Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:27:33

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23-10-2010, 22:05:25 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
MaartenG schreef:
Hoi miracle,

ik vind dit een boeiende vraag, waar ik (uit ervaring) wel iets over weet en iets zal proberen te schetsen:

Dementie is het langzaam achteruitgaan van de verstandelijke vermogens door ouderdom (alzheimer) maar het kan ook door bijv. alcohol (korsakov) (wat me ook opvalt is dat het verschijnsel dementie kwa kenmerken veel lijkt op autisme, maar dit terzijde)

De verstandelijke vermogens (korte termijngeheugen, persoonlijkheid/gedrag) werken dus niet goed meer en gaan achteruit.
Het lange termijngeheugen werkt nog wel goed en vaak zelfs beter dan voorheen (ik denk dat je dit beter als bewustzijn kunt omschrijven, omdat het gaat om herinneringen die vaak indruk op een persoon hebben gemaakt)

Wat ikzelf vermoed is dat bij het sterven van je lichaam je eveneens de verstandelijke vermogens (gedrag, je persoonlijkheid, karakter, taal, gevoel voor plaats) achterlaat en zuiver bewustzijn overblijft.

Wat Kiro (in het vorige antwoord) opnoemt hoort overigens ook allemaal bij het verstandelijke vermogen en niet bij 'het bewustzijn' zoals hij dat omschrijft.


Ik denk dat je vermoeden klopt. Patrick vertelde mij dat wanneer hij communiceert met overleden personen ze allen dezelfde taal spreken. Vaak blijven ze hangen in een bepaald bewustzijn die ervoor zorgt dat ze hier op aarde blijven. Wat mij ook opvalt is dat sommige onderwerpen niet besproken worden en dat het puur gaat over de zuiverste vorm en de intentie die een overleden persoon wil duidelijk maken. Dat overstijgt de ervaringen van die persoon.
Ik denk dat het te vergelijken is met het bouwen van een huis. Je ultieme doel is het bouwen van het huis en alles wat daarvoor nodig is zijn je ervaringen. Wat overblijft is het huis. Het hoogliggende doel. Dat blijft hangen, dat je daarvoor op je vinger gehamerd hebt, een hypotheek moest afsluiten of in de kou hebt gezeten was ondergeschikt belang.

Dit is weer een mooi bruggetje naar je zielscontract die je ooit hebt afgesloten. Je bent hier gekomen met een bepaald doel. Een levensdoel dat is wat telt en alle ervaringen daarom heen die dat doel ondersteunden blijven hangen. De rest is niet van belang en wordt vergeten.

Terugkomend op dementie denk ik dat de dementie een ervaring is om de ervaring intenser te kunnen "her" beleven. Zoals je soms een fotoboek of een film wilt bekijken om nog een keer een bepaalde ervaring te herbeleven.

groetjes
Miracle

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-10-2010, 22:19:56 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Dus Kiro wat zegt je gevoel?
Oké. Een oprechte vraag verdient een oprecht antwoord. Mijn eerste gevoel bij dit alles is: nonsens. Al de verhalen over leven na de dood, dezelfde taal die geesten spreken, de zeven niveaus waaruit de hemel bestaat, de namen van de tien aartsengelen en al die dingen vind ik niet veel aan en lonken me beslist niet om te gaan geloven. Puur gevoelsmatig, want verstandelijk weet ik dondersgoed dat ik nooit kan bewijzen dat het níét bestaat. Mijn antwoord zegt dan ook vooral iets over mezelf, door één en ander.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-10-2010, 22:28:31 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Kiro schreef:
Citeer:
Dus Kiro wat zegt je gevoel?
Oké. Een oprechte vraag verdient een oprecht antwoord. Mijn eerste gevoel bij dit alles is: nonsens. Al de verhalen over leven na de dood, dezelfde taal die geesten spreken, de zeven niveaus waaruit de hemel bestaat, de namen van de tien aartsengelen en al die dingen vind ik niet veel aan en lonken me beslist niet om te gaan geloven. Puur gevoelsmatig, want verstandelijk weet ik dondersgoed dat ik nooit kan bewijzen dat het níét bestaat. Mijn antwoord zegt dan ook vooral iets over mezelf, door één en ander.


Eerlijk van je Kiro. Wat ik mij afvraag is wat je op een spiritueel forum doet als je het nonsense vindt. Wat intrigeert je? Wat triggert jou om hier te zijn en niet op een filosofisch forum waar alles open ligt en iedereen met elkaar filosofeert? Overigens ben ik het verstandelijk met je eens. Gevoelsmatig verschillen wij van mening en dat is prima. Want uiteindelijk is alles even waar als het onwaar is. :)

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-10-2010, 22:37:08 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-04-2008, 09:59:18
Berichten: 47
Locatie: Enschede
Kiro schreef:
Citeer:
@ MaartenG:
Citeer:
Wat Kiro (in het vorige antwoord) opnoemt hoort overigens ook allemaal bij het verstandelijke vermogen en niet bij 'het bewustzijn' zoals hij dat omschrijft.
Jawel hoor, maar met 'bewustzijn' bedoel ik niets paranormaals.

Ik ook niet en dat heb ik ook nergens vermeld.
Het is volgens mij eerder een projectie van jezelf, dat iedereen die niet binnen jouw perkje van het wetenschappelijke valt, meteen 'paranormaal' is.

_________________
"Politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-10-2010, 22:52:29 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Miracle:
Citeer:
Wat ik mij afvraag is wat je op een spiritueel forum doet als je het nonsense vindt. Wat intrigeert je? Wat triggert jou om hier te zijn en niet op een filosofisch forum waar alles open ligt en iedereen met elkaar filosofeert?
Ik zit/zat ook op twee filosofieforums. ;) Dit is voor mij meer een soort 'speeltuin', waar nu en dan gelegenheid is om met ideeën te strooien. Eertijds deed ik dat vooral met mensen als DT en Sado, maar die zijn inmiddels nonactief, en aangezien mijn sociale leven zich sinds een jaar heeft uitgebreid zit ik hier niet zo veel meer. Dus ja, ik vraag mij ook wel eens af waarom ik hier zit, maar dan bedenk ik me dat op dit forum gewoon een vrij sfeertje hangt, én dat er een chatroom is. :)


Citeer:
Ik ook niet en dat heb ik ook nergens vermeld.
Het is volgens mij eerder een projectie van jezelf, dat iedereen die niet binnen jouw perkje van het wetenschappelijke valt, meteen 'paranormaal' is.
Je hebt dat inderdaad niet gezegd. Ik heb ook niet bij mijn vorige post gezegd dat veel mensen wél op die manier met het begrip omgaan, op basis waarvan ik mijn uitspraak doe. Bij deze dus, het is een ervaringsfeit. Voor de rest heb ik net als ieder ander een perkje, maar de erfafscheidingen boeien mij niet zo. Het probleem is alleen dat veel mensen de pseudowetenschappelijke kant opgaan als het om termen gaat. Iedereen op dit forum weet dat bepaalde termen vroeg of laat een eigen, vaag, leven gaan leiden.
Maar goed, stel dat we hetzelfde bedoelen, dan vraag ik me af waarom je cognitieve vaardigheden, taalverwerking en -verwerving, de groei naar zelfkennis en al die dingen niet koppelt aan bewustzijn. Althans, niet in die mate (zoals ik dat doe). Je woorden doen het uitschijnen alsof verstandelijke vermogens losstaan van 'het bewustzijn'. Natuurlijk valt dat wel te verdedigen wanneer we het hebben over dieren, maar we hebben het hier over mensen (die in een eerdere post van Miracle bijv. ook al iets met taal doen).

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-10-2010, 23:17:01 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-04-2008, 09:59:18
Berichten: 47
Locatie: Enschede
Kiro schreef:
Wanneer je het bewustzijn meeneemt voorbij de dood zoals je die reeds had op het moment van overlijden, dan brengt dit bepaalde psychologische problemen met zich mee. Ik noem:
1: het kennend vermogen, dus de cognitie, valt wel degelijk terug te brengen op delen van de hersenschors.
2: bijv. redeneren, hetgeen tot inzichten leidt, wordt vooral aangestuurd door de frontale hersenkwab.
3: ervaring veronderstelt geheugen, hetgeen eveneens fysiek is. Was dat niet het geval, dan zou geheugenverlies niet verklaard kunnen worden, evenmin het feit dat babies geboren worden met het IQ van een biefstuk.
4: de ontwikkeling van het bewustzijn is voor een niet onaanzienlijk deel afhankelijk van het mileu. De opgroeiende baby heeft zijn ouders nodig om überhaupt te kunnen leren dat hij Is, los van de Ander. Zelfbewustzijn is dus niet zondermeer iets dat aan komt waaien. Daarnaast is zelfkennis en inzicht in eigen kwaliteiten en verlangens deels afhankelijk van wat andere mensen in je omgeving aan signalen geven. Wanneer deze fysieke wereld ontbreekt, waar blijf je dan nog?
5: als taalkundige wil ik, zoals wel vaker, graag het belang van taal voor de menselijke cognitieve ontwikkeling en ontwikkeling van de identiteit onderstrepen. Taal is een fysieke aangelegenheid, waarbij in de hersenschors gelegen centra de kern vormen. (En nee, een baby heeft die centra nog niet goed ontwikkeld.)
.

Al deze 5 punten horen bij verstandelijke vermogens (achtereenvolgens: cognitie, redenatie, geheugen, milieu, ouders, taal)
Wat is het dat dat mogelijk maakt? Bewustzijn, datgene wat je met geen verstandelijk vermogen (taal) kunt uitdrukken. Echter heb je je er zo mee geïdentificeerd met het verstandelijke, dat je er nauwelijks nog buiten kunt en daarom is het in elk topic bij jou een terugkerend fenomeen.
Bij het horen van dood en sterven raakt het verstandelijke in paniek, omdat dat het 'einde' zou betekenen. Wanneer je je er niet mee zou identificeren zou je zien dat dat helemaal niet hoeft en de 'dood' zelfs een illusie is.
Het bewustzijn is als het ware het schildersdoek (het geheel) en de verstandelijke vermogens het instrument (de verf waarmee op dat doek kunt schilderen). Maar vroeg of laat droogt de verf uit en verdwijnt het en zie je dat het een grote illusie is waarin je geloofde.

_________________
"Politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-10-2010, 09:09:46 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Het leven is een grote speeltuin. Waarbij in dit tijdperk de schommel ons bewustzijn is en de volgende keer de glijbaan.
Wanneer we alle speeltoestellen hebben gehad ontdekken we dat er buiten de speeltuin nog veel meer is om te ontdekken :)

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-10-2010, 10:10:21 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Al deze 5 punten horen bij verstandelijke vermogens (achtereenvolgens: cognitie, redenatie, geheugen, milieu, ouders, taal)
Wat is het dat dat mogelijk maakt? Bewustzijn, datgene wat je met geen verstandelijk vermogen (taal) kunt uitdrukken. [1] Echter heb je je er zo mee geïdentificeerd met het verstandelijke, dat je er nauwelijks nog buiten kunt en daarom is het in elk topic bij jou een terugkerend fenomeen [2].
Bij het horen van dood en sterven raakt het verstandelijke in paniek, omdat dat het 'einde' zou betekenen. Wanneer je je er niet mee zou identificeren zou je zien dat dat helemaal niet hoeft en de 'dood' zelfs een illusie is. [3]
Het bewustzijn is als het ware het schildersdoek (het geheel) en de verstandelijke vermogens het instrument (de verf waarmee op dat doek kunt schilderen). Maar vroeg of laat droogt de verf uit en verdwijnt het en zie je dat het een grote illusie is waarin je geloofde.
Hier heb ik uiteraard wel wat op te zeggen.
Ad 1: Dus jij stelt dat dergelijke verstandelijke vermogens mogelijk zijn dankzij de aanwezigheid van bewustzijn, klopt dat? Nu dan, dit kun je ook omdraaien: bewustzijn kan ontstaan door de fysieke mogelijkheid ertoe. (Tenzij je natuurlijk ook aanneemt dat bomen en stenen bewustzijn hebben, maar daarover kan ik nauwelijks meepraten.) Hoe dan ook, bewustzijn veronderstelt wel enige mate van cognitie, en dat zit hem ook in de strike etymologie van het woord. Dit is uiteraard niet voorbehouden aan de mens, want ook 'hogere' dieren hebben het.
Zonder verdere argumentatie kan je punt omgedraaid worden, dus ik ben benieuwd naar je rechtvaardigingen.
Daarbij wil ik onder punt 1 nog opmerken dat ouders en het spiegelstadium beslist niet enkel en zondermeer de verstandelijke vermogens betreft. Een besef van 'ik-kigheid' is ook gevoelsmatig, en in het eerste stadium van de opgroeiende baby zijn het vooral de emoties die overheersen.
Ad 2: met zulke opmerkingen begeef je je altijd op glad ijs, en ze onderbouwen niets. In alle eerlijkheid wil ik overigens niet per se ontkennen dat ik me identificeer met mijn verstandelijke vermogens hoor, maar dan: wie identificeert zich niet met zijn eigen kenmerken. In elk geval is ook dit punt eenvoudig om te draaien door te zeggen dat juist jij geen genoegen kan nemen met de directe zintuiglijk waarneembare werkelijkheid die we ook te zien krijgen als we de hersenen onder de scanner doorhalen. Kennelijk is er iets in jou dat er van overtuigd is dat er meer moet zijn, misschien dankzij gewaarwordingen of sensaties tijdens meditaties e.d. Ik noem maar iets, en daar is ook niets mis mee, maar er is wel identificatie nodig met hetgeen je ervaart voordat je tot zo'n standpunt kunt komen.
Ad 3: Argumenten waarom de dood níét het einde zou zijn, zijn slechts van (letterlijk) vage en niet te duiden aard, als er al argumenten zijn. Fraaie allegorieën zijn natuurlijk geen argumenten/rechtvaardigingen. Vanuit jouw overtuiging kun je mij toedichten dat ik ga paniekeren, maar men kan óók zeggen dat mensen die geloven in 'meer' gewoon geestesziek zijn, bijvoorbeeld. Dat stel ik bewust chargerend, maar het gaat om de kern.

De indruk die ik tot nu toe krijg is ongeveer van deze aard (en ik mag het uiteraard mis hebben):
De dood is niet het einde, anders zou de mens niet meer zijn dan alleen het fysiek waarneembare, maar de mens kan niet slechts het fysiek waarneembare zijn, dus moet de dood wel een illusie zijn. Een cirkelredenering in optima forma.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-10-2010, 12:51:34 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-04-2008, 09:59:18
Berichten: 47
Locatie: Enschede
Kiro schreef:
Citeer:
Al deze 5 punten horen bij verstandelijke vermogens (achtereenvolgens: cognitie, redenatie, geheugen, milieu, ouders, taal)
Wat is het dat dat mogelijk maakt? Bewustzijn, datgene wat je met geen verstandelijk vermogen (taal) kunt uitdrukken. [1] Echter heb je je er zo mee geïdentificeerd met het verstandelijke, dat je er nauwelijks nog buiten kunt en daarom is het in elk topic bij jou een terugkerend fenomeen [2].
Bij het horen van dood en sterven raakt het verstandelijke in paniek, omdat dat het 'einde' zou betekenen. Wanneer je je er niet mee zou identificeren zou je zien dat dat helemaal niet hoeft en de 'dood' zelfs een illusie is. [3]
Het bewustzijn is als het ware het schildersdoek (het geheel) en de verstandelijke vermogens het instrument (de verf waarmee op dat doek kunt schilderen). Maar vroeg of laat droogt de verf uit en verdwijnt het en zie je dat het een grote illusie is waarin je geloofde.
Hier heb ik uiteraard wel wat op te zeggen.
Ad 1: Dus jij stelt dat dergelijke verstandelijke vermogens mogelijk zijn dankzij de aanwezigheid van bewustzijn, klopt dat? Nu dan, dit kun je ook omdraaien: bewustzijn kan ontstaan door de fysieke mogelijkheid ertoe. (Tenzij je natuurlijk ook aanneemt dat bomen en stenen bewustzijn hebben, maar daarover kan ik nauwelijks meepraten.) Hoe dan ook, bewustzijn veronderstelt wel enige mate van cognitie, en dat zit hem ook in de strike etymologie van het woord. Dit is uiteraard niet voorbehouden aan de mens, want ook 'hogere' dieren hebben het.
Zonder verdere argumentatie kan je punt omgedraaid worden, dus ik ben benieuwd naar je rechtvaardigingen.
Daarbij wil ik onder punt 1 nog opmerken dat ouders en het spiegelstadium beslist niet enkel en zondermeer de verstandelijke vermogens betreft. Een besef van 'ik-kigheid' is ook gevoelsmatig, en in het eerste stadium van de opgroeiende baby zijn het vooral de emoties die overheersen.
Ad 2: met zulke opmerkingen begeef je je altijd op glad ijs, en ze onderbouwen niets. In alle eerlijkheid wil ik overigens niet per se ontkennen dat ik me identificeer met mijn verstandelijke vermogens hoor, maar dan: wie identificeert zich niet met zijn eigen kenmerken. In elk geval is ook dit punt eenvoudig om te draaien door te zeggen dat juist jij geen genoegen kan nemen met de directe zintuiglijk waarneembare werkelijkheid die we ook te zien krijgen als we de hersenen onder de scanner doorhalen. Kennelijk is er iets in jou dat er van overtuigd is dat er meer moet zijn, misschien dankzij gewaarwordingen of sensaties tijdens meditaties e.d. Ik noem maar iets, en daar is ook niets mis mee, maar er is wel identificatie nodig met hetgeen je ervaart voordat je tot zo'n standpunt kunt komen.
Ad 3: Argumenten waarom de dood níét het einde zou zijn, zijn slechts van (letterlijk) vage en niet te duiden aard, als er al argumenten zijn. Fraaie allegorieën zijn natuurlijk geen argumenten/rechtvaardigingen. Vanuit jouw overtuiging kun je mij toedichten dat ik ga paniekeren, maar men kan óók zeggen dat mensen die geloven in 'meer' gewoon geestesziek zijn, bijvoorbeeld. Dat stel ik bewust chargerend, maar het gaat om de kern.

De indruk die ik tot nu toe krijg is ongeveer van deze aard (en ik mag het uiteraard mis hebben):
De dood is niet het einde, anders zou de mens niet meer zijn dan alleen het fysiek waarneembare, maar de mens kan niet slechts het fysiek waarneembare zijn, dus moet de dood wel een illusie zijn. Een cirkelredenering in optima forma.

Ten eerste is het niet mijn bedoeling om een discussie te gaan voeren, in de zin van een competitie van argumenten (dus voor deze discussie laat ik het bij deze reactie)
Waarom ik bepaalde dingen zeg wil jij graag verklaringen hebben en zo niet, dan maak je zelf wel aannames waarom ik iets zeg (oh hij zegt dit.. dus dan zou die vast wel bedoelen dat... en dat betekent dat hij zo en zo... enz. enz.)
Jij vraagt verstandelijke onderbouwingen, zodat het voor jou inzichtelijk en begrijpelijk is, zodat het verstand het 'onder controle' lijkt te hebben. Het verstandelijke wil het liefste een hele beschrijving van het hele leven, zodat het zeker en 'veilig' is en alles onder controle heeft.
Echter het leven is geen wetenschap waarbij oorzaak en gevolg elkaar opvolgen, het is een mysterie en valt niet te 'begrijpen'. Wanneer je een zonsondergang ziet hoef je toch ook geen argumenten en onderbouwingen van de zon, waarom die dit doet?
En dit is wat jij in bijna elk topic probeert te doen, waarmee je 'een zwaarte' legt in elk topic die zich opstapelt, waardoor het steeds verder weg leidt van het oorspronkelijke onderwerp waar het om ging (kijk er maar eens na).

_________________
"Politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-10-2010, 13:14:12 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
MaartenG schreef:
En dit is wat jij in bijna elk topic probeert te doen, waarmee je 'een zwaarte' legt in elk topic die zich opstapelt, waardoor het steeds verder weg leidt van het oorspronkelijke onderwerp waar het om ging (kijk er maar eens na).


Dit lijkt mij een argument om weer ontopic verder te gaan. Mochten jullie behoefte hebben om verder te discuseren over wat of wie wij zijn open hiervoor een nieuw topic.

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-10-2010, 13:46:29 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-08-2008, 19:26:18
Berichten: 570
Locatie: Heerlen
lijkt me inderdaad een goed idee om weer ontopic te gaan. Ik merk dat er wat wrijving ontstaat tussen vooral 2 verschillende manieren van benadering. Accepteer die verschillen, en pluk de vruchten van verschillende opvattingen.

wel interessant, maar ook off-topic helaas.

dussss:


ontopic aub.

_________________
-Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.
-Every situation, properly perceived, becomes an opportunity to heal.
-Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-10-2010, 16:57:11 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Lol. De reflecties op het water zijn helder.

Citeer:
ontopic aub.
Lijkt mij een goed plan. Het accepteren van de verschillen is wat mij betreft, zoals eerder aangegeven, geen probleem. Ik ga wel in op het voer dat me voorgeschoteld wordt en had daarnaast wat meer 'verhaal' verwacht, hetgeen juist onderbouwend zou zijn voor dit topic. Verder ben ik niet te beroerd om een ander tussendoor met zijn eigen gedachtengang te confronteren. Als anderen dat als hinderlijk beschouwen, dan hebben beide partijen, ik en Maarten, daar beide een aandeel in maar bij deze zal ik het verder laten.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-11-2010, 22:28:17 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-04-2008, 09:59:18
Berichten: 47
Locatie: Enschede
Teun schreef:
lijkt me inderdaad een goed idee om weer ontopic te gaan. Ik merk dat er wat wrijving ontstaat tussen vooral 2 verschillende manieren van benadering. Accepteer die verschillen, en pluk de vruchten van verschillende opvattingen.

Ach wat is er verkeerd aan n beetje wrijving :D

_________________
"Politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-11-2010, 20:18:42 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Zo is het maar net. Ik zeg maar zo: "zonder wrijving geen genot." :mrgreen:
Maar dat terzijde, terug naar on-topic.
En op de startersvraag kan ik kort en bondig zijn: NEE.

Na het overlijden is een dement persoon niet meer dement.
Dementie is iets wat verschijnt in het Bewustzijn.
Bij het overlijden is die dementie hetgeen wat uit het Bewustzijn verdwijnt.
Dit is zoals ik het zie. Ik vergelijk dit ook met de verschillende verhalen die bekend zijn van blinde mensen of dove mensen die tijdens een uittreding gewoon kunnen zien of horen! Zij zullen na hun overlijden ook weer kunnen zien/horen.

De vraag: zijn demente mensen na hun overlijden nog dement? kan ook
makkelijk(er) beantwoord worden door de vraag op een geheel andere wijze te (her)formuleren: zijn demente mensen voor hun geboorte dement?

groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-11-2010, 23:30:34 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
nico schreef:
Zo is het maar net. Ik zeg maar zo: "zonder wrijving geen genot." :mrgreen:
Maar dat terzijde, terug naar on-topic.
En op de startersvraag kan ik kort en bondig zijn: NEE.

Na het overlijden is een dement persoon niet meer dement.
Dementie is iets wat verschijnt in het Bewustzijn.
Bij het overlijden is die dementie hetgeen wat uit het Bewustzijn verdwijnt.
Dit is zoals ik het zie. Ik vergelijk dit ook met de verschillende verhalen die bekend zijn van blinde mensen of dove mensen die tijdens een uittreding gewoon kunnen zien of horen! Zij zullen na hun overlijden ook weer kunnen zien/horen.

De vraag: zijn demente mensen na hun overlijden nog dement? kan ook
makkelijk(er) beantwoord worden door de vraag op een geheel andere wijze te (her)formuleren: zijn demente mensen voor hun geboorte dement?

groeten Nico


Oke Nico en rest mij de interessante vraag: Wat is hun stadia van bewustzijn dan? Als dementie iets is wat je verliest wat is dan je start positie? En hoe kan het dan dat er overleden mensen rondlopen die in een bepaald bewustzijn blijven hangen van ik ben niet dood of in een trauma blijven hangen?

Ik probeer deze stelling te benaderen vanuit de invalshoek dat er ook hier op aarde mensen zijn die in een bepaald negatief zelfbeeld blijven hangen en dus in een bepaald bewustzijn vast blijven zitten. Dit kan een hele tijd duren, sommigen komen er niet uit in dit leven, sommigen beseffen het op hun sterfbed. Overtuigingen over jezelf kunnen zo sterk zijn dat sommige mensen zelfs blijven ontkennen als ze geconfronteerd worden met de werkelijkheid zelfs als ze op beeld worden getoond.

Dus ik ben er niet zeker van dat je dit stellig met Nee kan beantwoorden. Hangt af van je ontwikkelfase in combinatie met een tal van andere factoren.

Wanneer je ervan uit gaat dat alle beperkende gedachten alleen uit de hersenen komen dan kan dit niet verklaren dat er geesten zijn die in bepaalde dingen blijven hangen.

Ben benieuwd naar jouw visie hierop?

groetjes
Gert-Jan

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl