Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:45:36

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 29-08-2009, 17:08:59 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Deze maand is DT geinterviewd!
Met een beetje vertraging door de vakantie, is het interview vrij laat geplaatst, maar we haasten ons om snel de volgende te interviewen. Veel plezier met lezen!

---

Omdat 5'th mij het 'interview' had doorgegeven, ga ik daar maar eens lekker aan zitten werken. Het zal vast (zoals iedereen van mij kent) een flinke hoeveelheid tekst worden. Wie zin heeft om het te lezen is welkom, wie daar geen zin in heeft ... laat het links liggen (of rechts) en lees wat je elders wilt lezen.
Mocht iemand nog vragen hebben na afloop: gewoon stellen! Ik geef altijd antwoord, heb geen geheimen, dus vraag gerust wat je wilt weten.

1. Hoe ben je op het forum gekomen en wat vind je het leukste aspect aan het forum?
Ruim voordat ik op het forum kwam, verzorgde ik een introductiecursus Complementaire Geneeswijzen bij Saxion Hogescholen. Pluisje (Anouk) was daar een van mijn studenten. Op een gegeven moment, ruim na de cursus, vroeg Pluisje mij of ik met mijn praktijk vermeld wilde worden op het betreffende forumdeel en ik ben toen meteen ook lid geworden van SJ. Je moet immers wel weten WAAR je zoals vermeld gaat worden. Eigenlijk ben ik hier dus, als oudere jongere (of is het: jonge oudere?), op uitnodiging bij dit forum en voel me hier als een vis in het water.

Het leukste van SJ-forum vind ik wel, de enorme variëteit aan onderwerpen die besproken wordt. Iedereen kan elk onderwerp plaatsen (zelfs als het onzin is) en over veel onderwerpen ontstaat dan een leuke discussie. In de meeste gevallen is dat een discussie over de voor en nadelen, de voors en tegens, meningen die tegen elkaar afgezet worden, in wederzijds respect besproken worden (althans: meestal wel) en is dat uitermate informatief voor iedereen die niets of weinig van het onderwerp af weet. Eigenlijk is daarmee dit forum een enorme bron van informatie geworden waar jong en oud voordeel bij heeft. Dat een deel van de deelnemers eigenlijk in mindere mate gericht is op 'spiritualiteit' en meer komt voor het 'kwebbelen' vormt daarin geen enkele belemmering.

Daarnaast vind ik de aanwezigheid van een grote variëteit aan leeftijden,achtergronden en zelfs nationaliteiten (Nederlanders, Belgen, Friezen, Limburgers, Brabanders, enzovoort) prachtig en zinnig en vind ik persoonlijk natuurlijk deelname aan een discussie erg leuk: ik mag graag "op het scherp van de snede" discussiëren.

Als laatste zie ik het forum als een plaats waar ik veel van mijn verzamelde kennis kan delen met anderen. Het maakt me daarbij niet zo veel uit of en in hoeverre anderen het met me eens zijn (het is per slot van rekening mijn mening), het delen en vooral het gebruiken van het forum als een soort 'proeftuin' om mijn eigen bedenksels, hersenspinsels en meningen te onderzoeken en mijn eigen mening of denken via discussie verder vorm te geven vind ik een prachtige reden om lid te zijn en te blijven.

2. Wat is spiritualiteit voor jou en hoe ga je ermee om in je dagelijks leven?
Voor mij is spiritualiteit voor een groot deel BEWUST leven en leren van wat je meemaakt. Zijn wie je bent en niet meer willen zijn. Lekker menselijk blijven en heerlijk stomme fouten maken en inzien dat je als mens zijnde niet volmaakt bent maar wel kunt leren van datgene wat niet oplevert wat je ervan gehoopt had.

Daarbij geloof ik er ook in dat we hier niet voor niets op deze Aardkloot rondlopen. Als we alleen geboren worden, een tijdje leven en dan dood gaan, zou dat (inclusief het hele heelal om ons heen) een enorme verspilling van energie zijn en dat kan ik nu eenmaal niet geloven omdat de natuur nu eenmaal niet zo in elkaar zit. In de natuur bestaat altijd evenwicht (of wordt dat nagestreefd) en gaat niets verloren. Waarom zou dan voor het plezier van ons (relatief korte) bestaan een enorme kosmos beschikbaar zijn en zouden we zulke enorme hersens hebben gekregen?
Overigens betekend dat niet, dat ik een bepaald geloof aanhang. De gedachte dat er een GOD zou zijn die ons 'oordeelt' terwijl hij gelijktijdig als vergevingsgezind, barmhartig, liefdevol, enzovoort, aangeduid wordt, vind ik nogal onzinnig en hooguit handig voor mensen die niet zelf verantwoordelijk willen zijn voor hun daden maar die liever als 'Gods wil' omschrijven waardoor hen de verantwoording uit handen genomen wordt. Ik ga er gewoon vanuit dat ik ZELF verantwoordelijk ben voor mijn daden en de gevolgen daarvan en heb geen God nodig om die verantwoording op af te schuiven (zoals in "God's wil ...")

In mijn dagelijks leven is dat mijn basis, evenals het vertrouwen dat iedere mens steeds nieuwe kansen krijgt en je die alleen maar hoeft te zien en te grijpen. Niets gebeurt voor niets. Als er iets gebeurt (ook al is dat op zich schijnbaar negatief), zal er iets anders langskomen dat bijvoorbeeld belangrijk is in je ontwikkeling.

3. Op het forum ben je erg actief in serieuze topics. Een onderwerp wat jou bijvoorbeeld bezighoud, zijn vaccins. Wat is volgens jou de voornaamste reden dat ouders beter moeten nadenken over het wel of niet geven van vaccins aan hun kinderen?
Tja ... hoewel ik heel af en toe wel te vinden ben in het subforum "Lekker Babbelen" vind ik de wat meer serieuze onderwerpen toch interessanter. Iedereen hier kent me wel van mijn 'stokpaardjes' maar ook in onderwerpen waar ik van mening ben dat er onzin wordt verkondigd, anderen een mening of 'regels' worden opgelegd, zul je me vinden. Juist daarin zie ik ook mijn leeftijd als een voordeel: ik heb al zoveel meegemaakt en geleerd dat ik graag anderen daarvan laat mee profiteren.
Ik vind namelijk altijd dat wie en wat dan ook, anderen geen mening op mogen leggen. Een mooi voorbeeld daarvan was onlangs het topic over Wicca waarin klaarblijkelijk de Wicca af hebben gesproken dat je een 'coven' mag beginnen als je hun 'opleidingen' gevolgd hebt en niet eerder. Tja ... dan ga ik meteen reageren want dergelijke nonsens ergert me (dat Wicca die afspraak hebben betekend niet dat niet-Wicca (of zelfs: autodidact-Wicca) zich daaraan moeten houden).
Overigens betekend dat niet, dat ik anderen hun 'fouten maken' wil onthouden, in tegendeel: Iedereen moet zijn/haar eigen fouten maken en zo de kans krijgen ZELF te leren. Maar soms voel ik dat veelgemaakte fouten niet meer door iedereen gemaakt hoeven worden of dat simpelweg de beschikbare onafhankelijke informatie je zoveel kan leren dat je daarmee ruimschoots aan je leer-kans kunt voldoen. Daarbij: je hoeft niemand onder een auto te laten komen om te leren dat je dan doodgaat. Daar is immers al voldoende informatie over beschikbaar.

Vaccins houden me inderdaad wel erg bezig en vooral de nonsens en mythes rond vaccins. Dat ik me daarbij enorm erger aan de wijze waarop het RijksVaccinatie Programma (RVP) het doet voorkomen dat het laten inenten van je kinderen een 'verplichting' is, mag helder zijn: Het is nog steeds een volkomen vrijwillige zaak en juist DAT punt wordt zoveel mogelijk verborgen gehouden en vind je alleen als je er bewust naar zoekt in de allerkleinste lettertjes.

Waarom ben ik geen voorstander van vaccinatie? Om een aantal redenen. Het is een vorm van ingrijpen in een natuurlijk proces dat een heel belangrijk doel heeft: Het helpen opbouwen van je immuunsysteem. Zonder kinderziektes geen sterk immuunsysteem en in tegenstelling tot de bewering van het RVP verloopt het overgrote deel van de kinderziekten uitermate mild en is het kind daarna LEVENSLANG beschermd (terwijl bij vaccinatie de maximale termijn waarin ENIGE bescherming bestaat, 6 jaar is (in tegenstelling tot de beweringen van het RVP die zelfs wel 15 jaar noemt)). Dat het verstandig is om, zonder vaccinaties, een aantal vakantielanden te mijden mag helder zijn maar dat heb ik er graag voor over. En, mochten mijn kinderen later beslissen zich toch te willen laten vaccineren, zal ik ze hooguit alle voor en nadelen voorleggen en hen daarna zelf de keuze laten.

Daarbij moet je bedenken dat het een bekend gegeven is dat VOOR het RVP de incidentie van problemen bij kinderziekten al gedaald was tot 2% (dankzij verbetering van hygiëne en voeding) en dat SINDS het RVP die incidentie NIET verder gedaald is! Het RVP bereikt dus helemaal NIET het beoogde effect en het heeft de mens ook zeker niet gezonder gemaakt (hooguit kwetsbaarder voor ziekten waarvoor je niet ingeënt bent).
Wat het RVP wel bereikt is, dat met het steeds eerder vaccineren, ook de problemen voor kinderen als allergie, eczema, voedselintolerantie en ga zo maar door, ook op steeds jongere leeftijd verschijnen: het mag helder zijn dat er een verband bestaat en dat ziekteproblemen die niets met de vaccinatie te maken schijnen te hebben, door diezelfde vaccinatie getriggert worden.
Daarnaast begint steeds meer helder te worden dat de vaccinaties op jonge leeftijd juist op oudere leeftijd problemen veroorzaken: niet alleen auto-immuunziekten maar ook van veel degeneratieve ziekten begint men te zien dat die mogelijk verband houden met een slechte opbouw van het immuunsysteem en daarmee de gevoeligheid voor problemen.

Overigens: er is nog NOOIT in een fatsoenlijk en door de wetenschap zo gewaardeerd placebo gecontroleerd dubbelblind onderzoek vastgesteld, dat vaccinaties inderdaad doen wat ze zouden moeten doen. De ervaring leert echter dat ze het NIET doen, immers: ondanks vaccinatie kun je nog steeds de ziekte krijgen. Je wordt namelijk gewoon besmet en bent besmettelijk (en daarmee DE grootste bron voor een epidemie, in tegenstelling tot de bewering dat niet-gevaccineerden de bron zijn) en kunt gewoon ziek worden (SOMS iets milder maar daarover is helemaal geen onderzoeksmateriaal beschikbaar) en je wordt NOOIT levenslang immuun (bij het ongevaccineerd doormaken van de kinderziekte wel). Daarbij krijg je (op veel te jonge leeftijd) met de vaccins een hele zooi rommel ingespoten die je eigenlijk niet verdraagt (waaronder kwik, ook al hebben ze dat nu verborgen door het een andere naam te geven) maar ook vervuiling in de vorm van kipeiwitten en dierlijke gen(-delen)materiaal. Daarnaast zijn veel vaccins opgebouwd rond bv onderdelen van het vogelgriepvirus en andere virussen die je beter niet in je lichaam kunt hebben met het oog op eventuele toekomstige besmettingen.

Kortom: zoals het er nu uitziet, is vaccinatie vooral DE bron van geld verdienen voor de farmaceutische industrie (kost niks om het te maken, een ei en wat bloed van een ziek kind is voldoende, maar een ampul kost de maatschappij een behoorlijk bedrag) en de werkzaamheid is (met uitzondering van enkele risicogroepen, alhoewel ik ook daar mijn twijfels over heb) uitermate twijfelachtig. Daarbij is het meest maffe wel, dat de hele maatschappij mooi inspeelt op deze angst-campagnes door bijvoorbeeld niet-gevaccineerde kinderen niet toe te laten tot een kinderdagverblijf (als alle andere kinderen gevaccineerd zijn, lopen ze toch geen gevaar? ... als vaccinatie zou werken!).

Ten slotte: er zijn veel betere methoden om te ondersteunen bij kinderzieken (bijvoorbeeld via nosoden die je zelfs TIJDENS de ziekte kunt geven, in tegenstelling tot een vaccin dat je vooral NIET moet geven als een kind ziek is, besmet is of nog erger: als het de ziekte al heeft want dat krijg je namelijk die extreme reactie gevallen (de zogenaamde 'opstoot')) maar omdat daar weinig aan verdiend kan worden, zijn die dus inmiddels verboden (maar eenvoudig verkrijgbaar via Duitsland).

Wat iemand ook kiest maakt me niet uit: als je er als ouder maar wel bewust over nadenkt en zowel de voor als nadelen ervan kent. En helaas: de nadelen van vaccinatie worden OPZETTELIJK verborgen gehouden en DUS kan de gemiddelde ouder gewoon niet kiezen.

Dat vind ik weer erg storend want ... als vaccinatie medisch handelen is, zouden de ouders VOORAF uitleg MOETEN krijgen over de voor en nadelen ... en die krijgen ze niet. Sterker nog: vaccinatie is geen medisch handelen meer en dan hoeft die uitleg opeens niet meer en nog erger: mag iedereen die met naalden mag werken zonder toezicht vaccineren. Daardoor kan (in door het RVP en de GezondheidsRaad uitgeroepen epidemieën) fijn elke hospik uit het leger worden ingezet bij massa-vaccinatie en worden onschuldige kinderen volgespoten met rotzooi zonder de bijbehorende uitleg.

Sorry, ik kan het niet laten maar: er zijn nog een hele massa onderwerpen die me veel bezighouden en waarover ik graag praat. Maar aangezien je daar niet naar vroeg ...

4. Welke persoon in jouw leven zou je een inspiratie voor jezelf kunnen noemen?
Daar kan ik kort over zijn: elke persoon die ik tegen kom.
Ik heb geen specifieke helden of personen die ik zie als een bijzondere inspiratiebron. Mijn inspiratiebron kan een willekeurige volwassene zijn maar ook een klein kind. Heldenverering is iets dat gewoonweg niet bij me past en hoewel ik de Dalai Lama een geweldige persoonlijkheid vind en Ghandi een prachtige figuur, het zijn en blijven gewoon mensen met menselijke fouten en in bijvoorbeeld kinderen kan ik net zo veel prachtige dingen zien die met aan het denken zetten.

5. Wat is je lievelingseten, -muziek, -film, -kleur & -boek?
Lievelingseten ... tja, ik ben gek op Japans, sushi, wild (ja, ik eet gewoon vlees) en bijna alle eten uit andere landen. Het minst gek ben ik eigenlijk op Nederlands eten (met uitzondering van stamppot peen&uien).
Lievelingsmuziek ... heb ik eigenlijk niet. Muziek uit allerlei stijlen kan me aanspreken en dan luister ik er naar maar bijvoorbeeld als ik onderweg ben (trein, auto, fiets) luister ik zelden muziek omdat ik dan 'in mijn hoofd' bezig ben.
Lievelingsfilm ... eigenlijk alle films die een (mogelijke) waarheidsbasis hebben en/of waarin wat dieper is nagedacht over wat mogelijk zou zijn. Dat varieert van 7 years in Tibet tot Signs, maar ook films over samourai en vechtsporten (als sport, ik ben niet geweldadig) en als vermaak kijk ik het liefst naar actiefilms. Vraag me geen titels want in namen ben ik bijzonder slecht.
Lievelingskleur ... ik gebruik groen wel het meest maar voor presentaties liever blauw omdat dat beter leesbaar is. Verder ben ik, wat ik zelf altijd noem, kleurendoof: ik kan absoluut geen kleuren combineren en dus zoekt Karin (mijn partner) kleren voor me uit.
Lieverlingsboek ... eigenlijk lees ik alles dat leesbaar is over andere geneeswijzen. Daarnaast lees ik het liefst boeken waarvan een serie geschreven is zoals Duin (ja hoor: SciFi lees ik graag en daarin zijn veel series geschreven), en momenteel ben ik bezig met The Secrets of the Immortal Nicolas Flamel (in het Engels) waarvan nu 3 delen beschikbaar zijn en er nog 2 moeten komen (die wil ik dan ook graag, eventueel in het Nederlands want de vertaling is ook beschikbaar, graag aanbevelen als leesmateriaal) , en meer van dat soort boeken. Vanwege mijn taalvaardigheid in het Engels, lees ik dus momenteel veel Engelstalige boeken.

6. Wat is jou sterkste en minst sterke eigenschap, volgens jouzelf?
Mijn sterkste eigenschappen vind ik wel dat ik (over het algemeen) dingen goed kan uitleggen zodat iedereen het kan snappen en ook graag bereidt ben om uitleg te geven. Daarnaast zal niemand te vergeefs hulp bij me zoeken: ik zal altijd proberen te helpen binnen de grenzen van mijn mogelijkheden en met altijd het doel dat na mijn hulp iemand ZELF verder moet kunnen (geen afhankelijkheid maar zelfstandigheid creëren).
Dat ik soms te veel uitleg geef, graag mijn favoriete onderwerpen bespreek en mijn sterke behoefte anderen inzicht te laten krijgen (terwijl ze dat soms helemaal niet willen) vind ik dan weer minder sterke eigenschappen alhoewel ze goed bedoeld zijn.
Sterke eigenschap vind ik wel dat ik heel menselijk gewoon fouten maak en dat ook van mezelf accepteer terwijl ik een minder sterke eigenschap vind dat ik soms een beetje depressief kan worden van deze wereld en hoe mensen met elkaar omgaan.

7. Welk aspect van het menselijk karakter boeit jou het meest?
De HELE mens! Maar goed, dat is erg veel.
Wat mij altijd het meest boeit in mensen is het zien dat ze met enige verheldering opeens 'begrip' krijgen. Ik noem dat zelf altijd: 'het licht gaat aan'.
Zowel in onderwijs als in mijn praktijk werk ik eigenlijk op eenzelfde wijze: JIJ wilt iets; JIJ gaat er dus voor werken; IK lever je steun, handvatten en richtingaanwijzers; JIJ blijft verantwoordelijk voor jezelf'.
Voordeel van die werkwijze is, dat iedereen als het ware ZELF zijn/haar oplossingen vind en daarmee NIET van mij of een ander afhankelijk wordt maar zelfstandig blijft.

Veel mensen willen van alles maar zien niet, dat ze alles dat ze nodig hebben om dat te bereiken eigenlijk al bezitten. Het enige dat ik doe, is ze daarvan bewust maken en laten zien, helpen te ervaren, dat je dus hard moet werken met wat je hebt en dan uiteindelijk tot resultaat komt. Een ander kan jouw problemen niet oplossen, een ander kan niet voor jou leren: dat moet je ZELF doen en dan kun je later terugkijkend ervaren dat je het HELEMAAL ZELF hebt gedaan.

Wat dat betreft is het leervermogen van mensen fenomenaal en bijna eindeloos en kun je dus altijd bereiken waar je naar streeft. Als je dat combineert met wat een ieder (meestal heel onbewust) allang weet ...
Het zogenaamde activeren van reeds aanwezige kennis noemen ze dat en het is prachtig om te zien hoe mensen dan opeens enorme stappen gaan maken. Bijna even prachtig (alhoewel droevig) is het om te zien hoe mensen zich volkomen kunnen afkeren van wat ze allang weten en proberen anderen hun problemen te laten oplossen waardoor ze dus NOOIT tot een oplossing komen. Zowel in positieve als negatieve zin is de menselijke geest geweldig.

8. Wat wilde je als kind worden, en wat heb je uiteindelijk gedaan/doe je nu?
Tja ...
Waarschijnlijk wilde ik vroeger net als andere kinderen brandweerman worden maar ik heb ook heel lang dokter willen worden. Helaas (of misschien gelukkig) kom ik uit een arbeidersgezin en moest ik dus (zeer tegen mijn zin) een 'vak' leren. In mijn tijd betekende dat de LTS alwaar ik zowel voor instrumentmaker als elektrotechniek heb geleerd. Daarna was het geld op maar in mijn laatste jaar op de LTS mocht ik de T-stroom doen om te proberen die in 1 jaar te halen en dat lukte. Ik ben dus met 3 diploma's van de LTS afgekomen.
Samen met nog een paar leerlingen schreven we ons in voor de MTS en ik werd toegelaten tot MTS-Arnhem waarna ik via bijbaantjes het geld verdiende om zelf mijn studie elektronica te bekostigen. Na 4 jaar een diploma en toen werken bij Agfa-Geveart als camera-reperateur/instrumentmaker/elektrotechnicus waar ik onder anderen voor de gehele Benelux als enige belichtingsmeters repareerde. In de avonden studeerde ik nog voor mijn middenstandsdiploma, daarna Praktijk Diploma Boekhouden en daarna Moderne Bedrijfs Administratie.

Na een paar jaar kon ik overstappen naar een mbo/hbo-school, de School voor LaboratoriumPersoneel en HTS-bouwkunde in Hengelo, Overijssel. Eerst als technisch medewerker, daarna hoofd technische dienst en bij de fusie tot Hogeschool werd ik Roosterplanner. In de tussenliggende tijd studeerde ik ook nog even natuurgeneeskunde en podologie.
Bij een volgende fusie kon ik meewerken aan het opzetten van een nieuwe opleiding voor CAM binnen de afdeling Projecten (een opleiding die helemaal klaar lag maar nooit tot uitvoering kwam door angst voor problemen met afnemers van studenten uit de reguliere sector van de directie) waarna ik bij de academie HBS van Saxion Hogescholen eerst Medewerker Kwaliteitszorg en daarna via Management Assistent nu Beleidsmedewerker ben geworden.

Doordat ik tussendoor 2 dagen per week ging meewerken aan opzet, ontwikkeling en uitvoering van een keuzecursus, in het kader van de minoren, over CAM, werd ik 2 dagen per week docent bij Hogeschool Utrecht en bleef ik 3 dagen per week Beleidsmedewerker.
Nadat de keuzecursus onder invloed van het ziekenhuis Utrecht de nek werd omgedraaid, werkte ik ruim een jaar voor 2 dagen per week bij de dienst Onderwijs en Student van Saxion Hogescholen aan een project dat inmiddels ook beëindigd is. Vanaf aanstaande september ga ik nu als onderwijskundige 2 dagen per week een project uitvoeren voor Hogeschool ProgreSZ in Apeldoorn en daarna voor hen lessen verzorgen in ethiek, persoonlijke ontwikkeling en meer van dat soort zaken.

Sinds mijn medewerking aan het project binnen Saxion (de opzet van een CAM opleiding) heb ik contact met de 'Stichting ter bevordering van de Integratie van Geneeswijzen' (SIG) waarvoor ik als commissaris Onderwijs & Onderwijs Ontwikkeling cursussen en opleidingen ontwikkel. Momenteel hebben we bijvoorbeeld een hbo-opleiding BasisTherapeut Integrale Geneeskunst gereed waarvoor we een hogeschool zoeken voor de uitvoering en in onderhandeling zijn met een universiteit in India die hem wil uitvoeren.

Alles bij elkaar heb ik dus een vreemd en gevarieerd "carrière patroon" gevolgd maar uiteindelijk ben ik wel waar ik het liefst wil zijn: mensen helpen EN lesgeven. Dat ik daarnaast ook nog mijn praktijk voer mag helder zijn.

9. Onlangs is er een film uitgekomen over 2012. Hoe kijk jij tegen dit jaar aan?
Om te beginnen zou ik al niet naar die film gaan kijken. Om de simpele reden dat voor mij 2012 gewoon 2012 is en niets bijzonders. Al die prachtige verhalen ten spijt dat in 2012 de wereld vergaat of opeens gelouterd zal worden, de mens een enorme stap voorwaarts zal maken of wat dan ook ... we zullen waarschijnlijk merken dat na 2012 de wereld nog steeds dezelfde wereld zal zijn en de mens nog steeds oorlog voert en andere ongein uithaalt.
Helaas, maar ik geloof er niet in dat OPEENS de mens een enorme stap voorwaarts zal maken omdat evolutie nu eenmaal een langzaam en geleidelijk proces is en plotselinge sprongen in de evolutie niet zo gemakkelijk optreden.
Dat buitenaardse wezens ons zullen bezoeken en / of de ontwikkelde mensen zullen redden (of dat GOD opeens de goede zielen zal redden of wat dan ook) geloof ik al helemaal niet. Iedereen mag van mij, maar zelf verwacht ik dat het leven gewoon doorgaat en hele groepen mensen na 2012 enorm teleurgesteld zullen zijn.

10. (vraag van 'the 5th dimension') Wat is voor jou de meest bijzondere/aparte gebeurtenis die in het leven heeft plaatsgevonden?
Als ik me er gemakkelijk vanaf wil maken, zeg ik gewoon de geboorte van mijn 3 zoons uit een eerder huwelijk en de geboorte van mij 2 dochters uit mijn huidige relatie. En eerlijk is eerlijk: dat zijn prachtige momenten om te beleven waarbij juist de geboorte van mijn dochters wel erg bijzonder was omdat het ook een weer compleet geworden relatie met gezin inhield (wat ik eigenlijk niet meer verwacht had na mijn scheiding).
Een ander bijzonder moment was mijn eigen geboorte: ik herinner me er helemaal NIETS van en toch was dat het belangrijkste moment in mijn LEVEN. Zo zal ongetwijfeld mijn dood ook een bijzonder moment zijn: niet alleen houdt mijn leven op en blijven jammerlijk genoeg een heleboel mensen waarvan ik houdt achter, ook leer ik op dat moment of er meer is dan dit leven en WAT het dan is. Ik ben dan ook niet bang voor dat moment: ofwel alles houdt op en dan is er geen reden om bang te zijn ofwel het gaat door in een andere vorm en dan is er ook niets om bang voor te zijn. Aangezien ik niet in God geloof, verwacht ik ook niet dat ik na mijn dood nog eens 'verantwoording' moet afleggen of gestraft ga worden en als het wel zo is ... dan ben ik waarschijnlijk samen met het overgrote (zo niet alle) deel van de mensen samen in een lekkere warme hel.

Wat nog meer?
- Dat mijn 2e zoon na 6 jaar vechten eindelijk gediagnosticeerd werd als ADHD-er en juist DAT er toe heeft geleid dat ik natuurgeneeskunde ging studeren, en hij nu in tegenspraak met wat de psychiaters vertelden een volkomen normaal en zelfstandig leven kan leiden.
- Dat telkens als er een probleem ontstond, bijvoorbeeld met het kwijtraken van werk, weer iets op mijn pad kwam/komt dat me weer verder helpt.
- Dat ik een relatie heb met een prachtige (en overigens veel jongere) partner waarmee we een geweldig gezinnetje hebben en waarin mijn zoons altijd welkom zijn en regelmatig aanwezig zijn om contact met hun zusjes te hebben.
- Dat ik via een uitdaging les ging geven en daarin de vervulling van een diepe wens vond.
- Dat ik via de studies op niet-regulier gebied nu veel mensen kan helpen, er les in kan geven en zo nog meer mensen kan helpen.
- Dat tot mijn verbazing een enorm aantal mensen in Nederland van mijn bestaan op de hoogte zijn, weten wat ik doe en naar mij verwijzen waaruit ik concludeer dat ik blijkbaar hier en daar iets goed doe.
- Dat ik dankzij al mijn ervaringen nu in staat ben zelf onderwijs te schrijven/ontwikkelen en daar (kijkend naar de aanmeldingen bij bijvoorbeeld de keuzecursussen) enorm veel belangstelling voor bestaat.
- Ga zo maar door.

Eigenlijk vind ik het meest bijzonder dat Het Leven het blijkbaar zo goed met mij voor heeft en mij de kans geeft om gelukkig te zijn en te ervaren wat er allemaal te ervaren is. Het meest verbaasd ben ik nog wel over het leven zelf. Eigenlijk ... vind ik het leven op zich wel het meest bijzondere dat ik in mijn leven meemaak ...

11. Aan wil geef je het interview door en welke vraag wil je aan diegene stellen?
Zonder een moment te aarzelen zeg ik dan: Vyu. Ik hoop dan ook dat hij ook deze uitdaging aan zal gaan (eigenlijk verwacht ik wel dat ie dat doet).
Iedereen weet dat ik samen met Vyu destijds een heerlijk komisch//kritisch topic heb vol gekladderd (sommigen vonden het leuk, anderen minder) met de meest goede bedoelingen. Van Vyu waardeer ik zijn geweldige nuchtere kijk op zaken, zijn filosofische benaderingen en zijn soms heel korte en to-the-point antwoorden die hij altijd op een respectvolle wijze formuleert.
Niettemin, ken ik Vyu alleen van het forum en ik zou wel eens meer van hem willen kennen (Vyu: als je OOIT in de omgeving Apeldoorn bent moet je zeker aankomen!).

De vraag die ik hem zou willen stellen is wat lastiger te vinden maar ik heb er wel een: "Vyu, ik weet een heel klein beetje van je maar vraag me af WAT jou motiveert in je leven en hoe juist dat je helpt door te gaan en je leven te leiden.".



Tot slot wil ik graag 5'th bedanken voor het doorgeven van het estafettestokje, ik heb met veel plezier de antwoorden geschreven en vind het wel leuk op deze wijze een aantal forumleden wat meer van mezelf te laten zien.
Julia ... bedankt voor de vragen. Zoals altijd heb je weer leuke en persoongerichte vragen gesteld, naast algemene vragen. Ga vooral zo door want het geeft een boel inzicht in de mensen die hier op het forum 'rondlopen'.

En helemaal tot slot: zoals alles is deze tekst ook (waar van toepassing) uitsluitend MIJN mening, MIJN beleving, MIJN visie. Niemand hoeft zich er iets van aan te trekken.

groet, DT/Nico

---

Dankjewel Nico, voor je mooie antwoorden! Volgende maand, in september, interviewen we Vyu!

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 29-08-2009, 18:39:35 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Hah ! Daar is ie dan.
Ik zag bij het doorlezen dat ik hier en daar een type-foutje heb gemaakt maar ik vermoed dat die de leesbaarheid niet in de weg staan.

Bij het bespreken van mijn carrière heb ik nog vergeten dat ik tussendoor de didactische opleiding heb gedaan aan de Universiteit Twente, waarmee ik bevoegd werd tot het verzorgen van onderwijs op hogeschool en universiteit.
Grappig daaraan was, dat bij de start je vakgebied moest worden opgegeven (wiskunde, natuurkunde, letteren, enzovoort) en ik daar CAM heb opgegeven. Dat KON dus niet want CAM (in welke vorm dan ook) is geen officiële opleiding (NOG niet) maar inmiddels was ik zo ver, dat mijn tutor de gein wilde hebben om me te laten doorgaan en te zien hoe 'Onderwijs' dat ging oplossen.
Uiteindelijk heb ik als afstudeerscriptie (wij moesten dat nog, tegenwoordig hoeft dat niet meer) een complete herziening van mijn cursus Inleiding in de Complementaire Behandelwijzen (zoals Anouk die gevolgd heeft) geschreven met vragenboek en toetsing.

Nadat ik met 1 collega samen (uit een groep van 48 hbo-docenten en universitaire-docenten) was geslaagd, ontving ik een certificaat ZONDER specialisatie er op aangegeven. Hahahaha, dat betekend dat ik eigenlijk in ALLES les zou mogen geven. DAT was de "oplossing" van 'onderwijs'.

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 29-08-2009, 18:51:31 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik moet zeggen dat dit interview één van de weinige is die ik helemaal gelezen heb. De posts van DT op het forum zijn sowieso één van de weinige die ik altijd en geheel lees. Er zijn enkele punten waarop ik nader in zou willen gaan, maar de ervaring leert dat het dan algauw een lang één-op-ééngesprek of debat wordt waar anderen weinig mee zullen kunnen, dus misschien moeten die even op stal worden gezet?

Citeer:
Voor mij is spiritualiteit voor een groot deel BEWUST leven en leren van wat je meemaakt. Zijn wie je bent en niet meer willen zijn.
Of wát je bent?

Citeer:
Daarbij geloof ik er ook in dat we hier niet voor niets op deze Aardkloot rondlopen. Als we alleen geboren worden, een tijdje leven en dan dood gaan, zou dat (inclusief het hele heelal om ons heen) een enorme verspilling van energie zijn (1) en dat kan ik nu eenmaal niet geloven omdat de natuur nu eenmaal niet zo in elkaar zit (2) . In de natuur bestaat altijd evenwicht (of wordt dat nagestreefd) en gaat niets verloren (3) . Waarom zou dan voor het plezier van ons (relatief korte) bestaan een enorme kosmos beschikbaar zijn (4) en zouden we zulke enorme hersens hebben gekregen? (5)
1: Is het werkelijk een verspilling van energie als jij gewoon doet wat je doet, nastreeft wat je wilt en uiteindelijk tevreden in je kist stapt? En vind je deze gedachtengang ook van toepassing op de lagere levensvormen, zoals een regenworm? Heeft die een ander doel dan datgene doen wat hij doet, om vervolgens anoniem te sterven?
2: Is dat zo? Verspilt de natuur geen energie? Levensvormen worden ontwikkeld die in de loop der millennia of eeuwen weer uitsterven. Bossen groeien, om op een verre dag weer te krimpen.
3: Je stelt feitelijk dat de natuur evenwicht nastreeft. Ontstaat dat dan niet gewoon vanzelf? En dan wel een evenwicht dat flink dynamisch is (komeetinslagen vallen er immers ook onder). Is het exploderen van de zon over twee miljard jaar geen verlies? Eigenlijk maak je zelfs een cirkelredenering als je stelt dat in de natuur niets verloren gaat, en dat er daarom een doel moet zijn, maar omdat er een doel schijnt te zijn, moet er wel continuïteit, balans en in stand houding veronderstelt worden.
4: Wie zegt dat het ons ter beschikking staat? Maken we dat er niet zelf van?
5: Omdat we grote hersens hebben moet er dus iets van een hoger doel zijn. Dan kunnen we dus zeggen dat er voor datgene met kleine hersens geen hoger doel is. Kunnen we dan ook zeggen dat er een hoger doel is voor degene die zijn hersenen daadwerkelijk benut, en dat er enkel zinloosheid is voor degene die dat niet doet?

Citeer:
Ik noem dat zelf altijd: 'het licht gaat aan'.
Hopen dan maar dat het duurzame energie is. :wink:

Citeer:
Voordeel van die werkwijze is, dat iedereen als het ware ZELF zijn/haar oplossingen vind en daarmee NIET van mij of een ander afhankelijk wordt maar zelfstandig blijft.
Mooi. Dat is ook de natuurgeneeskundige inslag.

Citeer:
Alles bij elkaar heb ik dus een vreemd en gevarieerd "carrière patroon" gevolgd maar uiteindelijk ben ik wel waar ik het liefst wil zijn: mensen helpen EN lesgeven. Dat ik daarnaast ook nog mijn praktijk voer mag helder zijn.
Bizarre maar interessante samenloop van omstandigheden zeg.

Citeer:
Eigenlijk ... vind ik het leven op zich wel het meest bijzondere dat ik in mijn leven meemaak ...
:)

Citeer:
Niettemin, ken ik Vyu alleen van het forum en ik zou wel eens meer van hem willen kennen (Vyu: als je OOIT in de omgeving Apeldoorn bent moet je zeker aankomen!).
Apeldoorn staat genoteerd.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 29-08-2009, 18:53:22 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ik zag bij het doorlezen dat ik hier en daar een type-foutje heb gemaakt maar ik vermoed dat die de leesbaarheid niet in de weg staan.
*typfoutje

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 29-08-2009, 20:40:58 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Kijk, dat is wat ik ook erg waardeer aan Vyu:
Citeer:
Citeer:
type-foutje

*typfoutje
geen gezeur, gewoon even laten weten dat het anders moet. Thanks!

Ik wil best je opmerkingen/reacties 'op stal zetten' maar een paar kriebelen dus ...


Citeer:
Of wát je bent?
Absoluut!

Citeer:
Citeer:
Ik noem dat zelf altijd: 'het licht gaat aan'.
Hopen dan maar dat het duurzame energie is. :wink:
Whoehaaaa! Inderdaad. Gelukkig zie je veelal dat ALS het licht eenmaal aangaat, het ook wel blijft branden :mrgreen:

Citeer:
Apeldoorn staat genoteerd.
Je bent absoluut welkom. Ik kijk er alvast naar uit :D

De 5 opmerkingen op dat ene quote ... laten we even liggen tot een later moment dan maar?

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 29-08-2009, 22:57:54 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-08-2008, 19:26:18
Berichten: 570
Locatie: Heerlen
ik heb met plezier je interview gelezen. moet zeggen dat ik je posts over het algemeen ook met interesse lees, en ze zijn net zo helder als dit interview :). en ja het is een lap tekst. maar als het interessant en helder is, maakt lengte mij niet zo heel veel uit.

nou ja, gewoon leuk om es wat meer van jou en je kijk op dingen te weten te komen.

greetingzzz

Teun

_________________
-Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.
-Every situation, properly perceived, becomes an opportunity to heal.
-Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Augustus 2009: DT
BerichtGeplaatst: 17-09-2009, 08:42:35 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
nu toch maar even wat reageren (moet eigenlijk aan het werk maar heb weinig zin) :(

Citeer:
[Vyu]
Citeer:
[DT/Nico] Daarbij geloof ik er ook in dat we hier niet voor niets op deze Aardkloot rondlopen. Als we alleen geboren worden, een tijdje leven en dan dood gaan, zou dat (inclusief het hele heelal om ons heen) een enorme verspilling van energie zijn (1) en dat kan ik nu eenmaal niet geloven omdat de natuur nu eenmaal niet zo in elkaar zit (2) . In de natuur bestaat altijd evenwicht (of wordt dat nagestreefd) en gaat niets verloren (3) . Waarom zou dan voor het plezier van ons (relatief korte) bestaan een enorme kosmos beschikbaar zijn (4) en zouden we zulke enorme hersens hebben gekregen? (5)

1: Is het werkelijk een verspilling van energie als jij gewoon doet wat je doet, nastreeft wat je wilt en uiteindelijk tevreden in je kist stapt? {a} En vind je deze gedachtengang ook van toepassing op de lagere levensvormen, zoals een regenworm? {b} Heeft die een ander doel dan datgene doen wat hij doet, om vervolgens anoniem te sterven? {c}
2: Is dat zo? Verspilt de natuur geen energie? Levensvormen worden ontwikkeld die in de loop der millennia of eeuwen weer uitsterven. Bossen groeien, om op een verre dag weer te krimpen. {d}
3: Je stelt feitelijk dat de natuur evenwicht nastreeft. Ontstaat dat dan niet gewoon vanzelf? {e} En dan wel een evenwicht dat flink dynamisch is (komeetinslagen vallen er immers ook onder). Is het exploderen van de zon over twee miljard jaar geen verlies? Eigenlijk maak je zelfs een cirkelredenering als je stelt dat in de natuur niets verloren gaat, en dat er daarom een doel moet zijn, maar omdat er een doel schijnt te zijn, moet er wel continuïteit, balans en in stand houding veronderstelt worden. {f}
4: Wie zegt dat het ons ter beschikking staat? Maken we dat er niet zelf van? {g}
5: Omdat we grote hersens hebben moet er dus iets van een hoger doel zijn. {h} Dan kunnen we dus zeggen dat er voor datgene met kleine hersens geen hoger doel is. {i} Kunnen we dan ook zeggen dat er een hoger doel is voor degene die zijn hersenen daadwerkelijk benut, en dat er enkel zinloosheid is voor degene die dat niet doet? {j}

a: Nee, zeker niet. Ik zie dat niet als verspilling van energie, juist omdat ook in alleen maar doen wat je doet een leerproces verborgen zit.
b: Ik ga er min of meer van uit dat elke levensvorm een eigen proces doorloopt en dat dat dus geen verspilling is.
c: Ongetwijfeld heeft die een ander levensdoel als een mens.
d: Een levensvorm die ontstaat en weer verdwijnt heeft (klaarblijkelijk) haar nut gehad en haar functie vervuld. Hetzelfde geldt uiteraard voor bossen (of mensen zo je wilt).
e: Tja, je kunt stellen dat dit vanzelf ontstaat i een aanpassingsproces. Vanuit die redenatie stel ik dat het nagestreefd wordt. Dat dit een bijzonder en dynamisch gebeuren is, mag helder zijn.
f: Inderdaad. In mijn visie IS het ook een cirkel. Een gesloten cirkel die in zichzelf al laat zien dat er niets verspild wordt.
g: Het gegeven dat het er IS, maakt dat het ons ter beschikking staat. Dat vind ik wel iets anders dan dat het ons ter beschikking gesteld zou zijn (door bijvoorbeeld hogere machten). Of we daar zelf iets van maken (het ter beschikking staan) in de zin van er ook daadwerkelijk 'gebruik' van maken, is natuurlijk aan ons zelfs (evenals er misbruik van maken).
h: Zo heb ik het niet gesteld maar het is wel dankzij onze grotere hersens dat we hogere doelen kunnen nastreven.
i: In tegendeel, maar wel een doel passend bij hun ontwikkeling. Dat kan dus op dat niveau een enorm hoog doel zijn.
j: Dat kun je inderdaad wel stellen: voor iemand die zijn hersenen daadwerkelijk gebruikt zullen hogere doelen bereikbaar zijn dan voor iemand die zijn hersenen niet gebruikt. Overigens is zinloosheid wellicht ook een doel?

@ Dreamwalker:

Citeer:
Jij hebt de gave alles kraakhelder te verwoorden [...]
Eindelijk bevestiging: ik heb een gave! :mrgreen:
Citeer:
[...] waarbij je denkt aan hoe jouw woorden kunnen worden opgevat en daar ook rekening mee houdt.
Ik doe mijn best hoewel ik weet dat het niet altijd lukt. Ook realiseer ik me, dat juist die behoefte soms leidt tot veel langere reacties die wellicht om die reden weer niet gelezen worden. Het blijft schipperen. Waarschijnlijk komt het ene beetje voort uit mijn wijze van onderwijs-verzorging.
Citeer:
ij zal je mening nooit zó verwoorden dat deze kwetsend of schokkend is voor een ander.
Ow, DAT weet ik nog niet zo zeker. Ik vermoed (weet wel bijna zeker) dat ik af en toe wel eens iemand kwets. Meestal is dat niet zo bedoeld maar het komt misschien wel kwetsend over. Misschien heb ik daarnaast nog geen schokkende berichten geplaatst maar ik KAN erg open zijn en open over elk onderwerp praten hetgeen soms nogal schokkend over komt.

Groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl