Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:58:28

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01-11-2010, 21:02:32 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Ik 'aanvallend'? Hoe kom je er bij. :lol: Hooguit confronterend maar dat is iets geheel anders.

Dat je vegetariër bent is je eigen keuze en moet je zelf weten (alhoewel ik het persoonlijk nogal ongezond vind aangezien een aantal stoffen in vlees bijna niet te vervangen zijn en de gemiddelde vegetariër sowieso al erg ongezond eet omdat het bijna onmogelijk is een volwaardige maaltijd samen te stellen zonder vlees, maar dat terzijde).

Dat je ook geen kaas eet is al minder en heeft ook weinig met vegetariër zijn te maken: er is voldoende kaas beschikbaar zonder stremsel uit kalfjes en de meeste hedendaagse kaas komt alleen nog maar nagemaakt stremsel in voor dus is er geen belemmering voor kaas eten.

Wat jij voelt of niet voelt bij het eten van vlees is helemaal van jezelf. Daar wil ik niet op in gaan.

"Moeilijk" zijn met eten is echter wel iets anders dan 'niets lusten'. Mensen die allerlei spijsverteringsproblemen hebben, ingewandstoornissen en ga zo maar door (zeg maar gevolgen van lichamelijke problemen), DIE zijn moeilijk met eten. Mensen die niets 'lusten' zijn verwend of hebben nooit geleerd normaal voedsel te eten.
Ergens kokhalsneigingen van krijgen duidt eerder op de wens iets niet te WILLEN eten dan op het probleem iets niet te KUNNEN eten: dat is een groot verschil.

Als jij zegt:

Citeer:
Het is namelijk niet zo dat ik wil dat ik niks lus, ik wou dat ik heel veel dingen lekker vond [...]

dan kan ik alleen maar zeggen: normaal voedsel eten is een KEUZE die je kunt maken in een maatschappij waarin je zo gelukkig bent dat alles voorhanden is.
Hoe dan ook: het is JOUW keuze om wel of niet normaal te eten. Die keuze kan niemand voor je maken en al helemaal een diëtiste niet. Die kan je hooguit vertellen wat (hopelijk) goed voor je is en hoeveel je ervan in welke combinatie je zou moeten eten. OF je het eet is JOUW KEUZE.

Mijns inziens (en ik heb nogal wat mensen met jouw "probleem" in mijn praktijk gehad) kun je beter afzien van de diëtiste en naar een goede therapeut of psycholoog gaan. Daar heb je meer aan. (overigens: zonder dit vervelend te bedoelen).

groet, DT/Nico

Edit: Ik zag na het plaatsen dat je de opleiding 'Jeugdzorg' doet. Hoe denk je daar met jeugd om te kunnen gaan (die alles moeten eten) terwijl jij het ze niet voor doet (bedenk wel dat jij mee eet aan tafel en ook ALLES moet eten).

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-11-2010, 21:15:36 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
DT schreef:
Ergens kokhalsneigingen van krijgen duidt eerder op de wens iets niet te WILLEN eten dan op het probleem iets niet te KUNNEN eten: dat is een groot verschil.


Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik heb zelf ook dingen die ik absoluut niet eet omdat ik het gewoon echt vies vind. Ik eet bijvoorbeeld al sinds mijn 4e geen krenten of rozijnen,elk jaar probeer ik ze weer een keer maar ik vind ze zo ontzettend vies dat ik er ook kokhalsneigingen van krijg. Het is dus niet zo dat ik ze niet wil eten want ik blijf ze proberen.

Wat Truitje zegt over het eten proeven zonder het te zien vind ik een heel goed idee,misschien kom je er wel achter dat je stiekem toch heel wat meer dingen lekker vind als dat je zelf denkt. En als je iets lekker vind totdat je ziet wat het is..dan is het gewoon aanstelleritis naar mijn mening ;) Het valt te proberen.

Wat ik bij sommige groentes probeer is in plaats van alleen de groente zelf er dingen doorheen te gooien,dus bijvoorbeeld prei met doperwtjes. Ik hou niet zo van prei maar vind doperwtjes erg lekker en de combinatie daarvan maakt de prei net ff iets minder..prei-ig ;)

Heel veel succes in ieder geval! :)

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-11-2010, 21:57:29 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Als je iets WEL eet als je het niet kunt zien maar niet eet als je het wel ziet ... is dat aanstellerij en dus niet WILLEN eten.
Op zich werkt dit prima maar het geeft alleen maar aan dat je van iets dat je ziet op andere afwezigen KIEST het niet te eten dan de smaak. En dat laatste is toch waar het om gaat.

Jouw systeem werkt ook prima, dat doe je met kleine kinderen ook die iets 'niet lekker' vinden: heel veel ouders klappen er dan een zooi appelmoes doorheen om het "lekker" te maken. Nadeel is, dat je dan de smaak bederft en daarmee ook de smaak van het kind. Het leert namelijk geen goede voeding eten maar eten dat verpest is met zoete appelmoes. Uiteindelijk eet dat kind niets meer zonder appelmoes.
In mijn visie heb je dat kind dan niet geholpen maar verwend.

Je (niemand) hoeft het niet met me eens te zijn, gelukkig hebben we allemaal die keuze ook.
Maar dan ook niet over zeuren dat het je liefdesleven in de weg staat :mrgreen:

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-11-2010, 17:29:57 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Nou nou DT, ik vind je wel een beetje hard hoor.. Krijgen jouw kinderen wel eens een snoepje? :wink: Maar, ik begrijp je reactie heel goed.

Anna, ik denk dat het bij jou heel erg tussen je oren zit, omdat je veel dingen inderdaad niet hebt leren eten. Ik eet zelf ook geen vlees, maar wel kaas, deels omdat ik het niet lekker vind maar ook omdat ik het grotendeels niet eens ben met de verwerking en productie van vlees. Ik ben het niet eens met DT dat je vlees niet zou kunnen vervangen, maar wel dat je goed op je voeding moet letten. Je kunt vlees niet gewoon weglaten uit je eetpatroon, je moet er wel wat aan doen om het te compenseren. Omdat jij behalve vlees een heleboel andere dingen ook niet lust, wordt dat voor jou alleen maar lastiger. Ik denk dat het wel zaak is om daar aan te gaan werken. Jezelf dwingen iets te eten is misschien niet leuk, maar je gaat er toch aan wennen. Probeer eens wat uit, ga ook zelf iets koken.. Je hoeft het niet meteen lekker te vinden, maar leer het wel waarderen. Soms moet je ook iets eten omdat het gezond is voor je.

En wat je liefdesleven betreft... Volgens mij kun je beter eerlijk zijn :wink:

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-11-2010, 22:05:20 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Confronteren is niet hard maar eerlijk. Het is pas hard als jij het jezelf persoonlijk aantrekt en dat is doorgaans weer een teken dat je juist geconfronteerd bent (schot in de roos).

En ja: mijn kids krijgen zeker wel snoep maar leren ook zoveel mogelijk normaal voedsel eten (alhoewel ze ook best af en toe junkfood krijgen).
Smaak leer je in je jeugd, later is het heel moeilijk "opnieuw" aan te leren. Dus ... gewoon alles eten, proeven, geen appelmoes over goed eten, gewoon echte smaken proeven.

Ik zeg overigens niet dat je vlees niet KUNT vervangen: ik zeg dat het heel moeilijk te vervangen is.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het FEIT dat vegetariërs (en nog erger: veganisten) allemaal een verzuurd lichaam hebben. Dat is bijvoorbeeld heel eenvoudig te meten door de Ph-waarde van je urine te meten. Het blijkt dat 'veggies' allemaal ene veel te hoge zuurgraad hebben dat in allerlei lichamelijke klachten kan uitmonden, vooral op latere leeftijd. Een heel kleine hoeveelheid vlees, bv 50 gram per week, lost dat probleem al op.

Grappig is, dat veel veggies eten volgens allerlei regels rond eten waarin just de meest belangrijke regels onjuist worden toegepast: bijvoorbeeld geen verschillende eiwitten mengen. En dat is juist wat veggies met hun gemengde noten, olie, zaden, soja en meer van dat soort fraais, doorgaans doen. Opmerkelijk is, dat het overgrote deel van de kookboeken voor vegetariërs absoluut geen goede kookadviezen geven. Maar helaas ... zo leren diëtisten het ook dus daar valt ook weinig van te verwachten..

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-11-2010, 13:53:44 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Hoi Nico,

Dat is best interessant wat je schrijft over vegetarisch zijn. Dat wist ik niet. Ik ben nou wel benieuwd hoe je dat weet :)

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-11-2010, 14:02:51 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Studie Natuurgeneeskunde (en nog wat andere studies) gevolgd, waarin voeding heeeeeeeeeeeeel erg belangrijk is.

De inzichten in bijvoorbeeld de Natuurgeneeskunde zijn veel beter doordacht (en beter onderbouwd) dan wat bijvoorbeeld de diëtisten leren. Die volgen namelijk nog de gedachte van tientallen jaren geleden (zoals bijvoorbeeld ook het voedingsadviesbureau.

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2010, 22:48:57 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Citeer:
Als je iets WEL eet als je het niet kunt zien maar niet eet als je het wel ziet ... is dat aanstellerij en dus niet WILLEN eten.
Op zich werkt dit prima maar het geeft alleen maar aan dat je van iets dat je ziet op andere afwezigen KIEST het niet te eten dan de smaak. En dat laatste is toch waar het om gaat.

Het nadeel is dat je kunt ruiken wat je eet, dan heb je toch door wat er op je bord ligt. Meestal tenminste..

Citeer:
Ik zeg overigens niet dat je vlees niet KUNT vervangen: ik zeg dat het heel moeilijk te vervangen is.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het FEIT dat vegetariërs (en nog erger: veganisten) allemaal een verzuurd lichaam hebben. Dat is bijvoorbeeld heel eenvoudig te meten door de Ph-waarde van je urine te meten. Het blijkt dat 'veggies' allemaal ene veel te hoge zuurgraad hebben dat in allerlei lichamelijke klachten kan uitmonden, vooral op latere leeftijd. Een heel kleine hoeveelheid vlees, bv 50 gram per week, lost dat probleem al op.

Dat is precies wat ik ook doe. 1x in de week eet ik een klein beetje vlees en voor de rest vegetarisch. Moet zeggen dat het mij goed bevalt. Zo kan ik gewoon op een gezonde manier vegetarier zijn.

Je kunt dingen wel minder lekker vinden dan iets anders, lijkt mij. Dingen eten is gewoon een kwestie van gewenning, maar ik denk dat als je iets aan het begin niet lekker vond dat je dat altijd minder lekker blijft vinden dan iets wat je meteen lekker vond.

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-12-2010, 06:43:58 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 17-12-2010, 05:12:06
Berichten: 15
Dat je vegetarisch wil leven, tot daar toe. ik doe dit ook.
dat je geen kaas meer wil, tot daar. Ik de dit ook en al vele jaren en ken er nog zo'n paar in mijn kennissenkring...
Ook uien en chamignons vind ik nog steeds lekker al verwerk ik die steeds minder goed dan vroeger wellicht doordat ik al jaaaren mediteer en gevoeliger voor van alles geworden ben.
Maar WILLOW, ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat je teveel je goesting en verlangens en afkeer volgt (temeer omdat je weegschaal bent en ik ken weegschaal goed genoeg: mijn moeder en sommige vrienden en kennissen; weegschaal gaat snel van een goesting of een afkeer een theorietje maken)
Overwinnen evan uw gemoed en verlangens is (zoals reeds gesuggereerd) een spiritueel proces


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl