Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 12:46:20

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: ik zoek: een leraar!
BerichtGeplaatst: 03-11-2011, 16:16:06 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Er zijn ook verslagen van Indiase wijzen die uit het niets voorwerpen manifesteren zoals koekjes.
Er zijn altijd wel ergens verslagen te vinden voor willekeurig welke fantasie. :wink:

Citeer:
En mijn antwoord is: waarheid is onbewijsbaar. Ze is gewoon.
Deels ben ik het daarmee eens. Hetzelfde geldt ook voor nonsens: ook onzin bestaat gewoon.

Wat je citeert over God en zijn manifestatie of uitblijven daarvan herken ik. Aanverwante dingen heb ik wel eens vaker van christenen gelezen. Het grappige hiervan is, vanuit een scepticistische bril bezien, die argumentering vanzelfsprekend is, en ook gemakkelijk. Sterker nog, het kan niet anders. In al die tijd zien we nu eenmaal nog steeds geen bergen verplaatst worden. Het is niet voor niets dat de meest spectaculaire gebeurtenissen altijd in een mystiek en ongrijpbaar verleden liggen! Dit is een krachtig argument voor de atheïst om te stellen dat God daarom simpelweg niet bestaat, en als men een innerlijke ervaring heeft, dan is die ervaring per definitie subjectief en kan het dus ieder willekeurig fenomeen zijn, anders dan dat wat christenen God wensen te noemen.

Verificatie is altijd het probleem in deze zaken.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik zoek: een leraar!
BerichtGeplaatst: 03-11-2011, 17:27:50 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Kiro schreef:
Er zijn altijd wel ergens verslagen te vinden voor willekeurig welke fantasie. :wink:


Uiteraard ;-).

Citeer:
Wat je citeert over God en zijn manifestatie of uitblijven daarvan herken ik. Aanverwante dingen heb ik wel eens vaker van christenen gelezen. Het grappige hiervan is, vanuit een scepticistische bril bezien, die argumentering vanzelfsprekend is, en ook gemakkelijk.


Ik ben benieuwd wat christenen daarvan denken. Het verklaart namelijk ook waarom christenen wel geloven in Jezus en zijn wonderen, maar niet in de dingen die hij zei over de rest van de mensheid.

Christenen hebben natuurlijk een verklaring nodig voor het feit dat God zich al die tijd niet heeft laten zien en dat Jezus ook nog niet terug is op aarde. Sterker nog, als Jezus terug kwam op aarde dan zou de rechtgeaarde christen hem brandmerken als een valse messias. God zouden ze ook niet kunnen onderscheiden van een hoopje omgevallen straattegels.

En die verklaring zullen ze vinden, wat past bij hun denkbeeld. Zoals jij altijd een verklaring zult vinden voor het bestaan van dat verhaal van die wijze in India. Zo werkt het gewoon.

Ik snap dat een verklaring waarom bewijzen onmogelijk zijn heel makkelijk is vanuit de sceptische bril, maar zo is die verklaring dat die wijze gewoon een leuk verzonnen verhaaltje is, net zo makkelijk vanuit een spirituele bril.

Snap je? :P

Waarom bewijzen die heiligen zich niet? Omdat ze daar een reden voor hebben.
Waarom bewijzen die heiligen zich niet? Omdat ze gewoon niet bestaan.

Maar vergelijk het met een vliegtuig.

Volgens mij zitten we wel flink offtopic maar ik ben dit onderwerp overal aan het inbrengen lijkt het wel. Wat was het topic ook weer? Oja, water manipuleren. Nou ja.

Stel je voor je hebt een mens die is opgegroeid in een afgesloten gehucht in een bos waar de bosgeesten heersen, de elfjes ronddartelen, de goden heel boos zijn en technologie non-existent is.

Als je zo'n mens meeneemt naar de buitenwereld en die ziet voor het eerst een vliegtuig in de lucht, wat denkt ie dan? Vermoedelijk knippert ie eerst even heel vaak met z'n ogen. Daarna komt ie tot de conclusie dat ie het zich verbeeldt. Maar na een tijdje begint ie er toch aan te twijfelen dat ie gek is, en begint zich te openen voor het idee dat er echt vliegtuigen kunnen bestaan. (Vergelijk met vroege christenen die overtuigd raken van de wonderen van Jezus).

Dit is vooral als ie heel vaak zo'n vliegtuig ziet. De gewenning maakt dat hij op een gegeven moment beseft: okee, ik had het mis, ze bestaan. Maar wat denkt hij dan over die vliegtuigen?

Hij zal niet denken dat het door de mens gemaakt is. Hij denkt dat het iets bovennatuurlijks is. Dan na een tijdje moet hij toch accepteren dat het mensen zijn die die dingen besturen, maar hoe kan het dat dat ding vliegt? Dat moet wel een natuurgeest zijn die dat mogelijk maakt, of een god, of magie.

Wel en als hij geen kaas gegeten heeft van technologie, dan kan hij dat laatste geloof heeeeeeeeel lang volhouden.

Niemand heeft hem kunnen bewijzen dat vliegtuigen bestaan. Er was niemand die dacht: kom laten we die wilde gaan overtuigen. Nee, de mensen bleven gewoon met die dingen vliegen en demonstreerden op die manier dat dat kon. Demonstratie, maar geen bewijs. Een bewijs kan altijd anders worden uitgelegd. Een demonstratie spreekt op een gegeven moment voor zichzelf.

Daarom is het moeilijk die wilde te overtuigen dat het echt zoiets is als technologie en onpersoonlijke wetmatige natuurkrachten die dat vliegen mogelijk maakt. Je zult het hem moeten demonstreren. Je zult hem naar een schoolklas moeten sturen waar hij een tijdje kan spelen met analoge wekkers, zaklampen, elektrische treinen, gasaanstekers en deeltjesversnellers. Uiteindelijk zal hij wel gewend raken aan het idee dat het allemaal niet zo vreemd is en behoorlijk controleerbaar.

Maar als jij naar hem toe gaat na de eerste 5 minuten en tegen hem zegt: zie je wel, begrijp je het nu al, hier is het bewijs, dit doet dat omdat dit en dit, dat is elektriciteit en dat is energie en daarom werkt dat zo, ZIE JE HET NU AL??? dan zal die jongen zeggen: je lult uit je nek, het is gewoon magie. Maar als het uit hem zelf komt, als het zijn eigen ontwikkeling is, dan zal hij het gaan zien. Niet omdat iemand anders het beter weet dan hij.

Bewijzen werkt niet. Niet om iemand een ander model van de werkelijkheid te laten accepteren.

(Er zijn wel paradigma wisselingen geweest in de wetenschap bijvoorbeeld ten tijde van Einstein en Bohr, maar het duurde heel lang voordat Einstein zich gewonnen gaf en moest toegeven dat Bohr's model van het atoom moest kloppen, waarbij er ook veel demonstraties werden gedaan van experimenten volgens mij.)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: ik zoek: een leraar!
BerichtGeplaatst: 02-02-2012, 14:22:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-01-2012, 19:06:54
Berichten: 26
Locatie: Leuven
ClygonGravity schreef:
haha nee ik heb veel dingen die ik graag wil leren,
maar echt focussen doe ik nog niet op 1 ding.

(en als je het wilt weten, ik kan nu ook keelpijn healen! eerst alleen buikpijn.)

als je de buikpijn kan healen kom dan maar bij mij wonen!! hiih


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl