Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-09-2021, 05:07:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29-08-2005, 11:27:32 
Reus
Reus

Fragment:

Om de weg te gaan die wordt beschreven in het boek De kracht van het Nu dien je de identificatie met je analytische geest en het daardoor gecreëerde onechte zelf, het ego, te laten varen. We zijn ons denken niet. We kunnen onszelf van psychische pijn verlossen. Je authentieke kracht wordt pas gemobiliseerd door je over te geven aan het Nu. Hier vinden we vreugde en zijn we in staat ons ware zelf te omarmen.

Er bestaat niets buiten het Nu

Heb je ooit iets ervaren, gedaan, gedacht of gevoeld buiten het Nu om? Denk je dat je dat ooit kunt? Kan iets eigenlijk wel buiten het Nu om gebeuren? Het antwoord is duidelijk, of niet soms? Er is in het verleden nooit iets gebeurd; het gebeurde in het Nu. In de toekomst gebeurt er niets; toekomstige gebeurtenissen vinden plaats in het Nu. Wat je als het verleden ziet is een herinneringsspoor, opgeslagen in het verstand, van een vroeger Nu. Als je je het verleden herinnert, activeer je een herinneringsspoor, en dat doe je op dit moment ook. De toekomst komt, dient die zich aan als het Nu. Als je aan de toekomst denkt, doe je dat nu. Verleden en toekomst bestaan duidelijk niet opzichzelf. Net zoals de maan niet zelf licht uitstraalt maar alleen het licht van de zon weerkaatsen, zo zijn verleden en toekomst slechts zwakke afspiegelingen van het licht, de macht en werkelijkheid van het eeuwige heden. Hun werkelijkheid is “geleend” van het Nu. De kern van wat ik hier zeg, kun je met je verstand niet begrijpen. Op het moment dat je het snapt, treedt er een verschuiving op in je bewustzijn van verstand naar Zijn, van tijd naar aanwezigheid in het Nu. En opeens voel je dat alles heel levend is, energie uitstraalt en blijk geeft van Zijn.

Het verleden kan niet overleven als je aanwezig bent

Het is niet nodig het onbewuste verleden in jezelf te onderzoeken, behalve wanneer het zich in je manifesteert door een gedachte, een emotie, een verlangen, een reactie of een uiterlijke gebeurtenis die je overkomt. Wat je moet weten over het onbewuste verleden in jezelf, brengen de uitdagingen van het heden wel aan het licht. Als je in het verleden gaat graven, blijkt het een bodemloze put te zijn_ er is altijd meer. Misschien denk je dat je meer tijd nodig hebt om het verleden te begrijpen of je ervan te bevrijden, met andere woorden, dat de toekomst je uiteindelijk van het verleden verlost, maar dat is een misvatting. Alleen het heden kan je van het verleden verlossen. Meer tijd kan je niet van de tijd bevrijden. Verschaf je toegang tot de macht van het Nu. Dat is de sleutel.

Wat is de macht van het Nu?

Niets anders dan de macht van je aanwezigheid, je van gedachtevormen bevrijde bewustzijn. Pak het verleden dus aan op het niveau van het heden. Hoe meer aandacht je aan het verleden besteedt, des te meer energie je eraan geeft en des te waarschijnlijker het wordt dat je er een ‘zelf’ aan gaat ontlenen. Begrijp me niet verkeerd: aandacht is essentieel, maar niet voor het verleden als verleden. Geef je aandacht aan het heden, besteed meer aandacht aan je gedrag, aan je reacties, stemmingen, gedachten, emoties, angsten en verlangens zoals ze zich in het heden aan je voordoen. Daar is het verleden in je. Als je zo aanwezig bent dat je op al deze dingen kunt toezien, niet kritisch of analytisch maar zonder te oordelen, dan pak je het verleden aan en los je het op door de macht van je aanwezigheid. Je kunt jezelf niet vinden door naar het verleden te gaan. Je vindt jezelf door in het heden te komen.

Is het bij het streven van verlichting een voordeel of een nadeel om homoseksueel te zijn of maakt het niets uit?

Als je de volwassenheid nadert, kan de onzekerheid over je geaardheid, gevolgd door het besef dat je ‘anders’ bent, je dwingen je identificatie met maatschappelijke geconditioneerde denk- en gedragspatronen op te geven. Dat verheft je bewustzijnsniveau automatisch boven dat van de de onbewuste meerderheid van de mensen, die zonder vragen te stellen alle geërfde patronen accepteert. In dat opzicht kan homoseksueel- zijn helpen. Als je in zekere zin een buitenstaander bent, iemand die niet ‘past’ bij de rest of om wat voor reden dan ook afgewezen wordt, maakt dat je leven moeilijk, maar met betrekking tot de verlichting geeft het je ook een voordeel. Het haalt je bijna met geweld uit je onbewustheid. Als je daarentegen een gevoel van identiteit gaat ontlenen aan het feit dat je homofiel bent , heb je het ene kwaad ingeruild voor een ander. Je speelt dan rollen en spelletjes die ingegeven worden door het mentale beeld dat je van jezelf als homo hebt. Je wordt onbewust. Je wordt onwerkelijk. Onder het masker van je ego word je heel ongelukkig. Als dat met je gebeurt, is het homo-zijn een hindernis geworden. Maar je krijgt natuurlijk steeds nieuwe kansen. Acuut ongelukkig zijn kan je heel goed helpen te ontvangen.

BerichtGeplaatst: 29-08-2005, 16:37:41 
Kabouter
Kabouter

Zeer krachtig en goed boek... Heb het al bijna drie jaar in huis maar heb het op de een of andere manier nog steeds niet uit gelezen.
Wel een aanrader.

edger

BerichtGeplaatst: 29-08-2005, 19:21:05 
Dwerg
Dwerg

Ik heb het net een week geleden gelezen. Geweldig boek! Een staande ovatie voor meneer Tolle! ;)

(Ja, ik ben fan :P)

liefs,
Nina!

BerichtGeplaatst: 29-08-2005, 19:21:57 
Reus
Reus

Zijn boodschap is duidelijk, en nu toepassen :wink:

Van het licht waarin ik mijzelf draag, tot het licht dat mij draagt.

BerichtGeplaatst: 29-08-2005, 21:42:18 
Reus
Reus

Ik heb het thuis ook liggen, maar ik ben momenteel nog neit verder geraakt dan hoofdstuk 1. Bovendien is de staat van dat 'niet denken' nog relatief moeilijk. :( Mn hersenen zijn te veel bezig; ze werken :wink:

BerichtGeplaatst: 29-08-2005, 23:25:44 
Nimf
Nimf

Anubis schreef:

Precies!
En dat is exact de reden waarom ik dit soort boeken ook niet lees!
;)

BerichtGeplaatst: 30-08-2005, 07:29:24 
Dwerg
Dwerg

Ik moet zeggen dat ik zijn boodschap sinds het lezen ook daadwerkelijk toe pas. Natuurlijk houd je het in het begin niet 24 uur per dag vol, maar ik leef momenteel wel veel meer in het Nu en geniet meer van het leven dan ooit te voren.

Mijn hersenactiviteit is inderdaad ook de grootste boosdoener in het spelletje ;) Hersenen zijn prima en super handig, dat wil ik niet ontkrachten, maar veel gedachten die mensen hebben (me included) zijn toch vrij overbodig, zelfkwellend of beoordelend. En zoals Tolle het zegt: 'Waarom zul je voedsel eten waarvan je weet dat slecht voor je is?'

BerichtGeplaatst: 30-08-2005, 08:00:36 
Reus
Reus

Darkwolf schreef:
Anubis schreef:

Precies!
En dat is exact de reden waarom ik dit soort boeken ook niet lees!
;)

Dit soort logica gaat totaal langs me heen, verklaar je nader :wink:

Van het licht waarin ik mijzelf draag, tot het licht dat mij draagt.

BerichtGeplaatst: 30-08-2005, 16:58:57 
Nimf
Nimf

@ Nina: Omdat slechts voedsel gewoon zo makkelijk en lekker is! Je moet gewoon het niet te vaak doen... that's all!
Maar dat geldt met alles in het leven: Too much will kill you!

@ Anubis: Zie mijn antwoord naar Nina! Ik ben een persoon die niks doet of kan met informatie zoals "Waarom slecht voedsel eten als je weet dat het slecht voor je is?".
Daar kan ik niet echt iets mee en er gaat ook geen lampje branden.
Dit geldt over het algemeen voor alles met dit soort zogenaamde eye-opener boeken.
Persoonlijk ben ik iemand die weet dat als hij zou lezen gewoon onder de indruk zou zijn en that's it!
Volgende boek, film, ervaring, of whatever!
Het is wat jezelf zegt: En nu nog toepassen!
Dit gaat voor mij persoonlijk met dit boeken niet voor mij op.
Ik ben veel te tegendradig en loop graag mijn eigen pad.
Zelf ben ik heel kritisch met het aannemen en toepassen van andermans input.
Zie mijn eigenwijze maar toch ook wel correcte reactie op Nina over wat ze quote van die Tolle dude. ;)

BerichtGeplaatst: 02-10-2005, 16:35:35 
Groentje
Groentje

ik heb het boek nog niet gelezen maar mijn mama wel en ze vond het een heel goed boek.
de inzicht kaarten er van zijn ook zeer goed, week ik uit ervaring.
je hebt wel get gevoel alsof je eens goed word wakker geschud maar dat is soms echt nodig.
liefs

BerichtGeplaatst: 16-11-2005, 20:41:09 
Groentje
Groentje

Ik heb stukjes gelezen uit "de kracht van het nu" Ik kan me vinden in het standpunt van Darkwolf: ik ga ook voor de ervaring, waardoor ik vanzelf dingen beter ga begrijpen (vaak dingen die het boek helemaal niet probeert uit te leggen).

Maar nadat ik een hoofdstukje ofzo uit dit boek las, kreeg ik een vet heftige ervaring. dat lag waarschijnlijk niet zo zeer aan het boek, maar meer aan hoe ik omging met de letters in het boek.
Ik had voor andehalve dag de ervaring dat ik helemaal vrijuit kon kiezen wat ik deed en dacht. Het maakte me niet uit wat ik dacht, want ik identificeerde me er niet mee.
Ik had anderhalve dag dat ik geloofde dat ik nooit meer zou lijden :D
Uiteindelijk ebde dat gevoel langzaam weg :D, maar t was wel gaaf.

Zo heeft ieder zijn boeken, en voor mij is niet één boek heiliger dan het ander. Maar ik beleefde dit boek heftig zeg...SOOOO!! wat heftig :wink:

BerichtGeplaatst: 05-12-2005, 19:26:36 
Nimf
Nimf

ik vidn het opzich een mooi boek maar ik kome r niet echt door heen
beetje lastige taal enzooo

BerichtGeplaatst: 13-08-2007, 11:17:06 
Groentje
Groentje

Haha dit sluit precies aan bij waar ik zo'n beetje al mijn hele leven mee worstel. Soms gewoon niet van het moment kunnen genieten of ten volle kunnen benutten omdat mijn ego dan voorwaardes gaat scheppen om te kunnen genieten. Of het moment gaat relativeren zodat het zijn waarde verliest. Allemaal belemmeringen van mijn ego! Ik ga het boek snel lezen!

BerichtGeplaatst: 30-08-2007, 21:01:27 
Kabouter
Kabouter

Ik heb het boek nu bijna uit en vind t echt een goed boek!
Eigenlijk handelde ik voordat ik het boek had gelezen al vaak zo. In de zin van dat ik me losmaakte van mijn gedachtes en dat ik me overgaf aan de situatie

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00