Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 10:42:46

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 04-06-2008, 22:50:39 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-04-2008, 11:06:27
Berichten: 81
Locatie: almere
Met deze ervaring heb ik mijzelf lang uniek gevonden. Vele begrepen mij niet en vonden mij maar raar. Standaard verhaal eigenlijk betrefd zij die verder zelf willen denken dan hun neus lang is.

Maar goed. 10 jaar geleden, ik was 12 jaar, en was op mijn kamer. Was al bezig met denken over waar wij vandaan komen en gevoelens en gedachtes proberen te verklaren. Toen besefde ik me dat ik een zelf denkend leven was. Ik woonde toen al ong. een jaar niet meer thuis met m'n ouders en ik deed sindsdien dus mijn eigen 'ding.' Mijn eigen denken zette mij aan om te onderzoeken naar mijn eigen ontstaat. Het besef van dat ik op dat moment een zelf denken levend wezen was, vond ik toen overweldigend en confronterend.

Ik keek naar mijn handen en zei: "Dit ben ik." Ik keek om mij heen en dacht van: "Dit is mijn omgeving." Ik plaatste me in mezelf en schrok ontzettend toen ik dacht van: "Wat is dit allemaal? Waar slaat dit op? Hoe kan het dat ik hier ben? Wat is dit?"
(Okey, om het volgende te kunnen begrijpen is het misschien handig om jezelf eerst buiten jezelf te plaatsen. Stel jezelf voor als een superieur wezen met een onbeperkt denkvermogen.)
Ik kreeg een gevoel 'Voorbij' de gedachte van de vraag naar de schepping van alles. Het was en vind ik nu nog steeds niet te plaatsen. Het is meer een onbeperkt creatief vermogen die jou laat zien dat dit alles is ontworpen. Alleen jij zelf staat boven dit besef, het is een ontwerp. Je staat boven de schepping en ziet neer op wat is gemaakt. Voorbij je eigen bewustzijn plaats jij jezelf boven jezelf die al boven jou staat. En boven dat zijn er geen gradaties meer van niveau's maar is het meer te omschrijven als absoluut. In dat absolute bewustzijn rees de vraag bij mij naar boven: "Wat is dit?" En met dit bedoel ik DIT. Het leven zelf dus. Ik vroeg mezelf: "Waarom is dit? Maar WAT is dit?"

Ik hoop echt dat je het zal begrijpen. Ik ben nu 10 jaar verder en heb veel geleerd maar dit ben ik nog steeds aan het onderzoeken. Voor nu heb ik het absoluut bewustzijn genoemd omdat je vanuit zo een toestand een soort van absoluut besef heb van al wat is. Alleen de vraag "Wat is dit?" blijft nog over..

Goed, hopelijk ben ik niet de enige met zulk soort ervaringen. Anders merk ik het wel.
blessed be
clint

_________________
PEACE!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 05-06-2008, 07:05:51 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-06-2007, 11:58:12
Berichten: 568
Locatie: Noord-brabant
Hoi clint,

De vraag waar je me bezig bent is de vraag die vele zichzelf al hebben gesteld.
Maar het antwoord verschild per persoon.
Bewust zijn alleen krijg je al discussies wat het is.
Ook al is dat nu niet van toepassing hier op.

Het leuke vind ik deze zin.
Stel jezelf voor als een superieur wezen met een onbeperkt denkvermogen.)

In principe zijn we dat ook. Alleen moet je open staan voor dingen die je niet kunt bewijzen, en dat is voor vele een probleem, dat ze niet buiten de box kunnen / willen denken.
Hier op aarden zijn we wel superieur, we vinden dingen uit, en kunnen al goed dingen inschatten en vorm geven etc.

Maar als je boven je bewust zijn bent met de vraag wat is dit.

Dan zeg ik eerlijk dat ik geen idee heb wat het zou moeten zijn.
Uiteraard heb ik wel een mening van wat het zou kunnen zijn en waarom dit allemaal is.
Maar ik heb me erbij neer gelegd dat ik sommige dingen gewoon geen antwoord op krijg.
Zoals de vraag waarom leven wij hier en met wat voor doel.
We kunnen allemaal gaan speculeren waarom maar het antwoord zal je niet krijgen.
Het enige antwoord dat ik je kan geven op jou vraag is probeer het niet te vinden,
Leef zoals je wilt, en als je, je daar goed bij voelt zal het wel goed zijn.
En het antwoord op jou vraag zal wel beantwoord worden als het zover is.

Raar antwoord op een vage vraag, of een vaag antwoord op een rare vraag.
Maar succes en er zijn geen grenzen dus mag je het ooit te weten komen, dan hoor ik het wel.

Gr Carnesîr

_________________
So dark is my light,
My demons were so right to leave me here.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 05-06-2008, 10:45:04 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
Hoi Clint,

Ik zie dat je het begrip "absoluut" hebt ontdekt.

Je toestand zoals je beschijft komt ook precies overeen met wat de term "absoluut" in deze weergeeft:

"Geheel onafhankelijk en zonder binding met iets of iemand anders."

Vanuit deze staat van "zijn" kan je dan ook niks begrijpen, daar je jezelf hebt losgekoppeld van alles inclusief jezelf. Je ontkent op dat moment het "zelf" (zelfbewustzijn).

En dit klinkt misschien heel cliche, maar als je wilt begrijpen wat "Dit" is, dan moet je jezelf weer koppelen aan de "Aarde" en alles wat daarbij komt kijken. Dan kom je weer in de ervaring van het leven en wordt je stap voor stap bewust van wat "Al" is...
Zonder binding met het leven, geen bewustzijn in het leven.

Hoe meer je jezelf aard, des te meer jij bewuster kan creeeren en je leven vanzelf levendiger wordt.

Groetjes en veel plezier,

Thierry


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 05-06-2008, 11:00:00 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 09-02-2007, 20:53:10
Berichten: 74
Even een postje,

Ik heb het idee dat velen zoeken naar het feit zichzelf buiten zichzelf te plaatsen.
Ik begrijp het niet helemaal. Jij bent wie je bent door "iets" en jij leeft met iets voor iets.
Wat dit iets is moet je je toch gewoon niet afvragen anders raak je buiten jezelf en ben je niet meer geaard.
Met alle gevolgen van dien. Als ik hier een verklaring voor ga zoeken begrijp ik niet bepaald wat er staat.
is er de mogelijkl dat ioemand mij de situatie van hoger buwustzijn in simpele begrippen aan mij kan verklaren.
Ik lees dan wel de homerus en Mulisch maar sommige van jullie gaan toch echt te diep vvoor me.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 05-06-2008, 12:59:38 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Mooi dat je zo bewust bent van jezelf en je omgeving.
Wat ik jammer vind is dat je de mens als een superieur wezen ziet. Want dat is de mens niet. Ieder wezen is uniek in zijn soort. En dat maakt de een niet meer superieur dan de ander.
Verder sluit ik met bij Thierry aan. Bewustzijn is mooi, maar vergeet vooral het bewust op aarde zijn niet. Want naast het spirituele leven is het aardse leven net zo belangrijk.. Je bent hier niet voor niets.
Wanneer je je van beiden bewust bent en van daaruit aan jezelf werkt kom je tot een hoger bewustzijn, wat altijd in relatie staat met de aarde en jezelf.

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 05-06-2008, 17:35:14 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2007, 19:16:51
Berichten: 452
Locatie: Rozenburg
Allereerst, ik denk dat ik weet welke voor een ervaring je bedoelt.

Het is een verstikkende zijnsvolheid die je zomaar ineens plotsklapt zowel voelt als denkt. Het is het ineens synchroon lopen van alle verschillende onderdelen waar je psyche uit is opgebouwd. Een ondragelijk maar toch ook verlossend gevoel van zowel onmacht als overmacht.

Ik weet niet of je dit moet bestempelen als 'absoluut bewustzijn'. Ik denk dat je dit niet kunt doen, en een zekere 'onwetendheid' impliceert betreffende het hele begrip 'bewustzijn'. Bewustzijn is namelijk altijd bewustzijn van iets (Husserl). Het lege bewustzijn is pre-linguistisch, m.a.w. iets wat je alleen bezit voordat je beschikking hebt over bepaalde conceptuele werktuigen (de taal, het symbool, het beeld, etc). Het lege bewustzijn verkrijg je pas weer tijdens het doodgaan, althans, dat is mijn vermoeden (want ik kan dit uiteindelijk onmogelijk weten).

Ik zou eerder zeggen dat je dit fenomeen moet bestempelen als het pure bewust-zijn van het zijn-an-sich. Kortom, een pure gewaarwording van de ultieme 'betekenis' van het bestaan, los van het gereedschap wat je normaal gebruikt om de wereld te structureren. Het is het risidu van de bekende spiegelfase van de psychoanalytici, een ervaring van zowel de Ander als de Ik, die een zeer kort moment weer deel uitmaken van elkaar. Zijn impliceert altijd een meervoud (Ik ben, hij is, wij zijn), van de verschillende zijnden die zich beurtelings aanbieden in het bewuste, wat in principe maar van één enkel object tegelijk bewust kan zijn. Deze ervaring keert alles weer kort eventjes terug naar enkelvoud, naar het is in plaats van het zijn.

Voor de rest moet je hier niet teveel aan rommelen, denk ik. Anders verval je al snel in het 'elke x is eigenlijk y'-type denken, waarbij je het pure fenomeen op laat gaan in een groter conceptueel systeem, waardoor je precies de essentie verliest die er zo toe doet (oftwel, je vernietigt de ervaring dan voor intellectuele zekerheid).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 06-06-2008, 07:38:17 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-06-2007, 11:58:12
Berichten: 568
Locatie: Noord-brabant
mooi gesproken :wink:

_________________
So dark is my light,
My demons were so right to leave me here.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: absoluut bewustzijn
BerichtGeplaatst: 06-06-2008, 14:08:27 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-04-2008, 11:06:27
Berichten: 81
Locatie: almere
lieve mensen, bedankt voor jullie reacties :)

carnesir, het is te begrijpen dat men uitgaat van dat wat is bewezen door mensen waarvan zij uitgaan de waarheid te spreken; zoals wetenschappers. Vaak zijn het dromers en denkers die zich makkelijker open kunnen stellen voor andere perspectieven. Maar kan het zijn dat sommigen er niet aan toe zijn de Waarheid te kennen, endus het besef van een waarheid als een soort 'onbereikbaar' beschouwen? Kan het zijn dat een uitgesproken oordeel zich over jou velt endus jou je zwakheid aan anderen laat zien? Ik weet dat er een waarheid is en zoals jij mij bemoedigd, bemoedig ik jou terug met dezelfde woorden, met een andere intensie: "Leef zoals je wilt." :) thanx voor je aandacht en je woorden!

thierry, heel duidelijk heb jij jezelf tegenover mij weten te formuleren. Alleen koppel ik mij niet los van mezelf op zulke momenten. Ik sta boven het bewustzijn van mezelf van het bewustzijn van mezelf. Het voelt als de ruimte in het heelal, er is geen 'verder' meer en voorbij dat. In die staat ben ik me zeer bewust van mezelf alleen voel ik me allesomvattend. Om te leren zwemmen moet je het water in springen en om te begrijpen wat 'dit' is moet je bij 'dit' zijn, dus de aarde. Jouw formulering is mij duidelijk overgekomen. Maar is het een manier om ergens duidelijkheid over te krijgen door daar te 'zijn' of om te onderzoeken voorbij het onderwerp? Bijv, een boom heeft wortels. Wortelen aarden zich en voeden vruchten en zaden. Zaden planten voort etc etc... Een andere duidelijkheid kan zijn: hoe sterk is een boom, welke energie ontwerpt haar vormgeving, met welke andere soorten is het doel van een boom hier in deze omgeving etc etc... Jouw laatste woorden koester is met heel mijn hart: "Hoe meer je jezelf aard, des te meer jij bewuster kan creeeren en je leven vanzelf levendiger wordt." Key, thanx voor je bemoediging en duidelijkheid.

pinkeltjepuk, mijn woorden zijn: eerst heb je liefde dan heb je haat. Je hebt vreugde en je hebt pijn. Je word ouder en wijzer en begrijpt dat het liefde en vreugde is dat een mens zoekt. Maar pijn en haat heb je ervaren zodat je weet wat je kan missen en waarnaar je kan streven. Daarna begrijp je dat je een wezen bent dat leert, een wezen met een doel. Het liefde - haat, pijn - vreugde is slechts een onderdeel van je les. Je leert het beheersen om zo meester te worden van materie (je lichaam) en stof (je gedachte). Dan heb je een doel waarnaar je leeft. Dan onderzoek je naar fijnstoffelijkheid (je ziel en energie) en begrijp je dat je een deel bent van een bron waaruit alles is ontstaan. Vanuit dat bewustzijn begrijp je alles. Dit bewustzijn staat boven het bewustzijn van je aards instinct, endus genaamd hoger bewustzijn. Dit is mijn beschrijving voor nu, weet dat er vele andere en meer makkelijker te begrijpen manieren zijn van uitleggen. Kan het zijn dat jij op weg bent naar jouw eigen antwoord door op zoek te gaan naar dit begrip via anderen? Ik denk het wel ;)

amanda, de mens mag als superieur wezen worden gevonden, puur alleen al omdat het simpelweg kan. Niet dat ik vind dat de mens superieur is en de 1 beter dan de ander. Het is gelijkheid dat mij me bewust maakt van onze broeder- en zusterschap. En idd, bewustzijn en sterk geaard zijn kunnen een mens stabiliseren. Ik vind jou beschrijving verhelderend en ik sta graag achter bij je in de rij van de kassa van de spirituele bewustzijnsupermarkt :P Een ieder zou toch mogen werken aan het eigen aards en spiritueel bewustzijn?

sado, ik zal de eerste niet zijn die jou zegt je tekst meerdere malen te hebben gelezen voor het begrepen werd. Jouw woorden hebben dit gevoel dichter naar aardse begrippen gebracht, dank je. Je ziet pas de lucht nadat je bewust bent van je ogen en hiermee hebt leren omgaan en hebt begrepen wat lucht is. Tot die tijd refereer je beelden met voorafgaande ervaringen. Ook zo ervaar ik dit gevoel, ik kan het niet plaatsen in mijn referentiekader. Wel weet jij goed te beschrijven hoe het voelt om 1 te zijn met je omgeving. Doch het in de richting gaat van mijn uitleg, zou het kunnen zijn dat eenvoud allesomvattend is endus mijn en jouw uitleg te boven gaat. Misschien dat wij beide mogen begrijpen dat het niet de woorden zijn, maar de boodschap die anderen uitleg kan schenken. Dank je voor je wijsheid.

bedankt lieve mensen, godzijdank mag ik denken dat er mensen zijn die ook denken met hun ziel.
peace!
clint

_________________
PEACE!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl