Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 10:57:05

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 00:29:49 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
om het maar even een naampje te geven...

Ik zou mijn geloof gewoon als 'spiritueel' beschrijven. Erg breed, maar binnen dit brede geloof heb ik de afgelopen jaren steeds meer mijn weg gevonden. Ik heb uit verschillende 'bestaande' geloven dingen gepikt die me aanspraken, en alles bij elkaar voor mezelf kloppend gemaakt. Voor mezelf, dus dit zie ik als mijn persoonlijke geloof en zo probeer ik het ook altijd te presenteren. En ondanks dat het geloof zo persoonlijk is, heb ik sinds ik me kan herinneren het idee gehad dat het mijn taak is om mijn boodschap over te brengen. Niet alleen later als therapeut of vrijwilliger, maar ook op spiritueel gebied heb ik altijd het idee gehad dat ik iets kan betekenen voor deze mensheid (, wat een groot woord is). Maar daarbij geloof ik ook dat mijn waarheid niet per se een universele hoeft te zijn, laat dat duidelijk zijn. ;)

Als het om geloof gaat kan ik best een felle tante zijn. Ik ga echt op in mijn enthousiasme, in de veronderstelling dat anderen hier iets aan kunnen hebben. Mijn geloof is me dierbaar, het heeft me ver vooruit geholpen en ik ben nog altijd erg zoekende.

Eigenlijk - en dit bedenk ik me nu - is dit wat ik gewoon even kwijt wilde. Met de vraag of er wellicht meer mensen zijn die altijd al zo'n sterke drang hebben gevoeld om de wereld een fijnere plek te maken. Ik merk steeds vaker dat het me behoorlijk aangaat... :)

Liefs

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 08:27:31 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-12-2010, 20:27:08
Berichten: 200
Locatie: Gemert, Noord-Brabant
Een mooi bericht. :)
Het maakte me aan het glimlachen toen ik het las.
Ik ben blij dat je dit even met ons wilde delen. ;)

En om je vraag te beantwoorden:
Ik heb die drang waar je over spreekt, hoewel ik niet zou weten waar te beginnen of hoe het aan te pakken.
Dus krop ik die drang een beetje op... met alle gevolgen van dien...
Ik kan me ook enorm opwinden over dingen die in mijn ogen volledig de figuurlijke plank mis slaan in onze huidige maatschappij.
Dan ga ik er verhit over klagen.
Vreemd is dat niemand me dan tegen houdt of verbeterd. Meestal ben ik zelf degene die snel midden in een zin stopt, opeens beseffend dat ik sta te tieren, en dan mijn excuses maak en lachend toegeef dat het me raakt.
En ik ben heel enthousiast en soms zelfs fel, wanneer ik probeer mijn eigen waarden en normen (die soms erg afwijken van de mensen waar ik op dat moment bij ben) te verkondigen en uitleggen.
Of gewoon probeer mensen de dingen vanuit andere standpunten te laten zien of dingen te laten begrijpen in ruimere zin, omdat ik me erg kan ergeren aan "tunnelvisie" en mensen die leven vanuit "de wereld is zo als ik hem ervaar en mijn waarheid is de waarheid". Ik kan soms erg doordraven in het bevorderen van Open-Mindedness, hehe.

Dus ja, dat vuurtje is er ook bij mij. ;)

_________________
In het Begin was er niets... En toen ontplofte het ook nog...
Has the grass been greener on the other side at all?
Seize the time. Live now, make now. The most precious time. Now will never come again.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 09:21:31 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Ah zo herkenbaar!! :D Leuk/fijn om te lezen..
Mooi ook hoe je je gedrevenheid beschrijft. En inderdaad, die tunnelvisie is iets waar ik me aan erger. Zoveel mensen nemen de wereld maar zoals deze is, met als reden dat dat de makkelijkste weg is. Dan begint er weer iets te knagen in mij en ga ik me bedenken hoe ik deze persoon duidelijk kan maken dat de makkelijkste weg niet altijd de fijnste is. Jammer dat je juist zo moeilijk kan doordringen tot deze 'tunnelvisie-mensen' omdat het ze vaak al zo weinig uitmaakt.

En net als jij geef ik vaak uit mezelf al toe dat het me behoorlijk aangaat, als ik eenmaal doorheb hoe erg ik aan het razen ben over wat ik geloof, hoe ik iets zie en hoe ik de wereld beleef haha. Ben altijd al een moraalridder geweest en heb geleerd hoe ik mijn gevoelens daarbij in woorden om kan zetten. Maar het blijft een interessante gedachte, omdat ik nogsteeds geloof dat ik wel iets kan betekenen voor deze wereld.... het is alleen nog uitzoeken hoe.... ;)

Lang leven open-mindness! :)
Als iemand hier nog iets aan op te merken of toe te voegen heeft, ik hoor het graag..

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 09:27:00 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Als ik dit lees dan denk ik , oei oei . :)

Mijn haren komen een beetje overeind als ik mensen hoor zeggen dat ze hun geloof willen overbrengen op anderen, om daar de mensheid beter van te kunnen maken..

Versta me niet verkeerd, het is geen aanval op jou Wortelbrood.
Ik hou er gewoon niet van. Mensen moeten hun eigen weg zoeken. Hun eigen waarheden vinden.
En mij dunkt dat er al genoeg boodschappers zijn die hun geloof verkondigen aan anderen en dat geloof ook proberen op te dringen aan anderen.

Er zijn al voor minder moorden gepleegd ook, familieverbanden verbroken en liefdes verscheurd.
En nu stel ik het heel extreem e, ik denk dan gelijk aan sektes enz.. maar ook over de 3 traditionele geloven.

Persoonlijk heb ik er geen boodschap aan dat anderen hun geloof aan me zouden willen duidelijk maken en opleggen, want zoals ik al zei is het een persoonlijke zoektocht van de mens, iets persoonlijk en gevoelsmatig dat beleefd en ervaren wordt.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 09:35:50 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Interessant topic dit :)

Ik ben het tegenovergestelde van Wortelbrood en Niamaris denk ik. Ik hoef mijn ideeën en geloof niet zo openlijk te delen. Niet omdat ik een discussie uit de weg wil gaan, of vind dat ik gelijk of ongelijk heb, maar meer omdat zolang ik zeg dat ik vind dat sommige mensen een tunnelvisie hebben, ik zelf nog wel het een en het ander te leren heb. Nu wil ik jullie niet aanvallen, want ook ik maak me hier 'schuldig' aan ;) Of ik denk juist dat mensen te diep op sommige kwestie,s ingaan. Maar zolang ik de waarheid van hen niet kan accepteren, hoe kan ik dan verwachten dat het andersom gebeurd?

Ik blijf dus lekker bij mijn eigen ideeën plakken, en soms komt er eens zo,n persoon voorbij die me onbewust na laat denken over wat ik geloof, en dan wil ik het nog wel eens aanpassen, en misschien doe ik dit ook wel bij anderen :) (Maar misschien ook niet ;))

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 10:22:29 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Hmm beiden bedankt voor jullie reactie.

Ik denk dat ik nog wel iets toe te lichten heb. Ik ben JUIST voor het individualisme en vind dan ook dat mensen voor zichzelf zouden 'moeten' denken. Ik heb het niet op leiders of machtsverhoudingen en zal al helemaal mijn geloof niet opdringen aan andere mensen. Mijn boodschap zou eerder zijn dat mensen ook voor zichzelf kunnen denken, in plaats van enkel één persoon achterna lopen.. ;) Ik geloof bijvoorbeeld deels in de maya-kalender en in de veranderingen die we volgens dit geloof ondergaan. Ik geloof dat mensen steeds meer voor zichzelf op gaan komen, maar dat daar een duwtje in de rug voor nodig is.

Ik begrijp jullie beiden reacties dan ook zeker, want ik denk ook niet dat het goed is als één persoon opstaat en denkt dat hij de wereld met zijn overtuigingen wel kan veranderen. Maar individualisme.... daar ben ik wel voor. En dát is meer wat ik bedoel met boodschappen overbrengen. Het voor jezelf gaan staan, voor je eigen normen, waarden en overtuigingen. ;)

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 10:45:01 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Terwijl er ook mensen zijn die helemaal niet geloven in het individualisme.Waar familie of de maatschappij of de geloofsgemeenschap op de eerste plaats staat en pas op laatste zichzelf. Is dat slechter? Dat is niet aan mij om daarover te oordelen.

Wij in de westerse maatschappij vinden individualisme belangrijk en heeft hier een heel grote waarde. Maar in andere maatschappijen dan weer niet.

Ik wil maar zeggen, het is niet omdat voor jou belangrijk is, dat dat voor anderen ook belangrijk is.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 14:40:38 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-12-2010, 20:27:08
Berichten: 200
Locatie: Gemert, Noord-Brabant
Dit is allemaal ook wel een gevoelig onderwerp.
Een vooral wanneer ik het er face-to-face met iemand over heb, ben ik heel tactvol.
Want ik heb zeker respect voor andere mensen en hun visie!

Het is ook niet dat ik wil dat zij anders gaan denken.
Wat ik wil is dat ze accepteren en begrijpen (niet alleen weten) dat er mensen zijn die anders denken en voelen dan zij en dat die mensen dan evenveel in hun gelijk staan en gerespecteerd en geaccepteerd horen te worden.
Dat de realiteit altijd gekleurd wordt door de bril van degene die de realiteit leeft.

En ik wil mensen vaak uitdagen om na te gaan waarom ze iets geloven, voelen of denken.
Dat ze het niet zomaar klakkeloos zo geloven of denken omdat het zo hoort.
Dat ze inzichten over zichzelf opdoen en hun eigen geloof en overtuigingen dieper en persoonlijker voor zichzelf maken.
Of ze het willen aanpassen, is aan henzelf, daar bemoei ik me niet mee.

Ik denk - but correct me if I'm wrong - dat Wortelbrood dit ook bedoelt.

En ik hoor ook graag van anderen hoe zij over dingen denken en wat zij geloven en ervaren.
Ik pas mijn eigen visie bijna dagelijks aan, aan de hand van de nieuwe informatie en inzichten die ik op doe door mijn gesprekken en contacten met andere mensen en mijn (levens)ervaringen.
Want ik ben - en ik durf dit te zeggen, want het is mijn enige karaktereigenschap waar ik trots op ben - zelf heel erg open-minded.

Waar het dus om gaat eigenlijk:
Mensen "wakker schudden"! ;) :P Hihi.

_________________
In het Begin was er niets... En toen ontplofte het ook nog...
Has the grass been greener on the other side at all?
Seize the time. Live now, make now. The most precious time. Now will never come again.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 15:13:28 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Hmm dat is al een heel wat betere beschrijving dan de mijne Niamaris, en daar sluit ik me bij aan! ;) Zo bedoel ik het inderdaad ook. Het wakker schudden. Het niet zomaar iemand achterna lopen.

Ik vind andere visies juist ontzettend interessant, mits ze onderbouwd zijn. Als iemand mij zegt 'ik geloof dit, punt uit', probeer ik diegene uit te dagen om er verder op door te denken. Waarom geloof jij dit? Hoe kom je aan deze visie? Zitten er ook hier geen haken en ogen aan? Mensen uitdagen tot denken dus....

@Natascha; natuurlijk heb je hiermee een punt; niet iedereen vind hetzelfde belangrijk. Maar zoals je zelf al zegt hechten veel mensen in onze westerse maatschappij wel waarde aan individualisme, en daarom zijn wij hier wellicht ook geboren? Natuurlijk verwacht ik niet dat ik ooit de mensen buiten onze eigen maatschappij zal bereiken met de boodschap dat ik het individualisme belangrijk vind, maar daarom ben ik hier nu ook in Nederland, en niet in Irak. Stom voorbeeld wellicht, maar het is maar om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Ik kom vandaag even niet makkelijk uit mijn woorden. :)

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 24-07-2011, 16:42:22 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Het is ook niet dat ik wil dat zij anders gaan denken.
Wat ik wil is dat ze accepteren en begrijpen (niet alleen weten) dat er mensen zijn die anders denken en voelen dan zij en dat die mensen dan evenveel in hun gelijk staan en gerespecteerd en geaccepteerd horen te worden.
Dat de realiteit altijd gekleurd wordt door de bril van degene die de realiteit leeft.

En ik wil mensen vaak uitdagen om na te gaan waarom ze iets geloven, voelen of denken.
Dat ze het niet zomaar klakkeloos zo geloven of denken omdat het zo hoort.
Dat ze inzichten over zichzelf opdoen en hun eigen geloof en overtuigingen dieper en persoonlijker voor zichzelf maken.
Of ze het willen aanpassen, is aan henzelf, daar bemoei ik me niet mee.


Ja, dat vind ik correct. Een discussie uitlokken vind ik best oke, hou er zelf ook van. Maar zoals gezegd ieder zijn waarheid, zijn visie. Ik hoor hier vallen 'tunnelvisie' omdat mensen niet geloven dat er meer is. Dat vind ik dan wel weer veroordelend voor diegene die niet geloven dat er meer is. Ik geloof ook niet perse dat er geesten zijn en dat ik kan bezeten worden door een geest. Heb ik dan een tunnelvisie? Ik vind van niet, dat is dan gewoon mijn mening. En op zich is het ook niet van belang dat er 'meer' is of niet, althans niet voor mij. Ik kan het perfect hebben dat er niks na de dood is bijvoorbeeld. Maar wat ik wel al vaker ben tegengekomen hier, is als je er niet in geloofd dan zit je in een tunnelvisie of je bent kortzichtig of je bent niet open mindet en daar stoor ik me wel een beetje aan eigenlijk.

Citeer:
Maar zoals je zelf al zegt hechten veel mensen in onze westerse maatschappij wel waarde aan individualisme, en daarom zijn wij hier wellicht ook geboren?


Daar geloof ik dan weer niet in.

Citeer:
Natuurlijk verwacht ik niet dat ik ooit de mensen buiten onze eigen maatschappij zal bereiken met de boodschap dat ik het individualisme belangrijk vind, maar daarom ben ik hier nu ook in Nederland, en niet in Irak


Je lijkt hier een heel belangrijk punt te vergeten, dat steeds meer mensen van andere culturen naar hier komen en er dus wel degelijk een andere visie op nahouden. Waarom verkondigen aan mensen die het individualisme belangrijk vinden, dat het individualisme belangrijk is? Om maar een voorbeeld te geven.

En daarenboven, wie zegt dat jezelf na je familie zetten , een niet goede zaak is? Een vriendin van mij zet haar familie altijd boven zichzelf, waarom zou ik haar overtuigen dat niet te doen. Als zij zich daar goed bij voelt is het toch goed? Er zijn best ook nadelen aan individualisme, als ik een voorbeeld neem dat hier in het Westen is, wij steken onze 'oudjes' in bejaardentehuizen, terwijl er genoeg culturen zijn waar de ouderen mee in het gezin worden opgenomen...

Is het dan zo'n goede zaak om individualisme te gaan verkopen als de juiste manier van leven? Naar mijn mening niet.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 25-07-2011, 11:32:28 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-12-2010, 20:27:08
Berichten: 200
Locatie: Gemert, Noord-Brabant
Citeer:
Ik hoor hier vallen 'tunnelvisie' omdat mensen niet geloven dat er meer is. Dat vind ik dan wel weer veroordelend voor diegene die niet geloven dat er meer is.


Dat is zeker niet wat ik bedoel met tunnelvisie.
In mijn ogen is iemand met tunnelvisie iemand die geloofd dat andere mensen dingen niet anders kunnen geloven, ervaren, voelen of denken dan zij. Iemand die zegt; "Ja, als die ene zulke dingen doet/geloofd/denkt, dan is die knettergek of heeft gewoon geen realiteitsbesef."

Dat wil overigens nog niet zeggen dat ik mensen wil beledigen met dat woord. Tunnelvisie is in mijn ogen niet een scheldwoord.
Als de ander zich beledigd voelt, omdat ik hem/haar niet open-minded vind - waar ik me wel aan erger, maar waardoor ik de ander niet meer of minder mag - zegt dat meer over diegene dan over mij. In zo'n geval.
Ik bedoel er niets kwaads mee.
Het is gewoon een woord wat ik gebruik om een bepaalde houding in mensen te omschrijven.
De houding: "De wereld is zoals ik hem ervaar en iedereen die daar van af wijkt, heeft het mis."

Er kunnen mensen met "tunnelvisie" zijn die wel geloven dat er meer is, die juist dan beweren dat mensen die dat niet geloven dom zijn.
Om maar een voorbeeldje te noemen.

Wederom, dat is hoe ik het woord "tunnelvisie" gebruik.
Eigenlijk weet ik niet wat de officiële definitie van het woord is.
Dus sorry voor eventuele misverstanden. :)

_________________
In het Begin was er niets... En toen ontplofte het ook nog...
Has the grass been greener on the other side at all?
Seize the time. Live now, make now. The most precious time. Now will never come again.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 21-08-2011, 14:57:04 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 21-08-2011, 14:23:01
Berichten: 5
Locatie: den haag
ik denk dat t leven bestaat uit oneindig thats it je kunt alles doen met je gedachten zo heb je ook dit gecreareert zo kun je ook alles creeren zolang je maar gelooft in jezelf jezelf acc en van jezelf houd en natuurlijk ook van anderen want dat ben je zelf ook de waarheid vind je door jezelf te kennen

_________________
purple blue and white
come with me to the other side
life is a game you play yourself
life is endlessly
time dont exist
thougts and mind are the strongest
your life floats on your thoughts what you believe
so believe and it happen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Spiritueel boodschapper
BerichtGeplaatst: 15-09-2011, 13:15:28 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-09-2011, 12:08:34
Berichten: 615
Wat ik hierover denk (ik kan niets met zekerheid zeggen) is dat we allemaal met een taak hier zijn.

Ik denk dat iedereen zijn deel bijdraagt. Ik geloof zeker in individualisme..maar ook in een groter geheel.
Maar wat ik geloof laat zich nogal moeilijk onder woorden brengen..ik zal jullie er vooralsnog niet mee vermoeien.

Wel een tip: iemand anders willen overtuigen van jouw geloof/gelijk/idee werkt meestal averechts....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl