truitje schreef:
Hmz... hey positiv, doe je naam eens wat eer aan joh
Als ik negatief over komt is dat niet de bedoeling. Hetgeen mij raakt is dat ik zoveel mensen zie die niet hun volledige potentieel gebruiken en dus zichzelf verwaarlozen. Ik veroordeel dit niet als iets wat slecht is, ik vind het persoonlijk alleen jammer.
Citeer:
Het idee dat de jeugd 'verloedert' komt al voor in de middeleeuwen waar de vader zanikt dat zijn dochter lonkt naar de zoon van de groenteboer terwijl hij een huwelijk had geregeld met de zoon van de smid. Dus ga nou niet zeggen dat de jeugd een 'probleem van de laatste tijd' is...
Waar zeg ik dat jeugd een "probleem van de laatste tijd is"? De huidige jeugd is op veel vlakken hetzelfde als de vorige generatie, maar op heel vlakken ook anders. Wat mij het meeste opvalt is de hoeveelheid waarin de huidige jeugd zich "verloedert". Het voorbeeld wat je daarbij gaf vind ik ook niet toepasselijk. Het gaat er mij om dat tegenwoordig alles ontheiligt lijkt te worden. Ik zal je daarbij vertellen dat ik een zeer openminded persoon ben en altijd ben vooruitgang. Maar daarbij ben ik wel een romanticus en een traditioneel persoon die nog in heiligdommen geloofd.
Het raakt mij ook sterker, omdat het nog een deel over mij gaat. Ik zelf kom ook nog maar net kijken met mijn 22 jaar en schrik dus van de veranderingen die de jeugd laat zien die 4-5 jaar na mij zijn geboren.
Citeer:
De verschillen die je ziet met de 'jeugd van tegenwoordig' en jou eigen jeugd zijn een teken van leven in een bewegelijke maatschappij. Ik vind dat een goed teken. Je zegt dat de taal verloederd en daar heb je een punt maar ook dit is een teken van leven. De ontwikkeling van de SMS-taal is een facinerende ontwikkeling en moet bestudeerd worden. Er zijn zelfs nieuwe kunstvormen uit voort gekomen, of heb je nog nooit gehoord van het SMS-gedicht? Ik vind het ook belachelijk als men te lui is een -n achter het woord renne te plakken... Maarja, wat wil je eraan doen?
De enige talen die niet veranderen zijn dode talen. Of zou je graag zien dat het Nederlands zich omvormd naar de overleden staat waarin het Latijn zich bevind?
Ik ben bekend met de msn-taal en sms-taal, ik doe er zelf ook een deel aan mee. Dat is ook niet mijn probleem met de verloederin van de taal. Mijn irritantie zit het in het feit dat ik met mensen geacht wordt samen te werken, die nog geen enkele zin zonder spellingsfouten kunnen schrijven. Hoe moeten deze mensen zich later in het bedrijfsleven gaan redden? Zie jij het voor je dat officiële documenten straks zO gEsChReVeN gAaN wOrdEn?
Citeer:
Zelfwaarde bestaat niet meer?
De moeilijke kids waar ik denk dat jij het over hebt hebben juist een overgrote zelfwaarde. De interesse gaat volledig uit naar het bevredigen van de eigen verlangens. Hoe kan je mogenlijk nog meer waarde aan je zelf hechten als door het direct bevredigen van je eigen verlangens zonder na te denken over wat de ander wil? "Ik heb zin in seks, dus zal ik dat doen... Met wie en hoe dat bepaal ik zelf wel..." "Jou kop staat me niet aan dus je krijgt een knal, omdat ik dat wil"
Deze kids geven zichzelf een grotere waarde dan hun omgeving...
Ik denk dat dit een verschil in observatie is. Ik zie bij deze kinderen geen hoge zelfwaarde, maar onzekerheid en peer pressure. Alles moet gedaan worden om er maar bij te horen, kleding, make-up en je lichaam maar “weggeven”. Natuurlijk besef ik dat dit een gigantische generalisatie is en dat het ook iets is van alle tijden. Echter vind ik de manier waarop er getracht wordt om “erbij te horen” beangstigend, omdat het steeds vaker mensen voor het leven beschadigt.
Citeer:
En intelligentie wordt gezien als een minpunt?
Ook deze stelling is gemakkelijk te ontkrachten. Intelligentie wordt niet in het algemeen gezien als minpunt. Er wordt enkel op een andere manier naar gekeken.
Een kind die zich continu uitslooft voor een docent en laat zien dat hij de antwoorden weet op de vragen die de docent stelt wordt gezien als een nerd... En daar ben ik het mee eens. Maar neerkijken op uitslovers is iets anders dan neerkijken op intelligentie.
Als ik wederom generaliserend kijk naar de huidige cultuur onder de jongeren wordt er zoveel mogelijk gedaan om intelligentie te verhullen. Het gaat namelijk allemaal om de looks en het imago wat iemand heeft, erg oppervlakkig allemaal. Natuurlijk is dit ook weer iets van alle tijden, maar wederom vind ik de mate van de huidige trend wat extreem worden.
Ik begrijp dat ik mogelijk als een conservatieve zeurpiet klink, echter ben ik hier niet aan het klagen of mopperen of aan het nostalgeren. Eerder ben ik aan het pleiten voor respect voor het leven en jezelf, iets wat ik momenteel te weinig geuit zie worden in de maatschappij.