Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:20:48

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30-01-2009, 12:17:22 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
@DT,

Citeer:
Helaas zijn wij (als mens) zo inge-wikkeld dat wij ons moeten ont-wikkelen om onszelf te leren kennen.

Haha, nou inderdaad: ingewikkeld EN/OF inge-WIKKELD (als een mummie zegmaar om maar een andere metafoor te gebruiken). :wink:

Citeer:
Goeie. De weg is natuurlijk een metafoor ...

Is ook zo. En voor de één is die "weg" een eenzame weg, of een hobbelige weg of een moeizame weg of een doodlopende weg, een flinke opgebroken weg, een zijspoor of als je sommigen hier mag geloven een regelrechte 4 baans-snelweg.
Maw ieder spiritueel proces is uniek.

Citeer:
In het ont-wikkelen van mijn inge-wikkeldheid leer ik mijn ware ik steeds beter kennen. Dat brengt me niet dichter bij mezelf dan ik al was maar laat me wel zien waarom ik doe wat ik doe (en geeft me de kans dat bij te sturen).


Vertel.
En wie/wat is jouw ware ik wat je tot nu toe hebt leren kennen??

@julia:
Citeer:
Iedereen lijkt het wel met je eens te zijn hier..
Dan zou er toch geen probleem zijn, zou je denken?

Misschien hebben ze wat meer tijd nodig.... :wink:

groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-05-2009, 10:10:35 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-12-2008, 15:21:10
Berichten: 289
Locatie: Kerkdriel
Mensen maken het voor zich zelf inderdaad inge-wikkeld, terwijl het woord ont-wikkelen duid op het loslaten, dus terug naar de basis. Dus de dingen laten voor wat ze zijn, een zijn met. Zo ook met problemen, laat ze voor wat ze zijn, probeer niet alles op te lossen, vertrouw.
Het leven doet ook niet moeilijk dan wel makkelijk, het leven is, dus waarom zou je niet gewoon zijn in plaats van het leven complexer te maken en voort te stellen dan dat het is? Ont-wikkeling gebruiken we ook zovaak in de taal, het ligt voor de hand. Ach, het is een kwestie van zien of niet zien wat dat betreft :P
Waarom überhaupth ook dingen willen ervaren, ga eerst jezelf maar eens ervaren! Waarom die drang? Waarom contact willen met je gids? Waarom contact willen maken met geesten? Waarom überhaupth iets willen bereiken waarvan je niets eens weet wat het is. Het lijkt de onmogelijke zoektocht naar verlichting wel :rolling:
Zijn in plaats van doen is de sleutel.
Ik snap ook best dat mensen op zoek gaan naar voldoening en een beeld hebben dat ze niet perfect zijn. In deze maatschappij wordt je dat immers continu wijs gemaakt aangezien het gebasseerd is op een nadrukkelijke dualiteit. Denk aan dingen zoals beter.
Voor de rest kan ik me goed in je verhaal vinden miracle, het spijt me :oops: :lol:

Citeer:
Haha, nou inderdaad: ingewikkeld EN/OF inge-WIKKELD (als een mummie zegmaar om maar een andere metafoor te gebruiken).
:D

_________________
If you cannot find the truth right where you are, where else do you expect to find it?
Dogen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-05-2009, 19:39:45 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Dreamwalker schreef:
Beste Miracle,
Ik hoop dat ons dit gaat lukken. Ik heb globaal over de reacties heen gelezen, en ik merk dat de grootste groep mensen het wel met je eens is. Toch heeft niemand eerder stappen ondernomen om er iets van te zeggen. Het is ook niet makkelijk natuurlijk. Vandaar ook mijn complimenten. Dit getuigt van een sterk karakter. Volledig achter je mening staan, ook al is deze mogelijk in strijd met de mening van 90% van de andere forumbezoekers.

De spiritualiteit boven alles willen beschermen, opdat mensen in de toekomst op de juiste manier spiritualiteit gaan zien en beoefenen, is een daad van liefde. Wat mij betreft zou ieder nieuw forumlid eerst even dit topic moeten lezen, alvorens er actief aan deel te nemen. Maargoed, dat is tegen de regels van dit forum, en -in principe- die van spiritualiteit, in.

Ik sta achter je, en ik hoop met mij nog vele anderen.

Blijf jouw boodschap doorgeven :wink:

Warme groet,
Dreamwalker



Hoi Dreamwalker

Bedankt voor je reactie en steunbetuiging. Ik ben zelf ook door schade en schande wijs geworden. Nog geen drie jaar geleden heb ik nogal wat meegemaakt op het gebied van spiritualiteit en de gevolgen kwamen hard aan. Daarom heb ik dit stuk ook geschreven omdat het gebrand staat in mijn hart en omdat ik wil dat niemand die zelfde fout maakt die ik heb gemaakt.

Het is positief dat spiritualiteit nu zoveel aandacht krijgt, vroeger was het onbespreekbaar. Ik vind het wel belangrijk dat alles in de juiste context wordt geplaatst en daar zit momenteel het probleem.
Ik begrijp dat mensen op onderzoek uitgaan, maar verlies niet het doel uit je oog. Integriteit is belangrijk. Liefde is niet een term, maar een term met inhoud. Spiritualiteit is ook niet een woord, maar een woord met inhoud.
Ik vind het belangrijk dat mensen daarvan bewust zijn, voordat ze zich gaan bevinden in een wereld die ze niet kennen.

groetjes
Miracle

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-06-2009, 20:34:42 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
helemaal mee eens!

en zo zie je maar dat woede en kwaad woorden ook goed kan zijn! omdat ook heel krachtig een warheid naar voren kan brengen!

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-09-2009, 22:54:17 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-09-2009, 17:30:22
Berichten: 11
Opmerkelijke post, sterke waarheid zoals al velen aanhaalden.
Wel het enige wat ik eraan kan toevoegen.
De mensen die op spiritualiteit teren die naar buiten gericht is hebben hier ook hun eigen les aan!
Zelf ken ik een vrij extreem "geval", alles en iedereen geloven en aliens hier en aliens daar en 2012 enzovoorts en theorie hier en daar en dat medium zei dit .
Punt is, deze dame heeft er een les in. Namelijk "Aarden".
Haar kruinchackra is ... gwn veel te open

Dus ik ben het wel met je eens .. het is lastig om veel van deze mensen vol van zichzelf te zien met hun "spirituele" belevenissen (vaak van iemand anders)
maar och boos kan je moeilijk zijn op het kind dat niet beter weet.

Zelf zal ik mijn grootste fout dan maar eens toegeven hier :p
"lenormand" kaarten en controle willen krijgen over alles in de toekomst.
Alles weten verneukt het nauw net ^^ (took a while before i got that :P )


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-09-2009, 13:47:38 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-05-2009, 14:13:18
Berichten: 1046
Locatie: Groningen
Wow ben er echt mee eens
en goed geschreven

_________________
๏๏ ๏̯͡๏ 。◕‿◕。 ツ ಠ_ಠ


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-10-2009, 08:01:36 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Vin V schreef:
Om eens een tegenreactie te geven, waarom denk jij dat je wel juist zit?
Denk je dat omdat je ervaart dat je wat van je leven begrijpt( je zet je open voor dingen, en het lijkt alsof je begrijpt waarom je leeft).
Maar is dit ook niet een aangenomen waarheid?
Ik ben graag benieuwd naar jullie visie hierop, hoe leven jullie, en van welke 'lessen' denken jullie wat te leren.
Hoe ervaren jullie deze lessen, komen jullie bijvoorbeeld mensen op straat tegen??
Voelen jullie na de lessen ook 'lichter' of wat dan ook, voel je dat je dichter bij je bron komt?
Voel je dat je oude overtuigen, Egoistische handelingen enz kwijt bent geraakt?
Lijkt mij voor mensen van buitenaf, en voor mezelf heel handig als het eens wat dieper gaat.
Dus ervaringen gedeeld op niveau wat je raakt, niet een tekst van ja probeer je best te doen om niet teveel dit, nee puur de ervaring. Wat voelde jij op dat moment, waarom kwam je tot inzicht enz.

Ik denk dat je van het bovenstaande stuk tekst een nieuw topic moet openen. Erg interessant, maar past niet bij dit topic.
--
Vin V schreef:
Voor mijn gevoel ben ik het met je eens dat veel mensen spritualiteit, geloof of wat dan ook misbruiken.
Maar denk jij, door dit bericht en vele gedachten van andere forumleden, Spiritualiteit nieuw leven in te blazen? Ben je misschien zo gehecht aan het woord Spiritualiteit, dat je het zo zuiver mogelijk wil houden?

Het maakt mij niet uit welke naam je aan iets geeft. Het gaat om de intentie erachter. We zitten hier op een spiritueel forum dus valt alles wat we hier zeggen onder dit label. De discussie wat spiritualiteit inhoud is niet interessant, wel hoe mensen in het leven staan en te doen wat werkt en te laten wat niet werkt.
Vin V schreef:
Hoeveel mensen hebben geprobeerd om hun geloof te redden,met dezelfde intensie als jou. Welke godsdienst of wat dan ook heeft nu nog alle zuivere lessen?
Is het daarom niet beter om nu nog uit deze 'spiritualiteit' te stappen, en er maar weer een nieuw naampje aan te geven? Of beter nog, helemaal geen naam. Wetende dat ook deze nieuwe verzonnen naam, misschien wel weer vol komt te zitten met leugens.


Ik wil spiritualiteit niet redden. Ik zie het ook niet als geloof, maar meer als een " Label" die mensen bijeenbrengt die proberen uit te vinden welke middelen helpen bij persoonlijke groei. Het mooie van spiritualiteit is dat het niet te pakken is. Niet te vormen is in een boek. Het is van niemand en daarom van iedereen. Er kan dus ook geen macht op uitgeoefend worden. Het hoeft dus ook niet gered te worden. Mijn zorg is dat de functie van het "label" verstoort wordt en daardoor mensen spiritualiteit "misbruiken" voor andere doeleinden. Hierdoor wordt het moeilijker voor mensen om soortgenoten te vinden.

Vin V schreef:
Buiten dit allemaal niet bedoeld als negatieve post :D.
Ben blij dat er mensen zijn zoals jullie, nadenkend en niet zomaar met de grote groep meegaan.

Je post is super positief. Het geeft een andere wending aan deze post en dat is goed, leuk top!

Vin V schreef:
Al slotzin zou ik graag nog wat willen vragen.
Wie weet wat er is na de dood, deze vraag beantwoorden vanuit jezelf!! Dus laat alle dingen los die gehoord of gelezen zijn, wat is dan het antwoord?

Veel geluk,

Kevin Vermeulen

Alles wat jij denkt dat er is.

jij ook veel geluk en liefde,

Gert-Jan.(miracle)

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26-10-2009, 15:07:51 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2009, 15:22:10
Berichten: 36
Locatie: Apeldoorn
Hallo, :P
Ik denk dat je het ook best als positief kunt zien dat spiritualiteit zo in de belangstelling staat. Zoals Miracle zelf ook als zei, het maakt het bespreekbaar. Daarnaast denk ik ook dat het goed is dat mensen zo in elk geval een idee hebben van spiritualiteit in de zin van, dat er meer is voorbij het materiële. Ik denk dat het allemaal goed is zolang het mensen gelukkig maakt. Ik denk dat wanneer iemand helemaal weg is van spirituele dingen en zich daarbij goed voelt, het altijd nog beter is dan wanneer iemand bezig is met het het zuur maken van de levens van anderen.

Wat betreft contact met gidsen en engelen. Ik denk ook niet dat contact daarmee belangrijk is. Ik denk echter dat het wel kan helpen en als het mensen gelukkig maakt is het denk ik alleen maar goed. Een engel of zuivere gids kan best een goed advies geven. Niet te vergeten dat heel veel goede spirituele informatie (wat naar mij idee informatie is die erop wijs dat we Liefde en vreugde zijn) van nu en vroeger komt van contact met engelen en gidsen.
Het kan denk ik best werken, zolang je uit bent op Liefde. Zolang je alleen uit bent op je eigen geluk en niet dat van anderen schiet je er niet veel mee op.
Ik denk niet echt dat spiritualiteit misbruikt wordt. Ik denk dat je echt van misbruik van spiritualiteit kunt spreken als mensen gaan denken dat ze door een of andere “spirituele” ervaring beter zijn dan anderen, of als er mensen worden bedrogen of overheerst . Niet dat dat niet gebeurd, maar er kunnen best workshops over engelen enzo worden gegeven zonder dat hiervan sprake is maar daar zullen de meeste het wel mee eens zijn.
Ik denk dat tussen alle media aandacht ook best goede dingen zitten. Ik vind amusemenstgerichtheid niet zo erg. Dat kan prima samengaan met inhoud. Ik denk dat het prima is om mensen enthousiast te maken, maar dan wel met zuivere informatie. Ik ben er best blij mee dat tijdschriften als Happinez het goed doen want er staan vaak best goede artikelen in. Je zou de grote aandacht die er nu is voor het spirituele ook als een soort tussenstadium kunnen zien. In het geval een programma of artikel niet erg nuttig is is de “drempel “ misschien lager voor iemand om naar de bibliotheek of een boekhandel te gaan om daar een boek te vinden waar meer nuttige informatie in te vinden is. Al die media aandacht kan net een aanleiding zijn voor mensen om wat verder te zoeken.

Ik ben hen eens met dat het bij spiritualiteit in wezen om jezelf gaat, wat voor mij inhoud dat je beseft dat je Eeuwige Liefde bent en dus ook liefdevol handelt.
Ik begrijp het wel als er gezegd wordt dat spirituele informatie zuiver gehouden moet worden. Ik denk dat dat vooral een kwestie is van, liefdevolle bedoelingen hebben en niet alles zomaar aannemen. Zoals Dreamwalker eigenlijk ook al zei. Ik kijk als ik een boek lees vaak naar of de schrijver uit eigen ervaring schrijft of alleen maar uit wat hij of zij heeft gelezen, en ik vind het altijd belangrijk dat de schrijver het is over belangrijke uitgangspunten, namelijk dat iedereen Eeuwige Liefde is. Anders spreekt een tekst me vaak weinig aan.

Ik ben het eens met wat er gezegd werd over foto's. Meestal weten jij en je familie en vrienden veel beter wat er in je speelt.

Over 2012 weet ik het niet helemaal. Ik denk ook wel dat er iets meer is. Ik deed een keer mee aan een meditatie, de harmonic condordance of convergence heette het. Toen stonden de sterren in een bepaalde stand en ik kon wel merken dat de sfeer toen anders was.

Ik denk ook niet dat het spirituele en paranormale hetzelfde zijn. Hoewel ik het woord spiritueel in het bovenstaande tekstje op verschillende manieren heb gebruikt houdt het voor mij in het zien van onschuld, vriendelijkheid, vergeving. Ieder mens is goed van binnen, onveranderlijk. Het paranormale gaat meer over het waarnemen van energie. Ik zie dat inderdaad meer als een hulpmiddel. Het spirituele (liefde) is het belangrijkst!

Groetjes,
Silverstar

_________________
Then you look at me, and I always see, what I have been searching for. I was lost as can be, than you looked at me,
and I am not lost anymore.
Van het nummer "Then you look at me"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-11-2009, 10:26:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 07-11-2009, 19:14:29
Berichten: 39
Ik vind dit schitterend, iedereen heeft gelijk maar zeggen toch niet wat andere zeggen?

Moderator
denk dat je grofweg een tweedeling kan maken in heel het concept spiritualiteit. En die grens heb je net ontdekt. De ene (valse) vorm van spiritualiteit legt de focus buiten jezelf (2012 als jaartal, ufos, gidsen, etc) en de andere ware vorm van spiritualiteit legt de focus naar binnen (naar jou zelf, hoe zit je in elkaar, wat raakt je etc).

Groentje
Echter denk ik dat het er maar net aan ligt wat je nou eigenlijk verstaat onder 'spiritualiteit'.
Je zou ook kunnen zeggen 'leven'.
Ik zie het leven als spirituele ervaring, en dat betekent dat het zowel de negatieve als positieve dingenbevat.
Die dualiteit hebben we op aarde nodig om te ontdekken wie we zijn.
Dus iets wel of niet spiritueel vinden is voor mij persoonlijk niet aan de orde.


En we zijn denk ik allemaal met een heleboel verschillende 'wensen' op aarde.
Wensen om ervaringen op te doen die de mens rijk maken en de ziel doen jubelen van genot. (ook als dat door schade en schande wijs worden betekent)


Ik heb een aantal ding "wetenswaardigheden" gemarkeerd om te kijken waar het nu stokt?

Leerfase voor mensen.
Op school werdt mij dingen geleerd die ik kon gebruiken indienst van de maatschappij.
Maar wat mij niet geleerd werd is spiritualiteit.
Als we nu dit maatschappelijk accepteren dan zal er wat meer duidelijkheid komen over wat wel mag/kan of niet.
Dan bedoel ik ying en yang, dualiteit, deze is in de mens ingebouwd en zal altijd blijven bestaan. ( dit heet ook een leerproces )
Vandaar dat we waardes en normen kennen. ( ja ik weet het, die verdwijnen langzamerhand )
Maar dan weten we maatscappelijk waar we ons aan te houden hebben.

Diversiteit is een deugt als er normen en waardes zijn.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-01-2010, 19:19:26 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-01-2010, 10:44:20
Berichten: 40
ik ben het eens met wat je geschreven hebt miracel jammer dat met deze tekst je mensen alleen niet wakker kan maken :D

_________________
Controle the thing you can't controle to gain controle.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 14-01-2010, 20:26:29 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-11-2009, 20:02:48
Berichten: 291
Zo, die staat! Dat was een erg oprechte en juiste tekst! Ik ben het er zo mee eens dat spiritualiteit word misbruikt! Mediums die totaal niet spiritueel zijn maar een beetje lopen te gissen en gewoon goed zijn in psychologie. Het is zo moeilijk om een echt spiritueel medium te vinden. Mensen liegen er in omdat het zo makkelijk is om te zeggen: dit zie ik, zo is het en jij kan het niet zien. Dan kan je de persoon alles wijs maken als die jou gelooft.

Het maakt me misselijk

_________________
Wij mensen zijn net als kleine kinderen met blokken.
We bouwen een toren gooien hem plat.
En maken een nieuwe mooiere en hogere toren.

Auteur: God


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-02-2010, 12:48:39 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 16-02-2010, 12:42:25
Berichten: 1
Alexander Pope schreef: 'Een ding is duidelijk: alles wat is, is goed. Iets is alleen verkeerd vanuit het perspectief van de toeschouwer, niets anders.'


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2010, 18:37:04 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-02-2010, 16:23:24
Berichten: 86
Locatie: Hoogwoud (Noord-Holland)
The Void Dragon schreef:
Zo, die staat! Dat was een erg oprechte en juiste tekst! Ik ben het er zo mee eens dat spiritualiteit word misbruikt! Mediums die totaal niet spiritueel zijn maar een beetje lopen te gissen en gewoon goed zijn in psychologie. Het is zo moeilijk om een echt spiritueel medium te vinden. Mensen liegen er in omdat het zo makkelijk is om te zeggen: dit zie ik, zo is het en jij kan het niet zien. Dan kan je de persoon alles wijs maken als die jou gelooft.

Het maakt me misselijk


van hetzelfde,
bewijst dat je de meeste mensen niet kan vertrouwen,
en dat raakt me wel..

_________________
Moed is pas als je hebt ontdekt dat er ook een kans is dat je verliest
Wicca <3
Seira, You'll be in my Heart. BB.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-03-2010, 22:35:21 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 28-02-2010, 14:55:57
Berichten: 28
Locatie: Groningen
Ik kan mij er eerlijk gezegd niet kwaad om maken, ik word er eerder verdrietig van dat zoveel mensen inclusief ikzelf in angst leven. By the way de Uri Geller show is niet het enige dat doordrenkt is met sanatisme, helaas :( .
Ik ben zelf een groot aanhanger van Deepak Chopra, misschien kent iemand hem misschien niet. Hij is mijn ogen een ware spirituele man, geen new age bla bla grandioos shit, nee gewoon het beoefenen van Dharma of Dhamma.
Een boek van hem wat ik iedereen zou willen aanraden is Vuur in het hart. Het is speciaal geschreven voor jeugd en is dus erg overzichtelijk en zonder ingewikkelde dure woorden. Ik heb er zelf heel veel steun aan gehad. Hieronder kun je een link vinden mocht je interesse hebben.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Het is ook Ironisch dat alle geloven gebasseerd zijn op het principe van Dharma maar met elkaar vechten om wie de beste manier van uitvoering heeft. Voor mensen die dit principe niet kennen, het is theoretisch vrij simpel.
Blijf weg van slechte of zondige daden.
Vericht zelf goede daden.
en blijf doorgaan met het zuiveren van je geest.
Dit is natuurlijk een snelle uitleg. Om bijvoorbeeld weg te blijven bij slechte of zondige daden(acties) moet je eerst vast stellen wat deze zijn. Voor mij betekend dit, elke actie zowel fysiek als mondeling die andere wezens beschadigt. Doe zelf het reken werk maar :wink: Het zijn 3 simpele regeltjes, zo lijkt het, maar de uitvoering hiervan is een levenswerk :)

_________________
in pursuit of happiness
total togetherness

its such an elusive thing
so we hope and sing
mount everest

climb it and never rest
limbs get sour and even spine get test


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-06-2010, 22:38:09 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
Dat spiritualiteit wordt 'misbruikt' staat aardig buiten kijf. Echter is het opzich niks bijzonders. Alles kan worden misbruikt (en wordt dat ook). Wetenschap wordt misbruikt, liefde wordt misbruikt etc. Maar...uiteindelijk leven we allemaal ons leven zonder gebruiksaanwijzing. We moeten er allemaal achterkomen hoe we ons leven het beste kunnen leven. Ook ik ben door zo'n fase gegaan waarin ik spiritualiteit verhief, en nu jaren later er achter ben gekomen dat spiritualiteit maar een woord is, een label. Alleen al door het label 'spiritualiteit' creeer je naar mijn idee een splitsing, die er helemaal niet is. Leven = spiritueel. Maar dit gaat weer een andere kant op. Wat ik wou zeggen is dat je wel een idee kan hebben, een idee waar je sterk achterstaat, waarvan je aardig bent overtuigd, maar uiteindelijk weet jij het ook niet. Het leven blijft een groot raadsel. Dat we niet buiten ons moeten zoeken voor 'spiritualiteit' kan natuurlijk ook weer een reactie zijn op het extern zoeken. Wellicht een reactie die waarheid bevat, maar misschien ook niet. Zelfs daar moet je dus kritisch over zijn. Als je even alle kennis en aannames uitschakeld, waarom zou er dan geen redding kunnen komen van iets externs? Dat we een dergelijke zienswijze hebben gekregen kan het gevolg zijn van onze ge-individualiseerde samenleving (je staat er alleen voor). Toch praten we vaak over het helpen van andere mensen, en dat dit een nobel doel is, maar dat iets externs (engelen/aliens/goddelijke interventie enz.) ons zou helpen, is dan weer bespottelijk. Dit sluit aan op jouw opmerking dat "alles om jou draait". Weer de vraag, wat geeft jou die indruk? Het is denk ik veilig te zeggen dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden en leven, maar draait het allemaal om jou alleen? Alles wat je doet heeft inderdaad invloed op jouzelf, maar net zoveel van wat wij doen heeft invloed op anderen, en dus op de hele wereld. Zou je een dergelijk statement ook maken wanneer je deel uitmaakte van een hechte samenleving waarin de levens van elk persoon elk ander duidelijk beinvloed? Ik haal dit alleen aan om duidelijk te maken dat jij een perspectief op het leven en dus spiritualiteit hebt, welke kan verschillen afhankelijk van je context. Het is daarom erg moeilijk om te zeggen wat nou 'juist' is, omdat je het grote plaatje niet ziet. Misschien weet je dit zelf ook wel, maar toch wou ik het even zeggen :-)

Dat we alles vanuit onszelf zouden moeten kunnen is ook een aanname. Wellicht heeft een reading voor iemand wel erg veel nut. Die persoon kan net dat stukje steun nodig hebben om verder te komen. Je zegt dat jijzelf het beste weet wie je bent, maar is dat werkelijk zo? Ik kan vele voorbeelden opnoemen waardoor dit niet het geval zal zijn. Mijn beeld kan vervormd zijn door slechte ervaringen, door patronen, door foute overtuigingen etc. Als iemand met een gave om mensen te 'lezen', jou een ander beeld van jezelf kan geven, kan dat vreselijk nuttig zijn. En altijd moet je zelf kritisch blijven, kijken wat je eigen motieven zijn om iets te geloven of niet te geloven, en niet blindelings iets aannemen als zijnde de waarheid, echter geldt dit voor alle kennis. Wat je met die informatie doet is je eigen verantwoordelijkheid. Het hoeft niet altijd een enorme verandering teweeg brengen, maar het kan je een ander perspectief bieden, wat jou subtiel toch kan beinvloeden. Het is maar een voorbeeld.

Het weten van de waarheid kan ook een hele negatieve uitwerking hebben op iemand. Dan moet je jezelf de vraag stellen wat belangrijker is; het weten van de waarheid, of hebben van een aangenaam en productief leven. Stel je bent Christen, en je gelooft in een externe God. Is het dan belangrijker dat die persoon erachter komt dat er wellicht geen God is, of dat die persoon door dat geloof een prettiger leven heeft en blijft doorgaan met zijn vrijwillegerswerk?

Je zou je er niet kwaad om moeten maken. Dat dit gebeurt is puur menselijk, en ja het is soms ergerlijk, maar het zal pas verdwijnen wanneer we een beter beeld van de waarheid hebben, een paar pagina's van de handleiding des levens. Je kan er mensen op wijzen, dat doe jij met je eerste post, en verder hoef je volgens mij niet te gaan. Het is alweer bijna 1,5 jaar verder dus wie weet hoe jouw visie is veranderd.

Wat betreft mijn visie, deze is volgens mij al wel langsgekomen, dat is dat 'spiritualiteit' niks meer of minder is dan het leven (zowel als zelfstandig naamwoord als werkwoord) zelf.

_________________
Joy is the key


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl