Hai allemaal
Ik weet niet of dit in dit topic thuishoort maar ik probeer het gewoon.
Een aantal jaren geleden gingen wij eens naar het circus. Mijn dochtertje vond het toen reuze spannend en ik ook eerlijk gezegd.
Maar toen de voorstellingen begonnen waren brak mijn hart
toen ik die dieren zag optreden om wij mensen te vermaken. De olifanten hadden allemaal littekens op hun lijf, de paarden keken triest uit hun ogen en waren duidelijk merkbaar zenuwachtig.
En iedere keer ging die zweep maar neer en dat geluid. Ik walgde toen vanmezelf dat ik ook hier aan deelnam en heb me vanaf toen voorgenomen om nooit meer naar zoiets te gaan.
Ik vind het ronduit brutaal en laag dat mensen dieren uit hun omgeving halen en in circussen en dergelijke kunstjes laten uitvoeren en geld ermee verdienen en die dieren hebben vaak geen prettig leventje.
Die blikken van die paarden zo strak aan de teugels met hun hoofden gebonden, ze konden alleen naar beneden kijken als het ware, ik vond dat een verschrikkelijk gezicht en dat is me lang bijgebleven.
Ik had daar tot dan toe nooit zo over gedacht, over het gevoel van dieren die gebruikt worden in de entertainment wereld. Dat heeft toen mijn ogen geopend.
Maar als ik bijvoorbeeld beelden zie van paarddressure-wedstrijden, of polo per paard, of dergelijks. Die paarden struikelen meestal op een erg nare manier, dit beeld wekt vragen bij mij op.
Hoe vinden dieren dit? met name paarden op die dressure-wedstrijden, ik heb geen idee natuurlijk maar volgens mij is het denk ik goed mogelijk dat die paarden zo moeten draven en springen, zij dat helemaal niet zo leuk vinden.
Wat vinden jullie ervan?