Dat zijn van die dooddoeners Hopper.
Ik snap dat je het goed bedoelt, maar niemand en dan ook niemand heeft iets aan "heb vertrouwen in jezelf", behalve 10 jaar later wanneer ze dat vertrouwen hebben ontwikkeld en dan terugdenken aan al die keren dat iemand dat tegen ze heeft gezegd, zonder dat ze er toen wat aan hadden.
Als iemand weet dat iets een onmogelijkheid is dan is "vertrouwen hebben in jezelf" geen oplossing die dat opeens wel mogelijk gaat maken. Je kunt er best op vertrouwen dat als iemand zegt "ik kan dat niet" dat het dan ook echt zo is. Het is heus niet altijd faalangst of een verkeerde inschatting van de eigen mogelijkheden.
Sterker nog, bij veel mensen, vooral zieke mensen, is "het kan niet en het gaat niet" vaak gewoon de harde waarheid. Als een behulpzaam iemand of familielid dan zegt "gewoon harder proberen" dan voelt de persoon zich zeer onbegrepen en ervaart een groeiende afstand tussen zichzelf en die andere persoon. De persoon weet dan dat hij/zij niet bij die andere persoon terecht kan voor hulp.
"Als je denkt dat je iets niet kan, dan kan je het ook niet" is ook zo'n cliché en dooddoener, omdat het er van uit gaat dat dit in alle gevallen zo is. Ook als je denkt dat je iets wel kan, kan je sommige dingen nog steeds niet, en dan moet je wel de grootste ontkenner zijn om dan te blijven volhouden dat je het wel kan. Wat stel je voor, denken dat je maar alles kan, irrespective of your experience?
Wijsheid is begrijpen welke dingen mogelijk zijn en welke dingen niet mogelijk zijn, en dan een pad van vooruitgang kiezen langs de mogelijkheden. Dit pad is namelijk het enigste wat effectief is. Je kunt niet door een muur lopen.
Ik snap dat het niet jouw taak is om mijn mogelijkheden te kennen en benoemen, maar als ik zeg dat ik blij ben dat ik geen geesten zie omdat ik me niet zou kunnen afschermen, mag je er gerust van uitgaan dat dat klopt. "Iedereen kan het leren" is net zoiets als "iedereen kan computerprogrammeer worden als hij/zij maar hard genoeg z'n best doet", alsof je met voldoende motivatie een gebrek aan aanleg kan overwinnen. (Zelfs als dat zou kunnen zou het het domste zijn wat je met je leven kan doen, want je hebt ongetwijfeld ergens anders aanleg voor, wat je wél met veel plezier en gemak zou kunnen doen).
Ik geloof best dat "iedereen kan leren afschermen" uiteindelijk waar is, maar nu wil het geval dat, gezien mijn huidige blokkades, mijn visueel vermogen zeer beperkt is. Ik kan bijvoorbeeld geen wit scherm visualiseren en dit volhouden. Ik kan geen kleuren visualiseren. Op dezelfde manier als jij nu zegt "je kunt het leren" zegt ook jan en alleman dat ik kan leren visualiseren als ik maar hard genoeg probeer. Wel, zelf hebben ze dat nooit hoeven doen! Want de mensen die er mee werken, die ging het gemakkelijk af!!!
Dus het zijn allemaal mensen die praten over iets waar ze geen verstand van hebben. Maar ze vinden dat iedereen het moet kunnen (of zou moeten kunnen) en dus zeggen ze dat. Nee, dat is niet zo. Niet iedereen kan alles en niet iedereen kan alles leren. Theoretisch misschien. Vergezocht theoretisch. Maar het is de minst vruchtbare route om iets te leren wat je verschrikkelijk veel moeite kost en van enige vreugde gespeend gaat.
Nee, een persoon kan zich beter richten op de ontwikkelingspaden die voor hem wijd open liggen. Dat doe jij, dat doe ik, dat doet iedereen.
Mensen van allerlei vak doen dat trouwens. Laatst sprak ik met een kunstenares die dus niet kon begrijpen dat ik niks met tekenen, schilderen, boetseren, knutselen, muziekmaken, etc. etc., had. Zij was er heilig van overtuigd dat ik een van die dingen moest kunnen omdat voor haar creativiteit zich beperkt tot dat soort dingen en zij zich niet kan inbeelden (of niet wil accepteren) dat een mens oncreatief kan zijn. Maar mijn creativiteit uit zich in het maken van computerprogramma's, en dat viel buiten haar belevingswereld.
Dan krijg je zo'n gesprek als
"Ik kan dat soort dingen niet." "Natuurlijk kan je dat wel. Heb je dit al geprobeerd? Heb je dat al gedaan? Heb je wel genoeg je best gedaan?"
En iemand die heel erg goed is in paranormale dingen en die dus ten diepste beseft dat iedere mens paranormaal begaafd is, kan weer niet begrijpen of zich inbeelden dat er iemand is die het niet kan om wat voor reden dan ook. Omdat de redenen niet begrepen worden.
Ja, er is een pad naar paranormale begaafdheid en die is er voor iedere mens, maar dit pad kan voeren langs obtakels en muren en vele kronkelpaden.
|