Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:59:18

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 11-08-2013, 18:58:32 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 20-09-2012, 09:35:01
Berichten: 83
.

_________________
.


Laatst gewijzigd door prinsiepeta op 12-03-2024, 06:32:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 11-08-2013, 19:06:55 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Het doel van het leven is je leven een doel te geven ;)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 13-08-2013, 15:50:17 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
De zin van het leven is transformatie. Geen enkele ziel, persoon, steen, boom, zon, planeet, stofwolk, molecuul of deeltje is het zelfde op elk moment. Alles vloeit voort, verandert en niets hier in is goed of slecht. Bij het ervaren en zien van al het ander, verander jij ook. Ooit was er het niets, het één. Dat werd alles om het zelf te ervaren. En het is prachtig.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 20-08-2013, 17:51:48 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Je moet zelf zin geven aan je leven.

Vooral als je oud of ziek bent, kan dat heel moeilijk zijn. Oude mensen die in een verzorgingshuis leven, die bijna niks meer kunnen, en bijvoorbeeld de hele dag in een stoel zitten, of alleen leven en met veel pijn en moeite nog hun boodschappen in huis halen, kost het veel moeite om de zin van hun leven in te blijven zien. Sommigen hebben een rijkdom aan kinderen en kleinkinderen, maar die hebben dan allemaal weer geen tijd en omdat in onze wereld iedereen op zichzelf woont (bijvoorbeeld in een aanleunwoning) leven deze oudjes niet meer mét de kinderen samen en dat maakt hun leven heel moeilijk wat betreft zingeving.

Deze mensen ervaren zonder uitzondering momenten dat ze denken: wat heeft het allemaal nog voor zin?

Ikzelf ben nog jong, ik heb nog het idee dat ik iets kan bereiken met m'n leven wat ik waardevol vind. Ik twijfel nog niet aan de zin van mijn bestaan. Ik geloof ook nog, dat als mijn bestaan geen zin meer zou hebben, dat ik er dan niet meer zou zijn. Maar ik stel me dan voor, dat mijn leven waardeloos zou zijn geweest als ik nu zou sterven. En als mijn leven geen zin meer zou hebben, dan zou ik gewoon stoppen met eten.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 20-08-2013, 18:58:44 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
De zin van hét leven? Geen idee.

De zin van mijn leven... dealen met wat er op mijn pad geknikkerd word. Of dat nu een hoop shit is of een awesome situatie maakt niet uit. Ik heb voor mezelf geen specifiek doel gesteld. De afgelopen 28 jaar heb ik heel wat paadjes bewandeld en tot nu toe komen ze altijd op de hoofdweg uit dus ik neem aan dat ik iets goed doe :wink: Ik heb overigens geen idee waar mijn hoofdweg heen gaat en dat vind ik helemaal prima, zou ik dat wel weten is er niets verrassends meer aan en daar hou ik niet zo van.

Of misschien denk ik dat het mijn hoofdweg is maar is het stiekem gewoon een groot zij paadje, who knows?

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 14-10-2013, 06:04:57 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
Ik heb geen zin meer :(

wat is het leven?
Geef het leven zin
Geef je ZELF zin

ik heb er weer zin in :)

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 07-11-2014, 00:18:16 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-11-2014, 00:02:15
Berichten: 5
Locatie: Rotterdam
Waarom ben ik hier: Om mijn waarde te delen met andere mensen. Dit doe ik door hen in te laten zien dat zij als persoon zelf iets unieks te bieden hebben aan de wereld.
Wat doe ik hier: Mijn pad volgen. Sinds een jaar ben ik heel erg gevoelig geworden voor mijn diepste verlangens. Deze volg ik sindsdien bijna naadloos. Soms verzet ik me er nog tegen, maar meestal overwinnen zij toch.
Waar leef ik nu voor: Om mezelf steeds verder te ontwikkelen, en momenteel is dit door de waarde die ik kan bieden te delen met andere mensen. Naar mijn idee is de mens geboren om andere mensen naar een hogere niveau te brengen.
Is dit alles of komt er nog meer: Hou ik me eerlijk gezegd niet mee bezig. Ik heb wel een vermoeden dat er misschien meer is.

_________________
Mijn YouTube Kanaal


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 14-09-2015, 07:27:33 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-09-2015, 20:56:47
Berichten: 9
Locatie: Westervoort
De zin van het leven.
Ik denk:
~ Je Hoge Doel nastreven.
~ Genieten
~ Groeien (geestelijk)
Uiteindelijk ben je klaar om te worden opgenomen in het Al.

Wat daar dan weer het doel van is weet ik niet.
Is het echt nodig om dat allemaal te weten?
Geniet van wat je wordt aangeboden! Je ziet 't wel als het zover is!

_________________
:hart: Jij hebt geen potloden nodig om iets te betekenen. :hart:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 14-09-2015, 19:26:33 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-04-2014, 02:18:23
Berichten: 234
Locatie: we are The Borg, you will be assimilated, resistance is futile.
Matthijs schreef:
De titel van dit topic zegt het al een beetje, wat is de zin van het leven, maar dat verschilt natuurlijk voor iedereen. De zin van het leven kan ook verschillende betekenissen hebben, zoals: waarom zijn we hier? Wat doe ik hier? Wat brengt mijn toekomst? Heb ik hier voor gekozen? Waar leef ik nu voor? Waar leef ik naar toe? Is dit alles of komt er nog meer? Zo veel vragen dat het met zich mee brengt. Het is misschien wel de meest open vraag die er gesteld kan worden. Daarom stel ik hem dus. Ik wil wel eens weten hoe jullie hier tegenover staan.

Kortom: Wat is de zin van het leven?


Voor mij is de zin van het leven, het leven zelf mogen beleven. We stellen onszelf veel doelen en eisen en maken hierdoor uitdagingen wat uiteindelijk onze drijfveren lijken te zijn. We maken fouten en willen hier van kunnen leren. Mijn zin van het leven, is daarom het leven zelf.



Groet, Matthijs

Wat de zin is van het leven is een objectieve vraag. Wanneer iemand stelt; voor mij is de zin van het leven zus en zo, beantwoord deze echter een heel andere vraag, namelijk; Heeft mijn leven zin, hoe vul ik mijn leven in en geef ik al dan niet zin aan mijn leven.

Wat de zin is van het leven ?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet er concensus bestaan over wat leven nu eigenlijk is. Het concept leven is door ons ingevoerd in een poging onszelf te kunnen plaatsen in een universum dat we nauwelijks begrijpen. We zijn allen opgebouwd uit dezelfde moleculen, welke zich gedragen volgens vaste regels. Een steen bestaat uit moleculen, betekent dit dat een steen leeft ? Aminozuren vormen de basis van metabolisme, betekent dit dat ze leven ? En zo gaan moleculen steeds complexere structuren aan, niet omdat ze er zin in hebben maar omdat het is vastgelegd in natuurwetten. Vanaf welk punt kan men eigenlijk van leven spreken ? In feite zijn we dus niet meer dan een product van vaststaande feiten. Ons gedrag kan volledig worden teruggebracht naar patronen welke door de natuur zijn voorgeschreven. Maar hieruit volgt dat ook vrije wil niet bestaat.

Wat wij als leven ervaren is dus niet meer dan een samenloop van onvermijdelijke omstandigheden. Waarin het begrip leven kan bestaan zonder dat daarbij enige vorm van zingeving nodig is om te bestaan danwel zich te ervaren.

_________________
In Sha Allah (إن شاء الله)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 15-09-2015, 19:34:42 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Wat ik ga zeggen klinkt heel negatief maar is niet zo bedoeld, dus dat zeg ik er van tevoren even bij.

Ik ben er momenteel van overtuigd dat het leven een soort foutje is. Ons hele universum misschien ook, vanaf de big bang. Als ik mediteer merk ik dat rust, of eigenlijk 'niets' of 'leegheid' meer antwoorden biedt dan nadenken over duizenden dingen. Ik geloof dus dat 'niets' 'alles' is :P Denk er eens bij na dat onze planeet al iets van 4 miljard jaar bestaat, en wij hebben een leven van ongeveer 70-80 jaar en daarin gebeuren zooooooveeeeeel dingen. Elke dag een nieuw probleem, een nieuwe blijdschap, een nieuwe tegenslag etc.
Ik denk ook dat mijn autisme hierin meewerkt, ik ervaar daardoor veranderingen meer als iets slechts, moeilijks. Om al deze redenen denk ik dus dat het leven eigenlijk een foutje is, en dat het niets eigenlijk is wat hoort te zijn. Het klinkt dus negatief als ik zeg dat ik de dood niet vrees, dat het is zoals het eigenlijk hoort te zijn. Een soort onontkoombare verlichting ofzo.

Zo kijk ik er de laatste tijd naar, niet dat ik dood wil, maar ik heb er wel vrede mee. Ook met de mensen die al dood zijn gegaan. Komt dit logisch over of ratel ik door?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 16-09-2015, 15:33:00 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-04-2014, 02:18:23
Berichten: 234
Locatie: we are The Borg, you will be assimilated, resistance is futile.
'Niet-iets-heid' meditatie is ervaren, waarbij het komen tot antwoorden vermeden dient te worden. Doen we dat toch zijn we dan niet misleid door ons eigen denken ? De kunst is ons niet te laten leiden door onze gedachten, ze laten komen en gaan zonder ze te willen vasthouden. Het gaat dus niet zozeer om de gedachte zelf, maar om de manier waarop we kiezen ermee om te gaan. Daarom kan deze vorm van meditatie niet tot antwoorden leiden.

Wat goed is en wat fout word volledig bepaalt door onze moraal. Zulke subjectieve antwoorden gebaseerd op normen en waarden zijn niet in staat valide antwoorden te geven op objectieve vragen; wat is de zin van het leven ? Wat is leven ?, etc..

Ik blijf bij mijn conclusie dat wat wij als leven ervaren niet meer is dan een samenloop van onvermijdelijke omstandigheden. Waarin het begrip leven kan bestaan zonder dat daarbij enige vorm van zingeving nodig is om te bestaan danwel zich te ervaren.

Overigens vond ik je vorige avatar veel leuker tom, poes, als je begrijpt wat ik bedoel... :)

_________________
In Sha Allah (إن شاء الله)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 19-09-2015, 01:37:52 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ja ik bedoel eigenlijk niet dat het echt antwoorden geeft als zinnen of duidelijkheid, maar meer dat mijn vragen vervagen.

En ja, onvermijdelijk, daar ben ik het mee eens.

Maar dit plaatje is RoenSkeep!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 31-01-2016, 01:02:13 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
De zin van het leven is de zin van het leven vinden. Of is dat een onzinnige gedachte?

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 11-02-2016, 12:11:00 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Man in black schreef:
De zin van het leven is de zin van het leven vinden. Of is dat een onzinnige gedachte?
Zeker niet, ik ben het ermee eens. Of eigenlijk, een klein beetje anders.
Niet vinden, maar maken.
Zoals ik al eerder postte 'The meaning of life is to give life a meaning'.
Dus niet op zoek naar die zin van het leven, maar hem zelf creëren.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Wat is de zin van het leven?
BerichtGeplaatst: 11-02-2016, 14:25:29 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-04-2014, 02:18:23
Berichten: 234
Locatie: we are The Borg, you will be assimilated, resistance is futile.
Bovenstaande kan men niet zo stellen omdat er mensen zijn die geen zin hebben de zin van het leven te maken, te vinden of zinloosheid zien.

_________________
In Sha Allah (إن شاء الله)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl