Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:07:05

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Wat vind jij van gedichten?
Ik vind het fijn als ze rijmen 19%  19%  [ 5 ]
Liever een dieper, moeilijker te begrijpen gedicht dan een kinderrijmpje 31%  31%  [ 8 ]
Een gedicht moet gaan over persoonlijke ervaringen/gevoelens 23%  23%  [ 6 ]
Als je te lang over een gedicht nadenkt, gaat het originele idee/gevoel weg 27%  27%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen: 26
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 08:58:05 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik discussier af en toe met HeavenBoy over gedichten, wij hebben een hele andere mening/smaak op veel gebieden.
-Hij houdt van rijmende gedichten, ik vind ze vrijer voelen zonder te veel gerijm.
-Ik vind dat een gedicht over je eigen ervaringen/gevoelens moet gaan, hij schrijft soms wel gedichten over verzonnen personen/situaties.
-Ik hou wel van mooie bewoording, als je gedicht nog maar te begrijpen valt wat er bedoeld wordt.
Matthijs is van mening dat ik zijn gedichten niet begrijp omdat ze te diep zijn, ik ben van mening dat ik zijn gedichten niet begrijp omdat hij ze te onduidelijk schrijft :P
-HeavenBoy schrijft een gedicht vaak in 5 minuten, ik doe er soms wel een uur over om het uit te werken zodat het goed klinkt e.d.

Wat vinden jullie?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 13:42:12 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-01-2013, 16:49:23
Berichten: 219
Heel verschillende dingen spreken mij aan. Sommige gedichten horen gewoon een beetje vaag/verwarrend, af en toe is dat wel fijn. Soms vind ik rijmend mooi (Limericks vind ik hilarisch), maar vaak vind ik het zonder rijm inderdaad mooier.

Dit is trouwens het gedicht waar ik het allermeest van hou. Vroeger las ik hem altijd met mijn vader, en nu ben ik er laatst weer opgekomen en ik vind hem zo heerlijk. Hij is van Cees Buddingh'.

Ik ben de blauwbilgorgel,
Mijn vader was een porgel,
Mijn moeder was een porulan,
Daar komen vreemde kind'ren van.
Raban! Raban! Raban!

Ik ben een blauwbilgorgel
Ik lust alleen maar korgel,
Behalve als de nachtuil krijst,
Dan eet ik riep en rimmelrijst.
Rabijst! Rabijst! Rabijst!

Ik ben een blauwbilgorgel,
Als ik niet wok of worgel,
Dan lig ik languit in de zon
En knoester met mijn knezidon.
Rabon! Rabon! Rabon!

Ik ben een blauwbilgorgel
Eens sterf ik aan de schorgel,
En schrompel als een kriks ineen
En word een blauwe kiezelsteen.
Ga heen! Ga heen! Ga heen!


Hij rijmt, hij is té vaag, maar toch vind ik hem zo leuk. Stiekem vind ik dit soort gedichten veel leuker dan die diepe.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 13:44:32 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-12-2012, 19:05:47
Berichten: 140
Locatie: Inside Your Machine
'
Jeetje Heaven gebt u weer goed beziggehouden met schrijven moet ik dat echt allemaal lezen :lol:
Heavenboy schreef:
Yep, maar zoals ik al eerder zei: Mijn inspiratie heeft soms zijn eigen wil.
It's almost like you're channeling it ?

Ik geef gewoon mijn mening, ik zeg wat ik echt vind en rijmen doen ik niet da kan ek toch ni. Eigenlijk interesseert mij da geen blaas. En toch is't een gedicht :mrgreen:

Ik Zen gewoon eerlijk en zeg wak echt van iemand/het vind. Eenieder heeft het vast al mogen merken. Als ik zeg dak u lief vind is da waar en als 'k zeg dak u ne klootzak vind is't waarschijnlijk een grap. Want eigenlijk houd ik van iedereen leert mij wel wat.

Kijk nou het rijmt :D

_________________
no «¤{Ω}¤».ƒ®εε•۩ïβε±.«¤{Ω}¤» thing


Laatst gewijzigd door tooAnonymous op 20-03-2013, 14:00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 14:24:16 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Over het algemeen ben ik het denk ik meer met heavenboy eens..

En wat betreft de gedichten van Matthijs, het één sluit het ander daarbij niet uit. Je kunt ze niet begrijpen omdat ze diep zijn terwijl ze tegelijkertijd onduidelijk geschreven zijn, omdat het misschien wel de bedoeling is dat je ze niet begrijpt.

Ik dicht ook vaak snel. Bij mij komt dat omdat ik heel perfectionistisch ben (haha, hoe tegenstrijdig klinkt dat XD). Dus vaak is het zo dat als ik er een half uur aan werk ik het er niet mooier op vind geworden. Deels ook omdat ik mijn dichtgevoel ook vaak niet een halfuur vast kan houden.
Soms heb ik echter wel dat ik later nog iets wijzig, als ik het een aantal dagen later teruglees.

Rijmende gedichten, dat hangt er echt heel erg vanaf. Ik vind het mooier als ze rijmen, maar dan moet het wel er goed in passen, dat is niet altijd zo (heb dat zelf ook nog wel eens dat ik teveel wil rijmen) en dan kun je het beter zonder rijm doen.

En gedichten kunnen over je eigen ervaringen gaan, maar wat mij betreft ook zoals heavenboy zegt over of voor iemand anders. Dat kan ook wel iets moois opleveren...

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 16:33:19 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Ik vind dat soort 'mijn gedichten zijn te diep voor je daarom snap je ze niet' opmerkingen echte dikke hipster bullcrap. Ik kan ook wel een paar woorden op een stuk vel zetten en dat dan zeggen als het niet begrepen wordt. Lijk ik misschien heel geheimzinnig en intelligent door, of kan ik me profileren als een creatief en 'artsy' persoon. Maar heej, als je een gedicht zelf begrijpt is er niets aan de hand toch?

Verder hou ik van rijm en eenvoud in een gedicht, slam poetry (van Matthijs geleerd jaja :P) kan ik ook waarderen. Voornamelijk laat ik het dichten maar aan andere mensen over ;) Vind het leuk om te lezen maar het schrijven ervan is niet zo mijn ding. Mocht ik toch iets schrijven is dat ook 5 minuten werk, ik heb op school eens geleerd dat het eerste wat in je opkomt meestal het juiste is dus daar blijf ik maar bij plakken.

Exuse moi voor le stereotypering, maar dat te diep gebeuren vind ik grandioos elitair klinken, niet zo mijn ding.

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 16:59:16 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
ik vind gedichten vanhet type sinterklaas gedicht niet fijn oom te lezen. Bijv ik woon in een huis en in dat huis woont een muis.

Ik vind om de zin rijmen of ergens een zin rijmen wel iets hebben, een gedicht moet een bepaalde flow hebben vind ik. En dat is ook erg persoonlijk


***Het gedicht van de blauwbilgordel, kan ik niet lezen als gedicht. Wij zingen het ls een lied op kamp, dus als ik het lees gaat dat op de melodie van het lied en ben ik uiteindelijk aan het zingen hahaha


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 17:18:27 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-01-2013, 16:49:23
Berichten: 219
Haha Babss :lol: Ik zocht het even op youtube, kijken of er nog meer liedjes van waren..

http://www.youtube.com/watch?v=AnEoJo3-0mU Super eng :') Zingen jullie hem ook zo?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 17:31:08 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
http://www.youtube.com/watch?v=mmELubP7CtI

Wij zingen hem zo, maar dan met gitaar. Maar dit is de melodie die we gebruiken, het is een erg slechte opname en het begint ergens in het midden, maar dit was de enige die ik kon vinden zoals wij hem zingen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 17:42:50 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
babss schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=mmELubP7CtI

Wij zingen hem zo, maar dan met gitaar. Maar dit is de melodie die we gebruiken, het is een erg slechte opname en het begint ergens in het midden, maar dit was de enige die ik kon vinden zoals wij hem zingen


http://www.minigroove.nl/blauwbilgorgel.mp3 Deze klinkt wat beter, wel erg ouderwets en wij zingen niet zo hoog en helder hahaha wij brommen het meer


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 17:50:16 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-01-2013, 16:49:23
Berichten: 219
O haha :') Wel leuk!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 20-03-2013, 20:26:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Mijn eigen gedichten, en de gedichten van andere die mij aanspreken, raken of inspireren.
Niets is fout, als mensen hun gevoel er maar in kwijt kunnen...

toch?

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 21-03-2013, 16:42:11 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Clio schreef:
Ik vind dat soort 'mijn gedichten zijn te diep voor je daarom snap je ze niet' opmerkingen echte dikke hipster bullcrap.


Exactly!

Ik houd niet van standaard rijmschema's. Of gedichten waarin duidelijk gezocht werd naar een rijmwoord. Dan heb ik liever dat het niet rijmt en er gebruik gemaakt is van mooie woorden die bij het gevoel passen wat de schrijver met het gedicht over wil dragen. Ik ben ook niet vies van een beetje vaagheid - ik vind het leuk als de tekst interpretabel is.

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 21-03-2013, 18:40:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
gedichten waarin veel beeldspraak is gebruikt vind ik geweldig :)

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 21-03-2013, 23:20:42 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
HeavenBoy schreef:
Zo ervaar ik inspiratie en dat zorgt ervoor dat ik soms heel snel klaar ben. Maar als ik geen inspiratie heb op dat moment en ik doe veel moeite om dat op te vragen (dan gaat het zeker wel een halfuur duren op z'n minst) waarom zou ik dat dan doen? xD Ik kan me tijd dan beter aan iets anders besteden.
Inspiratie komt er vanzelf wel als het zich opdringt. Het lijkt net alsof ik over een "levend" iets praat, lol. Maar ik denk dat sommigen wel weten wat ik bedoel, voor degene die zelf schrijven ook. ;)
Inspiratie is enkel basis. Als je alleen opschrijft wat jou inspireert, krijg je kernwoorden en -zinnen. Je wil er toch een compleet verhaal/gedicht van maken? Dan zul je er toch echt wat extra tijd in moeten steken. Tenzij als jij magischerwijs ineens een heel hoofdstuk van een boek woord voor woord binnenkrijgt :P

Man in black schreef:
En wat betreft de gedichten van Matthijs, het één sluit het ander daarbij niet uit. Je kunt ze niet begrijpen omdat ze diep zijn terwijl ze tegelijkertijd onduidelijk geschreven zijn, omdat het misschien wel de bedoeling is dat je ze niet begrijpt.
Hoe bedoel je?

Megan schreef:
Soms vind ik rijmend mooi (Limericks vind ik hilarisch), maar vaak vind ik het zonder rijm inderdaad mooier.
Ja hangt van het gedicht af he, ook het aantal lettergrepen. Ik heb het meer over het opofferen van de klank om het te laten rijmen.

babss schreef:
ik vind gedichten vanhet type sinterklaas gedicht niet fijn oom te lezen. Bijv ik woon in een huis en in dat huis woont een muis.
Dit is niet gemeen bedoeld, maar eerlijk gezegd voelen zulke gedichten voor mij hetzelfde aan als de gedichten van sommige mensen hier. Steeds twee zinnen onder elkaar die op elkaar rijmen, ik vind er niks an :p

babss schreef:
Ik vind om de zin rijmen of ergens een zin rijmen wel iets hebben, een gedicht moet een bepaalde flow hebben vind ik. En dat is ook erg persoonlijk
Ja precies! Maar dat bereik je niet als je hem in 5 minuten schrijft, helaas. De gedichten die echt lekker klinken zijn net als muziekteksten. De lengte van de zinnen en de rijm passen gewoon overal goed.

Nalina schreef:
Mijn eigen gedichten, en de gedichten van andere die mij aanspreken, raken of inspireren.
Niets is fout, als mensen hun gevoel er maar in kwijt kunnen...
toch?
Klopt. Toch zijn de gedichten die mij aanspreken, raken of inspireren heel anders dan de gedichten die sommigen onder jullie leuk vinden. Vandaar dit topic, niet om te beweren dat iets fout is.


Als iemand nog dingen weet voor de poll, roept u maar.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 22-03-2013, 01:00:00 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
wat ik ook niet sexy vind in een gedicht is als er een woord in het gedicht staat, dat daar staat omdat het moet rijmen, maar net bij de tekst past


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl