Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 19:48:19

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27-02-2014, 12:03:36 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Omdat hij of zij zo opgevoed is en dit als normaal beschouwt. Hij of zij heeft waarschijnlijk nog niet echt open gestaan voor de alternatieven.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-02-2014, 13:18:58 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Nickid schreef:
Waarom zou iemand willen kiezen voor "een bepaald" principe als hij/zij hier zelf niet gelukkig of blij van word?

Als je een bepaalde waarde belangrijker vindt dan je eigen levensgeluk.
Extreem voorbeeld: In de tweede wereldoorlog een jood helpen met onderduiken, terwijl dat jezelf waarschijnlijk ook een aantal zenuwinzinkingen bezorgd.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-02-2014, 15:52:50 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
Het voorbeeld dat men in black als laatst heeft gegeven.

kun je dit onvoorwaardelijke liefde naar je medemens noemen?
Zo ja, wat versta jij onder onvoorwaardelije liefde?
Zo nee, waarom niet?

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-02-2014, 20:44:56 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Dat kun je alleen weten als je zijn redenen kent..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2014, 08:08:08 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Eens met Tom. Daarbij weten we niet of die persoon blijft helpen als zijn eigen leven in gevaar dreigt te komen.

Ik weet niet zeker of er daden kunnen voortkomen uit onvoorwaardelijke liefde, dus zonder enig eigenbelang, voor de medemens. Op zijn minst hou je er een goed gevoel aan over, een gevoel dat je 'het juiste hebt gedaan', of je gelooft dat 'onvoorwaardelijke' liefde een mogelijkheid is om te ontsnappen aan de kringloop van reïncarnatie o.i.d. Dan zit er toch een stukje eigenbelang bij.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2014, 11:45:18 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
Ik ben blij met het antwoord dat je gegeven hebt tut.
Het is precies het punt wat ik naar boven wilde halen, de vraagstellingen hebik bewust zo opgesteld, met name omdat ik zelf ook mijn vraagtekens bij onvoorwaardelijk liefde heb gezet.

Toch om dit verder uit te pluizen ga ik door met vragen stellen, dus hier de volgende "bunch vragen":

Een vader en een moeder hebben een dochter,
Ze willen allebei dat hun kind "het goede pad op gaat"
maar ze krijgt in eens een relatie met een crimineel.ze heeft geld gestolen van haar vader meer als 100 euro omdat ze nieuwe kleren wilde kopen.. Haar vader is altijd zwaar tegen drugs geweest.. Maar hun dochter word een junki... Er ontstaan veel problemen ondanks alle hulp blijft het meisje in de problemen, maar komt wel steeds weer om hulp vragen bij haar ouders.. Verzin er nog maar een zootje bij...

zal er ooit een punt komen dat de ouders haar laten vallen? Of zullen ze ondanks alles de rest van hun leven onvoorwaardelijk van haar blijven houden en het maar accepteren dat ze kant op is gegaan? En als ze dat derest van hun leven blijven doen...

dan zou dit misschien wel onvoorwaardelijke liefde zijn... Maar hoe puur is die liefde dan... Is dit wel goed voor de ouders zelf?

kan onvoorwaardelijke liefde wel eeuwig bestaan?

Kunnen mensen deze liefd in stand houden als ze zien dat het geen zin meer heeft?
Zolang mensen nog hoop hebben kunnen ze blijven geven, maar zodra de hoop weg is kan een mens dit dan nog wel van nature?

Dan is het uiteindelijk voorwaardelijke liefde toch? Want "die zogenoemde onvoorwaardelijke liefde in dit geval had als doel haar toch misschien nog te kunnen helpen... Dus het was uiteindelijk toch nog bedoeld als "een doel willen berijken" een doel voor zichzelf... Ik wil mijn kind goed opvoeden... (Geeft voldoening?) ik wil het beste voor mijn kind en dat zij gelukkig is... maar het gaat niet... Het is niet gelukt... Ik heb mijn best gedaan... Zullen de ouders roepen... Laat haar maar gaan... Van mij hoeft het niet meer ze zoekt het maar uit...

Ik ben toch even verleid om er zelf een antwoord over te schrijven en vele vragen erbij te zetten om dit punt duidelijk te maken.(uiteindleijk overtreed ik nu mijn eigen regels in dit topic xD)

Toch hebik nu een mooie hoofdvraag:
Is onvoorwaardelijke liefde niet gewoon ook voorwaardelijke liefde?
Wat maakt nou het verschil tussen voorwaardelijk en onvoorwaardelijke liefde?

is het misschien zo omdat je langdurig eenzijdig liefde geeft, dat het lijkt dat dit een eeuwige bron is waar je uit kan putten. Of is de benaming voor deze liefde gewoon misplaatst? Is het niet gewoon allemaal hetzelfde met een andere uitingsvorm?

Er is natuurlijk ook nog een positief scenario dat het na 15 jaar ineens wel allemaal goed is gekomen met haar en haar ouders haar dan gewoon weer toelaten.

is het soms "die persoon mag altijd weer terug komen als het weer goed gaat, ondanks alles" liefde? Dan toch heeft het een voorwaarde dat het "goed moet gaan" xD

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2014, 15:46:53 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-12-2013, 13:53:58
Berichten: 612
Locatie: Den Bosch
Ja onvoorwaardelijke liefde bestaat , vooral tussen soulmates . Wat je ook doet het blijft altijd en keer op keer vinden ze elkaar . Het is het sterkste wat er bestaat . Liefde of het nu tussen familie/broer/zus/vriend/vriendin etc is . Men vind elkaar altijd terug door de liefde die ze voor elkaar hebben . Dus ja onvoorwaardelijke liefde bestaat !

_________________
An eye for an eye A heart for a heart A soul to a soul


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2014, 21:24:44 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-06-2013, 13:03:52
Berichten: 225
Bunny schreef:
Ja onvoorwaardelijke liefde bestaat , vooral tussen soulmates . Wat je ook doet het blijft altijd en keer op keer vinden ze elkaar . Het is het sterkste wat er bestaat . Liefde of het nu tussen familie/broer/zus/vriend/vriendin etc is . Men vind elkaar altijd terug door de liefde die ze voor elkaar hebben . Dus ja onvoorwaardelijke liefde bestaat !


I like this! :D Inderdaad @ Bunny, het bestaat zeker. Je moet er voor gaan! :-)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2014, 21:51:39 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Ok, even voor de duidelijkheid: Mijn voorgaande antwoord was gericht op de vraag of goede daden (gericht op onbekenden) kunnen voortkomen uit onvoorwaardelijke liefde. Met 'onvoorwaardelijk' bedoelde ik in het vorige geval dat je niet handelt uit eigenbelang - altruïstisch was misschien een betere term geweest. (Overigens vraag ik me naar aanleiding van de vorige vraag of of hulp geboden aan vrienden en familie wél volledig zonder eigenbelang kan zijn. Ik denk het eigenlijk niet)

Bij de onvoorwaardelijke liefde waar de volgende vraag over gaat, is mijn definitie van 'onvoorwaardelijk' dat je geen voorwaarden of eisen stelt aan de persoon die je lief hebt.



Nickid schreef:
Ik ben blij met het antwoord dat je gegeven hebt tut.
Het is precies het punt wat ik naar boven wilde halen, de vraagstellingen hebik bewust zo opgesteld, met name omdat ik zelf ook mijn vraagtekens bij onvoorwaardelijk liefde heb gezet.

Oh, probeer je het topic een bepaalde kant op te sturen of laat je je vragen afhangen van de antwoorden?

Citeer:
Toch om dit verder uit te pluizen ga ik door met vragen stellen, dus hier de volgende "bunch vragen":

Een vader en een moeder hebben een dochter,
Ze willen allebei dat hun kind "het goede pad op gaat"
maar ze krijgt in eens een relatie met een crimineel.ze heeft geld gestolen van haar vader meer als 100 euro omdat ze nieuwe kleren wilde kopen.. Haar vader is altijd zwaar tegen drugs geweest.. Maar hun dochter word een junki... Er ontstaan veel problemen ondanks alle hulp blijft het meisje in de problemen, maar komt wel steeds weer om hulp vragen bij haar ouders.. Verzin er nog maar een zootje bij...

zal er ooit een punt komen dat de ouders haar laten vallen? Of zullen ze ondanks alles de rest van hun leven onvoorwaardelijk van haar blijven houden en het maar accepteren dat ze kant op is gegaan? En als ze dat derest van hun leven blijven doen...

dan zou dit misschien wel onvoorwaardelijke liefde zijn... Maar hoe puur is die liefde dan... Is dit wel goed voor de ouders zelf?

kan onvoorwaardelijke liefde wel eeuwig bestaan?

Kunnen mensen deze liefd in stand houden als ze zien dat het geen zin meer heeft?
Zolang mensen nog hoop hebben kunnen ze blijven geven, maar zodra de hoop weg is kan een mens dit dan nog wel van nature?

Dan is het uiteindelijk voorwaardelijke liefde toch? Want "die zogenoemde onvoorwaardelijke liefde in dit geval had als doel haar toch misschien nog te kunnen helpen... Dus het was uiteindelijk toch nog bedoeld als "een doel willen berijken" een doel voor zichzelf... Ik wil mijn kind goed opvoeden... (Geeft voldoening?) ik wil het beste voor mijn kind en dat zij gelukkig is... maar het gaat niet... Het is niet gelukt... Ik heb mijn best gedaan... Zullen de ouders roepen... Laat haar maar gaan... Van mij hoeft het niet meer ze zoekt het maar uit...

Ik ben toch even verleid om er zelf een antwoord over te schrijven en vele vragen erbij te zetten om dit punt duidelijk te maken.(uiteindleijk overtreed ik nu mijn eigen regels in dit topic xD)


Je stelt dus dat de ouders van dochter houden als ze haar blijven steunen en dat ze niet van haar houden als ze haar niet meer steunen? Waarom sluit het een het ander uit?
Als de ouders er voor kiezen de dochter niet meer te steunen zoals ze dat eerst deden, betekent dit niet dat ze niet meer van haar houden. Het betekent waarschijnlijk dat ze er zelf aan onder doorgaan, maar het zegt niets over hun gevoel voor dochter.

Bovendien, hoe goed bedoeld ook, maken de ouders het zelfdestructieve gedrag van de dochter mede mogelijk door steeds de puinzooi achter haar kont op te ruimen. Dochter kan zich rustig in de ellende storten, vader en moeder lossen het wel op. Is dat liefde? Getuigt loslaten dan niet meer van liefde? Haar de verantwoordelijkheid laten nemen voor haar eigen keuzes. Geven om, niet zorgen voor.


Citeer:
Toch hebik nu een mooie hoofdvraag:
Is onvoorwaardelijke liefde niet gewoon ook voorwaardelijke liefde?
Wat maakt nou het verschil tussen voorwaardelijk en onvoorwaardelijke liefde?


Voorwaardelijke liefde is van je vent houden zolang hij een goede baan heeft, onvoorwaardelijke liefde is nog net zoveel van je vent houden als hij wordt ontslagen.

Citeer:
is het misschien zo omdat je langdurig eenzijdig liefde geeft, dat het lijkt dat dit een eeuwige bron is waar je uit kan putten. Of is de benaming voor deze liefde gewoon misplaatst? Is het niet gewoon allemaal hetzelfde met een andere uitingsvorm?

Hier snap ik niet helemaal wat je bedoelt.

Citeer:
is natuurlijk ook nog een positief scenario dat het na 15 jaar ineens wel allemaal goed is gekomen met haar en haar ouders haar dan gewoon weer toelaten.

is het soms "die persoon mag altijd weer terug komen als het weer goed gaat, ondanks alles" liefde? Dan toch heeft het een voorwaarde dat het "goed moet gaan" xD

Niet helemaal. Er wordt een voorwaarde gesteld, dat is waar, maar dat is geen voorwaarde om dochter lief te hebben.

'Als het weer goed met je gaat, laten we je weer toe in ons leven' en niet:
'Als het weer goed met je gaat, houden we weer van je'.

Snap je waarin het verschil voor mij zit?

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2014, 21:53:10 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Het is gewoon zoals het klinkt. Onvoorwaardelijk of voorwaardelijk. Dat is ook het verschil.
En ja, het wordt vaak (ik gok ruim 99% van de tijd) gebruikt in situaties waarde liefde wél voorwaardelijk is, om het mooier te laten klinken, maar dat betekent niet dat het niet bestaat.
In de voorbeelden die jij gebruikt wordt het inderdaad verkeerd gebruikt.
Maar na een goede 'meditatiesessie' kan ik onvoorwaardelijke liefde voelen, voor alles wat leeft :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-03-2014, 07:34:01 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
Citeer:
Bij de onvoorwaardelijke liefde waar de volgende vraag over gaat, is mijn definitie van 'onvoorwaardelijk' dat je geen voorwaarden of eisen stelt aan de persoon die je lief hebt.

Oh, probeer je het topic een bepaalde kant op te sturen of laat je je vragen afhangen van de antwoorden?


Ik vraag idd door op de antwoorden, maar op het moment dat er geen helder antwoord tussen staat, vraag ik net zolang door tot het betreffende onderwerp helder is. Als we praten over liefde voldoening en geluk dan pak "je de essentie van het leven beet", het was ergens voorspelbaar dat de vraag tussen onvoorwaardelijke en voorwaardelijke liefde naar boven zou komen, omdat "liefde alles te maken heeft met geluk en voldoening".
Ik vind het heerlijk hoe helder je antwoorden zijn, ik ben zelf al langere tijd niet meer zo helder geweest over "hoe dingen in elkaar steken" heb periodes gehad dat ik het totaal plaatje van hoe alle int levn in elkaar steekt heel helder voor me had, dit kwam omdat ik er toen ook veel mee bezig was. na 3 jaar totaal niet meer bezig te zijn geweest met naar binnen te gaan in mezelf... Is dit voormij een heerlijk opfris topic. ik merk dat ik zelf de antwoorden niet meer zo helder kan geven en vastloop in me gedachtengang. Dit is de ideale manier om de "verwarring in mn gedachtes weer op te ruimen".

Citeer:
'Als het weer goed met je gaat, laten we je weer toe in ons leven' en niet:
'Als het weer goed met je gaat, houden we weer van je'.

Snap je waarin het verschil voor mij zit?


Dit slaat de spijker op zn kop! Dankje!
Mijn gedachtegang had de verkeerde uitgangspunten, ik begrijp nu heel goed wat je bedoeld!

Ik koppelde het woord "geven" aan liefde.
maar liefde hoef je natuurlijk niet te geven, om het terug te krijgen!

Als je al zegt dat je onvoorwaardelijke liefde wild geven. Dan klopt de zin al helemaal niet, want onvoorwaardelijke liefde is een staat van zijn en iets dat je niet kunt weggeven of ontvangen , het is precies die essentie van wie we zijn, die kun je alleen voelen, herkennen en in iemand zien.


Kijk maar eens hoe raar deze zin eruit ziet:
ik geef jouw onvoorwaardelijke liefde!

Deze klopt weer wel:
ik voel onvoorwaardelijke liefde voor jouw!

Iets dat je kunt geven kun je ook verliezen.
In feite geef je liefde niet weg, dat kan helemaal niet.
dat is net zoals met geluk, je kunt het niet weggeven.
je kunt wel iemand gelukkig maken door het hem/haar te laten voelen.

maar niet geven, van hier heb je een beetje van mijn geluk... Ik wil het wel weer terug hoor... dat klopt niet :p

Liefde Ontvangen: doe je door het te voelen
Liefde geven: doe je door het de ander te laten voelen

het is geen bezit dat je kunt verhandelen.
Ik hoop dat ik nu niet weer verwarring schep en het klopt wat ik zeg xD

Als het klopt zo volgens jullie gaan we naar de volgend vraag :D

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-03-2014, 09:10:53 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Nickid schreef:
... Is dit voormij een heerlijk opfris topic. ik merk dat ik zelf de antwoorden niet meer zo helder kan geven en vastloop in me gedachtengang. Dit is de ideale manier om de "verwarring in mn gedachtes weer op te ruimen".

Haha, is dit hele topic bedoeld om orde te scheppen in de chaos van je gedachten? Ok, goed =)


Citeer:
Als het klopt zo volgens jullie gaan we naar de volgend vraag :D

Mij maakt het niet uit of het 'klopt', wat mij betreft wordt het een topic met een verzameling visies.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-03-2014, 15:30:36 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Nickid schreef:
het was ergens voorspelbaar dat de vraag tussen onvoorwaardelijke en voorwaardelijke liefde naar boven zou komen,
Uhm, jij was toch degene die daarover begon?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-03-2014, 23:50:40 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
Een inzicht topic nice haha :p
Oke volgende vraag dan...

wat is het verschil tussen iets zeker weten en een overtuiging?

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06-03-2014, 07:57:54 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Iets zeker weten impliceert dat hetgeen je zeker weet, waarheid is. Ergens van overtuigt zijn laat nog enige ruimte voor twijfel.
Misschien dat je achteraf pas kunt zeggen of je iets zeker wist of ergens van overtuigt was.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl