Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:49:52

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: De Jeugd van Tegenwoordig
BerichtGeplaatst: 11-06-2009, 13:28:41 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-11-2004, 10:42:26
Berichten: 768
Om maar even een heerlijk illustrerende titel te kiezen voor de discussie die eerder door mij en Truitje is gestart.

Citeer:
Wat ik me afvraag is in hoeverre je je hebt verdiept in de huidige jeugdcultuur. Wat heb je ervan gezien? Wat heb je er in mee mogen maken? Ervaren?

Je woorden klinken mij namelijk alsof je het probleem van bovenaf hebt bekeken maar het niet hebt kunnen ervaren. Het is echt niet zo zwart wit als je het stelt.

Ik kies bewust voor een zwart-wit insteek, zodat er discussie mogelijk is. De wereld is niet zwart-wit en alle problemen hebben een grijs vlak. Echter kies ik persoonlijk voor resolute stellingen, zodat hier weer duidelijk over gedebatteerd kan worden.

Citeer:
Het voorbeeld van de bakker en de smid is misschien niet helemaal duidelijk maar het is wel toepasselijk. Gedrag wordt namelijk pas een probleem als het anderen in hun regels en normen aantast. Het kan zijn dat de dochter door zich te geven aan de zoon van de smid de normen en regels van haar vader overtrad. En de jongeren van nu overtreden jou normen en regels door zaken die jij 'heilig' vind (dat is jou waarheid niet het hunne) te onheiligen...
In jou leefwereld is dat probleemgedrag... maar is dat het ook voor een ander? Is dat het voor deze kids? Zij hebben hun eigen 'heilige' dingen, waar niemand aan mag komen.

Je legt wederom woorden in mijn mond. Wat ik uit zijn geen feiten of waarheden. Ik kan alleen reflecteren op het gedrag wat ik zie, vanuit mijn belevingswereld. Dat is persoonlijk en zo heb ik ook mijn voorgaande opmerkingen gebracht.

Citeer:
Wat belangrijk is en wat jij ook aankaart is de vraag of het gedrag wat vertoond wordt langdurige negatieve effecten heeft op de ontwikkeling. En dat is een veel essentieler punt dan de vraag of 'de jeugd verloedert'.

Zeer mee eens. Of het langdurige negatieve effecten heeft op de ontwikkeling kan ik niet bepalen, ik ben geen onderzoeker en we zullen het in de toekomst gaan zien. Sommige zaken vallen wel op, zoals een stijging van onverwachte zwangerschappen (http://www.nd.nl/artikelen/onbekend/mee ... erschappen). Dit was van 2007, dus niet hoe dat momenteel is. Zouden we extrapoleren dan komen we op een grotere stijging uit.
Ook erg belangrijk vind ik, wat voor effecten heeft het op de omgeving. En die effecten zijn nu wel zichtbaar, door stijgende criminaliteit en agressiviteit (http://www.netwerk.tv/uitzending/2008-0 ... er-meisjes). Dit komt uit 2008.

Citeer:
Het voorbeeld dat je geeft VaN VreEmd GesChreveN TeXten haal je uit de dingen die je ziet staan op internet. Maar heb je ook de werkstukken en proefwerken van hen kunnen lezen? Misschien kunnen ze het wel maar doen ze het niet. Dat is een statement en geen verloedering...
Zoals ik al zei is taal iets waar ik veel plezier aan kan beleven, maar het is ook een levend iets.

Leuk om te zien dat we beiden de passie delen voor talen. Zelf ben ik in aanraking gekomen met 8 verschillende talen die ik in een bepaalde mate beheers of waar ik wat meer informatie over bezit. Ik begrijp dus dat talen levend zijn en door mijn buitenlandse studies weet ik ook hoe deze talen met elkaar gemixt worden. Velen zullen tegen je zeggen dat talen behouden moeten blijven, het is een stuk cultuur wat beschermd moet worden. Ik deel die mening niet geheel, echter vind ik persoonlijk dat een taal wel uitstraling moet blijven houden.
Je vraagt of ik verslagen van hun heb kunnen lezen en dat heb ik. Zelf heb ik met meerdere jongeren moeten samenwerken, ook heb ik jonge studenten begeleid tijdens hun projecten. Hierbij kon ik duidelijk merken dat ze compleet geen zakelijk taalgebruik kenden en ook weinig juiste zinsbouw hanteerden.

Zelf heb ik een jaar in het buitenland gewoond/gestudeerd met alle taalgebruiken van dien. Ik denk/spreek ook al jaren 50% Nederlands en 50% Engels en besef dus maar al te goed hoe deze talen in je hersenen kunnen mengen (dit wordt ook wel code-switching) genoemd. Hierdoor begrijp ik dus ook dat er op het gebied van zinsbouw en taalgebruik fouten kunnen komen, zelf heb ik daar vrij veel last van. Echter lukt het me toch nog redelijk om mezelf duidelijk te maken en die duidelijkheid in communicatie mis ik bij veel jongeren.

We moeten niet vergeten wat de functie van taal eigenlijk is. Taal is ontstaan, omdat mensen een manier wilden hebben om met elkaar te communiceren. Hiervoor is het nodig dat er eenduidigheid bestaat over de taal en de betekenis van de afzonderlijke woorden. Echter wanneer de jeugd een taal hanteert die niet duidelijk is voor de oudere garde, loopt de taal zijn functie mis lijkt me?

Citeer:
Het zou mij dus niet verbazen als binnen een periode van tijd de geschreven taal veranderd naar een fonetische taal.

Dat fonetiese gebeurt dus eigelek al nietwaar?

Ik kan alleen maar vóór versimpeling van de taal zijn. Zeker het Nederlands is een ingewikkelde taal en heeft veel onnodige valkuilen. Maar zoals ik al daarnet aangeef, het moet zijn functie niet mislopen.

Citeer:
Daarnaast wordt het nederlands ook al sind zijn ontstaan beïnvloed door allerlij verschillende andere talen. (frans, engels, duits) en nu krijgen wij nog een rijkdom aan woorden uit het surinaams, marrokaans, turks en antilliaans erbij... Kan het nog mooier?

Wanneer hier eenduidigheid over bestaat is dit prachtig. Ik verwacht dat we ook uiteindelijk wel naar een taal gaan die gebruikt wordt in heel Europa of zelfs de hele wereld. Maar nogmaals, het moet duidelijk zijn wat de woorden betekenen en hoe deze gebruikt dienen te worden.

Citeer:
Maar heeft het feit dat deze jongeren een inbreng geven op het leven van de Nederlandse taal negatieve invloed op de geestelijke of de lichamelijke gezondheid?
Ik dacht van niet...

Dit is een te simpele constatering. Het gebruik van taal leidt tot verschillende situaties. Als jij straattaal hanteert tijdens een sollicitatiegesprek zal je niet snel aangenomen worden. Hierdoor kan je als gevolg gaan denken dat je niet goed genoeg bent, etc etc. Taal heeft meer invloed dan we waarschijnlijk beseffen. De taal is onze belangrijkste manier om toegang tot de wereld te krijgen. Geloof je me niet? Ga maar eens een half jaar in het één van de Oostbloklanden wonen, waar ze geen Engels spreken, dan merk je hoe klein je leven wordt ;).

_________________
I decided long ago, not to walk in anyone's shadow


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De Jeugd van Tegenwoordig
BerichtGeplaatst: 14-06-2009, 20:22:04 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Taal heeft meer invloed dan we waarschijnlijk beseffen.
Dat is absoluut waar.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl