Bij het woord 'kooi' ligt het er volgens mij aan hoe je het zelf ervaart, en er tegenaan kijkt. Je kunt ook iets zien als een rotklus, en het voor je uitschuiven, en er tegen op zien... Of het gewoon doen en er vanaf zijn.
Een state of mind dus, en als je je werk of huwelijk als een kooi ziet, betekent dat waarschijnlijk dat je niet doet/kunt doen (of zeggen, etc) wat je wilt. En daar kun je iets aan veranderen.
En als je in iets gelooft ('mijn huwelijk/werk is een kooi' of 'ik heb geen humor') dat leidt dat volgens mij tot tunnelvisie. Het is zo en niet anders... En vooral in het tweede geval, als je denkt dat je geen humor hebt, denk ik dat je je daarnaar gaat gedragen. Misschien schiet je in de stress als iemand een mop gaat vertellen, of gedraag je je terughoudend in contact met mensen omdat je er vanuit gaat dat ze je niet mogen omdat je geen humor hebt bv (vind je zelf), of op welke manier ook niet goed genoeg bent.
Het is interessant om je af te vragen of dat idee over jezelf veranderen genoeg is om het idee van anderen daarover ook te veranderen. Ik denk dat het inderdaad zo kan werken, als je er ook naar handelt.
Ik kan me vinden in wat flowwhenyouknow er over schrijft. Je kunt ook zelf anders tegen je overtuiging aan gaan kijken. 'Geen humor' bv is nogal zwart/wit, en dat geldt vast voor alle overtuigingen