Citeer:
Hij haalt deze onderwerpen er inderdaad alleen bij om aan te tonen dat zijn visie eventueel binnen de theorie zou kunnen passen. Hij meet echter dat de hersenen en het lichaam niets meer doen, en er toch nog bewustzijn is.
Hoe meet hij dit? Hoe meet hij gedachten? Je kunt alleen fysische processen meten, toch?
Citeer:
Daarna komt het gissen, (meten is weten en gissen is missen
) dat het bewustzijn alomtegenwoordig en een geheel is (kan ik nog inkomen). Hij gaat zelfs op basis van de kwantumtheorie zo ver dat hij zegt dat materie niet bestaat dan een beleving van ons bewustzijn. Daarvoor ben ik hem ergens al kwijtgeraakt.
Materie is hoogst waarschijnlijk ook een beleving van ons bewustzijn, maar er is ten alle tijden een wisselwerking tussen die twee. Bovendien draait het ook om de schaal waar een organisme op leeft. Voor een bacterie is de wereld een compleet andere plek dan voor een olifant. Voor een foton bestaat er naar alle waarschijnlijkheid geen tijd (dat is om te zeggen, een foton beweegt zich niet door de tijdsdimensie). Het bewustzijn geeft wellicht vorm aan verschillende 'dingen' die geeneens een materiele basis lijken te hebben, zoals tijd en ruimte (waar zijn ruimte en tijd anders van gemaakt?). Op kwantummechanisch niveau ziet de wereld er heel anders uit, echter,
wij leven niet op kwantummechanisch niveau. Voor ons gelden andere wetten, zoals bijvoorbeeld die van Newton's zwaartekracht (alhoewel die nu 'outdated' is, toch gebruikt men deze nog omdat ze op onze schaal accuraat zijn en veel simpeler dan Einstein's formules) en Einstein's algemene/speciale relativiteitstheorie. Het hele debat in de natuurkunde van de laatste 50 jaar draait om het feit dat generale relativiteitstheorie en de kwantummechanica niet met elkaar te rijmen zijn. Tot de tijd dat men met iets beters aan komt zetten kun je dus niet zomaar van een kwantummechanisch wereldbeeld uitgaan, laat staan een kwantumtheorie van bewustzijn formuleren.
Citeer:
De kwantummechanica is echter voor een deel zeker wel wetenschappelijk: het deeltjes en golf karakter van licht, de vier fundamentele krachten, fotonen, quarks etc. is allemaal degelijk wetenschappelijk aangetoond. Echter de relatie tussen dit wetenschappelijke en het bewustzijn is niet of wellicht nauwelijks aanwezig.
Hier heb je zeker gelijk in en ik onderstreep dit ook. De relatie tussen kwantummechanica en het bewustzijn is alleen zichtbaar als je een fline dosis fantasie toepast. Er is tot nu toe nog geen bevredigende interpretatie van bijvoorbeeld het deeltjeskarakter 'ontdekt' (of liever, bedacht). Vanuit ons oogpunt is het deeltjeskarakter van licht echter wel een feit. De rol van de observant in het ineenstorten van de golf-functie is nog steeds een hevig debat.D Dit meteen doortrekken naar het bewustzijn als beslissende factor is naar mijn idee niets meer dan een grove fout die heel veel mensen naar aanleiding van bepaalde 'informatieve' films maken.
Citeer:
:) niets: hij gebruikt dit alleen om zijn theorie te ondersteunen cq te laten zien dat zijn theorie binnen het wetenschappelijk kader en de paradigma's van de kwantumtheorie past.
Er zijn twéé 'paradigma's' te onderscheiden binnen de kwantummechanica, namelijk, de wetenschappelijk-mathematische theorie (dus de orthodoxie) en de populair-praktische theorie (de orthopraxis). Het probleem ligt hem in het enorme gat tussen die twee. Voor een gemiddelde persoon zonder wiskundige achtergrond die zich bezig houdt met de kwantummechanica wordt vooral hevig gebruikt gemaakt van modellen die een voorstelling vormen van hoe het op kwantumniveau zou zijn. Een beetje geinformeerd persoon weet bijvoorbeeld dat ons model van het atoom helemaal niet klopt en niet gebruikt kan worden om te bedenken hoe het in de realiteit werkt. Dit kan alleen de wiskundige, die de symbolische taal van de natuurkunde beheerst.
Een cardioloog-gone-popular-scientist lijkt mij van de 2e categorie te zijn, niet de 1e!