Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 18:59:38

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Hoe veilig voel jij je?
BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 08:59:28 
Elf
Elf

Is het je ooit opgevallen dat de mensen die om jou heen zijn jouw spiegels zijn? Onbewust zijn wij opzoek naar gelijken. Iemand waarbij we ons vertrouwd en veilig voelen. Veiligheid en je vertrouwd voelen is wat je leert in je opvoeding. Dit is voor iedereen anders. Hier komt dan ook : Een man zoekt een vrouw die op zijn moeder lijkt. Een vrouw zoekt een man die op haar vader lijkt, vandaan. Dit is een metafoor en kan natuurlijk ook andersom worden gebruikt. Deze veiligheid is in veel gevallen een schijn veiligheid. We zoeken mensen in onze omgeving die deze veiligheid waarborgen en tegelijkertijd maken we ruzie met ze, veroordelen wij hun omdat ze ons spiegelen met ons verleden en met ons zelf.

Nu is het ook zo dat wij met mensen te maken krijgen die we niet zelf uitkiezen. Denk maar bijvoorbeeld aan collega's. Het grappige is dat je daar ook automatisch weer die veiligheid zoekt. Bij de ene collega zul je, je hart luchten en bij de ander blijf je oppervlakkig? Waarom.. omdat je, je prettig voelt bij de een en angstig bij de ander.

Nu komen we op een interessant stuk uit waarbij wij als "spirituele" mensen zeggen.. Ja maar.. Dat angstige gevoel is mijn gevoel. Ik moet vertrouwen op mijn gevoel, want dat is de waarheid. En dat is voor JOU inderdaad waar. Want die ander is een bedreiging voor jouw veiligheid. De fout die velen van ons helaas maken is tegen anderen zeggen dat die persoon waarbij JIJ je niet veilig voelt, een fout of vervelend persoon is. Uiteraard ontvang je bevestiging van je vrienden en van je collega's. Want zij zitten in dezelfde veiligheidszone.

Wanneer je, je buiten je veiligheidszone durft te stellen. Dus uitstijgt boven je opvoeding en alles wat je tot nu toe hebt geleerd en je gaat verdiepen in andere "onbekende" tereinen dan veruimt je veiligheids gevoel zich. Je groeit en komt erachter dat je hebt geoordeelt omdat je bang was. Bang dat die ander jou pijn zou doen en zou kwetsen. Je komt erachter dat je, jezelf hebt beperkt door alleen mensen om je heen te verzamelen die jou bevestigen in plaats van bekritiseren.

Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat hoe veiliger je, je voelt hoe verder je ontwikkelt bent. Vandaar dat de meeste uitvindingen ook worden gedaan in het westen omdat daar een gevoel van veiligheid en vrijheid is. In gebieden van dictatuur of oorlog blijft een land en dus ook vaak de mensen stil staan omdat ze in gevecht zijn met hun omgeving.

Tja.. In hoeverre ben jij in oorlog met jezelf en met je omgeving? Hoe veilig voel jij je? Hoever ben jij je angst ontgroeit en heeft je blik zich verruimt? Dit is in mijn optiek de kern van spiritualiteit. Om leren gaan met je angsten en dat betekent dat je risico's moet durven nemen. Dat je moet durven loslaten. Dat je kritisch moet zijn naar wat anderen tegen jou zeggen. (is het misschien hun angst die zij op jou projecteren?) Nog belangrijker is jezelf kritisch onder de loep nemen. (welke angst projecteer ik op anderen en op mijzelf?)

Rest mij te zeggen:
Veruim je veiligheidsgevoel en wordt een groter mens. Want veiligheid zit in jezelf en niet buiten jezelf. Ga op ontdekkingsreis en ontdek dat er nog zoveel meer is dan wat jij nu weet. Laat je niet bang maken door media, door anderen, door je verleden en je oude wonden. Verleg je grenzen en stel jezelf eens de vraag?

Waar voel ik mij niet veilig bij en waarom niet?

veel liefs,
Miracle.

Berichtenonderwerp: Re: Hoe veilig voel jij je?
BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 10:33:20 
Groentje
Groentje

Dit vind ik mooi gezegd :) . Daar waar je je onzeker voelt, is meestal precies waar je het meest kunt leren. Dus in dat opzicht is angst niet alleen een slechte, maar ook een hele goede raadgever :wink: . Contact met bepaalde anderen uit de weg gaan, is vaak ook het contact met een bepaald deel van jezelf uit de weg gaan. Dus inderdaad, altijd OPEN zijn, niet bang, omdat er niets is om bang voor te zijn. Er bestaat niemand waarmee het níet goed zou zijn om oprecht contact te maken. Het mooie is ook, dat wanneer jij oprecht contact maakt met iemand die eigenlijk buiten het gebied valt waarin jij je comfortabel voelt, niet alleen jíj groeit, maar net zo goed diegene waarmee je contact maakt.

Het klinkt zo makkelijk, maar het in de praktijk brengen blijft natuurlijk een hele moeilijke uitdaging. :wink:

Je leven een vuurwerk … of niet

-Simon Vinkenoog

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 11:47:50 
Elf
Elf

Dirky schreef:
Het klinkt zo makkelijk, maar het in de praktijk brengen blijft natuurlijk een hele moeilijke uitdaging. :wink:

Zou dat niet de reden zijn waarom wij hier op aarde zijn? ;)

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 12:13:15 
Groentje
Groentje

miracle schreef:
Dirky schreef:

Zou dat niet de reden zijn waarom wij hier op aarde zijn? ;)

Idd want stel je voor, dat we die dingen allemaal al konden. Dát zou saai zijn, zonder die uitdaging :) . Maar tja, 'reden'... Dat klinkt ook weer zo concreet en 'menselijk'. 'Zin' is wat abstracter en klinkt voor mij al passender, en sluit in elk geval aan bij m'n gevoel: bezig zijn met als persoon te groeien voelt voor mij zinvol! Dus ik blijf het maar doen, meer kun je toch niet :) .

Je leven een vuurwerk … of niet

-Simon Vinkenoog

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 14:38:08 
Reus
Reus

Mooi stuk Gert-Jan!
Ook wel herkenbaar. Het contact met gelijkgestemden is juist zo lekker omdat het goed voelt, omdat je je veilig en vertrouwd voelt en omdat je je “ei” kwijt kan bij de ander.
Ik voel me ook veilig om te reageren. :wink:

Citeer:
Is het je ooit opgevallen dat de mensen die om jou heen zijn jouw spiegels zijn?
Mensen om je heen, maar ook je eigen emoties en gebeurtenissen zou je kunnen zien als je “leraren/leermomenten” als je d’r maar oog voor hebt!

Citeer:
Nu komen we op een interessant stuk uit waarbij wij als “spirituele” mensen zeggen.. Ja maar.. Dat angstige gevoel is mijn gevoel. Ik moet vertrouwen op mijn gevoel, want dat is de waarheid. En dat is voor JOU inderdaad waar. Want die ander is een bedreiging voor jouw veiligheid. De fout die velen van ons helaas maken is tegen anderen zeggen dat die persoon waarbij JIJ je niet veilig voelt, een fout of vervelend persoon is.

Strict genomen kan je, spiritueel gezien, niet zeggen “dat angstige gevoel is MIJN gevoel ”. Dit is een valkuil waar heel veel mensen instappen. Zij identificeren zichzelf heel makkelijk met hun gevoel, in dit voorbeeld angst. Je kan hooguit zeggen dat je angst hebt, maar dat is niet wat je bent. Dat wat JIJ werkelijk bent, hoeft zich nergens bang voor te voelen. Dat wat jij werkelijk bent, heeft geen angst. Wat dan ook vaak meteen de hoek om komt kijken, is ons hele denkapparaat met allerlei gedachten en oordelen en kritiek. De gedachten bemoeien zich bijna constant met ons leven: die kunnen je wijs maken dat die angstige gevoelens jouw gevoelens zijn en dat anderen een bedreiging zijn voor jouw veiligheid, waarmee je de ander als fout of vervelend bestempelt. Maar ook voor deze gedachten geldt: ze zijn niet wie je werkelijk bent. Je hebt gedachten, maar je bent ze niet! De meeste problemen, drama's en verwarring spelen zich daarom ook af in het denken, en nergens anders. Je zou kunnen zeggen: Er zijn geen problemen, er is alleen maar denken (over problemen).Het denken kan dan vervolgens allerlei verwoede pogingen doen om veiligheid, vervulling en compleetheid te vinden, maar zal hier niet snel in slagen. Het vermeende tekort aan deze dingen is een illusie die het denken zelf heeft gecreëerd!.

Een naar gevoel, zoals bijvoorbeeld angst is in mijn visie dan ook eerder een “alarmsignaal” dat aangeeft dat je je hebt geïdentificeerd met iets wat je niet bent:afgescheiden, incompleet, afhankelijk,gemankeerd, onzeker, behoeftig....
Terwijl die angst, net als alle andere emoties, een functie heeft: het gevoel is je innerlijke wekservice, pure genade. Die angst is er niet om je te treiteren,
maar om je te helpen te ontwaken uit een droom/illusie.
Op zich is het gevoel van angst niet het probleem: nee, het wordt pas een probleem als er een “jij”(lees:Ego)is die daar van af wil! Want wat er dan gebeurt, is het optreden van weerstand en verzet tegen het huidige moment, verzet tegen de desbetreffende emotie. Pas als de poging om aan de angst te ontsnappen wegvalt, wordt de angst minder of valt meestal de angst ook weg.

Citeer:
Wanneer je, je buiten je veiligheidszone durft te stellen. Dus uitstijgt boven je opvoeding en alles wat je tot nu toe hebt geleerd en je gaat verdiepen in andere "onbekende" tereinen dan veruimt je veiligheids gevoel zich.

Je verdiepen, vertaal ik als zoeken, je gaat op zoek naar een “ruimer veiligheidsgevoel”.
Maar zoeken veronderstelt dat er “iets” mis zou zijn met Nu.
Wat doorzien dient te worden is dat er iets te 'halen' valt in het leven;
Dat er bijvoorbeeld geluk is, ergens anders dan Nu
Dat er vrede is, ergens anders dan Nu
Dat er liefde is, ergens anders dan Nu
Dat er een ruimere veiligheidgevoel is, ergens anders dan Nu.
Hoe zou je deze dingen ergens anders kunnen vinden dan Nu?
Er is alleen maar Nu. Er is niets anders dan NU. Zoals hierboven gezegd heeft het veiligheidsgevoel veel meer te maken met de mate van je eigen weerstand/verzet tegen je angst. Hoe meer weerstand en verzet je hebt hoe onveiliger je voelt.

Citeer:
Je groeit en komt erachter dat je hebt geoordeelt omdat je bang was. Bang dat die ander jou pijn zou doen en zou kwetsen. Je komt erachter dat je, jezelf hebt beperkt door alleen mensen om je heen te verzamelen die jou bevestigen in plaats van bekritiseren.
Je groeit en komt er hopelijk achter dat je je geïdentificeerd hebt met je Ego, met je gedachten en emoties en dat dat eigenlijk een illusie is (geweest).

Citeer:
Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat hoe veiliger je, je voelt hoe verder je ontwikkelt bent
.
De mate van je veiligheid, zegt wat mij betreft niets over de mate van ontwikkeling.
Veiligheid is er AL, je hoeft het alleen maar te zien en te ervaren. Alleen ons gehele denken, ons Ego probeert ons wijs te maken met al haar gedachten, oordelen etc dat dit niet zo is. Immers Je zegt het zelf ook al:
Citeer:
Want veiligheid zit in jezelf en niet buiten jezelf.

Citeer:
Om leren gaan met je angsten en dat betekent dat je risico's moet durven nemen. Dat je moet durven loslaten. Dat je kritisch moet zijn naar wat anderen tegen jou zeggen. (is het misschien hun angst die zij op jou projecteren?) Nog belangrijker is jezelf kritisch onder de loep nemen. (welke angst projecteer ik op anderen en op mijzelf?)

Dat kan een manier zijn om met angst om te gaan. Je zou ook kunnen kijken waar jouw weerstand/verzet tegen die emotie op dat moment vandaan komt. Waaruit bestaat mijn verzet? Verder kan je je inprenten dat je niet die angst bent en verder is het belangrijk om niet in de valkuil te stappen om je te identificeren met je angst. Pas als je je angst accepteert, dan kan je hem loslaten.

Citeer:
Veruim je veiligheidsgevoel en wordt een groter mens.

Waarom zou je zo hard aan het werk gaan? "Werken aan jezelf" komt meestal neer
op sleutelen aan datgene wat je niet werkelijk bent. De grootste veranderingen gebeuren juist als je stopt te geloven dat je zou moeten veranderen.

veilige groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 15:09:45 
Kabouter
Kabouter

Daar heb ik een mooie spreuk over Nico.

Ik ben volmaakt zoals ik ben.
Ik ben noch te veel noch te weinig.
IK hoef aan niemand te bewijzen wie ik ben of wat ik kan.
Ik ben tevreden met wie en wat ik op dit moment ben.
Ik verlang er niet naar iemand anders te zijn,want dat is niet de uiting die ik deze keer heb uitgekozen.
Volgende keer zal ik weer zal ik weer anders zijn.
Ik ben volmaakt zoals ik ben,en wel hier en nu.
Ik ben voldoende.
Ik ben eën met met al het leven.
Het is niet nodig om er voor te knokken ombeter te zijn.

Groetjes Els.

Zorg dat ik mijn gaven ook werkelijk geef, en dat ik mijn waarde besef zolang als ik leef. Gebruik je innerlijk kracht om je doelen te bereiken,In je ziel daar huist je macht. De bloem van goedheid een omhelzing van verre,en o zo lief en zacht.

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 19:58:59 
Groentje
Groentje

ik voel me veilig

BerichtGeplaatst: 02-03-2009, 13:02:07 
Nimf
Nimf

Mooi geschreven stuk met een waardevolle inhoud Miracle! (y)
Herkenbaar

Groetjes van Brenda

BerichtGeplaatst: 02-03-2009, 18:08:36 
Reus
Reus

Miracle schreef:
Citeer:
Is het je ooit opgevallen dat de mensen die om jou heen zijn jouw spiegels zijn? Onbewust zijn wij opzoek naar gelijken. Iemand waarbij we ons vertrouwd en veilig voelen. Veiligheid en je vertrouwd voelen is wat je leert in je opvoeding. Dit is voor iedereen anders. Hier komt dan ook : Een man zoekt een vrouw die op zijn moeder lijkt. Een vrouw zoekt een man die op haar vader lijkt, vandaan. Dit is een metafoor en kan natuurlijk ook andersom worden gebruikt. Deze veiligheid is in veel gevallen een schijn veiligheid. We zoeken mensen in onze omgeving die deze veiligheid waarborgen en tegelijkertijd maken we ruzie met ze, veroordelen wij hun omdat ze ons spiegelen met ons verleden en met ons zelf.
Het is me zondermeer opgevallen, en als iedereen dit zou beseffen, zou er wellicht minder onbegrip in de wereld zijn. Maar ik wil het nog sterker stellen: alle mensen zijn subpersoonlijkheden van 'jezelf'. Niet eens zozeer dat we op zoek zijn naar gelijken, want soms willen we ook graag het tegenovergestelde van onszelf, óf hebben we juist de ervaring (en dus les) nodig met iemand die ons confronteert met iets dat we zelf niet gemanifesteerd hebben (zoals arrogantie).
Iedereen spiegelt iedereen.

BerichtGeplaatst: 07-05-2009, 13:15:16 
Feniks
Feniks

Ik heb vrede met mezelf en met mijn omgeving. Er zijn natuurlijk altijd dingen waar je, je aan ergerd en wat je graag wilt veranderen maar daar maar ik me niet druk om. Ik probeer het op te lossen en als andere denken dat ze het beter kunnen mogen zei het doen en bemoei ik me er niet mee. In dat opzicht ben ik rustig en laat ik alles over me heen lopen en bouw ik een muurtje om me heen. Ik sta voor dingen open maar als ze eigenwijs willen zijn heb ik er vrede mee.

Ik vind het altijd zo'n leuke nadenkvragen, hoe veilig voel jij je?
Ik voel me de ene keer veiliger als de andere keer. Ik werk bij en tussen de paarden en dat is altijd een risico die je bij je draagt. Voor je het weet lig je met je hoofd in het zand of word je omver gelopen. En toch voel ik me er veilig omdat ik weet waar ik mee bezig ben en waar ik rekening mee moet houden. Uitdaging/risico's..
Als ik een enge thriller heb gezien voel ik me absoluut niet veilig als ik buiten over straat loop. Er kan zo maar een gek komen die je overhoop knalt. Kans is klein maar het kan altijd gebeuren. Als je allemaal die inbraken hoort en dan te bedenken dat ze aan je huis of in de buurt aan het sleutelen zijn. Mijn buurvrouw kwam thuis en hoorde gefluit, achteraf waren dat de inbrekers geweest. Nou mijn nekharen stonden recht overheid, echt eng!
Ik voel me thuis veilig omdat om ons huis hekwerk staat en dat geeft me een veiliger gevoel. Net buiten het dorp, wat lantaarnpalen. Als ze in willen breken, breken ze toch wel maar het gaat om het idee.
Op school voel ik me ook veilig, als er problemen zijn helpen ze je en kun je altijd je ei kwijt. Mocht er iets gebeuren dan hebben ze alles goed geregeld en word alles goed uitgevoerd (brand, ongeluk enz.)
Op stage voel ik me veilig omdat de eigenaren ervaren zijn en de verantwoordelijkheid dragen. De klanten en iedereen rond stal zijn heel aardig tegen elkaar en kunnen goed met elkaar overweg. We zijn heel hecht met zn alle en dat geeft een heel fijn gevoel. Ik voel me er thuis, ik ben daar mezelf.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00