Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 19-04-2024, 16:08:48

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30-10-2010, 12:48:53 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2009, 15:22:10
Berichten: 36
Locatie: Apeldoorn
Hee mensen,

Ik ben erg geinteresseerd in zelfhulpmethoden of anders gezegd, in hoe we gelukkig kunnen leven. :D
Ik geloof dat zelfhulplmethoden ons daarbij kunnen helpen.

Mijn vraag is: Wat zijn volgens jou de 3 meest effectieve zelfhulp/genezings methoden. Het mag van alles zijn. Er zijn heel veel zelfhulpmethoden maar ik vraag me af waarbij je het meeste baat hebt gehad.

Ik zal hieronder weergeven waar ikzelf het meeste baat bij heb gehad.

1. De Sedona Methode.
Dit is een methode over het loslaten van emoties (angst, woede, verdriet)
Het uitgangspunt van de methode is dat je in essentie een Grenzeloos wezen bent.
Dit wordt bedenkt door emoties zoals angst, verdriet, schuld en woede. Daardoor
ervaren we dit wezen niet.

Volgens de Sedona Methode kunnen al deze emoties worden losgelaten. Er wordt meestal
een voorbeeld gegeven aan de hand van een pen. Er wordt je gevraagd deze stevig in je hand
vast te houden. Zo stevig dat het voelt alsof de pen een deel van je is. Na een tijdje wordt er
dan gevraagd je hand om te draaien en te openen zodat de pen eruit kan vallen. Net zoals de pen
uit je hand valt nadat het voelde of hij deel van je uitmaakte zo kun je volgens de methode ook
ongewenste emoties loslaten.

Dit doet het meestal aan de hand van een aantal vragen. Namelijk.
Wat voelt u op dit moment?
Kunt u dat gevoel accepteren/de ruimte geven? of Kan ik dit gevoel aanvaarden?
Kan ik dit gevoel loslaten?
Wil ik dit gevoel loslaten?
Wanneer?

De Methode gaat er min of meer van uit dat als een gevoel volledig wordt toegelaten het kan oplossen.

Het geeft ook methodes om het willen controleren los te laten. Volgens de methode laten we als we dit dit
meerdere emoties (angst, verdriet, woede) los. Het ligt volgens de methode zeg maar ten grondslag aan dergelijke emoties.

Een andere methode die er een beetje op lijkt is "De helende reis" van Brandon Bays. Ze beschrijft een proces waarin je al je gevoelens toelaat (door verschillende lagen van emoties gaat) en een visualisatie waarin je de mensen die tijdens dat proces naar boven komen vergeeft. (Een beetje dubbelop naar mijn idee, maar het werkt wel).

(Nu heb ik eigenlijk 2 methodes op een plek staan, maarja, haha.)

2.Bloesem remedies

Bloesem remedies zijn gemaakt van de energie van bloemen. Ze worden gemaakt door bloesems of in een schaaltje water in de zon te leggen of te koken. De energie van verschillende bloesems lossen verschillende "negatieve" emoties op. Vervolgens kan zo het licht van de ziel weer stralen.

"Omdat de bloesemessence hetzelfde trillingsgetal heeft als waarmee het betreffende psychische concept zou hebben gevibreerd indien het niet door disharmonie was verwrongen en vertraagd, kan deze substantie er invloed op uitoefenen en via de eigen harmonische trillingsfrequentie het betreffende energieveld weer harmoniseren."
Bron: Bach Bloesem therapie . Mechtild Scheffer

Bachbloesems zijn in veel natuurvoedingswinkels te verkrijgen.

3. Mudra's
Dit zijn yogahoudingen die je uitvoert met allen je handen of armen. Ze zijn erg effectief. Ik gebruik ze echter niet meer zoveel omdat ik op het moment niet echt de mudra's kan vinden die m'n energie verder in balans brengen. Een erg goed boek vind ik "Genezende Mudra's" van Sabrina Mesko.

Dat waren "mijn" 3 meest effectieve zelfhulp methoden. Wat ik trouwens ook wel eens goed vind werken zijn kleurenvisualisaties, haha.

Ik ben benieuwd wat volgens jullie de 3 meest effectieve zelfhulp/zelfgenezingsmethoden zijn?

(Kwam tijdens het schrijven trouwens best wel wat verdriet naar boven, maar het is goed om dat toe te staan. :D )

Groetjes!
Marlon

_________________
Then you look at me, and I always see, what I have been searching for. I was lost as can be, than you looked at me,
and I am not lost anymore.
Van het nummer "Then you look at me"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-11-2010, 20:35:13 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
Heyhey!

leuke vraag.

ik had zelf nog nooit gehoord van de sedona methode.
interessant!

Goed dat er verdriet naar boven kwam, en goed dat je het toe staat, het mag er allemaal uit!
Weet je ook waarom er verdriet naar boven kwam ?

Mijn probleem is dat ik nogal wantrouwig ben, onzeker, angsten heb, mijn ego overheerst (dus het negatieve stemmetje in me hoofd wanneer ik iets vanuit mijn gevoel wil doen en daardoor weer tegen word gehouden om het echt te doen) en verder nog wel meer dingen natuurlijk..

Mijn 3 zelfhulp methoden zijn:
1. Ik zit bij een energetisch therapeut, en daar helpt het bij mij, dat ik rustig ga liggen, contact maak met mijn boosheid of verdriet of pijn, ligt eraan waarover we het hebben op dat moment.
heb dit gister nog gedaan, zal het even van gister beschrijven.
Ik wilde teruggaan naar mijn boosheid en zelfverwijt, ik wilde dat loslaten want er mocht nog genoeg uit.
ik zoek dan een steen uit, ik ga dan rustig liggen en de steen word op een chakra gelegd waar het goed voelt op dat moment.
dan ga ik terug naar een moment wanneer ik heel erg boos was op mezelf, dat was voor mij makkelijk want heb mezelf jarenlang gehaat, dus ik nam die momenten voor me, en ik voelde die gevoelens weer.
daar mocht ik contact meemaken, en dan blies ik het telkens uit, wel 100 x , wanneer het goed voelt.
ook wanneer ik pijnen in me lichaam voel komen, ga ik daar naartoe en blaas ik die spanningen daar weer uit, ik blaas alles uit, naar de steen toe.
het werd ijs en ijs koud om me heen en voelde hele koude windvlagen, dus ik wist dat ik veel woede had losgelaten tegenover me zelf.
bij elke inademing ademde ik liefde voor mezelf in, en bij elke uitademing zelfverwijt en boosheid uit.
deze manier pas ik dus ook toe, als ik hoofdpijn heb of iets anders.

2. een andere manier wat mij zelf veel helpt.. is elke dag 10 minuten voor mezelf nemen, om mezelf te aarden, af te schermen, goed op me ademhaling te letten.
en ook echt bewust te worden van mn ademhaling, of ik goed door me buik adem want dan sta ik in m'n kracht (iedereen). Als we vanuit onze borst ademen zijn we kwetsbaarder, als je door je buik adem sta je meer in je kracht. dus daarom probeer ik daar meer op te letten.
en natuurlijk elke dag alles bewust van me afspoelen onder de douch, qua emoties van anderen etc.
elke dag alles wegsturen wat niet van mij is!

3. mandala tekenen, ik heb heel lang problemen gehad om mijn gevoelens te uiten, dus daarom ben ik weer begonnen met mandala tekenen sinds 2 jaar weer, deed het daarvoor ook maar heb t een paar jaar niet gedaan.
ik uit mn gevoelens via het tekenen, en dat helpt mij.

vast zijn er nog wel meer manieren maar ik merk dat me hoofd nogal vol zit, ik doe ook echt heel lang over dit bericht namelijk.

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-11-2010, 00:12:20 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2009, 15:22:10
Berichten: 36
Locatie: Apeldoorn
Hee Butterfly,

Bedankt dat je antwoord. Vind ik leuk!

Mooie methoden beschrijf je!

Aardingsoefeningen, erop letten dat je door je buik ademt en onder de douche alle emoties van anderen
met het water mee laten gaan doe ik ook vaak!

Waarom er verdriet naar boven kwam? Ik denk dat het verdriet was van, als ik me gelukkig voel wil ik graag ook dat "anderen" zich gelukkig voelen en dat gevoel dan samen delen/samen gelukkig zijn. Het liefst zou ik iedereen die ervoor openstaat iets geven waardoor ze onafhankelijk van mij geluk zouden kunnen "bereiken", maar ik heb vaak het gevoel dat ik dat niet kan geven wat me dan weer wat verdrietig maakt. Hoewel ik weet dat je daar niks mee opschiet, want als je gelukkig bent maak je automatisch anderen ook gelukkig. Maar het gaat gelukkig over het algemeen wel steeds beter.

Ben benieuwd naar wat voor methoden andere mensen gebruiken, of zou het woord zelfhulpmethoden mensen afschikken?

Groetjes,
Marlon

_________________
Then you look at me, and I always see, what I have been searching for. I was lost as can be, than you looked at me,
and I am not lost anymore.
Van het nummer "Then you look at me"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-11-2010, 20:18:33 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Effectieve zelfhulp = doen wat nodig is of doen wat handig en verstandig is:
1) Acceptatie van jezelf, de ander en de gebeurtenis(sen) gevolgd door loslaten
2) Liefde en oordeelsvrije houding
3) Voor je zelf zorgen en in balans komen, vanuit de vraag wat is nu effectief voor mij? Danwel wat heb ik nu nodig?

succes, groeten nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-11-2010, 20:25:26 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
nico schreef:
Effectieve zelfhulp = doen wat nodig is of doen wat handig en verstandig is:
1) Acceptatie van jezelf, de ander en de gebeurtenis(sen) gevolgd door loslaten
2) Liefde en oordeelsvrije houding
3) Voor je zelf zorgen en in balans komen, vanuit de vraag wat is nu effectief voor mij? Danwel wat heb ik nu nodig?

succes, groeten nico



Daar sluit ik me volledig bij aan.

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-11-2010, 10:43:27 
Offline
Elf
Elf

Lid geworden op: 06-11-2009, 11:20:15
Berichten: 547
Locatie: Nijmegen
De beste zelfhulpmethode is het erop na houden van sociale netwerken.

Verzamel een hoop vriendjes, die je leuke berichtjes achterlaten en elke drol die je op je profiel zet 'respecteren' of 'leuk vinden'.

kijk er elke dag na en neem in je op hoeveel mensen wel niet in jou geïnteresseerd zijn.

vergeet stappen, kletsen in de aula of met je vrienden gaan bowlen.
neem een Hyves!

_________________
We are everything you want others to be


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-11-2010, 20:21:01 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Hyves? Dat is zooo passé.
Facebook it is!

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15-11-2010, 01:51:54 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2009, 15:22:10
Berichten: 36
Locatie: Apeldoorn
Ik heb zowel facebook als hyves. :D

Mooie methoden!

Dimlicht
Citeer:
De beste zelfhulpmethode is het erop na houden van sociale netwerken.


Sociale netwerken kunnen wel erg helpen denk ik. Het is denk ik heel belangrijk dat mensen elkaar steunen. Als het om vriendschappen gaat heeft het naar mijn idee echter geen zin als iets altijd alleen maar van een kant komt. Maar ik neem aan dat je ook niet op dergelijke contacten doelt?

Butterfly
Citeer:
ik had zelf nog nooit gehoord van de sedona methode.
interessant!

Ik een paar jaar geleden. Ik vind het eigenlijk echte basismethode. Een soort van basis voor alle spirituele beoefening. Ik vind de methode soms alleen een beetje statisch. Daarmee bedoel ik dat er niet veel aandacht wordt besteedt aan de (positieve) invloed die mensen op elkaar kunnen hebben door bijvoorbeeld gewoon met elkaar te praten of iets aardigs tegen elkaar te zeggen.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes!

Marlon

_________________
Then you look at me, and I always see, what I have been searching for. I was lost as can be, than you looked at me,
and I am not lost anymore.
Van het nummer "Then you look at me"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-11-2010, 09:38:22 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
Waterkristal schreef:
Ik denk niet dat je hyves/facebook als zelfhulpmethode moet zien. Het is als een praatje bij de bakker... het doet je even goed, maar daarna... zit je weer in dezelfde sh*t.

Hyves/facebook is eerder een verdovend middel.


zelfde mening

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05-05-2011, 19:42:25 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 01-01-2011, 22:47:44
Berichten: 12
Hoi,

1. Vortexhealing
2. Byron Katie
3. Eckhart Tolle/Adyashanti

Groetjes,
headbetter


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05-05-2011, 23:36:31 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-04-2011, 22:29:34
Berichten: 294
1. Minnesota Model

(http://en.wikipedia.org/wiki/Twelve-step_program alcohol kan ook vervangen worden door emoties)

2. Sedona Method

3. Release (van Patryk Wezowski)

_________________
Weten is niet genoeg, we moeten het Toepassen!
Willen is niet genoeg we moeten het Doen!

"Hurting people, hurt people."

When you release fear, all there is left is love.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 13:32:03 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 03-01-2011, 18:13:23
Berichten: 169
1. Positief de dag beginnen en positief de dag afsluiten. Dankbaar zijn voor de dag en voor de dingen die je mee maken mag. Positief terug kijken op nare gebeurtenissen, het is nodig om te groeien.
2. Dankbaar zijn voor de vrijheid die je hebt. ( Laat de vrijheid ook van jou zijn)
3. Loop je eigen reis door het leven, maak je eigen keuzes en stel doelen.

Maak de mensen om je heen blij, maar stel jezelf ook belangrijk.
Heb de mensen om je heen lief.

heb er veel meer dan 3 haha;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-05-2011, 19:33:09 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-08-2008, 12:24:29
Berichten: 53
Locatie: Zaanstreek
Bovengenoemde zijn erg mooi, een toevoeging bij het positieve van de situatie inzien, neem jezelf niet altijd zo serieus, dan zullen veel dingen makkelijker worden voor zowel jezelf als voor andere. Lach eens om jezelf :)

_________________
Everywhere... is just a journey away


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-05-2011, 21:29:21 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
beste zelfhulpmethode voor mij is...


uit mijn hoofd stappen... :roll: ...
mezelf leeg maken,
alles loslaten, en Zijn.
een gevoel waarin ik me niet meer gevangen voel in tijd maar het eeuwige ervaar...
dat is voor mij de beste zelfhulp methode om mezelf te bevrijden van al het leiden

een voordelige acceptatie, aanvaarding van het huidige moment.

_________________
Leven en laten leven


Laatst gewijzigd door Nickid op 22-10-2012, 11:43:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-05-2011, 22:53:45 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Ik wil er toch nog even aan toevoegen wta betreft die zelfhulpmethoden.

Rust en orde in hoofd en omgeving. Wanneer je in een rommelige en chaotische omgeving leeft, dan word je ook chaotisch. Ik herken het zelf. Maar nog belangrijker is in dat geval, wanneer chaos voorkomen bijna niet te doen is, om rust te vinden in je eigen geest.

Ikzelf ga daar bijvoorbeeld voor naar het strand. Ik wandel wat over het strand, met mijn voeten door het water. Soms sta ik en tuur ik in de verte. Sluit mijn ogen en geniet. Ik ontspan en laat alle chaotische gedachten vallen. Ik kom weer tot mezelf. Dan vervolgens ga ik op het strand zitten en doe hetzelfde, maar dan zittend. Ook eindeloos in de verte turen, maar dan ook meteen al het geluid van de omgeving vergeten, afsluiten, behalve die geluiden die je rust toekennen. De golven, de meeuwen en de wind.

Nu is dat mijn manier om rust en orde te scheppen in de gedachtegang van een chaotisch persoon. Er zullen vast meer manieren zijn, maar dit is een voorbeeld, maar ook een belangrijke les die ik met jullie wil delen.


Groet, Matthijs

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl