervoor zorgt dat je begint te zweten en kippenvel krijgt, of geschrokken schreeuwt, of bang wegrent als gevolg van plotselinge beangstigende shock. Ook zijn er geen "spoken", die komen tijdens dromerige nachten om te drukken op het lichaam, die nachtmerries veroorzaken je in zweet en hyperventilatie doen uitbarsten. Laten we eens een kijkje nemen op deze specifieke vorm van "geest".
Citeer:
A particularly strange thing is that among thousands and thousands of teachings, none mentioned any kind of “ghost” appearance that causes one to have sweating chill and goosebumps all over, or startled scream, or scared off running because of sudden frightening shock. Nor are there any “ghosts” that enter during dreamy nights to press weight on one’s body, causing nightmares and break-out in sweat and hyperventilation. Let’s take a look at this particular kind of “ghost”.

Citeer:
Om meer specifiek te zijn, zullen wij u door enkele voorbeelden loodsen over die gewone "spoken" die je vaak doen schrikken en het gewone volk zoals jij en ik bang maken, zowel kinderen als volwassenen ... in de duisternis. Laten we zeggen dat we een donkere kamer binnentreden, en je ziet een "geest" in de hoek, met lange donzig haar, knoestige tanden, grote uitpuilende oogballen, een ziekelijke groene teint, en een luide en enge lach ... wat nu te doen? Als we kalm, verzameld, niet panikerend, en zonder haast er naar toe lopen, is er ineens geen geest in de hoek, is het verdwenen in het niets? verdwenen uit het zicht? Nee, wat je ervaart is alleen je eigen valse illusieve fantasie die plaatsvindt in je hoofd of speelt door de schaduw van de duisternis op uw te levendige fantasie. Of als u liever niet de directe aanpak boven volgt omdat je nog steeds bang bent, zou je gewoon de lamp kunnen aandoen, die "geest" van jou zou net zo goed verdwijnen. Maar aan de andere kant, als je zo bang en gaat schreeuwen alsof er geen morgen is, en verstrooit wegloopt, zou je zeker worden achtervolgd door dat spook. Denk je dat je het kunt ontlopen? Natuurlijk niet, want het is u die het draagt op uw rug terwijl u wegloopt. De "geest" is in je hoofd, het is uw wilde fantasie, recht in de geschrokken huid van je eigen lichaam.
Citeer:
To be more specific, we will take you through some examples about those ordinary “ghosts” who often startle and scare the common people like you and me, both children and adults… in the darkness. Let’s say we enter a dark room, and see a “ghost” in the corner, with long flowy hair, gnarled teeth, huge popped out eyeballs, a sickly green complexion, and a loud and scary laugh… what to do now? If we are calm, collected, not paniked, and unhurriedly walk toward it, suddenly there is no ghost in the corner; did it vanish into thin air? disappear out of sight? No, what you experience is only your own false illusionary fantasy that takes place inside your head or plays by the shadow of darkness on your rather too vivid imagination. Or if you’d rather not make the direct approach above because you’re still scared, you could just switch on the light, that “ghost” of yours would disappear as well. But on the other hand, if you get so scared and start screaming like there is no tomorrow, and run away scattered-brained, you would surely be chased behind by that ghost. Do you think you can outrun it? Of course not, because it is you who carry it on your back while running away. The “ghost” is inside your head; it is your wild imagination, right inside the goose-bumped skin of your own body.

Citeer:
Demonische actie of het werk van de duivel: Ruwweg de verkeerde acties, verkeerde inspanningen die de voortgang belemmeren van cultivatie in de juiste weg naar verlossing. Degenen die beschikken over deze duivelse daden houden vaak van vormen en schoonheid, verlangen mooie woorden, begeren aangename geuren en smaken, houden ervan om slechte dingen te raken, en verlangen vaak naar comfort en zelfgenoegzaamheid. Deze boze werken van de geest hebben de neiging om beoefenaars ervan te weerhouden hun voorschriften te volgen, en wereldse verleidingen achterna te lopen. Dit werk van de duivel is ook wijd verspreid in meditators, die gemakkelijk indutten en in slaap vallen, of zij die demonische landschappen zien tijdens het mediteren, en vanwege de perplexe en verwarde toestand van hun geest, zouden ze hun praktijk stoppen. Deze slechte daden gebeuren soms in monastieke leden die zogenaamd hebben gekozen om wereldse zaken aan de kaak stellen, maar nog steeds de liefde voor alle alledaagse dingen in het leven vast houden, zoals oorlog en conflict, echtelijke liefde, macht en geld ... Ze hebben de neiging om rijke en welvarende medewerkers te bevorderen , of zich in te laten in de bijgelovige praktijken van gedachten lezen, de toekomst voorspellen, spoken "vangen" en demon ontdoening vaak gebruik makend van bedrog en talismannen.
Citeer:
Demonic action or work of the devil: Roughly the wrong actions, wrong efforts that hinder the progress of cultivation in the right path towards salvation. Those who possess these demonic actions often love forms and beauty, desire nice words, lust after pleasant scents and tastes, likes to touch bad things, and often yearn for comfort and self-satisfaction. These evil works of the mind also tend to lure practitioners from abiding to their precepts, and running after worldly temptations. This work of the devil also is prevalent in meditators who easily nod off and fall asleep, or those who see demonic scenery while meditating, and because of their perplex and confusing state of mind, they would quit their practice. These evil actions some time happen in monastic members who supposedly have chosen to denounce worldly affairs but still hold the love for all the mundane things of life, like war and conflict, marital love, power and money… They tend to favor rich and affluent contributors, or involve in superstitious practices of mind reading, future prediction, ghost “busting” and demon dismissal often employing weird fallacy and talisman.
Na deze teksten gelezen te hebben ben ik nog verwarder dan voorheen.

Ik volg even niet meer, wat heeft dit te betekenen :shock: :?:

O en vergeet vooral niet door te klikken onderaan naar de andere topics, 't is ‼«¤{Ω}¤».ƒ®εε•۩ïβε±.«¤{Ω}¤»‼ vreed intressant !

_________________
no «¤{Ω}¤».ƒ®εε•۩ïβε±.«¤{Ω}¤» thing


Laatst gewijzigd door Matthijs op 25-01-2013, 22:29:42, 4 keer totaal gewijzigd.
topic opgeschoond.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2013, 15:09:01 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Er zijn vele takken van het boeddhisme. Als er over de geest wordt gesproken, wordt meestal gewoon je eigen geest, je ziel, bedoeld. Heb jij het over doden die terugkomen en hier ronddolen?
Ik geloof er niet in en ze hebben ook niet echt veel te maken met de tak van het boeddhisme die ik aanhang.
Net zoals het woord auto hetzelfde betekent binnen het boeddhisme als erbuiten, is dat ook zo met geesten. Je gelooft erin of niet, maar dat heeft niets te maken met de sangha. Ik denk niet dat het boeddhisme het bestaan van geesten uitsluit, maar ik heb er tot nog toe niets over gehoord. Misschien dat er in de wat oudere takken van het boeddhisme nog geesten en demonen voorkomen, of rituelen die hiermee te maken hebben.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-01-2013, 14:47:16 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Wat ik zeven à acht jaar geleden over het boeddhisme las, maakte me duidelijk dat in beginsel wel degelijk in geesten geloofd wordt. Oorspronkelijk kon je op verschillende wijzen herboren worden, en ik meen dat er een klasse van nooit tevreden geesten zijn die tot één van die wijzen behoorde. Daarnaast bestaat er nog het geloof in de demonen. En dáár weer naast is er het in Azië wijd verbreide geloof in natuurgeesten en voorvaderlijke geesten, die in syncretistisch verband staan met boeddhistische stromingen ter plaatse. Althans, dat is wat ik er tot zover van weet.

Voor de rest lijkt het me goed te onderschrijven wat Tom ook stelt: het woord is uiteindelijk 'hetzelfde'; je gelooft erin of niet.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-01-2013, 22:43:42 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 30-05-2012, 22:02:50
Berichten: 113
Locatie: 't veld
Ik heb familie wonen in thailand, en ben hier nu 4x geweest( ik ga overigens over een aantal maanden weer er naartoe). Alles draait daar om het boeddhisme en mijn ervaring is dat het daar de gewoonste zaak van de wereld is. Sterker nog, ze "geloven" daar niet in geesten. Het is gewoon een weet dat de "geestenwereld" bestaat. Ze kijken er dan wel iets anders tegen aan als hoe we doorgaans hier in de westerse wereld tegen "geesten" aankijken. Er zijn ook vollop rituelen binnen het boeddhisme die draaien om entiteiten op te roepen.

Of dit in alle boeddhistische landen zo is weet ik niet, maar feit is dat ik in thailand voor het eerst met het "paranormale/spirituele" in aanraking ben gekomen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21-02-2013, 15:22:49 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-12-2012, 19:05:47
Berichten: 140
Locatie: Inside Your Machine
Intressant hoor,

Ik intresseer me in zo veel dingen, ik heb daar echt allemaal geen tijd voor dat allemaal uit te spitten, er valt zo veel te leren...

Tof dat jullie je kennis met me delen, ik apprecieer dat zwaar !

sincerely yours

_________________
no «¤{Ω}¤».ƒ®εε•۩ïβε±.«¤{Ω}¤» thing


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21-02-2013, 19:15:57 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik lees nu iets over een demoon in de dhammapada. Misschien wel interessant.

Zoals een vis, uit het water,
Op het droge is geworpen,
Zo ook schokt en spartelt de geest,
Wanneer het de wereld van Māra verzaakt.

Bron

Maar zoals ik al zei hangt het er maar net af van wat voor soort boeddhisme je aanhangt. Als ik het zo lees, is Mara een demoon die je van het goede pad af probeert te halen, net zoals de slang (duivel) in het Christendom.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl