Tom schreef:
Hoe kun je iets zien in je onderbewustzijn? Dan ben je er toch niet van bewust, oftewel dan heb je het niet door een zie je het toch niet?
Het onbewuste brengt symbolen/archetypen in je leven zodat je ergens bewust van kan worden wat je eerder verdrukt hebt of weinig aandacht hebt geschonken.
Het werkt zo: Je hebt je zicht en je bent je bewust van wat je direct ziet. Wat je niet ziet is onbewust. Je onbewuste heeft de intentie hetgeen je nog niet hebt verwerkt en je attentie vraagt bewust te maken. Je onbewuste brengt symbolen in je periferie en wanneer je aandacht schenkt aan deze symbolen, dan wordt je er bewust van. Dus oplettendheid en een breed perspectief helpt om de implicaties van deze symbolen je eigen te maken.
Beste Marc, ik zal even een quote er bij halen. Deze quote gaat over het maken van kunst met inhoud wat je tapt uit je onderbewuste, maar dit valt in principe te vertalen naar alles wat uit je onbewuste komt en aandacht nodig heeft. Het is de uiteenzetting van de levens span van een symbool in je leven:
The Life of the Picture
1 Identification. The state immediately after the picture is made ‘The phenomenon is bared’, and the artist contemplates the picture. There may be a sympathetic connection. The artist is attached to the picture by the gaze. Words can rarely add to the experience at this stage.
2 Familiarisation. The picture is viewed and begins to become familiar. The artist begins to understand the ‘immanent articulation’ of the picture. The picture is seen as ‘outside’, and so this is the beginning of differentiation. Words are still not usually helpful at this stage.
3 Acknowledgement. The artist now begins to consciously acknowledge the implications of the picture. This is likely to be explored in discussion with the therapist and so words, and even interpretations are likely to help.
4 Assimilation. This is the stage of reintegration of the material which is held in the picture. Having become conscious this is now owned and the implications assimilated. This is an additional contemplative stage and so it takes place between the artist and the picture. Words are unlikely to be needed.
5 Disposal. This stage is a direct result of the previous stages. Some embodied images become empowered in the process of their making, or during the life of the picture. Such pictures come to be valued as talismans within the therapeutic relationship. The disposal, the last stage of the life of the picture, is dependent on the type or quality of the investment which the artist has made in the art object. Some pictures lose their power once the implications of the image have been consciously assimilated, others continue to be empowered long after termination. Schaverien, J., 1992.
Welnu, kun je voor jezelf vaststellen in welk stadium je hiervan zit omtrent je "kwelgeest"?
Heb je hulp nodig om het te interpreteren? Ben je bewust en heb je de implicaties geassimileerd?