Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 10:08:52

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: [column]kathleen
BerichtGeplaatst: 30-12-2005, 20:11:36 
Groentje
Groentje

Wanneer je ’s morgens op staat en je vreest voor de strijd die je die dag moet leveren, omdat je alweer moet lachen terwijl je het liefst van alles in tranen wil uitbarsten. Om getroost te worden door degene die je het meest vertrouwd, en zijn of haar armen om je heen te voelen. Zodat je weer een keer weet dat je veilig bent en dat je niet alleen bent op deze wereld.
Vraag jij je dan niet af wat jou doel is in het leven?
Wanneer ik ’s morgens op sta, met duizenden gevoelens in mijn hart, die er allemaal tegelijkertijd uit willen, omdat ik al weken lang probeer te verbergen hoeveel pijn het eigenlijk doet, dan denk ik aan hoe mooi de wereld eigenlijk is, zoals toen die keer in het herfstbos en die keer dat de sneeuw lag en ik kon samen zijn met het wezentje dat me zo dierbaar is! De wereld was zo mooi met het witte laken, dat elk geluid vervormde tot een nauwelijks hoorbaar gefluister.En de kleuren die de hersftbladeren mee bracht, deden de natuur voor een laatste keer op leven, voor dat de koude en de wind er voor zou zorgen dat de bomen een winterslaap inzetten, en ze hun bladeren voor het gemak maar laten vallen waardoor er niets anders over blijft dan een kaal geraamte van iets wat zo mooi kan zijn.
Het is echter ook diezelfde koude die dat prachtige witte laagje zo nu en dan over onze huizen, straten en natuur legt! Die het nog zoveel gezelliger maakt wanneer de vlammen in de kachel tikkertje met elkaar spelen.
En wanneer de kerstboom dan weer opgetuigd mag worden, en je in het schemeren van de kerstlichtjes even zit na te denken over hoe je leven is, welke dingen je nog even een plekje moet geven en welke nog open moeten blijven. Moet je dan niet gelukkig zijn dat je dit allemaal kan voelen? Dat je kan voelen wat blijdschap is, en wat verdriet is?
Dat je kan weten hoe het voelt om trots te zijn, en hoe het voelt om te weten dat je als mens eigenlijk zoveel kan met het huisje waar je ziel in woont?

Maar als je jonge kinderen ziet dollen en gieren van geluk, onbezorgt en ongeraakt. Zou jij dan ook niet graag terug 6 jaar zijn? Toen je nog geen beslissingen moest maken, toen je de woorden die je nu zon pijn doen nog niet kende, misschien zelfs nog nooit gehoort had. En als je ze wel al gehoort had zou je vast niet weten wat ze betekende!
Zou jij niet terug willen kunnen leven alsof niets of niemand je ooit gekwetst heeft? Lekker in de tuin door het gras rollen, je vergissen in de afstand van de vijver en er op een warme zomerdag in plonzen?
Omgelopen worden door een grote hond en getroost worden door je vader of moeder die er voor je zijn en je nooit los zullen laten? Tenminste dat denk je dan.
Iedereen die je ontmoet, of ziet, voor 100% kunnen vertrouwen omdat je nog niet beseft hoe wreed sommige mensen kunnen zijn?

En later...Wanneer je een tiener bent en de eerste moeilijkheden opduiken. Vrees je dan niet voor de toekomst, wanneer geldzorgen, moeilijke keuzes en pijnlijke ruzie’s vlak voor je neus liggen, je het alleen zal moeten redden? Zonder ouders of mensen die je kan vertrouwen? Ben je dan stiekem niet blij dat dat nog zo ‘lang’ zal duren eer je daar aan moet beginnen? Of verlang je net naar de onafhankelijkheid? Doen wat je wil, wanneer je het wil, zonder dat je moet luisteren naar de eeuwige preken over ontverantwoordelijkheid en idiootheid van je daden?

Maar bedenk je je dan ook dat je je eigen eten, rekeningen, electriciteit, eventueel internet, je computer, je (warm) water, je zetel en je verwarming zélf zal moeten betalen? Een eigen huis zal moeten onderhouden, je een job moet uitoefenen, terwijl je daarnaast ook nog een sport wil doen die je ook nog zelf moet betalen?
Denk je echt dat je dat aan zou kunnen zonder hulp?
Hoe mooi klinken dingen als je er over droomt, en hoe verschrikkelijk moeilijk zijn ze in werkelijkheid?
Waarom doen we elkaar deze ‘ieder voor zich en god voor ons allen’ mentaliteit elkaar aan? Waarom zijn we er niet gewoon voor elkaar, onvoorwaardelijk en zonder er iets voor terug te verwachten?

Misschien ben ik nu wel heel erg idealistisch...Maar zou het niet prachtig zijn?

Verlangend kijk ik naar buiten waar een ongeraakte laag sneeuw als een dik tapijt over de wereld ligt, Ik zou graag naar buiten willen gaan om te genieten van de magische stilte die er heerst wanneer de sneeuw zo dik ligt. Maar ik word vastgehouden door de vlammen die tikkertje met elkaar spelen in de kachel, en door de gezeligheid die hier heerst door mijn vrienden en familie die rond mij zitten, het schemerige licht van de verlichting in de kerstboom en de warmte die de speelse vlammen uitstralen.
Ik schrik op uit mijn gedagdroom wanneer ik een hand op mijn schouder voel.

‘ooit komt het allemaal goed meisje’

[gelukkig zijn *vork*]

Berichtenonderwerp: Re: [column]kathleen
BerichtGeplaatst: 04-01-2006, 23:50:32 
Groentje
Groentje

31 december, een dag die begint als alle anderen,wakker worden, op staan, aan kleden, naar de keuken gaan, wat eten en vervolgens je tv of radio opzetten en in de zetel ploffen. Of je gaat net naar buiten, winkelen of sporten. De heldere witte sneeuw geeft deze dag toch een speciale sfeer en je begint je af te vragen of vandaag echt wel zo ‘gewoon’ is.
Rond een uur of vijf, wanneer het begint te schemeren en de eerste winkels al sluiten, dringt het tot je door dat vandaag weer een jaar afgesloten word. Een afgewerkt hoofdstuk in het langste verhaal ter wereld. Niet veel verhalen komen aan tweeduizend en vijf hoofdstukken...
Je bedenkt je ook dat je had afgesproken met vrienden om een uur of zeven en dat het dus wel tijd word om je klaar te maken, je rent naar huis of naar je kamer, afhankelijk van waar je bent en begint hopeloos te zoeken naar die ene outfit die je speciaal voor deze dag had bewaard, eindelijk vind je hem dan en wanneer je al omgekleed bent kan het eeuwige gevecht met make-up beginnen. En dit alles voor een avondje...
Wanneer je bij je vrienden aan komt, je aan tafel gevraagd word en jullie allemaal voor een glaasje wijn zitten, barsten de gesprekken los, er word terug gekeken naar mooie en goede dagen, naar dagen van geluk en naar dagen van verdriet.
Gebeurtenissen die iedereen onthouden heeft, die jullie samen beleefd hebben worden opgehaald en er word met dromerige blikken terug gekeken op die prachtige tijden die nooit meer hetzelfde zullen zijn.
Degene die iemand verloren zijn, hebben tranen in hun ogen en proberen te lachen door de mooie herinneringen. Degene die een fantastisch jaar hebben gehad bedenken zich dat het volgende helemaal anders zal zijn en voelen ergens toch een beetje angst voor wat nog moet komen.
Iedereen geeft zelf een betekenis aan nieuwjaar, iedereen beslist zelf hoeveel waarde hij of zij er aan hecht. Maar vaak zijn het zij die er het koelste over doen, die diep vanbinnen toch vaak tegen deze dag op zien. Die met heimwee terug denken aan het jaar dag afgesloten word, en die met angst door de deur naar het volgende jaar lopen.
Er word gelachen, gedanst en gedronken op deze dag, de uren verstrijken snel en wanneer het dan eindelijk elf uur, negenenvijftig minuten en vijftig seconden is, begint het af tellen...
Tien, negen, acht, zeven, zes, vijf, vier, drie, twee, een....
Allemaal tegelijkertijd, in elk huis, bij elk gezin, op elk feest klinkt het als uit een mond
‘Gelukkig nieuwjaar!!!!’
Drie kussen, een knuffel of een hand geven hoort er bij, vrolijk lachend dit alles onder gaan, voor sommige een marteling, voor andere een waar feest.
Iedereen beseft dat het nu echt afgesloten is, dat alle zorgen van het jaar er voor plaats moeten maken voor geluk van een nieuw begin en natuurlijk ook voor nieuwe zorgen.
Plots vraag ik me af wie beslist heeft dat het einde van een jaar op 31 december valt en het begin op één januari. En wie heeft beslist dat om twaalf uur precies het ene jaar word afgesloten en het andere word ingeluid?
Tweeduizend en vijf keer is dit al gebeurt...Al vijftien keer heb ik het meegemaakt, en vandaag, nu op dit moment vraag ik me pas af wie het uitgevonden heeft. Zou ik echt de enige zijn die het zichzelf af vraagd?
Ik kijk rond en zie alle mensen lachen en plezier maken, doen alsof er zo juist niets gebeurt is, en dan besef ik dat dat er helemaal niet toe doet, het gene wat er wel toe doet dat het iets is wat wij allemaal gemeen hebben...Iedereen die hier is viert het op dezelfde dag, op hetzelfde uur, met meestal dezelfde gemengde gevoelens...Nieuwjaar brengt ons samen omdat we op dat moment allemaal hetzelfde denken en zeggen, en het is er omdat het er is...Niemand moet weten wie het uitgevonden heeft of waarom. Het is er gewoon...Dat stelt niemand in twijfel, omdat iedereen het fijn vind om even, al is het maar één minuut, volledig in het plaatje te passen...

[gelukkig zijn *vork*]

BerichtGeplaatst: 05-01-2006, 10:58:13 
Groentje
Groentje

Jeetje, de eerste is erg mooi en ontroerend.
Heb het nu ff druk maar je tweede column zal ik zeker ook gaan lezen!

BerichtGeplaatst: 08-01-2006, 22:14:12 
Groentje
Groentje

Huilen, tranen stromen over mijn wangen, onderdrukt gesnik komt uit een donker hoekje van de kamer, ik weet dat er in het midden van de kamer, rond dat vlammetje licht, mensen zitten die me horen. Maar ik weet ook dat ze me negeren omdat ze zelf zoveel pijn hebben van het verlies dat ze moeten verwerken. De lampen worden niet meer aangedaan in dit huis, zodat we de littekens op de muren niet zien, want dat kunnen we niet aan.
Met betraande ogen kijk ik rond in de kamer, god wat moest ze ooit mooi geweest zijn, voor mij hier kwamen ruzie maken...Het is niet zo dat we elkaar altijd de koppen in sloegen hoor, vaak lachte we, hadden we plezier en zeiden we hoeveel we van elkaar hielden, maar nu we iemand verloren zijn, beseffen we dat al die keren dat er woorden littekens maakte in de muren als messen in je huid, er te veel aan waren. Dat dat alles niet had mogen gebeuren. Maar op het moment zelf intereseerde het ons niet...Er werd zelden verteld dat we om elkaar gaven, we wisten het wel van elkaar...Het dringt nu tot me door dat het wel eens zou kunnen dat we boos op elkaar worden omdat we niet willen toegeven dat we enorm van elkaar houden, want dat maakt ons afhankelijk en zorgt er voor dat andere weten dat ze ons pijn kunnen doen.
Ik probeer de vormen van deze kamer te onderscheiden, het is moeilijk maar het lukt, goh ik woon hier al 15 jaar en ik kan me niet meer herinneren hoe het er uit zag voor dit vreselijke afscheid kwam, een maand geleden was het. Sinds is het licht niet meer aan geweest omdat we bang waren, er brand alleen een kaarsje naast die ene foto, die foto die ons zoveel verdriet doet. Plots werd alle zekerheid weg genomen. Plots wist niemand meer waar hij of zij heen moest, de toekomst zag er donker uit en het verleden nog donkerder. We konden niet meer terug, maar ook niet meer vooruit, niemand wist meer wat hij moest doen. Tranen vloeide, meer dan me lief is. Eerst vond ik iedereen maar gek, de hele wereld leek op zijn kop te staan, ik mocht het licht niet meer aan doen, ik mocht niet meer weg, praktisch niet meer bewegen, ik mocht nauwelijks ademen! Ik ben maar in dit hoekje komen zitten en ook maar gaan huilen, wat moet je anders? Das het enige wat toegelaten is in dit gekkenhuis.
Ik zuchtte luid, te luid want ik hoorde 3 fluisterstemmen ‘Shht’ zeggen. Ik keek in de richting van het gesis en zag ze er alle drie zitten, ik kon hun gezichten redelijk goed zien omdat ze wit waren, ze slapen niet meer, eten nauwelijks, en staren alleen maar voor zich uit, ik vraag me af of ze zo bezig gaan blijven.
Plots vraag ik me af hoe dat nu moet met mijn toekomst. Ik moet toch ook naar school? Een job zoeken? Geld verdienen enzo?
Ik besef ineens waarvoor ik huil, grappig eigenlijk dat je dat eerst niet beseft, ik huil omdat er overal vraagtekens zijn, ik heb geen besef van tijd, ik denk dat we haar een maand geleden verloren zijn, maar het kan ook langer zijn, of minder lang. Wat achter me ligt is een raadsel, een tijd vol vragen zonder antwoorden, wat nu gebeurt begrijp ik niet en wat er gaat komen weet ik niet. Dat zijn vragen die ik me nog moet stellen en die hoogstwaarschijnlijk ook eenzaam, zonder antwoord, zullen blijven. Ik weet niet wat er van mijn toekomst gaat worden, op deze manier niet zo veel vrees ik...Het gaat er in elk geval al niet helemaal aan toe gelijk ik wil. Het word muisstil, ik hoor nog een laatste traan die op de grond valt en daarna hoor ik het zachte getik van het klokje...Tik, tik, tik, tik, tik, tik....Onverstoorbaar tikt dat ding maar door, alsof er niets gebeurt is, niets aan de hand is. Waarom zegt niemand ‘shht’ tegen dat rotding? Het irriteert me nu het zo stil is. Waarom is het eigenlijk zo stil? Niemand huilt meer...Misschien is het tijd om het heft in eigen handen te nemen en om deze rotperiode te verbreken.
Ik sta met moeite op, goh zolang zitten is niet zo goed voor je spieren geloof ik! Ik wandel naar de lichtknop en doe hem aan. Verbaasd, bang maar toch nieuwsgierig kijken drie ogen me aan, ik zie ze schrikken en besef dat ik er vast net zo erg moet uit zien als zij.
‘het heeft lang genoeg geduurt nu’ zeg ik zachtjes wanneer ik de kaars uit blaas, ik neem de foto uit het kadertje en houd hem zo vast dat ik hem kan scheuren. ‘De tijd tikt rustig door, of wij hier zitten te rauwen om haar of niet, het is absurd om het leven stop te zetten omdat zij dat ook gedaan heeft. Het is niet omdat zij het niet meer zag zitten dat wij er niets meer van kunnen maken, ze was dan wel de steunpaal van dit gezin maar dat betekent niet dat we het zomaar mogen opgeven! Het was niet onze schuld! Het was haar eigen schuld...Het was zelfmoord...’ besluit ik zachtjes.
Zonder te wachten op reacties scheur ik de foto van mijn moeder in twee.

[gelukkig zijn *vork*]

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00