Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:20:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 10:16:43 
Offline
Admin
Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2005, 11:29:47
Berichten: 3161
Locatie: Enschede
Hallo allemaal,

zoals de meesten van jullie ondertussen vast wel weten ben ik druk bezig met het vullen van het Adressenboek van SJ (http://adressenboek.spirituelejongeren.nl/). Daarin werk ik met verschillende categorieen op spiritueel en alternatief gebied. De gegevens van personen, bedrijven of dienstverleningsvormen vallen dan onder 1 of meerdere categorieen.

De categorieen die ik op dit moment heb zijn:
    - Accupunctuur
    - Alternatieve Dansen
    - BachBloesem en Aromatherapie
    - Bioresonantie
    - Chinese kruiden
    - Chiropractie
    - Dieren
    - Dieet en Voeding
    - Fysio en Manuele therapie
    - Haptonomie
    - Homeopathie
    - Hypnotherapie
    - Individuele Hulpverlening
    - Kinderen en Jongeren
    - Kinesiologie
    - Magnetiseren
    - Massage
    - Meditatie
    - NEI en NLP
    - New Age Winkels
    - Psychiatrie en Psychologie
    - Reading en Healing
    - Reflexologie
    - Reiki
    - Spirituele Centra
    - Spirituele Opleidingen
    - Tai Chi
    - Workshops en Cursussen
    - Yoga

De meesten hiervan vallen onder geneeswijzen (vandaar dat ik dit topic ook in dit subforum heb geplaatst, daarnaast zijn er ook vormen van vrije tijdsbestedings, opleidingen, winkels, enz. Ik probeer verschillende categorieen te hanteren, zo dat alle belangrijke onderwerpen ergens onder kunnen vallen.

Nu heb ik aan jullie de vraag: ben ik nog belangrijke spirituele of alternatieve categorieen vergeten? En zo ja welke?
Voor "kleine" onderwerpen of onderwerpen die onder een andere categorie passen maak ik geen nieuwe categorie aan, het moet namelijk wel overzichtelijk blijven. Een voorbeeld hiervan is Touch for Health, dit is ontwikkeld vanuit de toegepaste Kinesiologie, voor Touch for Health maak ik dan ook geen nieuwe categorie aan, dit laat ik onder Kinesiologie vallen.

Verder de vraag: is er verschil tussen Natuurgeneeskunde en Homeopathie? En zo ja wat is het verschil?
Ik wil namelijk weten of er een groot genoeg verschil zit om er twee aparte categorieen van te maken of dat het 1 onder het ander kan vallen.

Alvast bedankt voor de reacties die komen gaan. (y)

_________________
Zonnige en liefdevolle groetjes,

Pluisje.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 13:12:52 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Dag Pluisje,

hahaha, je kon verwachten dat ik zou reageren.

Eigenlijk kun je wel een paar dingen samenvoegen:
Onder Oosterse Geneeswijzen vallen Ayurveda, TCM (Traditional Chinese Medicine) en onder TCM vallen weer de Chinese kruiden, Tai-Chi en Acupunctuur.
Nu kun je Tai-Chi weer apart houden omdat die met Qi-Gong en Yoga onder de Lichaamgerichte Behandelwijzen vallen. Daar valt natuurlijk Alternatieve Dansen, Chiropractie, Haptonomie en Massage vormen ook onder evenals Fysiotherapie en Manuele therapie.

Reflexologie heeft met al haar vormen een plaats onder Natuurgeneeskunde maar past ook onder Lichaamgerichte behandelwijzen.

In plaats van de hoofdgroep Kinesiologie kun je beter de hoofdgroep Spiertesten nemen. Daaronder valt dan -toegepaste- Kinesiologie en Touch for Health (die niet is voortgekemen uit de -toegepaste- Kinesiologie maar uit de bewegingsleer ofwel: Kinesiologie (een heel verschil)).
Spiertesten vallen weer onder de natuurgeneeskunde maar worden doorgaans als een aparte groep aangegeven omdat het een diagnosevorm betreft.

Homeopathie (klassiek) en Natuurgeneeswijzen zijn volkomen verschillende benaderingen en moeten gescheiden blijven. Binnen de Natuurgeneeskunde kennen we de complexe Homeopathie maar ook Bach remedies vallen daaronden EN Etherische (aromatische) olie, Kruiden geneeskunde, Bioresonantie en nog veel meer onmderwerpen. Eigenlijk valt heel veel onder de Natuurgeneeskunde. (voor het gemak: alles dat niet onder een van de andere hoofdgroepoen is geplaatst, past onder natuurgeneeskunde. Eigenlijk passen alle niet-reguliere behandel en diagnosemethoden onder natuurgeneeskunde maar we zijn nu eenmaal een bepaalde indeling overeengekomen).
Dieet en voeding past, samen met de nog niet genoemde Orthomoleculaire geneeskunde onder de natuurgeneeskunde maar wordt vanwege de benadering vaak onder de noemer Voeding vermeldt.

Onder de noemer Paranormale behandelwijzen kun je Magnetiseren, Therapeutic Touch en Reiki kwijt. Daar valt Reading en Healing ook onder.

Onder Psycho-Sociale hulpverlening past Hypnotherapie, Individuele hulpverlening, Kinderen en jongeren, NEI en NLP. Psychiatrie en Psychologie zou daar ook onder horen alhoewel dat de reguliere benaderwijze is.

Meditatie is een lastige maar zou eventueel met Yoga en -geleide- Visualisatie een eigen groep kunnen vormen.

Het bovenstaande is zo ongeveer volgens de indeling zoals die binnen Nederland en de EU wordt toegepast. Bovendien sluit deze indeling aan bij de meest gebruikelijke indelingen in het grootste deel van de rest van de wereld.

De hoofdgroepnamen heb ik het grootst gemaakt, de behandelwijhzen iets kleiner.

Ik hoop dat je er zo uitkomt :D

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 14:07:37 
Offline
Admin
Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2005, 11:29:47
Berichten: 3161
Locatie: Enschede
Ja ik had inderdaad al wel een vermoeden dat je zou reageren. :lol:

Tja wat zal ik er van zeggen, het is wel een goede indeling die je me geeft. Ik moest het alleen wel een paar keer door lezen om duidelijk te krijgen hoe het nu zit.

Ik zit alleen nog een beetje te denken hoe ik het nu het beste kan doen. Het moet namelijk wel duidelijk zijn voor de gebruikers van het adressenboek waar ze wat kunnen vinden.
Op zich vind ik het wel wat hebben om hoofdgroepen te gebruiken, met daaronder behandelwijzen die er onder vallen, maar dan zou er wel weer iets aan het adressenboek moeten veranderen en das weer lastiger. Ik zou dan ergens een plekje moeten hebben om uit te leggen wat waaronder valt of je zou van het 1 door moeten kunnen klikken naar het ander. Daar moet ik dus nog even over nadenken over hoe dat te doen.

Je zegt dat Homeopathie (klassieke) en Natuurgeneeswijzen twee heel verschillende benaderingen zijn. Wat zijn dan ook al weer de verschillen?
En aangezien er een verschil zit tussen klassieke en complexe homeopathie en natuurgeneeswijzen, hoe hou ik die dan uit elkaar als ik gegevens bij elkaar zoek?
(Ik zou het waarschijnlijk ook wel in je reader op kunnen zoeken, maar met al het verhuizen en zo weet ik die zo niet te vinden. En daarbij dan hebben de rest van mijn medeforummers niks aan die info. ;) )

_________________
Zonnige en liefdevolle groetjes,



Pluisje.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 14:46:20 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Ben ik weer:

Homeopathie werkt UITSLUITEND met klasieke ENKELVOUDIGE homeopatisch verdunde stoffen van PLANTAARDIGE oorsprong in EEN ENKELE verdunning. Hiernaast worden Nosoden gebruikt: op dezelfde wijze geproduceerd maar van oorsprong van ziekteverwekkers of hun producten gemaakt.
Bij de complexe homeopathie (uit de natuurgeneeskunde) werken we met homeopatisch verdunde stoffen samengesteld uit meerdere potenties (verdunningen) en/of meerdere basistoffen en/of meerdere oorsprong (plantaardig, mineraal, geneesmiddelen regulier, nosoden, enz).

Als iemand met de enkelvoudige middelen werkt noemt hij zich doorgaans Homeopaat (bijv: alle arts-homeopathen zijn klassieke homeopathen). Iemand die werkt mer complexe homeopathie is per definitie (en noemt zich doorgaans ook) Natuurgeneeskundige.

Ik probeer je even een tabel te sturen die je wellicht verder helpt (waarin je doorkliklinks zou kunnen aanbrengen)
het lukt helaas niet die hier als attachment of bestand toe te voegen

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Laatst gewijzigd door DT op 27-01-2007, 14:50:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 14:49:11 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Naar je mailadres van SJ gestuurd.....

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 20:40:56 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 14-08-2005, 10:13:50
Berichten: 161
Locatie: `s-Gravenzande
wat ik nog een belangrijke vind is Antroposofie!!!
voor info hierover(als je niet weet wat het is) kan je googelen het is super interessant!!! en er zijn antroposofisch artsen en allerlei andere vormen van therapie(euritmie, heilpedagogie, kunstzinnige therapie etc.)

Het is een holistische wetenschap...

meer weten?? wel tof dat je zo'n lijst aan het maken bent!!!

_________________
love makes the world go round


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-01-2007, 21:24:50 
Offline
Admin
Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2005, 11:29:47
Berichten: 3161
Locatie: Enschede
Hoi DyNaMaaik,

dankjewel voor je tip! Antroposofie is zeker ook een hele goede om er bij te nemen. (y)
Ik word helemaal enthousiast van jullie ideeen! Leuk! :lol:
Nu alleen nog kijken hoe ik ze toe kan passen, omdat het kan zijn dat die een hele andere indeling vereist.
DyNaMaak ik wil er zeker wat mee doen, kan alleen zijn dat je nog even moet afwachten voor je resultaat ziet, het is namelijk wel veel bij elkaar.

Het adressenboek was er trouwens al voor ik me er mee bezig hield hoor, er stond alleen nauwelijks wat in. Nu ik mezelf er op los laat komt er steeds meer in te staan. Het is alleen wel een tijdrovend (maar erg leuk) karwei aangezien ik iedereen netjes om toestemming vraag voor plaatsing van hun gegevens. Dat is dan ook de reden dat je niet altijd zo snel vooruitgang ziet.

Of ik meer wil weten? Jah hoor... ben heel leergierig, dus als een ander me wijzer kan maken dan ik ben dan sta ik daar altijd voor open. Als je me nog wat wil vertellen dan kan dat hier, via pb of via een mail naar adressenboek@spirituelejongeren.nl. Het moet niet, het mag. :wink:

_________________
Zonnige en liefdevolle groetjes,



Pluisje.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-01-2007, 08:49:35 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 14-08-2005, 10:13:50
Berichten: 161
Locatie: `s-Gravenzande
hallo,
nou haast je maar niet voor mij hoor ;) wel goed dat je iedereen om toestemming vraagt!

Als het niet zo veel was zou ik je zo eventjes alle info mailen, maar dat is niet zo makkelijk...en ik leer er nu ook nog veel over dus ben niet de persoon om anderen hier veel over te gaan 'leren'.

wat goeie sites zijn(ook om adressen weg te pikken want er is zelfs een adressenboek): http://www.antrovista.com/ (beste! vind ik)

verder nog:
http://www.antrop-ver.nl/
http://antroposofie.startpagina.nl/
antroposofie.startkabel.nl

en ja..de antroposofie heeft ontzettend veel 'categorien' dus geloof best dat dit lastig wordt!

succes!

_________________
love makes the world go round


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-01-2007, 11:09:45 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Leuk, ik heb Antroposofie inderdaad wel in de tabel opgenomen als geheel eigen hoofdonderwerp juist omdat het enerzijds daarin past en anderzijds omdat het in het algemeen ook als een volkomen zelfstandig onderdeel wordt gezien.

Leuk dat er zo reacties binnenkomen waarmee het geheel verder gevuld kan worden.

Misschien ook, voor eventuele Hbo-ers en universitaire studenten geneeskunde ed de CAM-Keuzecursus aan de Hogeschool Utrecht (te kiezen als profilerings-/minorenonderwijs voor die groep) op te nemen? Dan krijg je meteen een subcatagorie 'opleidingen/cursussen).

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-01-2007, 13:01:51 
Offline
Admin
Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2005, 11:29:47
Berichten: 3161
Locatie: Enschede
Hoi DT en DyNaMaaik,

ik heb "Antroposofische Gezondheidszorg" en "Natuurgeneeswijzen" inmiddels als categorie toegevoegd in het Adressenboek. Ik zal de categorie "Kinesiologie" nog veranderen in de categorie "Spiertesten".

Ik heb de sites die ik van jou, DyNaMaaik, heb gekregen bij m'n lijstje met "Pagina’s om adressen te zoeken voor adressenboek" gezet en zal er dus zeker gebruik van maken. Handig dat op die ene site een adressenboek aanwezig is, ik maak zelf ook al vaak gebruik van verzamelsites en eigenlijk het liefst van sites waar een adressenboek op staat. Dan ga ik in 1 keer een lijst van 1 onderwerp af en schrijf iedereen met een emailadres stuk voor stuk aan.

Ik zal bij diegenen die ik bij Homeopathie heb geplaatst nog even kijken of er mensen of bedrijven bij staan die eigenlijk bij Natuurgeneeswijzen thuis horen.

Verder zal ik eens op een rij zetten wat ik graag zou veranderen en overleggen wat daar van mogelijk is. Pas daarna ga ik ook aan de slag met het idee van categorieen en subcategorieen. Dan zal ik ook nog wat meer gaan doen met de aangedragen categorieen en subcategorieen.

DT, de CAM-Keuzemodule is wat mij betreft wel iets wat wel bij de categorie "Spirituele Opleidingen" past en als ik er gegevens van heb zal ik ze dan ook toevoegen. Tot nu toe werk ik steeds lijstjes met adressen af (waar ik op dat moment zelf dan zin in heb ;) ), heb de laatste tijd niet heel uitgebreid naar de categorie "Spirituele Opleidingen" gezocht, maar dacht dat dat ook moeilijk te vinden was. Als mensen zelf iets aanmelden en het past in het Adressenboek (dat gebeurd steeds meer, wat ik erg leuk vind) dan plaats ik het zeker. Verder zoek en plaats ik dus een beetje naar eigen inzicht, anders wil het denk ik ook niet, met zo'n grote lange lijst.

DT jij zei mij het volgende:
DT schreef:

In plaats van de hoofdgroep Kinesiologie kun je beter de hoofdgroep Spiertesten nemen. Daaronder valt dan -toegepaste- Kinesiologie en Touch for Health (die niet is voortgekemen uit de -toegepaste- Kinesiologie maar uit de bewegingsleer ofwel: Kinesiologie (een heel verschil)).
Spiertesten vallen weer onder de natuurgeneeskunde maar worden doorgaans als een aparte groep aangegeven omdat het een diagnosevorm betreft.

Het was waarschijnlijk niet het goede voorbeeld wat ik gaf. (Ik had beter een voorbeeld kunnen geven als "voetreflexologie" valt bij mij onder "reflexologie", wat waarschijnlijk een beter en duidelijker voorbeeld was.) Ik had het zo gedaan omdat ik op de site van het KNN, de stichting Kinesiologisch Netwerk Nederland (http://www.ki-net.nl) terecht kwam waar bij de uitleg "wat is Touch for Health?" stond dat het was voortgekomen uit de Toegepaste Kinesiologie vandaar dat ik het zo over genomen had. Maar goed het is voor mij dan ook nog wel eens wat ingewikkeld (al die "kleine" verschillen) dat is wel te merken he? :lol:

Bedankt voor het mee denken en mee helpen! (y)
Ook al gaan de veranderingen misschien niet snel alle beetjes helpen. (y)

_________________
Zonnige en liefdevolle groetjes,



Pluisje.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-01-2007, 22:00:11 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Voetreflexologie valt uiteraard onder de Reflexzonetherapie of Flexologie maar gelijktijdig valt het uiteraard ook onder Massage omdat het een massagevorm is.
Dat zul je bij veel onderwerpen terugvinden.

Helaas wordt er nogal eens aan een klein stukje geschiedenis-vervalsing gedaan (meestal onbewust) omdat men de echte oorsprong niet weet en dus maar informatie van andere sites overneemt.
Echter: De Kinesiologie (de bewegingsleer of bewegingswetenschappen) is de basis geweest voor de rechtstreeks daarvan afgeleide - toegepaste - Kinesiologie (ofwel: de toegepaste beweigingsleer).
De TfH is via allerlei omwegen en vereenvoudigingen ook ontstaan vanuit de Kinesiologie (de ontwikkelaars waren wetenschappers die Kinesiologie en een Medische opleiding hadden gevolgd).
Het zijn dus 2 ontwikkelingen vanuit dezelfde bron maar met een volkomen verschillende ontwikkeling.

En ik ben het met je eens hoor: er zijn eindeloos veel behandelwijzen met soms maar minimale verschillen. Als je een keer iets wilt weten of niet weet waar het bij hoort kun je natuurlijk het lijvige boek van Paul van Dijk "Behandelwijzen in Nederland" er op naslaan maar ja mag het ook aan mij vragen want de meeste weet ik wel. Klinkt een beetje pedant maar ik ben er niet voor niets al 30 jaar mee bezig.

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl