Citeer:
En Sado. Zou het kunnen zijn dat ik met mijn evolutionaire Tijd eigenlijk een integratie van psychologische én thermodynamische Tijd bedoel?
Ik vermoed van wel, alleen het probleem hier is, dat zolang de mens in gedifferiteerde, subjectieve staat blijft bestaan, er nooit sprake kan zijn van een integratie van psychologische en thermodynamische tijd. Er moet dus een hoger bewustzijn ontstaan om dit te volbrengen. Psychologische tijd is altijd gekoppeld aan een subjectief wezen, en kan dus nooit zo absoluut zijn als evolutionaire tijd.
Citeer:
En uit welke bronnen haal je deze informatie? Ik ben wel benieuwd.
Weet ik al niet meer. Waarschijnlijk van wikipedia. Voor ideeen over tijd als randvoorwaarde voor ervaring kun je terecht bij Kant.
Citeer:
Je meldt ook dat tijd pas ervaren kan worden als men het geleerd heeft. Met andere woorden: er is bewustzijn/cognitie nodig om te kunnen leven in vooruitgaande zin. Immers, als je niet beseft wat het Verleden betekend, en wat voor invloed het Heden heeft, kun je ook niet anticiperen op de Toekomst. Met deze voorwaarde (Tijd moet geleerd worden) ben ik het persoonlijk wel eens. Daar voeg ik aan toe dat de andere vormen van Tijd met betrekking tot reïncarnatie en evolutie ook in de gaten gehouden moeten worden. Wat denken jullie daarvan?
Het is lastig om over andere vormen van tijd te praten als we niet precies weten hoe die tijd werkt. Voor ons is tijd een dimensie. Een dimensie is niets meer dan een richting waarin men vrij is te bewegen. Tijd is dus geen dimensie in de klassieke zin, want in de tijdsdimensie kan je maar één kant op gaan. Gekoppeld aan de ruimte als ruimetijd heeft tijd weer hele andere eigenschappen, die niet los te denken zijn van hoe het universum opereert. Het bestaan van reincarnatie impliceert het bestaan van meerdere tijdsdimensies die wij niet in stoffelijk lichaam kunnen ervaren.
Citeer:
Ik denk dat ik het hiermee eens ben, hoewel ik moet onderstrepen dat vrije wil tegelijkertijd de kop ingedrukt wordt bij het besef van die keuzemogelijkheden. Als je bijvoorbeeld weet dat een bepaalde keuze jouw bestaan teniet doet, rest je geen andere logische mogelijkheid dan te kiezen voor datgene wat jouw bestaan verzekerd/onderbouwd/bevestigd.
Dit is niet waar, denk ik. De mens is radicaal vrij. Dat wil zeggen, de mens kan niet kiezen niet vrij te zijn. Een mens is zo vrij, dat hij zelfs kan kiezen zijn eigen bestaan teniet te doen.
Citeer:
Hoe meer ik over je stelling nadenk, hoe meer ik het ermee eens ben. Toch wil ik je vragen om hier meer informatie over te geven of om meer te onderbouwen.
In het kader van de vrije wil: Karma staat in het teken van verantwoordelijkheid afleggen voor je vrije wil, en God roept vrije wil op, terwijl Hij deze tegelijkertijd de kop in wil drukken.
God drukt naar mijn idee de vrije wil niet de kop in. Hoe kom je hier bij? Sowieso, vrije wil is voor ons maar een relatief begrip. We hebben vrije wil, relatief aan..... God heeft absolute vrije wil. Hij kan doen wat Hij wil, waarneer Hij het wil. Wij niet. Wij hebben motivaties nodig, redenen, etc.
Citeer:
Vanuit het idee van niet-besef zie ik mijn theorie over God en Zijn scheppingsdrang bevestigd, evenals mijn evolutietheorie. Klopt dit?
Ik ben het er helemaal mee eens dat iets alleen ís als er ook andere dingen zijn.
Hier verwoord je het relativiteitsprincipe (iets is als iets anders is). Echter, God is absoluut. God hoeft dus niet aan het relativiteitsprincipe te voldoen. God heeft geen drangen, behalve als Hij kiest deze te hebben.
Citeer:
En de mens kan geen absolute waarheid vinden, alleen in het goddellijke niet-zijn. Gevolg is wel, dat karma alleen is als er onwetende mensen zijn. Net zoals god alleen maar God is als wij er ook zijn.
God heeft ons niet persé nodig, hoor. Wij bestaan omdat de perfectie (die God is) alleen perfect is, als ze ook imperfectie omvat. Daar zijn wij voor. Maar God had ook iets anders kunnen bedenken om deze leegte op te vullen. Zijn logica is van een andere orde.
Citeer:
Toch zullen we door moeten filosoferen over 'bestaan', want als hier alleen maar sprake van is als iemand bewustzijn heeft, bestaat een goudvis dus niet echt. En toch is de goudvis er. Een gevolg van deze gedachtegang kan zelfs zijn, dat op een planeet alleen maar dieren en planten zijn, als er ook intelligent leven is. Dus, God heeft alles geschapen omdat wíj er zijn. Toch niet gek bedacht van die bijbelschrijvers.
De enige 100% verdedigbare filosofie is die van het solipsisme, waar in je er van uit gaat dat jij de enige bent die écht bestaat. De rest van de mensen zijn maar robots. Jij kunt nooit niet bewijzen dat andere mensen denken. Maar solipsisme is ook de enige juiste visie, want uiteindelijk is het enige dat puur (absoluut of radicaal) bestaat God is.
Citeer:
Als je zegt dat God alles in zich heeft, bevat Hij ook Tijd. En zou je alwetendheid niet beter omnicognitie kunnen noemen? Dat past beter in de context vind ik.
Een consequentie van de stelling dat de mens een imperfecte afspiegeling is van God (perfectie), is volgens mij dat iets alleen maar iets voort kan brengen dat minder perfect is. Immers, alles wat wij scheppen, is inferieur aan ons. Toch? Onze creaties zijn nog relatiever dan dat wijzelf zijn.
God heeft door ons te creeeren de steen gemaakt die Hij zelf niet kan tillen.
Citeer:
Dus:
Het menselijke bewustzijn is een noodzakelijk 'medium' om de evolutie van de mens zelf te bewerkstelligen en te beïnvloeden? (en zo mogelijk de individuele cyclus van reïncarnatie te doorbreken, waarop de evolutioniare cyclus opnieuw begint?).
Niet noodzakelijk, maar contingent.